overstap van Tamron 70/200 naar Canin 70/200 ivm sportfoto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

aangezien ik veel sport foto's maak wil ik overstappen van mijn tamron 70/200 2.8 lens naar de canon 70/200 2.8 L IS USM .
Wie weet of hier groot verschil van ga merken bij mijn foto's.
De body is een 500D
Ik maak naar mijn zin nog teveel onscherpe foto's. Heb hem altijd staan op: AI Servo , AWB, meervlaksmeeting, sluitervoorkeur tussen de 500 en 1000.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

AI Servo vereist een razendsnelle AF (objectief en camera), gebruik met de Tamron Single Shot.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

ok, ik gebruik af en toe ook one shot, maar dacht dat dit niet de bedoeling was met sportfoto's. Morgenvroeg meteen uitproberen
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Waarom niet de oudere non IS Canon 70-200/2.8? Scheelt een hoop geld en waarschijnlijk heb je de IS toch niet nodig (en wie het niet eens is, vertel het vooral!)

En wat betreft de "niet de bedoeling", het gaat er om wat werkt. Vroeger werden ook sportfoto's gemaakt met veel minder goede apparatuur, misschien moet je meer oefenen. De Tamron staat niet bekend als de snelste focussende lens, maar dat wil niet zeggen dat je er geen goede sportfoto's mee kunt maken.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met AI Servo berekent de camera de toekomstige positie van het onderwerp aan de hand van vorige posities.
Het houdt natuurlijk op als een objectief met een trage AF die positieverandering niet kan bijbenen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Dacht dat ik IS nodig had! Vertel eens waarom ik die niet nodig heb.
Maar de onscherpe foto's ligt dus niet aan de 500D maar aan de Tamron lens begrijp ik.
Ik maak heeeel veel voetbal foto's. Morgen nog iets anders proberen? Nog een tip qua instellingen?
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

margosubnel schreefCOLONHeb hem altijd staan op: AI Servo , AWB, meervlaksmeeting, sluitervoorkeur tussen de 500 en 1000
Je zult de instellingen toch zeker wel aanpassen naargelang het onderwerp en de omstandigheden :? ?
AI Servo is niet verkeerd al moeten de lens en camera de bewegingen wel 'bij kunnen houden' natuurlijk. AWB ok als je in RAW fotografeert tenminste. Meervlaksmeting ? Je kunt toch ook één van de andere scherpstelpunten selecteren en die gebruiken. Werkt meestal beter maar je moet dan wel op je onderwerp scherpstellen met dat punt. En altijd sluitervoorkeur (Tv) ? Stap eens over naar Av en werk met zo groot mogelijk diafragma (dus op je Tamron F4.0 ?). Sluitertijd bepaalt de camera dan en is die niet snel genoeg (denk dan aan >1/500) dan zou je de ISO ('standaard' op 200) omhoog moeten zetten.
Verder blijft het een kwestie van ervaring.
Oh ja, IS is niet noodzakelijk. Kan (soms) handig en beter zijn in nog moeilijker lichtsituaties.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

IS is altijd nuttig als je geen statief of éénpoot gebruikt.
Het compenseert dan de beweging van het objectief (en dus van de camera en dus van de fotograaf) en staat je toe om langere sluitertijden te gebruiken.

Vanzelfsprekend compenseert IS niet de beweging van het onderwerp.

Het gemis van IS is uitsluitend te compenseren door het gebruik van kortere belichtingstijden; denk dan aan 1/2000s voor matig snelbewegende onderwerpen tot 1/4000s voor snelbewegende onderwerpen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ehm, de vuistregel is 1/focallength voor fullframe, dat betekent dat voor APS-C je geen IS nodig hebt vanaf ongeveer 1/300s. Afhankelijk van de sport die je doet, is IS meer of minder relevant. Als je vooral met 1/500s of sneller fotografeert zou je geen IS hoeven te hebben.

Ik begrijp niet helemaal waarom Boels de bewegende onderwerpen belangrijk vindt, want hij schrijft zelf al dat IS het onderwerp niet stil zet.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

geweldig hoe jullie hier over praten, maar gaat mij iets te snel.
Ik snap dat IS niet het bewegende voorwerp stilzet maar de camerabeweging.
Jumper, Ik doe niet aan RAW dus moet ik iets anders instellen dan AWB. Zal morgen eens alleen op middenpunt scherpstellen. En op AV 2.8 zetten, dat is het grootste diafragma. Kijken wat sluitertijd doet, anders ISO omhoog. (haha , en dan is de eerste helft voorbij...)
Nu nog even weten wat full frame is, mijn broer zegt dat het tijd word dat ik een full frame camera koop..
Eindelijk mensen met wie ik over mijn fotogekte kan praten!
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

margosubnel schreefCOLON Nu nog even weten wat full frame is, mijn broer zegt dat het tijd word dat ik een full frame camera koop..
Eindelijk mensen met wie ik over mijn fotogekte kan praten!
Full frame camera is duurder, full frame objectieven zijn doorgaans duurder, en je foto's worden niet eens automatisch beter want die foto's maak je tenslotte nog zelf. Full frame wil zeggen dat je een grotere sensor hebt van 24 mm bij 36mm, het vroegere kleinbeeld.

Toevoeging: met een full frame camera om je nek hoor je er natuurlijk wel meer bij.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

addy101 schreefCOLONEhm, de vuistregel is 1/focallength voor fullframe, dat betekent dat voor APS-C je geen IS nodig hebt vanaf ongeveer 1/300s. Afhankelijk van de sport die je doet, is IS meer of minder relevant. Als je vooral met 1/500s of sneller fotografeert zou je geen IS hoeven te hebben.
De vuistregel is gebaseerd op het bekijken van een analoge 24x36 op A4-papier op "normale" kijkafstand.
Bekijk je een digitale opname met 100% echter op een beeldscherm dan klopt de vuistregel voor geen meter.
Ergens in 1930 beval Leica een sluitertijd van 1/(10x de brandpuntsafstand) aan.
addy101 schreefCOLONIk begrijp niet helemaal waarom Boels de bewegende onderwerpen belangrijk vindt, want hij schrijft zelf al dat IS het onderwerp niet stil zet.....
De beweging van een objectief+camera+fotograaf-combinatie wordt opgeteld (gesuperponeerd) bij die van het onderwerp.
Daarom is IS altijd nuttig als je uit de hand schiet.

De "camerashake" is gewoonlijk in de orde van 3 graden per seconde (meer voor dronkaards en minder voor scherpschutters).
Het is vrij simpel om de onscherpte naar pixels om te rekenen bij een gegeven brandpuntsafstand.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

nieuwsgroepen schreefCOLONToevoeging: met een full frame camera om je nek hoor je er natuurlijk wel meer bij.
Waarbij?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

boels069 schreefCOLON
nieuwsgroepen schreefCOLONToevoeging: met een full frame camera om je nek hoor je er natuurlijk wel meer bij.
Waarbij?
Bij die groep die iets nodig heeft als een verlengstuk van hun mannelijkheid.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^
Merkwaardig, want FF levert toch echt minder scherptediepte op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Bedankt voor jullie hulp, maar nu dwalen jullie tocht echt af. :)
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Verlies ook niet uit het oog dat waar je staat t.ov. je onderwerp een grote impact heeft op de benodigde capaciteiten v.d. apparatuur. Als een onderwerp heel dichtbij is en op hoge snelheid op je af komt dan wordt dat ook steeds lastiger voor de camera/lens combi.
Ook de omstandigheden spelen een rol. Als je bijv. veel in donkere omstandigheden schiet (in een sportzaal of 's avonds op een verlicht veld) vergt dit ook meer van de camera qua AF dan op een zonnige zomermiddag.

Wat AI betreft, ik meende dat bij de instelling AI de camera bepaalde aan de beweging van je onderwerp (of het gebrek eraan) om intern over te schakelen naar one-shot of naar de servo instelling. En bij de servo instelling geldt dat je de camera wel de tijd moet gunnen om het onderwerp te volgen en in te schatten wat de snelheid van je onderwerp is. Het onderwerp in beeld nemen en doordrukken op de ontspanknop zal nog geen scherpe foto opleveren. Je zult de ontspan knop half ingedrukt moeten houden om de camera je onderwerp te laten volgen.

Je weet zeker dat het AF fouten zijn die de foto's onscherp maakt? Ze zijn niet bewogen maar de scherpte ligt duidelijk ergens anders dan waar je gefocust had? Het aandeel onscherpe foto's door focus fouten was en is bij stukken minder dan de onscherpte door ongewenste bewegingen van mij. Nu fotografeer ikzelf vooral motorsport en dat maakt het gedrag van het onderwerp beter te voorspellen dan van voetballers. Wat voor sporten fotografeer je graag? Ik zag een foto van je in je gallerij van voetballers, wellicht kunnen de voetbal cracks hier enkele tips geven wat er mogelijk te verbeteren is aan je camera instellingen en jouw technieken.

PS
Misschien was de tweede alinea iets te veel beginnersniveau, zo ja, dan daarvoor mijn excuses. Ik kon nog niet goed bepalen hoeveel ervaring je had.

Mvg,
Roel
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

TS wil sport foto's maken. Sporters hebben het in zich om veel een snel te bewegen. AI servo is dus inderdaad het AF standje waarmee je wilt werken. Gaat het om een bal spel dan wordt het door de kijkers vaak gewaardeerd dat de bal bevroren in het beeld staat. Daarvoor heb je op zijn minst een sluitertijd van 1/500s nodig, liever sneller. Een bal beweegt doorgaans sneller dan een mens en dus bevries je de sporter zeker met deze snelheid. IS is m.i. dus helemaal niet nodig want bij de relatief lange sluitertijd dat deze zinvol is je sporter een vage vlek geworden en de bal zie je niet eens... :).
Om je een idee te geven: Vorige week schoot ik een voetbalwedstijdje. Het was redelijk mistig/donker. Ik gebruikte onze 70-200 F2.8 IS met een 1.4 extender, iso800, F4. De sluitertijden zaten zo rond 1/1000ste. Alles vanaf een monopod.
Hee, toch IS op die lens? Jups. We gebruiken hem ook veel voor concerten en reportages en daar moet je vaak genoeg naar 1/50ste of erger. Dan kan IS juist je redding zijn. Bij sport zet ik hem gewoon uit. Kost alleen maar vermogen uit je batterij nietwaar.
Nog iets over de lengte. Bij veel veldsporten vindt de slag op het middenveld plaats. Daarvoor is 200mm eigenlijk te weinig (vandaar de extender die ik er tussen zette). Anderzijds is 200 redelijk lang voor acties voor de goal (er van uitgaande dat je achter de achterlijn plaatsneemt). Veel professionele sportfotografen lossen dat op door twee camera's mee te nemen een met een 300 of 400mm prime, en een met een 70-200 o.i.d. Krap gekaderde plaatjes worden namelijk meestal mooier gevonden dan een grote vlakte gras met het en der een stipje sporter.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Panther1881 Ik ben pas bezig met me te verdiepen in fotografie. Begin het te snappen. Alle uitleg is welkom.
Ik maak graag voetbal en hockey foto's. Doe dit voor de plaatselijke club en een club in de buurt. Geniet er erg van. Net ook voor plaatselijke dorpskrant foto's gemaakt van rally van paarden/koetsen. Op de zondag dat het zo regende....
Over de onscherpe foto's: Camera maakt dan ook allerlei geluiden.Net of hij niet kan scherpstellen. Soms kan ik de knop ook helemaal niet indrukken. Maar hierom wil ik eigenlijk een andere lens. Maar zat me wel te bedenken dat ik deze lens nog geen jaar heb, even terug morgen naar de fotozaak maar eerst.
Heb vandaag lens geleend van vriend, een 70/300 EF canon , daar hoorde je niks van het scherp stellen!! Mooie foto's. Zal er 1 op album zetten.

MMK, zag bij PSV inderdaad dat de fotografen 2 camera's gebruiken. ( ik werd trouwens van de tribune gehaald omdat ik foto's maakte met mijn telelens...ga je daar als volwassen vrouw. )
Ik loop meestal het veld rond, anders haal ik het niet inderdaad. Maar met een extender blijft het diafragma niet op 2.8, dat is wel jammer. Maar zo weet ik dus niet wat ik nu moet kopen. Wil zo graag goede foto's maken met goede apparatuur.
Die lens die vanmorgen leende was 300, kon dichterbij halen inderdaad, maar wel diafragma 4/5.6
Met mijn Tamron kon ik vorige week bij een avond voetbal wedstrijd geen foto's maken. Hij blokkeerde de hele tijd. Totaal mislukt. Dus geen foto's bij het wedstrijd verslag.

Volgens mij word ik steeds warriger voor jullie, iemand die geen beslissing kan nemen...
Gebruikers-avatar
Peppi van den Berg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Hoogwoud

Ik heb zelf nogal wat voetbalfoto's gemaakt en gebruikte hiervoor altijd de 70-200 zonder IS.
Sluitertijd moet je toch al snel denken aan 1/800 en sneller, dus IS heeft geen zin.
Ik zou zelf ook niet op 2.8 schieten, maar minimaal een paar stops hoger, komt je scherpte ook ten goede.
Doordat je bv vanaf Diafragma 5.0 of hoger schiet, heb je ook wat meer ruimte om toch een scherpe foto te maken.
Verder gewoon proberen wat voor jou werkt.
Canon 5D Mark III, Canon 24-70, Canon 70-200 en nog wat losse dingetjes.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar