paddestoel mekka in t heilooer bos

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

gister tussen de regenbuien door eens gewandeld met mijn zoontje en hond en uiteraard mijn camera in t heilooer bos na t zien van al die prachtige paddestoel foto's wil ik dan ook een paar van mijn foto's laten zien.
voor namen moeten jullie mij echt schuldig blijven

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Namen kan ik je niet mee helpen.. hihi

Vind de laatste absuluut de mooiste. Zowel licht als compositie.
Scherpte had ik liever op de bovenste rij paddo's gezien ipv op de onderste, maar is ook smaak.
Ze mogen alle 3 overigens nog wel wal lichter uitgevoerd worden.
Met name 1 en 2 zijn wat aan de (te) donkere kant en ook 3 zou er nog beter uitkomen.
Misschien onder nog wat wegcroppen
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Wat gek toch.... ik vind foto 2 de beste, al had ik liever de achtergrond wat minder duidelijk aanwezig gehad en wat meer ruimte aan de onderkant gezien. Ik zie ook niet dat de foto's te donker zijn, ik krijg zelf ook vaker commentaar dat mijn foto's aan de donkere kant zijn. Ik denk dat ik daarvan houd, is daar een regel voor -afgezien van dichtgelopen donkere kleuren dan?
Bij foto 1 had ik toch wel graag in elk geval iets van de bovenkant gezien, en bij foto 3 stoort de onscherpte me.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hoi Elisabeth.
Vaak is dat idd een kwestie van smaak.
Wat dat betreft is er niet echt een goed of fout.
(Mijn laatst geplaatste serie is bijv. bewust ook wat donkerder dan ik algemeen doe. Omdat ik dan in dat geval functioneel en mooier vond)

De meerderheid houdt denk ik toch van wat meer heldere resultaten.
Voor jouw smaak zullen resultaten dan misschien ook regelmatig aan de wat lichte kant zijn?
Mijn commentaar is meestal gebaseerd op een "goed gemiddelde" en tips bedoeld om een foto eventueel nog net iets beter "uit de verf" te laten komen. Als er in mijn oogjes ruimte voor verbetering is uiteraard... Hihi. Het zijn alleen tips, nooit moeten.
Iedereen is uiteraard vrij om daar naar eigen smaak en behoefte al dan niet iets mee te doen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Dankjewel, Frank, en je hebt gelijk, ik zou zelf veel foto's van het forum wat donkerder maken. Ik had alleen vaker het idee dat anderen dingen zagen die ik niet zag. Ben dan ook blij dat het om een persoonlijke voorkeur gaat.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Leuke serie. Zelf vind ik het vaak het prettigst als de scherpte voor op de rand van de hoed valt. Bij nummer 1 zie ik dat je scherp gesteld hebt op het steeltje. Qua scherpte in de laatste foto ga ik dan ook met Frank mee.

Het Heilooerbos heeft best een diversiteit aan paddo's in deze tijd...maar de vorige keer kwam ik ook erg veel hondepoep tegen, en dat is toch een stuk minder leuk als je ergens even languit op de grond wilt gaan liggen.... ;)
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

leuke reeks... 8)

#1 op zich best een leuk plaatje met een lekker laag standpunt. Het groene blaadje met stengeltje in de achtergrond stoort mij wel een beetje, vooral omdat het zo vlak naast de paddo staat... een foto maken is niet alleen letten op je onderwerp, maar zeker ook op de omgeving, misschien had je iets kunnen draaien.... De scherpte lijkt me wel in orde...

#2 lekker plaatje, (is mijn favoriet). Hier is de achtergrond iets drukker dan #1 maar stoort hier iets minder, alhoewel,ik kan niet zien welke F-waarde je hebt gebruikt maar die had wellicht nog wel wat kleiner gekund... De scherpte en compositie ogen prima.

#3 deze plaat is eigenlijk vlees nog vis... je had hier kunnen kiezen om de voorste paddo's scherp te krijgen, of een andere mogelijkheid was, om de aandacht op de onderste twee kleine paddo' in het midden te leggen en die scherp te krijgen. In deze foto is eigenlijk geen 1 paddo echt lekker scherp... dat maakt deze (althans voor mij) niet zo geslaagd.

samenvattend gezien bovenstaande foto's.... let niet alleen op je hoofdonderwerp, speel eventueel met je F-waarde en kies duidelijk waar je je aandacht op wilt richten en zorg dat dat scherp is...


Rob, 8)
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

het blijft een leuke uitdaging om paddo's mooi te platen en zoals te lezen, zijn er zeker ook persoonlijke voorkeuren.
mijn bescheiden mening:
#1 had ik ook liever iets meer van de bovenkant gezien en een wat minder centrale compositie
#2 nogal drukke achtergrond, maar vind ik wel de beste
#3 hier had ik de scherpte ook het liefst op de hoogste paddestoelen gezien, ik was echt even aan het zoeken waar de foto scherp was (verwachtingspatroon :mrgreen:)
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

De herfst leuk in beeld gebracht.
Ben het met mijn voorgangers eens qua scherptepunt bij foto 1 en 3.
Verder sluit ik me graag aan bij de reactie van natuurfreak, die heeft het prima verwoord. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

dank jullie wel voor jullie info waar ik weer verder mee kan stoeien.
de foto's hadden misschien een tikkeltje lichter gekund idd maar durf niet zo snel qua licht instelling te zitten omdat ik bang ben dat dat weer teveel word.
qua F waarde hoger gooien vind ik nog erg lastig omdat ik vooral uit de hand schiet.
ga t zeker verder proberen qua paddenstoelen het is wel echt een uitdaging.

en voor de honden poep etc ik heb gewoon een kleedje mee onder in me kinderwagen waar ik op kan liggen zodat ik niet in de honden poep lig.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Nathalietje schreefCOLONqua F waarde hoger gooien vind ik nog erg lastig omdat ik vooral uit de hand schiet.
Ik heb het niet over een hogere F-waarde...
ik zal mezelf even citeren.. 8)
Natuurfreak schreefCOLON#2 lekker plaatje, (is mijn favoriet). Hier is de achtergrond iets drukker dan #1 maar stoort hier iets minder, alhoewel,ik kan niet zien welke F-waarde je hebt gebruikt maar die had wellicht nog wel wat kleiner gekund... De scherpte en compositie ogen prima.
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

mooie foto's hoor! ik ben zelf ook net aan het stoeien geweest om een paar paddestoelen te fotograferen maar dat valt me best tegen, gebruiken jullie een heel laag statief of een rijstzak of zoiets? mijn statief komt niet zo laag dus al mijn foto's heb ik van bovenaf geschoten maar dit is wel een stuk mooier.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar