Video op de 70D welke lens STM of USM?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
triple-t
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2013 14:42

Ik ben aan het uitzoeken welk type lens het best gebruikt kan worden voor video met de 70D. Ik lees daarover verschillende verhalen maar het lijkt erop neer te komen dat de STM lens geschikter is als de interne microfoon wordt gebruikt omdat de STM stiller is dan de USM. Canon zelf geeft dit ook aan. Over de AF en snelheid lees ik verschillende meningen.
STM is wat trager dan de USM maar met AF zou dat juist prettiger werken maar andere geluiden zeggen dat je vooral met de hand moet scherp stellen met video en dat de USM dan ook erg geschikt is. Wat is nu waar of is er geen eenduidig antwoord op de vraag of de STM of USM lens beter is voor Video op de EOS?
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Geen onaardig stukje: http://petapixel.com/2013/08/26/video-c ... -pixel-af/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar het is feitelijk alleen een iets andere methode om het focuspunt te bereiken. STM gaat langzamer naar het focuspunt toe maar stopt als het bereikt is, USM doet het sneller maar kan een beetje "hunten" rondom het focuspunt tot het echt bereikt wordt.

Maar het is allemaal een beetje geneuzel, gebruik gewoon wat je hebt.
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Ik weet niet hoe de combinatie met de 70d is, maar ik weet nog wel uit een presentatie van Gert Kracht (.nl) dat hij helemaal enthousiast was over de 24-70 type 1 voor filmen, en dan inderdaad handmatig scherpstellen. Vraag me niet waarom,...
triple-t
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2013 14:42

Bedankt voor het meedenken, maar hier zijn idd. nog steeds dezelfde zaken aan bod. Geluid versus snelheid versus AF of MF. Handmatig scherpstellen wordt door veel mensen aan bevolen die semi-professioneel filmen en dan wordt idd. gezegd dat de betere USM ook prima voldoet. Alleen als Canon zelf al aangeeft dat de STM beter is voor het filmen .... maar de kwaliteit van die lens voor fotograferen is denk ik weer wat minder.
Ik kijk b.v. naar de Kitlens EF-S 18-135mm IS STM of de EF 24-105mm L IS USM, ik wil eigenlijk niet verschillende lenzen gebruiken voor fotografie en video, wordt allemaal wat te veel. Blijft een lastige keuze.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Kijk eens naar wat video getuigenissen van een prof. fotograaf, bv. CameraRec Toby over de 70 D (kijk ook naar zijn andere video's over deze camera en over lenzen ( zo zegt hij dat de 40 mm. STM helemaal niet geluidloos is maar best wel veel lawaai maakt ).

http://www.youtube.com/watch?v=AMabmdhTSPg" onclick="window.open(this.href);return false;
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

triple-t schreefCOLONBedankt voor het meedenken, maar hier zijn idd. nog steeds dezelfde zaken aan bod. Geluid versus snelheid versus AF of MF. Handmatig scherpstellen wordt door veel mensen aan bevolen die semi-professioneel filmen en dan wordt idd. gezegd dat de betere USM ook prima voldoet. Alleen als Canon zelf al aangeeft dat de STM beter is voor het filmen .... maar de kwaliteit van die lens voor fotograferen is denk ik weer wat minder.
Ik kijk b.v. naar de Kitlens EF-S 18-135mm IS STM of de EF 24-105mm L IS USM, ik wil eigenlijk niet verschillende lenzen gebruiken voor fotografie en video, wordt allemaal wat te veel. Blijft een lastige keuze.
Ik heb de 40mm STM en vind het een prima lens. Heb hem vorig jaar meegehad naar de Military in Boekelo (gokje, niet heel belangrijk voor mij om de perfecte foto's te maken maar keus gemaakt vanwege gewicht en ruimte in de tas). Daar in ieder geval een perfecte foto gemaakt; dus actie, snelle sluitertijd, super scherp vond ik zelf.
Filmen heb ik met deze in combinatie met de 650d ook gedaan; maar wat ik wil filmen is actie, een springparcour, dus op afstand, wisselend van 10 tot 50/60 meter zeg maar. En dat kan een spiegelreflex volgens mij niet, of te wel is te moeilijk voor mij om handmatig scherp te stellen en camera kan niet zo snel reageren als zou moeten.
Met de 70d heb ik nog niet gefilmd, doe het nu meestal met mijn oude luminix.
Of de kwaliteit van de 40mm nu echt beter of slechter is dan b.v. de 50 mm 1.4 of 1.8 zijn wel vergelijkingssites voor.

Maar ik weet niet waar je woont, je mag van mij de 40mm wel een keer lenen. Heb hem evt. ook te koop, je mag hem van mij tegen verkoopprijs wel een weekje testen, bevalt hij niet breng je hem terug en krijg je je geld terug. (dan dus niet per post hoor!)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik focus handmatig en dat gaat behoorlijk snel, het enig waar ik nog wel eens in de war raak, dat is dat niet iedere lens dezelfde kant op focust.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
triple-t
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2013 14:42

cilcanon schreefCOLONMaar ik weet niet waar je woont, je mag van mij de 40mm wel een keer lenen. Heb hem evt. ook te koop, je mag hem van mij tegen verkoopprijs wel een weekje testen, bevalt hij niet breng je hem terug en krijg je je geld terug. (dan dus niet per post hoor!)
Steeds weer leuk om te zien hoe wordt meegedacht en zelfs een leuk aanbod wordt gedaan. Ik las Boekelo en dat ligt dicht bij m'n geboorteplaats Enschede. Alleen woon ik daar niet meer maar in het hoge noorden (Groningen). Dus ik vermoed dat ik geen gebruik van je leuke aanbod kan maken.
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

triple-t schreefCOLON
cilcanon schreefCOLONMaar ik weet niet waar je woont, je mag van mij de 40mm wel een keer lenen. Heb hem evt. ook te koop, je mag hem van mij tegen verkoopprijs wel een weekje testen, bevalt hij niet breng je hem terug en krijg je je geld terug. (dan dus niet per post hoor!)
Steeds weer leuk om te zien hoe wordt meegedacht en zelfs een leuk aanbod wordt gedaan. Ik las Boekelo en dat ligt dicht bij m'n geboorteplaats Enschede. Alleen woon ik daar niet meer maar in het hoge noorden (Groningen). Dus ik vermoed dat ik geen gebruik van je leuke aanbod kan maken.
Zo hoog woon ik niet, klein uurtje lager, pb maar als je interesse hebt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bekijk dit eens, hier wordt het voordeel van STM duidelijk:
http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d/10" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar