Ander Objectief of Flitser in donkere ruimte`s

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Thorn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2013 13:19

Hallo,

Ik heb een canon EOS 550D met de EF-S 18-55mm en de EF-S 55-200mm.

Ik merk dat ik voor foto`s in donkere ruimte`s nog tekort kom en zou graag investeren ( ong 300 Euro ) in een objectief dat me hierin kan helpen. ( ik trek vooral familie foto`s, foto`s van de kinderen, Portret,... )

Na wat online speurwerk kwam ik uit op de Canon EF 50mm - f/1.4 (324 euro op amazon.de).
Is deze volgens jullie geschikt om meer helderheid te bekomen in niet goed verlichte ruimtes of stellen jullie een ander objectief voor..... of kan ik gewoon eerst beter gaan voor een externe flitser ? :-)

Alvast bedankt voor het advies !
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Een prima lens, dat zeker.
Eventueel zou je de sigma versie kunnen overwegen, doet er zeker niet voor onder, misschien nog net wat beter zelfs.
Echter, hou er rekening mee dat de scherptediepte vol open erg klein wordt en "treffers" wat scherpte betreft, zeker bij bewegende kinderen, dan een stuk lastiger worden.

Voordeel is uiteraard dat met meer (natuurlijk) licht dat binnenkomt je sluitertijden sneller kunnen blijven en je minder snel bewegingsonscherpte hebt.
Gezien je huidige materiaal ook wel leuk om daar ook bij andere gelegenheden mee te "spelen".

Andere optie voor binnen is een externe flitser aanschaffen en daarmee leren omgaan, bijv. door indirect flitsen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat is precies je probleem? Wordt de sluitertijd te lang? Ik heb geen idee welke ervaring/kennis je hebt, maar twee opmerkingen:
Waarom doe je de ISO's niet omhoog? Of gebruik je je 18-55 niet op 18mm waar deze f/3.5 is? Heb je misschien een voorbeeld van waar je tegenaan loopt?

Een 50mm is nogal lang op een crop camera. Ik zou eerder kiezen voor de Sigma 30/1.4, die is echter €399,-. Probeer eens uit of je fijn fotografeert als je alleen 55mm gebruikt, dan heb je een idee of 50mm iets voor je is.

De 50/1.4 is in Nederland trouwens goedkoper dan bij Amazon: Bij Foka, Cameranu en Mediamarkt/Saturn kost 'ie €314,- :wink:


[taalpurisme]Een foto trekken? Echt? een foto trekken? In het Nederlands neem je een foto, die trek je niet] [/taalpurisme] :P
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Thorn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2013 13:19

Ik heb niet zo veel ervaring maar wil me er steeds meer in verdiepen. Zo nam ik een jaar geleden steeds foto`s met auto focus terwijl ik nu meer en meer mogelijkheden zie met de manuele f.

Ik wil dus een objectief kopen om verder te experimenteren, en aangezien kerst er aan komt heb ik een goed excuus om weer wat extra uit te geven :-)
Ik had 2 "problemen" :
1.Dat is het steeds moeten wisselen van lens om dichtbij en op afstand een foto te kunnen "nemen" :-) ( bij bv een trouwfeest ) , hier zag ik de Canon EF-S 15-85mm als oplossing. ( deze was enkel te duur voor mijn huidige budget (650 euro ) .
2. Wanneer ik een foto van de kinderen wil trekken voor bijvoorbeeld een kerstkaartje dat ik dan met onnatuurlijk licht moet werken omdat ik met een langere sluitertijd meer onscherpe foto`s heb. ( ligt mss ook aan de onervarenheid van de gebruiker :-) , tips voor boeken om me nog meer te verdiepen in de wereld van eos zijn bij deze ook steeds welkom) .

Ik dacht dus aan de hand van enkel reviews en filmpjes dat de 50mm mss de oplossing was...
Ik eens proberen om wat foto`s te nemen door enkel 55mm te gebruiken, bedankt voor de tip !
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ik denk dat je voor spelende kinderen toch nog een te trage sluitertijd gaat hebben ondanks een lichtsterkere lens. Neemt niet weg dat een 50 mm gewoon een goede lens is met andere leuke mogelijkheden.

Wat je ook kunt doen om te kijken of je het iets vind is een externe flitser van iemand lenen. Omhoog richten op ettl zetten 1 stop extra power laten geven. Camera op de M stand ISO op 400 diafragma op f5.6 en de sluitertijd op 1/125 of 1/200.
Zeker weten dat je goede fotos hebt. Wil je nog wat omgevingen licht mee pakken voor de sfeer. Dan de sluiter naar 1/60 en je ISO wat omhoog. Lekker experimenteren.
Lastigste zal zijn dat je AF van je 18-55 moeite zal hebben.

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar