Sensor laten reinigen. Waar?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb mijn canon 550d nu zo'n 2,5 jaar en ik merk dat na mijn Marokko reis en woestijnervaringen de sensor echt gereinigd moet worden. Waar kan ik dat het beste laten doen? En moet ik dan meteen kiezen voor een onderhoudsbeurt of zo, en ook mijn lenzen laten reinigen of nakijken? Of is dat niet nodig?

Ik woon zelf in de omgeving van Amsterdam overigens.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

van de ene kant jammer dat je in Amsterdam woont.
want zou je wat zuidelijker wonen is chipclean in Heumen (bij Nijmegen)
een hele goede en niet duur.
Zelf de camera en lenzen laten reinigen en je merkt duidelijk het verschil.
en dat maar voor €45,-
(nee ik heb geen aandelen van hem maar ben zeer tevreden over wat ze doen)
in de omgeving van Amsterdam zal zo iets vergelijkbaar toch ook moeten zitten.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Of in den haag bij rofa repair.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

De naam Rofa ben ik inderdaad al vaker tegengekomen hier, maar Den Haag is helaas niet om de hoek. En om nu met het OV naar Den Haag te gaan om alleen de camera weg te brengen en weer op te halen? Als ik in A'dam iets kan vinden, kan ik gewoon met de scooter terecht, dat is wat dichterbij. Maar goed, ik schrijf Rofa nog niet af, dan moet ik alleen een dagje regelen dat ik de auto heb.

Chipclean klinkt ook goed, maar dan is Rofa nog wat dichterbij voor mij.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Gewoon zelf doen
Visibledust setje kopen , handleiding volgen klaar
Met mijn 30D altijd gedaan , altijd goed resultaat
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik denk niet dat ik dat durf........
Ik ben namelijk zo'n 12 ambachten, 13 ongelukken gevalletje.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Eriklo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2013 15:43
WoonplaatsCOLON Lochem

Jasmino schreefCOLONIk denk niet dat ik dat durf........
Wat zou Churchill daar van zegen? ;-)
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

:lol:
Die gaat daar niet over, toch?!

Goed gevonden, maar toch niet helemaal relevant. Churchill gaat over hele andere dingen. Dit gaat over onnodig risico nemen, in mijn ogen althans.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Just Be-Art
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 18:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hoewel Heumen niet naast de deur ligt, is het toch de moeite waard om daar een afspraak te maken.
Maak er gewoon een dagje uit van. Je plant je afspraak bij Chipclean zo vroeg als mogelijk in en je hebt daarna in ieder geval een fijne middag om iets leuks te gaan fotograferen met een heerlijk schone sensor.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

200 meter van chipclean ligt een mooi natuur gebied.
Diverse roofvogels zijn er te spotten, en er schijnen 2 vossen te zitten.
+ 100 meter verder op de hoek zit digitalstreet.nl
ook wel leuk om er eens binnen te wandelen
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Oké, ik begrijp dus dat ik kan wachten op de reiniging, ik hoef mijn camera niet een paar dagen achter te laten?
Werkt dat bij Rofa ook zo?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
HerrieNL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 19:43
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Jasmino schreefCOLONOké, ik begrijp dus dat ik kan wachten op de reiniging, ik hoef mijn camera niet een paar dagen achter te laten?
Werkt dat bij Rofa ook zo?
Misschien kan je ze even bellen :idea:
http://www.kesselfotografie.jimdo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben ernstig slechthorend/doof, en ik kan dus niet bellen. Dan zou ik ze een mailtje moeten sturen, maar er zijn hier ook genoeg ervaringen, toch?!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Meestal kan jr op schoonmaken wachten, maar niet altijd. Als bellen lastig is, kan je er eventueel een mailtje aan wagen. Rofa is altijd snel met antwoorden.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
JasperB
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2009 21:59
WoonplaatsCOLON Haarlem

Toevallig afgelopen weekend voor het eerst bij Chipclean geweest om de boel te laten kalibreren. WAT EEN TOPZAAK!! Uiteindelijk 2 keer zo lang bezig geweest alleen maar door het gezellige en leerzame gesprek! Ton is een man met zeer veel kennis van zaken en duidelijk een passie voor het vak, geeft een goed gevoel om die met je dure spullen bezig te laten zijn.

Ben vanuit Haarlem dik 1,5 uur onderweg geweest met de auto, maar was de reis meer dan waard. Ik ga nergens anders meer heen in ieder geval.
Jasper Bulsing Photography (Like on Facebook)
Canon 7D - Canon 24-105L 4.0 - 100-400L 4.0 - Sigma 530DG ST - Gitzo 5 Serie
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

In Amsterdam Zuid-Oost, vlak bij Ikea, zit Calumet Photo. Een professionele zaak, waar ze eens in de zoveel tijd Camera Cleandagen hebben. Ik weet dat Cameraland in Alkmaar dat ook af en toe heeft, maar dan merkgebonden. Als je gaat, ga dan vroeg, want je bent de enige niet ;)

Op de Parnassusweg, hoek Peter van Anrooystraat (nabij het Spinoza Lyceum) zit een vestiging van Kamera Express. En op de Calandlaan zit Camerawarehouse. Wellicht dat zij ook wat voor je kunnen betekenen.

In alle gevallen zullen ze je camera eerst droog proberen schoon te maken, met een Arctic Butterfly van Visible Dust of vergelijkbaar. En anders doen ze het nat met Swabs. Maar niet zoals ze het bij Chipclean schijnen te doen.

Gezien de reistijd en kosten, doe ik het wel altijd zelf. Ik heb op m'n oudere camera's in geval van nood wel eens de stofzuiger- tapemethode gebruikt :D
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Het voorbeeld dat Chipclean op de website heeft staan, moet je eens onder de loep nemen. In Photoshop, Levels, automatisch. Dan weet je waar de stofjes zitten. Die zie je overigens ook zo. Die stipjes die nog op het voorbeeld staan, zou ik zeker weg krijgen. Ik gebruik een balgje, Butterfly en een speciale loep met verlichting.
Maar even eerlijk: de stofjes die nog op het voorbeeld van Chipclean te zien zijn, zie je normaal niet weer op een foto.
Eerder durfde ik het niet zelf, maar bij TechRepair is ons goed uitgelegd hoe je het kan doen.
twistersam

Ytos schreefCOLONIk heb op m'n oudere camera's in geval van nood wel eens de stofzuiger- tapemethode gebruikt :D
Stofzuiger is niets mis mee, alleen wel in een schone omgeving (keuken, badkamer), anders zuig je door de onderdruk gewoon meer stof in de camera.
Daarna nog even met een swappie over de sensor en weer schoon voor een poosje.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb inmiddels toch maar een afspraak gemaakt bij Chipclean, voor aanstaande zaterdag. Dank voor jullie tips en adviezen. Ik ga het risico niet nemen om het zelf te doen, dit lijkt me wel zo veilig!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Canonflits

Je besluit is heel verstandig!
Ik heb mijn sensor door Ton van Chipclean laten reinigen en mijn lenzen laten callibreren met mijn camera. Vakkundig en snel.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat bepaalde stofdeeltjes niet te zien zijn op een foto, maar bij het laten maken van een 90 X 60 vergroting (Xpozer) was ik blij dat ik een scone sensor had.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar