Fotovakschool

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Werk in de ouderenzorg en ook mijn baan staat op de tocht, dus leek me dit wel een mooie insteek om mee te beginnen.

Ben al even aan het zoeken geweest maar je schrikt toch wel van de prijzen :(

Wie kan mij wat handvatten geven :D
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Er komen toch steeds meer ouderen? Elkweg, zoek de blog van Jeroen (die veelposter hier) eens op. Hij heeft gedurende een jaar zijn belevenissen op de fotovakschool bijgehouden hier.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hier staat e.e.a. over de basisopleiding http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... sopleiding" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

De blog van Jeroen hierover....

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 22&t=30120" onclick="window.open(this.href);return false;

Denk dat je na deze Roman een aardig eind meer weet.

Edit: Laat maar.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLON Edit: Laat maar.
Lol, maar 't was goed bedoeld!! :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Denk dat we over een half jaar de volgende vraag gaan krijgen. Meer informatie kun je volgens mij nergens krijgen. En nu blijkt ook maar weer, dat Jeroen hotlinks heeft naar al zijn serieuze proza :D (OF sneller kan zoeken)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Zie nog geen prijzen, en ja ben serieus :)
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Voor prijzen: http://www.fotovakschool.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De prijslijst zelf: http://www.fotovakschool.nl/fotovakschool/prijslijst" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan me voorstellen dat Jeroen dit nou net even niet noemde :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Die heb ik ook geraadpleegd, maar gelukkig mag je gespreid betalen. Ik hoop dat het een waardevolle toevoeging is :)
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Wat is je vraag nou precies ? Bedoel je te zeggen dat je wellicht je baan verliest, en daarom een opleiding aan de fotovakschool wilt gaan doen? Om de tijd te vullen, of als opstap om professioneel fotograaf te worden ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je moet gewoon doen wat je moet doen :wink:

Maar ik geloof niet dat de werkgelegenheid in de fotografie minder op de tocht staat dan die in de ouderenzorg.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bollie: je bent constant op zoek.
Naar de beste, de scherpste, .... weer niet goed, wat is beter?, weer wat anders, weer niet goed....
Met de beste bedoelingen: JIJ bent de gene die de foto's maakt, maar je hebt nooit het geduld om een te worden met je spulletjes. Dat heeft tijd en geduld nodig, en dat zie ik bij jou niet. Denk je nu echt dat een opleiding dat gaat veranderen?Ik mis de gedrevenheid, het ligt altijd aan de verkeerde spulletjes.... Kun je daar overheen stappen? want dat zul je moeten als je daar echt je baan van wilt maken.

(deze reactie is inderdaad kritisch, maar met de beste bedoelingen geplaatst. En is absoluuut niet bedoeld om iemand af te zeiken. Ik vind het prachtig als iemand de fotografie in wil!)
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Het begint met de vraag wat wil je uit de opleiding halen. Veel hangt namelijk af van de energie en leerbehoefte die je zelf in de opleiding stopt. Ook moet je het niet doen omdat het leuk is. Ik studeer zelf aan de fotoacademie en kan je vezekeren dat het fotograferen van een kartonnen doos met geen verloop in de vlakken en tussen de vlakken steeds een verschil van 1, 2 of 3 stops of een bloempot of een appel weinig inspirerend is en zeker niet leuk. Technisch gezien wel een hele uitdaging en leerzaam.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

mgifotografie schreefCOLONHet begint met de vraag wat wil je uit de opleiding halen.
nee, de vraag is wat je gaat doen als je klaar bent.
schaapsherder is zeldzamer, maar fotograferen wordt ook een zeldzaamheid. je kunt niet opboksen tegen degene met een thuisstudio die voor 35 euro een halve dag met iemand bezig zijn.
buiten het fotograferen moet je ook je zakelijke skills aangescherpt hebben en behalve dat plaatje maken moet je dus meer kunnen. je kunt ook mikken op fotografie in loondienst, maar dat is al helemaal een zeldzaamheid.
of een bloempot of een appel weinig inspirerend is en zeker niet leuk.
Dan doe je het verkeerd, ik heb inmiddels stillevens maken ontdekt en vind het heerlijk ontspannend. Naast het gewone werk is dt een welkome onderbreking waarbij ik moederziel alleen mag aanklooien
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON nee, de vraag is wat je gaat doen als je klaar bent.
schaapsherder is zeldzamer, maar fotograferen wordt ook een zeldzaamheid. je kunt niet opboksen tegen degene met een thuisstudio die voor 35 euro een halve dag met iemand bezig zijn.
buiten het fotograferen moet je ook je zakelijke skills aangescherpt hebben en behalve dat plaatje maken moet je dus meer kunnen. je kunt ook mikken op fotografie in loondienst, maar dat is al helemaal een zeldzaamheid.
Denk dat het beantwoorden van deze vraag de belangrijkste is voor TS als het doel is er je werk van te maken. Er zijn veel mensen die leuk kunnen fotograferen maar dit "produkt" aan de man brengen is een ander verhaal. Je zal zeker als starter ook keuzes moeten maken tussen wat commercieel en aantrekkelijk is en waar misschien je echte passie ligt.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Dank jullie, hier kan ik wat mee en met kritiek kan ik omgaan!

Het is ook steeds wikken en wegen, om tot een mooi resultaat te komen en een leuke set bij elkaar te hebben gespaard. Soms win je wat en soms verlies je wat.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik vind de prijzen van de fotovakschool niet overdreven duur. We hebben het hier wel over een vakschool, geen cursusje. Ik heb net een cursus afgerond, 5 dagen van 9 tot 4, €1750,00. Geheel ander vakrichting, maar toch. De vraag is, wat ga je ermee doen? Een opleiding is leuk, maar wat doet de markt?
Fotojeroen kaartte het al aan: veel mensen hebben een DSLR tegenwoordig en als de hobby een klein beetje uitgroeit heb je een thuisstudio waarmee je een klein zakcentje kan verdienen. Als professioneel moet je jezelf dan profileren als meer dan een hobbyfotograaf.
Zoals ik het kan inschatten (corrigeer me als ik het mis heb) kan je naast de fotografie branche weinig met een fotovakschool diploma.
Waar ik dan wel weer brood in zie is om met dit diploma en de vergaarde kennis, een eigen fotocursus te starten voor beginnend hobbyfotograven. Maar om daar dan je kost mee te verdienen weet ik ook zo niet.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

nee, de vraag is wat je gaat doen als je klaar bent.
schaapsherder is zeldzamer, maar fotograferen wordt ook een zeldzaamheid. je kunt niet opboksen tegen degene met een thuisstudio die voor 35 euro een halve dag met iemand bezig zijn.
buiten het fotograferen moet je ook je zakelijke skills aangescherpt hebben en behalve dat plaatje maken moet je dus meer kunnen. je kunt ook mikken op fotografie in loondienst, maar dat is al helemaal een zeldzaamheid.
Helemaal mee eens.

Als ik al kijk wat ik móet vragen aan tarief om uit de kosten, dan nog omzet en dan nog winst te maken, dan kan ik niet voor een halve dag voor € 35,00 bezig zijn. :lol: :D

Nog geen 5% van de fotografen werkt nog in loondienst. Voor minimaal 95% of meer is zelfstandige, waarvan het merendeel onder de eenmanszaak valt.

Het vak fotografie, is dus duidelijk, zoals Jeroen ook al zegt, niet alleen kunnen fotograferen maar ook ondernemer kunnen zijn. Nu zat mij dat laatste ook niet echt in het bloed, maar ik heb mij bepaalde vaardigheden aan kunnen leren, en heb hier ook heel veel in geïnvesteerd. Een voordeel wat ik wel altijd had/heb, is dat ik heel goed met mensen overweg kan; zeer sociaal onderlegt. Maar ik kan ook meedogenloos hard zijn als het om echte zakelijke (illegaal gebruik...) dingen gaat...

Ik vind het niet goed, dat elke willekeurige persoon zich als fotograaf kán uitgeven. Het doet de kwaliteit verminderen en de kwantiteit stijgen, maar voor de rest ga ik hier niet over in discussie. Mensen die hier langer op 't forum zitten, die weten vast wel hoe ik erover denk. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Bollie,

(Ook een Gerard B zie ik), wellicht loop je te hard van stapel. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje: baal van mijn werk(gever), vraag mij af of ik binnenkort niet uberhaupt al boventallig ben, heb alles in mijn vakgebied wel een keer gedaan en wil iets anders gaan doen. Omdat ik er van overtuigd ben dat niemand eerlijk naar zichzelf kijkt (en dus ook niet in staat is om verborgen talenten in zichzelf te zoeken) heb ik een loopbaancoach ingeschakeld. Ik kan je na de eerste sessie al verzekeren dat dit erg verhelderend werkt! En verrassend, want één van de dingen die ik moet onderzoeken of ik ook niet iets in de fotografie kan gaan doen.

Ondanks mijn bedenkingen (heb ik die kwaliteit wel in huis?, je kunt er toch geen droog brood mee verdienen, ik heb de juiste spullen niet om als prof te werken, etc) moet ik toch kijken of dit moegelijk is. Als is het maar voor een dag in de week zonder dat dit direkt mijn broodwinning zou worden. Gewoon, omdat dit je een hoop energie kan geven die je dan ergens anders ook weer nuttig kan gebruiken. Als is het maar om goed in je vel te zitten. En verdraaid, ik heb al een keer een "opdrachtje" gedaan, gecombineerd met een cursus. Kostte mij alleen maar geld, maar was erg leuk en leerzaam om te doen. Kijk maar eens op mijn Flickrsite bij de nieuwbouwwijk Veller: Een ervaring rijker, weer wat geleerd, mijn baas blij en ik blij. En echt nog lang niet als prof.

En zo denk ik heel af en toe ook aan de fotovakschool. Om met mijn hobby bezig te zijn en daar wellicht ooit professioneel iets mee te gaan doen. Maar niet in een keer de stap tot...... Tot die tijd ga ik eerst het coachingstraject afmaken zodat ik wat beter gefundeerde keuzes kan maken. En zeker: blijf reëel maar blijf zeker ook mooie doelen stellen. Zonder zo'n instelling was Amundsen nooit op de pool gekomen en had er nooit iemand op de maan gestaan! :wink:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

ik ben het met veel eens dat hierboven is geschreven. In aanvulling daarop:
momenteel heeft ca. 55% van de mensen in Nederland die een vakopleiding in de fotografie gevolgd hun hoofdinkomstenbron niet uit fotografie.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar