Welk kaartje?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
miccie72
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2012 17:35
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Welke sd-kaarten zijn snel?

Ik heb 'n aantal kaartjes, die heel goed hun werk doen. Maar dat
zijn niet de snelste. Voor normaal fotograferen voldoen ze goed,
echter voor continue jpg&raw zijn ze te langzaam.

Welke sd-kaartjes zijn snel? Welke snelheden zijn er? Meer dan
bv 45mb/s.

Het is trouwens voor een Canon 60D.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg. Canon 80D, Canon 60D, 15-85mm IS USM, 70-200mm f2.8 L USM, Sigma 10-20mm EX DC, Sigma 30mm f1.4 Art, Canon 50mm f1.8, Canon 85mm f1.8, Canon 24mm f2.8 STM, Canon 18-55mm f3.5-5.6, Extender 2x II, Samsung DV150F.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Heel veel?
Ik zou de snellere Lexar of Sandisk kaartjes nemen. Een Lexar Premium of Sandisk Ultra zijn goed. Kingston en Transcend zijn relatief betrouwbare budget merken.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

SD kaartje class 6 is ca. 20 mb/sec
SD kaartje class 10 is ca. 30 mb/sec
SD kaartje UHS-I is ca. 80 mb/sec lezen en 40 schrijven. Let op want niet alle camera's kunnen de snelheid van de UHS kaartjes aan.

Groet,
Dward
Gebruikers-avatar
JAM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2012 16:15
WoonplaatsCOLON Enschede

Ook ik ergerde mij aan het trage gedrag van mijn 60D. Ook met een Sandisk class 10 had ik nog regelmatig dat de video buffer volliep en de opname stopte.
Tegenwoordig gebruik ik een "32 GB SDHC (UHS-I - 85MB/s) Transcend" en is de 60D sneller als ooit tevoren. (Oh ja, en geen haperingen meer!)
B.v. van: http://www.dataio.nl/shop/197-sd-kaarte ... scend.html
Wijsheid komt met de jaren.... Ik wacht rustig af!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@Dward, dat is niet helemaal correct ;)
De Class staat voor de minimale snelheid van het kaartje uitgedrukt in MB/s (Megabytes), dit getal x8 is de snelheid uitgedruk in Mb/s(Megabits).
Class: MB (Megabyte) Mb (Megabit)
Class 2 2 MB/s 16 Mb/s
Class 4 4 MB/s 32 Mb/s
Class 6 6 MB/s 48 Mb/s
Class 10 10 MB/s 80 Mb/s
Class 16 16 MB/s 128 Mb/s

De 60D kan de snelheid van USH-I kaartjes niet benutten, de max datatransfer van de 60D piekt rond de 28Mb/s.
Alle snelheid boven die 28Mb/s komt enkel ten goede bij data overdracht vanaf je kaartlezer naar je pc en niet tbv het wegschrijven van je buffer.

Het is aan jou om dus de specificaties van de kaartjes op te zoeken en bepalen hoeveel geld je over hebt voor wat extra snelheid.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
JAM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2012 16:15
WoonplaatsCOLON Enschede

De 60D kan de snelheid van USH-I kaartjes niet benutten, de max datatransfer van de 60D piekt rond de 28Mb/s.
Wirewess, ik weet niet waar je deze gegevens vandaan hebt, de Canon website geeft alleen maar dat de 60D gebruik kan maken van:
SD-kaart, SDHC-kaart of SDXC-kaart
Wat betreft snelheden van kaartje zit er mogelijk veel verschil tussen praktijk en theorie. Op advies van de verkoper heb ik destijds bij mijn camera een: "16 GB SD Card Extreme SDHC Class 10 SanDisk" met een lees/schrijfsnelheid van 30Mb/s gekocht. Dus net boven de max piek van de 60D zoals jij aangeeft. De kaart is echter niet snel genoeg om HD video weg te schrijven (zelfs met eerst formatteren zodat er geen sprake is van fragmentatie).

Overigens op de SanDisk website is er een zoekfunctie om een passend kaartje bij je toestel te vinden, voor de 60D is dit de USH-I versie met 95Mb/s.

Kortom, ik ben heel tevreden met mijn (goedkope) Transcend kaartje, of die theoretisch nu wel of niet zou moeten werken!

-Jaap-
Wijsheid komt met de jaren.... Ik wacht rustig af!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

In de handleiding van de 60D staat dat je minimaal een Class 6 kaartje moet gebruiken voor video opnames.
Tevens staat er in de handleiding dat bij opnames in 1920x1080 een datarate hebben van 330MB/min, wat dus overeen komt met (330/60) 5.5MB/s !
Als je dan het bovenstaande tabel bekijkt zie je dat een Class 6 kaartje minimaal 6MB/s kan verwerken en dus voldoende is voor je video.
Aangezien Canon die handleiding zelf schrijft lijkt dit me wel een prima advies ;)
De door mij aangegeven piek is op basis van wegschrijven buffer en niet van kracht voor video.(behalve als je de Magic Lantern installeerd)

@JAM, het kan best dat jij problemen had met een snellere kaart maar dat is in mijn optiek gewoon een incident, google maar eens dan kom je genoeg spontaan stoppende 60D's tegen zelfs met snellere kaarten. Dit is in de meeste gevallen opgelost door te formatteren in de camera, andere kaart te gebruiken of andere body.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
miccie72
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2012 17:35
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Dank jullie voor de antwoorden.

De komende week ga ik achter een kaartje aan. :) Ik ben hier al een heel eind mee geholpen.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg. Canon 80D, Canon 60D, 15-85mm IS USM, 70-200mm f2.8 L USM, Sigma 10-20mm EX DC, Sigma 30mm f1.4 Art, Canon 50mm f1.8, Canon 85mm f1.8, Canon 24mm f2.8 STM, Canon 18-55mm f3.5-5.6, Extender 2x II, Samsung DV150F.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar