Zon achter de wolken boven een maisveld + Update

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Gisteren avond op pad geweest om een van een veel voorkomend landschap (maïs velden)
toch een mooi plaatje te maken.

#1

40119

Hdr foto uit 3 met -2EV,0EV,+2EV
een weidsoverzicht

#2

40120

Hdr foto uit 3 met -2EV,0EV,+2EV
ingezoomd om meer details van de zon en de maïs te krijgen.
Laatst gewijzigd door 1 op mark.beniers, in totaal 17 keer gewijzigd.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik vind 2 stukken beter dan 1. Al is het dan jammer, dat de zon niet de stervorm van 1 heeft :D

1 is onrustig, ik heb nergens houvast. De wolkenlucht noch de ondergrond houdt mij vast. 2 daarentegen weet mij prima vast te houden en te boeien. Prima jacobsladder en zacht strijklicht maken het voor mij af.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Eens met Kars.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Een super leuk idee Mark!

Vind het geslaagde foto's maar ik kan me vinden in het commentaar van VFRood. Die luchten... wat heel erg mooi zeg :D

Ook weer wat bijgeleerd vandaag... Jacobsladder... ;)
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

allen bedankt voor de reacties.

Toen ik foto 1 gemaakt had bleek het inderdaad iets te missen.
vandaar foto 2.
is ook mijn favoriet.
Valt niemand het ghosting op van de maïsbladeren in op de 2e foto?
vooral rechts stoort mij dat een beetje.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Stoort me niet echt. Alleen dat bruin op de mais vlak boven het paaltje vind ik wat minder. Zou je wat groen naar toe kunnen klonen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mijn fav is toch foto 1: Je wordt echt naar die foto toe gezogen! Verder vind ik het kleurenpalet mooier bij 1.

Foto 2 heeft wel iets Alien abduction achtigs, wat zeker ook tot de verbeelding spreekt!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Mark voor mij ook wel foto 2 als meest aansprekende. Van de ghosting heb je zelf al opgemerkt. Denk wel dat het teveel is, waardoor het hele mais veld wat onscherp is geworden. Wellicht had je hier beter focusstacking kunnen toepassen. Verder is er naar mij smaak teveel uitgebeten lucht in beide foto's.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Lazlo

Bedankt voor de reactie, Foto 2 komt inderdaad beter over. ik ga binnenkort eens kijken of ik het ghosting eruit kan halen met het HDR software, waarschijnlijk vinkje vergeten aan te zetten. De uitgebeten lucht is inderdaad aanwezig maar ik denk dat dat niet te voorkomen is als je in de richting van de zon fotografeert ook al zit de zon achter de wolken. Ik ga eens kijken of ik in het raw bestand nog iets kan redden en post dan nog wel een update.

Maar het begrip focusstacking kan ik hier niet zo goed plaatsen.
Dat is toch meerdere foto's met een kleine DOF over elkaar leggen waardoor er een groter DOF zichtbaar wordt in de foto.
Toch iets meer van macro fotografie ipv landschap/hdr fotografie?
Of ben ik nu totaal van het padje af?
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Waarschijnlijk stond er wind waardoor het mais bewoog. Door je F22 gaat de sluitertijd naar beneden met als gevolg bewegingsonscherpte. Door nu flink je diafragma te openen bv F5.6 of F4 gaat je sluitertijd flink omlaag waardoor je het mais kan bevriezen.Echter je DOF wordt ook een stuk kleiner. Door nu een foto te nemen met een open diafragma zeg F8 ofzo afhankelijk wat voor sluitertijd het oplevert voor de voorgrond en een foto met F16 voor de lucht. Deze twee dan blenden. resultaat moet dan zijn dat de foto als nog scherp is van voor naar achter, maar de voorgrond wel "bevroren" is en er dus geen bewegingsonscherpte is. Hoop dat het enigszins duidelijk is, maar er is genoeg te vinden op o.a. Youtube. Zou zeggen experimenteren maar :-)

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

een update van foto #2
bij Photomatix inderdaad vergeten remove ghoting aan te vinken.
Ook in de Raw bestanden de hooglichten en de schaduw wat aangepast vanwege het clipping.

#3

40168

gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar