Langs de water kant

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
hanzie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2012 21:35

Canon 50d lens 17-85mm IS usm

1.

38680

2.

38681

3.

38682

4.

38683

5.

38684

6.

38685

Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Hoi Hanzie,

De serie laat wel zien dat je er interesse in hebt. Leuk dat je er nog zo dichtbij kon komen ook. Al heb ik wel het idee dat de moedereend het wat minder vond vanwege haar schrikoogjes. Ik ga voor nummer 2 die is op wat mij betreft het mooist gelukte.

1 is bewogen. Zo het gras te zien, harde wind(denk ik?) en ook nog een somber moment. Geen goede combinatie om een scherpe foto te krijgen.
2 is mooi van compositie en scherpte.
3 Hij oogt wel scherp maar vind hem niet zo erg mooi. Deze lijkt mij van bovenaf genomen te zijn. Dat is een standpunt wat bij mij nogal dominant overkomt. Persoonlijk schiet ik het liefst oogniveau foto's. Gedachte erachter is dat ik het dier/onderwerp meer respecteer en niet boven hem/haar wil staan. (rare tik van mij).
4 Deze is scherp doordat je flitste. De kuikentjes gingen op de loop en je wilde er nog graag foto's van maken.(glimlach)

Volgende keer camera op statief en rustig wachten tot de dieren binnen je bereik komen. Vaak blijven ze dan zitten voor je en heb je wat meer tijd om een compositie op te bouwen en je belichting te regelen. En laat die flitser maar thuis. Het geeft schrikeffect en ze werken maar op een korte afstand. Persoonlijk werk ik zeer weinig tot helemaal niet met een flitser in het veld.

Zie het als opbouwend kritiek. Ik ben zelf ook zo begonnen en bedoel het niet kwaad.

5 en 6 Vind ik leuke foto's het licht is wat hard. Kun je niets aan doen doordat de camera dit extreme licht(wit/zwart) niet goed aan kan. tijdstip tussen 9 en 18 uur zijn niet de ideaalste. Iets van dynamisch bereik. Op het forum zullen andere dat beter kunnen verwoorden.
En ook hier toch eens proberen of je lager kan komen. Desnoods in het gras gaan liggen. Dat is de reden waarom ik met wildobservatie geen mooie kleren aan wil. Oud kloffie waar het er niet op aankomt dat er een streep gras of een flinke baggervlek op komt. Houd ook meteen mijn vrouw een beetje tevreden. hahaha

Bedankt voor het tonen van je foto's.

Groet,

Frans
hanzie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2012 21:35

Franscanon40d schreefCOLONHoi Hanzie,

De serie laat wel zien dat je er interesse in hebt. Leuk dat je er nog zo dichtbij kon komen ook. Al heb ik wel het idee dat de moedereend het wat minder vond vanwege haar schrikoogjes. Ik ga voor nummer 2 die is op wat mij betreft het mooist gelukte.

1 is bewogen. Zo het gras te zien, harde wind(denk ik?) en ook nog een somber moment. Geen goede combinatie om een scherpe foto te krijgen.
2 is mooi van compositie en scherpte.
3 Hij oogt wel scherp maar vind hem niet zo erg mooi. Deze lijkt mij van bovenaf genomen te zijn. Dat is een standpunt wat bij mij nogal dominant overkomt. Persoonlijk schiet ik het liefst oogniveau foto's. Gedachte erachter is dat ik het dier/onderwerp meer respecteer en niet boven hem/haar wil staan. (rare tik van mij).
4 Deze is scherp doordat je flitste. De kuikentjes gingen op de loop en je wilde er nog graag foto's van maken.(glimlach)

Volgende keer camera op statief en rustig wachten tot de dieren binnen je bereik komen. Vaak blijven ze dan zitten voor je en heb je wat meer tijd om een compositie op te bouwen en je belichting te regelen. En laat die flitser maar thuis. Het geeft schrikeffect en ze werken maar op een korte afstand. Persoonlijk werk ik zeer weinig tot helemaal niet met een flitser in het veld.

Zie het als opbouwend kritiek. Ik ben zelf ook zo begonnen en bedoel het niet kwaad.

5 en 6 Vind ik leuke foto's het licht is wat hard. Kun je niets aan doen doordat de camera dit extreme licht(wit/zwart) niet goed aan kan. tijdstip tussen 9 en 18 uur zijn niet de ideaalste. Iets van dynamisch bereik. Op het forum zullen andere dat beter kunnen verwoorden.
En ook hier toch eens proberen of je lager kan komen. Desnoods in het gras gaan liggen. Dat is de reden waarom ik met wildobservatie geen mooie kleren aan wil. Oud kloffie waar het er niet op aankomt dat er een streep gras of een flinke baggervlek op komt. Houd ook meteen mijn vrouw een beetje tevreden. hahaha

Bedankt voor het tonen van je foto's.

Groet,

Frans
hoi frans
bedankt voor de goede raad
hanzie
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Als 1e mogen de nr's 1 tm 4 en stuk lichter en frisser. Ze ogen nu wat grauw.

Ik kan je exif gegevens niet uitlezen op mijn iPad, maar beoordeel ze zo:

Nr1, Foto is net bewogen iig. Oog van de moeder eend is lijkt scherp. Jonge eendjes zijn zeer bewegelijk, dus denk dat je wat hoger in je sluitertijd moet gaan zitten om hun beweging te bevriezen.

Nr2, scherpte lijkt in orde. Je compo is te centraal, je zou wat meer kijkruimte willen hebben naar links. Jammer dat de grassprieten voor de jonge eendje zit

Nr3, lijkt mij de beste uit je serie.

Nr4, niet scherp, eendje zonder hoofd.

Nr5 en 6, scherpte lastig te beoordelen, wel idd hard licht op de eend, compo te centraal

Neem ook idd de foto's van een lager standpunt, dus evenwijdig aan het onderwerp.
Mocht je geflitst hebben wat ik lees van Frans, doe dat nooit als je dieren vast probeert te leggen.
Fotograferen in volle zonlicht, levert hard licht op, dus probeer ervoor te zorgen dat je objecten niet in het volle zonlicht staan

Bij dit soort foto's heb je geen statief nodig. Zit/lig je op de grond gebruik evt je fototas, pittenzak of ellebogen voor stabiliteit. Je hebt IS en niet zoveel mm dus is het mijns inziens niet nodig om hulpmiddelen te gebruiken.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar