mijn aller eerste shoot met mijn flitsers

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

zoals jullie wel mss al gelezen hebben ben ik vrijdag achter mijn studioflitsers geweest, nu heb ik gisteren voor de eerste keer een shoot gedaan, en dit van mijn nichtje voor haar communie.
ik wil dan ook een paar foto's delen met jullie.
alle tips enzo zijn meer dan welkom. wel zijn sommige foto's mss wat teveel afgekapt maar dit komt omdat ik niet genoeg de ruimte had om achteruit te gaan.

zo was ik opgesteld, deze foto is wel genomen met de ipad

Afbeelding

en hier de foto's

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding

#8
Afbeelding

#9
Afbeelding

#10
Afbeelding

het zijn er wel een paar, maar kon moeilijk een keuze maken, de foto's zijn niet bewerkt, ik heb de originele rab bestanden ook nog.

graag jullie advies

grtz
Laatst gewijzigd door 5 op canon-eos, in totaal 7 keer gewijzigd.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Foto 3 is je beste foto, al is het licht op haar wang iets te fel.

Bij de rest van je foto's vind ik het licht te ver naar achteren opgesteld.
Je krijgt hierdoor een vervelende schaduwpartij in het midden van je model haar gezicht en dat kijkt niet echt prettig.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik heb geen ervaring met studiofotografie, maar ik denk dat C8080 het bij het rechte eind heeft.
De schaduw in het midden van het gezicht viel mij ook al direct op.
Verder vind ik de "nep" bloem bij #1 en #2 wel erg kitscherig overkomen.
#3 te veel licht op de wang en net te weinig ruimte in de kijkrichting
#4 leuke foto, maar jammer van de afgehakte armen (landscape was hier denk een betere keuze geweest)
#5 de leukste, maar de belichting net niet in orde
#7 leuk idee, zo met die viool (veel beter dan die bloem). Alleen jammer van het afgehakte handje en de schaduw midden op het gezicht.
#8 compositie en houding model beter dan #7. Alleen, wat is die zwarte schaduw die rechtbovenin de foto te voorschijn komt?
#9 leuke foto, maar misschien iets te veel groothoek. Hierdoor komen de handen erg grot over.
#10 wel erg frontaal genomen..

Ik hoop dat je er iets mee kunt

gr

Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Eerst en vooral bedankt voor jullie antwoord.
De belichting kan idd mss veel beter, maar ben nog volop aan het oefenen. Ook is het nog maar de eerste keer dat ik met studio flitsers werk. Het was ook wel spijtig dat ik niet genoeg de ruimte had om haar volledig op de foto te hebben. Ik ga nog veel oefenen en zoeken wat ik kan verbeteren, en hopelijk kan ik ook mijn techniek enzo ook veel verbeteren dankzij de hulp hier op het forum.
Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De comments zijn duidelijk en to de point.

De volgorde van handelen riep vooraf en roept achteraf bij mij wat vragen op.
Had persoonlijk de volgorden andersom gehandteerd. Eerst oefenen en dan iets relaief belangrijks op de foto zetten. Bremgt toch verwachtingen en verantwoordelijkheid met zich mee.

Maar goed.
Je vraagt een oordeel van anderen over de resultaten.
Laat ik de vraag eens omdraaien. Wat vind je er zelf van? Waarom vraag ik dat?

Heel eenvoudig. Als je, ook tijdens het fotograferen al, een kritische analyse op je resultaten loslaat leer je al heel veel. Niet alleen in de studio, maar ook bij andere genres.

Je zou vooraf wat informatie opzoeken en begeleiding hebben van een meer ervaren iemand.
Gelet op de opstelling zie ik dat helaas niet helemaal terug.
Kijkend naar de serie had je al heel snel zelf kunnen zien dat het licht niet voldoende op het gezicht viel.
En dat snel genoeg kunnen aanpassen dus de lampen wat te verplaatsen. Het is als met veel dingen, zo snel mogelijk leren van je " fouten" .

Ik weet niet of je flitsters instellicht hebben, maar dacht het wel.
Dan had je voor het knippen al kunnen zien dat het meeste licht aan de zijkant terecht zou komen.
Daar zijn die instellichten ook voor bedoeld, zien waar het licht valt bij de flits.

Maar goed, ik wil het niet te negatief laten klinken, zo bedoel ik het niet.
Scherpte en kleur zijn al heel netjes. En op zich zijn ze best bruikbaar en is de belichting al redelijk netjes.

Ga lekker opnieuw aan de slag. Maak foto,s zonder verplichtingen, met iemand die de tijd en zin heeft. Bedenk daarbij wat licht doet en gebruik de instellichten voor je opstelling.
Begin eens bij 1 flitser. (De 2e kun je desnoods voor je achergrond gebruiken.)

Opstelling van je hoofdlicht In hoek van ong. 30 graden voor je onderwerp. Knip een foto.
Verplaats je hoofdlcht iets, naar bijv. 45 graden. Weer een foto. Dan maar 60 etc.
Ga dan eens bekijken hoe verschillend het licht op je onderwerp valt (en in de ogen)
Zo kun je ook varieren in hoogte, maar algemeen in ieder geval het licht hoger dan hoofdhoogte.
Wat portretten laat leven is vaak een catchlight van de flits in de ogen. Dat lukt niet vanaf de zijkant.

Als je dat allemaal beheerst kun je langzaam eens met de 2e flitser aan de slag voor andere belichtingen.
Maar in tegenstelling tot wat velen denken worden heel veel foto,s maar met 1 hoofdlicht gemaakt.

Overigens, zou je meer ruimte hebben om wel naar achteren te gaan, voor full body van grotere tieners en volwassenen zal je achtergrond al snel breder moeten worden dan de smalle rol.
Met kinderen zal het net kunnen.

Succes en veel doe en leerplezier gewenst
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Bedankt voor de tips Frank. je hebt idd gelijk, maar ik moet dan ook wel nog veel leren, en dat doe ik dan wel graag.
Ik heb nog een paar neefjes en nichtjes die eens voor de lens willen staan om zo verder te oefenen. Ik ben me dan ook nog aan het inlezen over het gebruik van flitsers enzo, dus nog genoeg stof om over te lezen.
De flitsers hebben idd een instellicht van 50 watt. ik zal in het verlolg wat meer kijken wat het instellicht doet.

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Bij de eerste foto van je opstelling is helaas al te zien dat het misgaat.. Je flitsers staan zoals gezegd loodrecht naast je model. Wanneer je deze wat naar voren verplaatst had had dat al een heel verschil gemaakt. Heb op mijn telefoon even snel een diagram gemaakt om te laten zien wat ik bedoel:

37026

Dit is een hele veilige manier van belichten, echter wel met het risico dat de foto wat vlak wordt.. Maar als je zo je lampen instelt waarbij de een wat minder sterk staat ingesteld dan krijg je al een veel evenwichtigere belichting.
Maar goed.. je hebt nu je spullen dus kan er gewoon mee gaan spelen om te zien wat het doet... Zet er desnoods een pop neer, en ga met je flitser eromheen draaien zoals Frank ook al zei. Je kan dan zien wat de lichtval doet, en ook wat er gebeurt als je het licht dichterbij of verder weg zet
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

bedankt voor de tip Rocker, ik kan al niet wachten tot ik nog eens een shoot kan doen, en al doende leert men é.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar