Betaalbare flitser Genesis SP692C

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik mocht van de firma Calumet een nieuwe flitser testen. De Genesis SP692C is voor Canon (maar er is ook een Nikon versie van deze flitser). Lees de test op mijn blog:klik hier
De flitser kost €210,-

Afbeelding

Pluspunten van de Genesis SP692C:
- Krachtige flitser (GN van 50 bij 180mm).
- Zeer stevig gebouwd.
- Overzichtelijk verlichte LCD.
- Makkelijk te bedienen.
- Snelle herlaadtijd (2.8 seconden bij vol vermogen).
- Aansluiting voor externe voeding.
- Remote master/slave functie.
- Beveiliging voor overbelasting.
- "Stofen" kapje meegeleverd.

Verbeterpunten van de Genesis SP692C:
- Geen ondersteuning voor HSS.
- Focus hulplicht niet krachtig genoeg.
- Geen Nederlandse handleiding.
- Geen USB voor updates.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Een zoomkop tot 180mm is toch interessant aangezien de 580EX maar tot 105mm gaat, al kan de nieuwe 600EX wel tot 200mm :)
Helaas geen HSS, erg jammer voor het geval je deze buiten wil gaan gebruiken, persoonlijk zou ik dan waarschijnlijk liever voor een gebruikte 430EX gaan, die zijn nog goedkoper ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik vind hem te duur. In Groot Brittannië gaat deze flitser voor £149,- over de toonbank, dat is ongeveer €175,- . Ik begrijp niet waarom deze flitser in Nederland bijna 20% duurder moet zijn.

Verder vraag ik mij af of de vergelijking met de 580EX II wel zo logisch is. Waarom niet een Metz, dat lijkt mij meer een concurrent. Of een 430EX II, die ligt qua prijs er dichterbij.

Je positieve review wordt overigens bevestigd door de Britse Digital SLR Magazine:
http://www.calumetphoto.co.uk/etc/uk/pd ... Review.pdf

Tenslotte, ik ga er vanuit dat je niets hebt ontvangen van Calumet voor deze positieve review. Ik zou dat uitdrukkelijk vermelden!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLONEen zoomkop tot 180mm is toch interessant aangezien de 580EX maar tot 105mm gaat, al kan de nieuwe 600EX wel tot 200mm :)
Helaas geen HSS, erg jammer voor het geval je deze buiten wil gaan gebruiken, persoonlijk zou ik dan waarschijnlijk liever voor een gebruikte 430EX gaan, die zijn nog goedkoper ;)
Dat was mijn eerste kritiek ook, geen HSS is heel jammer. Yongnuo en Phottix hebben nu flitsers die deze optie wel aan boord hebben. Maar de SP692C heeft wel een hoog richtgetal. Bij Yongnuo moet je altijd het richtgetal met een korreltje zout nemen. Op http://speedlights.net" onclick="window.open(this.href);return false; zie je elke keer dat het richtgetal een stuk lager is in de praktijk. Dit is niet het geval met deze flitser. Een goede concurent van deze flitser is de Nissin DI866MKII. Ik heb zelf deze Nissin flitser, maar er zitten een aantal kinderziektes in deze flitser (waarvan je in de praktijk meestal geen last van hebt). Mijn gevoel bij deze flitser was wel dat de SP692C beter gebouwd is en meer betrouwbaar is. De Nissin heeft wel een USB aansluiting, maar vervolgens heb ik nooit een firmware update gezien bij deze flitser (wel bij de MKI maar niet bij de MKII).
Ik ben ook zeer benieuwd wat de Phottix Mitros gaat doen qua prijs, de dollar prijs zal rond de $300,- zijn. Maar als je nu opzoek bent naar een sterke speedlight en je vind HSS niet belangrijk, dan is de SP692C een goede overweging.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

addy101 schreefCOLONIk vind hem te duur. In Groot Brittannië gaat deze flitser voor £149,- over de toonbank, dat is ongeveer €175,- . Ik begrijp niet waarom deze flitser in Nederland bijna 20% duurder moet zijn.

Verder vraag ik mij af of de vergelijking met de 580EX II wel zo logisch is. Waarom niet een Metz, dat lijkt mij meer een concurrent. Of een 430EX II, die ligt qua prijs er dichterbij.

Je positieve review wordt overigens bevestigd door de Britse Digital SLR Magazine:
http://www.calumetphoto.co.uk/etc/uk/pd ... Review.pdf

Tenslotte, ik ga er vanuit dat je niets hebt ontvangen van Calumet voor deze positieve review. Ik zou dat uitdrukkelijk vermelden!
Ik geef toe dat de flitser niet spot goedkoop is. Ik weet niet wat de rede is dat de flitser in Nederland duurder moet zijn (meer invoerrechten misschien dan de UK). Ik heb de flitser vergeleken met de 580EXII ondanks dat deze flitser niet meer in de handel is (niet nieuw in iedergeval). Ik denk dat deze flitser daar een mooi gat opvult. Deze flitser heeft een hoger richtgetal dan de 430EX II maar kost minder en komt qua kracht weer meer in de richting van de 580EXII. Ook heeft deze flitser een master functie die de 430EXII niet heeft. Het gat tussen de 600EX en de SP692C vind ik dan weer te groot. De meeste fotografen kennen de 580EX II wel en weten wat deze flitser kan, daarom deze vergelijking.
Ik ontvang trouwens nooit geld voor mijn review, sterker nog het kost me elke keer €8.05 verzendkosten om alles weer terug te sturen. Ik mocht laatst wel een Yongnuo YN622 trigger houden na een review, maar deze heb ik via een wedstrijd weggeven. Ik geef in mijn review ook altijd aan wat ik niet goed vind aan een product (verbeterpunten) zodat kopers een goede keuze kunnen maken.

Bedankt voor je reactie, ga die andere review ook lezen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar