Brilpoetsdoekjes

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Mijn vraag is:
zijn brilpoetsdoekjes (papier gedrenkt in alcohol) alleen maar geschikt om mijn brillenglazen te reinigen of zijn ze ook geschikt om lenzen/filters van vlekken te ontdoen?
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

papier gedrenkt in alcohol is niet geschikt voor brillen en dus ook niet voor lenzen.
Papier is gemaakt hout en dat kan krassen opleveren.
Beter is om zgn microvezel doekjes te gebruiken.
En als de bril erg smerig is, gewoon onder de kraan afwassen evt met een beetje zachte zeep.
Ik heb dit niet van mij zelf maar volgens mijn zoon, hij is opticien, is boven genoemde beter.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Telescoop schreefCOLONMijn vraag is:
zijn brilpoetsdoekjes (papier gedrenkt in alcohol) alleen maar geschikt om mijn brillenglazen te reinigen of zijn ze ook geschikt om lenzen/filters van vlekken te ontdoen?
Vele jaren geleden ging ik met mijn dure bril naar mijn vaste opticien. Ik kreeg problemen met enkele plekjes op de bril waardoor ik bij het zien werd gehinderd. Nader onderzoek wees uit dat de coating was beschadigd. Herstel daarvan is niet mogelijk, dus dat werd een nieuwe bril.
Op zijn vraag hoek ik mijn glazen schoonmaakte, antwoordde ik in al mijn onschuld en oprecht: met vochtige brillendoekjes (papier) van een bekend merk.
Nooit meer doen, bezwoor hij mij. Het papier (hout) in die doekjes werkt als schuurpapier op de coating.
Gebruik echte microvezeldoekjes, liefst die van de opticien. Sindsdien heb ik nooit meer gezondigd en ook nooit meer beschadiging van mijn brillenglazen gezien. Hetzelfde geldt voor de coating van objectieven.
Als mijn brillenglazen erg vies en vettig zijn, gebruik ik een speciale cleaning vloeistof die wordt geleverd door Lee voor het reinigen van hun filters ter bescherming van de daarop aangebrachte coating.
Wil je dit niet gebruiken, doe dan een druppeltje Dreft (afwasmiddel) op elk glas en maak schoon met (koud) water, maak droog met een microvezeldoekje.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Twee adviezen waar ik, en ik denk een ander ook, niets meer aan toe kan voegen :D

Slotje?
Da's een geintje hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Da's helemaal duidelijk.
Weg met die rommel dus.
Slotje......
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

dus, druppeltje dreft op het objectief en even afspoelen met koud water?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Illuminatus schreefCOLONWil je dit niet gebruiken, doe dan een druppeltje Dreft (afwasmiddel) op elk glas en maak schoon met (koud) water, maak droog met een microvezeldoekje.
Afwasmiddel is ook niet oké om brillenglazen of andere glazen objecten met een coating schoon te maken. Meestal zitten er zuren in en die tasten de coating op de glazen aan. Mij opticien pakt hardnekkig vuil aan met een zacht doekje (geen papier) met een druppeltje spiritus.

Handzeep (zonder citroen extract) mag wel maar laat vaak een vettig laagje achter, dus goed naspoelen. Ik droog mijn bril nooit met een doekje. Ik blaas het water er af.

Objectieven kan je het best, zoals boven beschreven, met een microvezeldoekje doen. Altijd even goed uitkloppen voor gebruik...

Groet!
Dward.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

De brilpoetsdoekjes werken prima... althans als je er nog 2 letters voor zet.... wc
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ooit een kleine ultrasoonreiniger aangeschaft (paar tientjes bij Kruidvat).
Gefilterd leidingwater, 1 minuut "blasten", water afblazen/schudden, klaar.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

boels069 schreefCOLONOoit een kleine ultrasoonreiniger aangeschaft (paar tientjes bij Kruidvat).
Gefilterd leidingwater, 1 minuut "blasten", water afblazen/schudden, klaar.
Zo'n ding heb ik ook. maar om nu elke keer als er spatjes op de frontlens zitten, het objectief daarin te weken....
Nou nee... :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^Ik had toe moeten voegen: ik gebruik het ultrasone ding uitsluitend voor mijn brillen en enkelvoudige filters, niet voor objectieven.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar