Analoge ontwikkelstoffen

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Veniality
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2012 12:17
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Hallo!

Ik weet 't, eos DIGITAAL, maar ik heb toch het idee dat ik hier het snelst een antwoord kan krijgen.
Een hele tijd terug was ik into analoge fotografie, maar toen is mijn hele leven nogal op zijn kop gezet en heb er niet meer naar omgekeken.
Nu heb ik toen wel alle vloeistoffen (Ontwikkel, fixeer en stop) in 1 keer gemengd, en in grote jerrycans (10L) gedaan. Die staan er dus al JAREN dus ik neem aan dat dat nu niet meer werkt. Nu vroeg ik mij af, waar moet dat in godsnaam heen? Milieupark, ofzo?

En stel dat ik nu weer wil beginnen en nieuwe vloeistoffen ga halen, kan ik die dan ook per benodigde hoeveelheid mengen?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Die chemicaliën hebben inderdaad een beperkte houdbaarheidsdatum, dus dat zal nu vast niet goed meer zijn nee. Dat wil niet zeggen dat het niet meer werkt, maar het heeft wel invloed op het resultaat. Wegbrengen kan dan naar de milieustraat ja.

Bij nieuwe vloeistoffen kocht je in het verleden altijd een dosis die je aan moest lengen met water (of was dat enkel voor de fixeer?), ik ga er vanuit dat dat nog steeds zo is??
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ik denk dat vooral ontwikkelaar te lijden heeft van de tand des tijds (hoewel ik verhalen ken van Rodinal wat nog na jaren prima ontwikkelt). Voor fixeer speelt het effect tijd minder. Of de fixeer nog goed is zou je kunnen testen door een afdruk geruime tijd (dagen) aan licht bloot te stellen en te kijken of de afdruk verandert (donkerder wordt).
Als je de mengverhoudingen in de gaten houdt werkt het prima om "naar behoefte" te mengen. Zonde om te veel te maken wat je dan weer moet weggooien.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar