Lens of tussenringen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Horizonpictures
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2013 21:43
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik wil verder met macrofotografie maar weet niet goed of ik nu een andere lens moet nemen of tussenringen.

Wat raden jullie aan?

Groeten Kim
Canon 600D / EFS 18-55 mm / EFS 75-300 mm /EF 100 mm f/28 Macro USM / tele-converter 1.4 x / digital wide converter w/macro 0.7x67 mm
http://horizonpictures.weebly.com
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

ik zou eerst met tussenringen beginnen, is het dan echt je ding, dan een macrolens aanschaffen.
De tussenringen kun je namelijk ook gebruiken in combinatie met je macrolens.

gr Adrie
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ik weet het niet............
Ben zelf in het bezit van een macrolens en ook een set tussenringen.
Het fotograferen met een macrolens is een stuk gemakkelijker dan met een tussenring. Maar ook een stuk duurder.
Voor een set tussenringen betaal je zo'n kleine 100 euro. Een macrolens begint vanaf 270 euro(50mm Sigma)
Die laatste heb ik ook. Als je een beetje handig wordt met deze macro kun je ook insecten op de plaat zetten. De grote handicap bij het fotograferen van insecten met deze is de brandpuntsafstand. Je moet veel te dicht op het onderwerp komen met het risico dat de "vogel" gevlogen is..........
Ideaal is deze voor plantjes...........

De moeilijkheid met tussenringen zit in het focusgebied. Hoe meer mm aan tussenring hoe kleiner je focusgebied wordt. Dan wordt het scherpstellen lastig.
Bovendien dwingt een tussenring je tot een detailopname en kun je zelden of nooit een overzichtsfoto maken.
Leuk en interessant kan het zijn om mbv een macrolens icm tussenring te fotograferen. Maar dan adviseer ik je wel om beide eerst goed onder controle te krijgen.

Als macro echt je ding is, adviseer ik een macrolens. Voor hoofdzakelijk plantjes voldoet de Sigma 50mm uitstekend.Zeker voor zijn geld (270)
Een hele fraaie allrounder is de Canon 100, Sigma 105, Tamron 90.
Een uitstekende allrounder, maar wel een prijzige is de Canon 100 IS.
Voor vooral insecten is de Sigma 150, Tamron 180, Sigma 180 OS en Canon 180 een perfecte keuze.
Ook met deze kun je prima plantenmacro's maken maar door de grotere minimale focusafstand kun je soms last hebben van tussenliggende obstakels.....

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!!!!!!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Horizonpictures
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2013 21:43
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reactie. Hier kan ik zeker iets mee!

Gr Kim
Canon 600D / EFS 18-55 mm / EFS 75-300 mm /EF 100 mm f/28 Macro USM / tele-converter 1.4 x / digital wide converter w/macro 0.7x67 mm
http://horizonpictures.weebly.com
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zoals Jo al zegt.

Met tussenringen is het even zoeken naar het scherpstelgebied, maar wel een goedkope oplossing om te kijken of macro iets voor je is.

Een collega van mij heeft ook eerst tussenringen gekocht, er mee gespeeld, maar gaat nu na een aantal weken toch over op een macro objectief.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Ik heb een aantal maanden geleden ook voor de tussenringen gekozen om te kijken of dit mij bevalt. Naast het kleine scherpstelgebied van de tussenringen ervaar ik nog een nadeel: Meer ringen is minder licht. En zeker met macrofotografie van beestjes is een wat kortere sluitertijd toch wel fijn. Daarentegen vind ik mijn combinatie van 70-200 en tusenringen prima om het te leren! Kortom de keuze is aan jou en zal vooral van je portemonee afhangen.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Wat betreft scherptediepte maakt het niets uit: macrolens of tussenringen.

Tussenringen kosten licht, 2 stops bij 1 op 1.

Bedenk wel dat een gewoon objectief optimaal gecorrigeerd is op veraf en niet op dichtbij.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar