Paddo's op een zonnige herfstdag

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Vanmorgen werd er slecht weer voorspeld, maar uiteindelijk werd het nog een mooie zonnige dag. Dus de bossen in gegaan om wat paddenstoelen op de digitale gevoelige plaat te leggen.

Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

Bedankt voor het kijken. Reageren mag.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Het eerste dat me opvalt is dat je foto's niet scherp zijn. Bij de eerste ligt de scherpte verkeerd, op het bruine blad, en bij de twee andere is er niets helemaal scherp. Wat heb je voor tijd gebruikt? Omdat er niets scherp is lijkt het me dat het daar misschien iets mee te maken heeft....

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor je reactie Elsbeth.
Foto 2 en 3 hebben een sluitertijd van 1/20, op statief, met zelfonstspanner, ISO 200. Ik heb met LiveView 10x ingezoomd om scherp te stellen. Ik denk dat grotendeels te maken heeft met nabewerking. De negatieven zijn wel scherp.
Foto 1 is een HDR. Sluitertijden moet ik nazien, maar het zal ook rond 1/20 zijn denk ik.
Ik heb bij alle foto's een 2x opschroef macrolens gebruikt. Dat neemt ook wat scherpte weg. Bij de eerste foto ligt het blaadje links en het blaadje aan de voet van de tak op dezelfde lijn als de paddenstoelen. Ik heb het idee dat de macrolens aan de randen vervormen.
Foto 2 zou scherp moeten zijn volgens mij. Het mos vóór de paddenstoelen is onscherp en het mos er achter ook. De mostakjes tegen de paddenstoel zijn het scherpst, dus de paddenstoel zou ook scherp moeten zijn.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

madelief schreefCOLONHet eerste dat me opvalt is dat je foto's niet scherp zijn. Bij de eerste ligt de scherpte verkeerd, op het bruine blad, en bij de twee andere is er niets helemaal scherp. Wat heb je voor tijd gebruikt? Omdat er niets scherp is lijkt het me dat het daar misschien iets mee te maken heeft....

Groetjes,
Elsbeth.
+1

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

die scherpte is wel jammer ja.
foto 2 heeft zeker wel potentie ! ik zou dan alleen nog een stukje van de onderkant afhalen.
foto 1 vind ik veel te druk, ik weet niet goed waar ik naar moet kijken zeg maar, weinig onderwerp.
doe je nog naverscherpen vóórdat je plaatst ? als laatste handeling zeg maar.
een echt onscherpe foto krijg je daarmee natuurlijk niet scherp, maar soms kan het net dat beetje extra zijn zodat het acceptabel wordt.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik gebruik Digital Photo Professional om de foto te bewerken qua licht, kleur en dergelijke. Daarna verscherpen en omzetten naar TIFF. Dan in Photoshop nabewerken. Ik heb bijvoorbeeld bij de tweede foto wat vingettering toegepast. Daarna opslaan en verkleinen naar 1080x720 JPG. Om tenslotte hier op het forum te kunnen zetten. Ik heb zojuist in DPP de verkleinde JPG's nogmaals verscherpt. Dat is wel een verbetering volgens mij:
Afbeelding`
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

Dus deze foto's zijn: eerst verwerkt en verscherpt in DPP als CR2. Dan omgezet naar TIFF (niet verkleind). Daarna in Photoshop nabewerkt en verkleind. Daarna weer in DPP verscherpt.

Volgens mij niet de ideale oplossing. Ik heb Photoshop Elements 8.0. Die kan geen CR2 bestanden openen. De 16-bit TIFF bestanden kunnen wel in Photoshop bewerkt worden, maar worden bij sommige bewerkingen omgezet naar 8-bit. Photoshop kan ook verscherpen, maar ik heb het idee dat DPP dat beter kan. Wat zou de beste workflow zijn met de programma's die ik ter beschikking heb?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Foto 1 vind ik persoonlijk wat te druk/rommelig, de omgeving vraagt daardoor meer om aandacht dan de zwammen.
De tweede vind ik de mooiste van de serie, maar jammer dat de scherpte niet optimaal is.
Foto 3 heeft een leuke uitsnede en een soft sfeertje, dat de scherpte dan net niet optimaal is vind ik dan minder storend.

Ik heb geen ervaring met DPP en Elements, dus over de juiste workflow kan ik weinig zeggen...... :(

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reactie Bart. Omdat de tweede foto favoriet is, heb ik deze vanaf het orgineel opnieuw bewerkt. 3x scheepsrecht.
Ik heb de focuspunt gecontroleerd en volgens DPP ligt het punt precies op de rechter kant van de hoed van de linker paddenstoel. Ik heb met DPP in het eerste tabbladje (RAW), de Sharpness helemaal naar rechts geschoven. Hier ook contrast, highlight en shadow aangepast. In tabblad RGB heb ik de sharpness ook helemaal naar rechts geschoven. Daarna omgezet naar JPG in 1080x720 formaat. Toen in de JPG wederom de sharpness in RGB aangepast.
En dan is dit het resultaat:
Afbeelding
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Bekijk nu de foto vanaf de laptop en dan ziet het er iets anders uit, heb het idee iets TE.
Voor een eerlijke mening kijk ik morgen even vanaf mijn PC-scherm......dus wordt vervolgt.

Maar waarom verklein je eigenlijk naar 1080 als op dit forum 1024 het maximale is ? Wordt bij het uploaden je foto misschien verkleind naar 1024 wat dan weer invloed heeft op de scherpte.....weet niet of dat zo is hoor, maar is zomaar een ingeving. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

resultaat van de laatste update mag er wezen.
Hij is mooi Steven.
Enige wat ik zelf ietsje minder vind het het licht/wit precies achter de paddo's maar daar kon je niets aan doen.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Foto 2 is idd het beste, maar denk dat je bij je laatste update ervan, teveel hebt verscherpt kijkende naar de linker paddenstoel en het mos op de voorgrond.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Wat Jeffry schrijft denk ik ook, tevens lijkt deze versie in zijn geheel iets te veel bewerkt.

Mocht je interesse hebben, dan wil ik best wel een poging wagen, maar dan graag a.d.h.v. de raw versie..... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Vandaag je raw-versie ontvangen, dus gelijk even door Camera Raw gehaald..... :wink:

Bij jouw versie lette ik qua scherpte op de linker paddenstoel, maar zag bij de originele foto dat het scherptepunt meer op de hoed van de middelste lag.
Belichting en contrast heb ik in camera raw gedaan en verscherpen in photoshop, met onderstaande als resultaat:

Afbeelding

PS: in een eerdere reactie schreef je dat je in Photoshop Elements 8.0 geen CR2 bestanden kunt openen.
Maar is dat niet mogelijk met de Adobe Camera Raw plugin ?....zie: http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=4810" onclick="window.open(this.href);return false;

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Mooie bewerking Bart. De structuur van de paddenstoel hoed komt beter tot z'n recht. Bedankt voor de bewerking.
Ik zal de plugin aan Photoshop toevoegen en daarmee gaan stoeien.
Twee vraagjes. Hoe heb jij het scherptepunt bepaald en waarom verscherpt in Photoshop en niet in Camera RAW?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

De structuur van de hoed komt nu inderdaad beter naar voren.
Het scherptepunt heb ik niet bepaald, dat bepaal jij bij het maken van de foto.... :wink:
Ik bedoelde te zeggen, dat ik van te voren dacht dat de linker paddo het scherpst op de foto stond. Maar toen ik jouw origineel opende zag ik dat juist de middelste er het scherpst op stond.
Waarom verscherpen in Photoshop ? Heb het idee dat de functie onscherp masker (usm) beter werkt dan het verscherpen in camera raw. Na de basis bewerkingen in camera raw open ik de foto toch in photoshop om te verkleinen en op te slaan, dus dan kan ik gelijk even verscherpen.
Zo is mijn workflow, andere doen het hoogstwaarschijnlijk weer op een andere manier...... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar