Met welke spiegelreflexcamera beginnen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Kyra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2013 13:16

Hoi allemaal!

Ik ben van plan binnenkort mijn eerste spiegelreflexcamera te gaan kopen.
Dit omdat ik graag betere foto's wil maken, ook wanneer ik over een aantal jaren op reis ga.
Ik wil graag foto's maken van mensen, de omgeving, gebouwen, ... en liever niet meer uitgeven dan 700 euro.
Hebben jullie tips?
Ik heb zelf al wat gezocht en gevraagd en kwam uit op de 1100d of de 600d. Nu weet ik niet welke van de twee en welke lens handig is om te halen aan het begin. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes Kyra
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Met 700 euro kun je best een leuke set kopen.
Ik kan je geen advies geven welk cameramodel je zou moeten aanschaffen, wil je alleen het volgende meegeven:
- hou rekening met aanschaf van wat accesoires zoals een tas(je) of rugzak en een extra accu (of 2). Kost allemaal de kop niet, maar ....
- koop een camera die je lekker in de hand ligt ! dus ga proberen bij een fotozaak of Mediamarkt.
- hou eventueel nog wat budget over door te beginnen met een body + kitlens. Als blijkt dat je het erg leuk vind (en dat gebeurt, beloof ik je....) kan je er bijv. nog een telelens bij aanschaffen.
succes en we lezen graag wat je hebt gekocht.

gr,
Roland

ps: welkom nog (we hebben een voorsteltopic...)
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 21 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Hier kun je wat van de verschillen zien:
http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Canon-600d" onclick="window.open(this.href);return false;

suxes met je keuze
Frank
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik zou zelf gaan voor deze kit: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm-is.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Anoniem 3

Ik ga over een aantal jaren ook op reis.
Mijn camera moet dan wel hittebestendig zijn...

Ach, helemaal vergeten.. welkom hier Kyra.
Ik zou het eens gaan proberen, zeker als het je eerste stapjes op het fotopad zijn, met een goede compactcamera. Kun je altijd nog zien of je fotograferen leuk vindt. Ideale camera's om (over een aantal jaren) op reis mee te nemen en mensen, omgeving en gebouwen mee te fotograferen.

In ieder geval:
Succes met je keuze.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 21 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Helemaal nog niet zo'n gek idee van Gabriël.

Voor €550 heb je een Sony RX100 waar je hele fraaie foto's mee kunt maken.

http://www.dpreview.com/articles/236773 ... cameras/12" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2013 13:16

Allemaal bedankt voor het snelle reageren!
@Roland, ik bedoel €700 voor de hele set. Accessoires komen er dan inderdaad nog bij, maar hiervoor kan ik nog wat extra uitgeven. Een tas was ik zeker al van plan, maar een extra accu is dus ook handig?
@Frank, die site ben ik ook tegengekomen! Deze verschillen zeggen mij echter nog niet heel erg veel en hoe belangrijk de verschillende aspecten zijn, vandaar dat ik hier hoopte wat verduidelijking te krijgen.
@Gabriël & Pieter, ik heb laatst wat geprutst met een spiegelreflexcamera (die ik geleend had van een vriend) en dit sprak mij toch echt meer aan dan een compactcamera! Vandaar dat wel daar naar zoek!

Ik ben vandaag naar de Media Markt geweest. Ik heb hier ook om advies gevraagd en daar werd mij verteld dat ik als ik voor een laag budget wilde gaan, ik beter voor een Nikon d3100 kon gaan dan de 1100d. De 600d is echter nog beter, maar ook gelijk duurder. De megapixels zou ik niet veel van verschil van zien (tenzij ik het ga vergroten), maar het uitklapbare scherm is natuurlijk wel handig. (Maar is dit ook 150 euro waard?)
Tevens adviseerde hij de tamron 18-270 lens, dit vanwege het grote bereik en dat ik dan niet hoef te wisselen. Is dit wisselen echt zo lastig? Hoe goed is deze lens? Graag advies!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Kyra schreefCOLON... daar werd mij verteld dat ik als ik voor een laag budget wilde gaan, ik beter voor een Nikon d3100 kon gaan dan de 1100d. De 600d is echter nog beter, maar ook gelijk duurder.
Als je een Nikon mocht willen kiezen kun je nog beter de Nikon D5200 kit (€589 bij Saturn) kiezen.
De D5200 is een niet al te dure DSLR met een hele goede sensor, een van de belangrijkste onderdelen van je camera.
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5200" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyra schreefCOLON Tevens adviseerde hij de tamron 18-270 lens, dit vanwege het grote bereik en dat ik dan niet hoef te wisselen. Is dit wisselen echt zo lastig? Hoe goed is deze lens?
Objectieven met een groot zoombereik zijn altijd een compromis. Je kunt beter twee (of meer) objectieven kopen die samen datzelfde bereik hebben. Wisselen gaat heel eenvoudig op een DSLR. Als je niet wilt wisselen kun je beter meteen een camera met een vaste lens kopen. Ik zou adviseren om eerst te beginnen met een body plus standaard kitlens (18-55). Een set met kitlens is vaak nauwelijks duurder dan de kale bodyprijs.
Anita74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2013 09:57

Wat ik vooral belangrijk vindt bij een camera is dat hij prettig in de hand ligt. Ikzelf heb bijvoorbeeld gekozen voor de 60D en niet voor de grotere 7D. Ik heb kleine handen en dan ligt die grotere camera niet lekker. Je moet de camera goed vast kunnen houden en goed bij alle instelknoppen kunnen.
Kyra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2013 13:16

@Pieter, toen ik die camera van een vriend leende zat daar inderdaad alleen een standaard kitlens bij. Hier kon ik inderdaad prima foto's mee maken, maar ik had wel meteen door dat ik toch wel wat meer bereik wilde. Hoe goed is de sensor van bijvoorbeeld de 600d?
Bij de Media Markt is bijvoorbeeld een set te koop met 2 lenzen.
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/CA ... infoTabNav
Wat vinden jullie van deze set?

@Anita, ik heb de zowel de 1100d, de 600d als de d3100 vastgehouden. Ik vond de 600d het meest prettig in de hand liggen, maar ook de 1100d en de d3100 kon ik goed vasthouden! Ik vond het verschil niet heel groot.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Met de 600D maak je al een mooie keuze. Ik zou deze nemen in combinatie met de 18-55mm (dus dezelfde als in de kit van Media Markt) en een Canon EF-S 55-250 F/4-5.6 IS II.
Die 75-300mm zou ik links laten liggen. Komt veel minder goed uit de testen, heeft oa geen IS.
Voor € 169,00 heb je aan de Canon EF-S 55-250 F/4-5.6 IS II een pracht objectief als aanvulling op de kitlens.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De tip van sprokeq is denk ik een prima samenvatting van tips die men je kan geven.

De huidige kitlenzen zijn prima voor wat je ervoor betaalt.
En de 55-250 sluit daar mooi bij aan en is het geld zeker ook dik waard.
Wordt naar tevredenheid ook op duurdere body,s gebruikt.

Daar kun je nog een andere body bij zoeken uiteraard, maar die lenzen zijn prima om mee te starten.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Kyra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2013 13:16

Bedankt voor alle tips!
Ik denk dat ik in eerste instantie voor de 600d ga met de standaard kitlens. Ik kan een 55-250 van kennissen lenen, dus dit kan ik altijd proberen! Als dit goed bevalt kan ik dit objectief er later nog altijd bij kopen.

Bedankt!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Prima beslissing denk ik!

Veel plezier straks van je aankoop.
En hopelijk blijf je ook dan actief deel uitmaken van dit mooie en leerzame forum.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Daar heb je een mooi setje mee om te beginnen! Als je eenmaal aan het fotograferen bent ga je pas in de praktijk merken waar je behoeften liggen en dan kan je altijd lenzen bij gaan kopen
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Kyra schreefCOLONHoe goed is de sensor van bijvoorbeeld de 600d?
Ik hoef al niet meer te antwoorden op je vraag zie ik. Veel plezier alvast gewenst met je setje. :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar