Vakantie objectief (groot diafragma?)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Beste EOSdigitaal leden,

In de zomervakantie ben ik van plan om een rondreis te maken door Duitsland, Polen en Tsjechië.
We gaan tijdens deze rondreis voornamelijk concentratiekampen bezoeken die in de genoemde landen nog aanwezig zijn.
Ook gaan we naar de groten steden waar we tijdens de reis langs komen.

Mijn vraag is nu, aan welk objectief moet ik denken als ik foto's ga maken bij de concentratiekampen.
Op het moment heb ik een Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM en een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Zelf kan ik al wel bedenken dat ik waarschijnlijk een objectief nodig heb met een grote diafragma omdat het nogal donker kan zijn op sommige plekken.
Maar misschien ook een objectief met een redelijk zoom bereik of groothoek? Of misschien met een vast brandpunt? Dat is dus nu een beetje mijn vraag..
Ik vind het moeilijk om hier over te beslissen. Heb zelf nog niet zo veel ervaring en hoop dat er mensen zijn die mij hierin kunnen helpen.

Op het moment kan ik van iemand een 50mm 1.4 USM overkopen (voor een mooi prijsje) maar met deze zal ik het niet redden denk ik?
Hier ga ik nog eens over nadenken.

Als een van jullie nog een tip heeft waar ik aan moet denken dan hoor ik het graag.
Wil namelijk goed voorbereid op vakantie gaan :)

p.s. Mijn budget ligt rond de 600 euro. Toch hoor ik ook graag opties/tips die iets hoger liggen :wink:
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Misschien eens investeren in een goed reisstatief ..
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

zoiets wil ik ook nogaltijd doen.. leuk dat je ermee komt! kan ik direct kijken naar jou foto's.. hahaha :mrgreen:

ik zou eerder kijken voor een UWA .. evt met idd groot diafragma maar echt nodig is het niet..
daarnaast kun je evt nog je ISO omhoog schroeven en je camera op een statief zetten.. :o

gr. michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De 50mm is een beetje lang voor binnen. De Sigma 30/1.4 is daarvoor de idealere lens.
Als je tevreden bent met je 17-85, dan zou ik die houden. Anders is de 15-85 een goede keuze, of een Tamron/Sigma 17-50 (ik zou de 15-85 kiezen)
Als je niet gaat voor de 15-85, is een echte groothoek een goed idee. Mij beviel een 17-35 op FF (=11-22 op APS-C) erg goed in New York.

Hopelijk kun je hier iets mee!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Voor jouw doel zou een 10-22 een mooi objectief zijn, ware het niet dat die niet erg lichtsterk is. Voor mij op zich geen probleem (zeker niet als je ook een statief meeneemt), maar gezien jouw eis van lichtsterkte valt die dan misschien af.

The second best zou de 17-55 van Canon (of de 17-50 van Tamron) zijn. Beiden f/2.8 over het hele bereik en erg fijne, haarscherpe objectieven. Ik denk dat ik die zou kiezen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Bij de onderwerpen die je benoemt denk ik inderdaad aan lichtsterke objectieven. Niet zozeer omdat er weinig licht is maar meer dat je dan met mnder scherptediepte onderwerpen kunt benadrukken. Wat Marco al aanhaalt, de Canon 17-55 en de Tamron 17-50 beide f2.8 zijn daar heel geschikt voor. Ben je tevreden over jouw 17-85 of zoek je wat extremers dan komt de Tokina AT-X 11-16mm f/2.8 misshien wel in aanmerking.

Succes met je keuze, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo knrd,
Wat voor stijl van de foto's heb je voor ogen, wil je exact documenteren, wil je indrukken tonen, veel op de foto, of benadrukken?
Voor de 2 eerstgenoemden kan je met de 17-85 aan de slag. Een goed objectief met één probleem, verticale lijnen buiten het center tonen een knik. Let hierop bij architectuurfoto's. De 17-55 biedt je niet meer mogelijkheden, wel de hoogste kwaliteit all-roundlens voor een crop cam.

Alles op de plaat : de 10-22 , of soortegelijken van de concurrentie.
Benadrukken, bij voorbeeld door perspectief te tonen : 10-22 . Bij een UWA blijft de achtergrond scherp maar wel ver weg.

Een statief is een ergernis tussen bewegende mensen in, bedenk dat je niet veel loopruimte zult hebben in die gebouwen. Indien je reisgezel af en toe de losse flitser voor je wilt ophouden en richten, koop een TTL-snoer van 2 meter lang. Hierbij blijf je ttl belichten en kan je dus snel werken.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Bedankt voor jullie snelle info! Als eerste ga ik even reageren op aflits. Ik denk dat ik hiermee de meeste dingen wel beantwoord.

Het liefst wil ik de sfeer over laten brengen in de foto´s die ik daar ga beleven. Hoop dat mij dit gaat lukken want dit is namelijk de eerste keer voor mij maar ik heb er genoeg vertrouwen in :)
En met die sfeer overbrengen kom ik denk ik uit op de punten die aflits noemt zoals indrukken tonen en benadrukken.

Dus als ik zo de reacties van jullie lees dan zal de keuze worden uit een objectief die bijna hetzelfde bereik heeft als het objectief wat ik al heb alleen de diafragma is een stuk groter. Of een objectief waar ik een nog kleiner bereik mee heb.

Als ik dan naar de prijzen ga kijken dan hebben we het over 600/700 euro voor de 10-22 en 850/900 euro voor de 17-55.
Dat laatste is eigenlijk ver van mijn budget omdat er ook nog accessoires bij komen en ik ook nog naar een statief wil kijken.
Maar zoals ik al in mijn eerste post zei wil ik de tips toch graag horen om te kijken of dat niet te overwegen valt.

Maar als ik dan iets verder ga denken. Bijvoorbeeld, wat na de vakantie?
Op het moment fotografeer ik regelmatig landschappen (zonsop/ondergang) en wil ik mij meer gaan verdiepen in de architectuur. Dan lijkt het mij dat ik dan meer heb aan een 10-22 objectief dan een 17-55 met een groter diafragma?

Het blijft toch een lastige keuze. Vooral als de bedragen zo hoog zijn :(
Hoop dat iemand een doorslaggevend advies kan geven met deze aanvullen ;)

Alvast bedankt allemaal!
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De ook al een paar keer genoemde Tamron 17-50 f/2.8. Die is niet zo acherlijk duur en zeer goed. En de rest van de centjes terug in de spaarpot. :)
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Ik denk dat jij eerst voor je zelf moet bepalen of je wil gaan voor een supergroothoeklens of meer voor een "standaard lens".
Persoonlijk zou ik gaan voor meer groothoek bv om meer op de foto te kunnen krijgen in wat kleinere ruimten , zoals bv de Tokina 11-16 f2.8.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Denk dat ik voor een groothoeklens ga en dan toch voor de Canon 10-22.
Veel berichten op het internet en toch naar mijn gevoel die meer naar de Canon 10-22 gaan.
Ben zelf ook iemand die graag dingen heeft van hetzelfde merk. Betaal dan wel iets meer maar dat hoort er dan bij.

Ga binnenkort als het beter weer word ook een keer naar Kamp Vught en Kamp Westerbork dus daar kan ik al flink wat oefenen met de objectieven die ik nu heb.
Natuurlijk zijn die twee kampen niet te vergelijken met bijvoorbeeld Auschwitz maar dan weet ik wel wat ik in huis heb en of ik iets te kort kom bij dat soort bezoeken.

Wil nog wel even wachten met de aankoop van de Canon 10-22. Heb namelijk het idee dat de prijs aan het zakken gaat of lijkt dat maar zo?
Nu is de laagste prijs van €602,- bij de Saturn en de volgende prijs is €698,- bij Foka.
Dat is nog al een verschil en ik denk dat misschien andere winkels de Saturn gaan volgens naar een lagere prijs? We zullen zien.

Nu ook nog op zoek gaan naar een goed reisstatiefje :)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Komt dat niet simpelweg omdat de saturn een fotografieweek heeft?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Aah idd je hebt gelijk.. Het is nu bij elke €100,- krijg je €15,- korting.

*edit:
Saturn laat ik denk ik toch maar even voorbij schieten. Of iemand moet andere ervaringen hebben dan wat ik allemaal op internet lees.
Net zoals bij de Mediamarkt is de service/garantie erg mager bij de Saturn.
Reparatiekosten die op komen duiken zonder dat het afgesproken was en de duur van een reparatie duurt waarschijnlijk erg lang.

Nu moet ik misschien niet er van uit gaan dat het objectief stuk gaat maar ik wil toch graag wat zekerheid.
Dus zoals ik al zei ga ik denk ik nog een maandje of 2 wachten voordat ik de Canon 10-22 ga kopen.
Kan ik in tussentijd nog mooi wat extra sparen voor de accessories.
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Hou er bij een 10-22 wel rekening mee, dat je de halve wereld er op krijgt. Dat kan bij drukke musea lastig zijn, omdat het bijna onmogelijk is de mensenmassa's buiten beeld te houden. Met wat meer milimeters kun je je wat meer op de details richten.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met mijn lokale fotowinkel om beide lenzen een keer te mogen testen.
Weet niet of ik ze zo mee mag krijgen of in de winkel mag kijken maar in ieder geval zal ik op deze manier wel een beter idee krijgen van wat ik in huis ga halen.

Ik ben benieuwd :)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

knrd schreefCOLONSaturn laat ik denk ik toch maar even voorbij schieten. Of iemand moet andere ervaringen hebben dan wat ik allemaal op internet lees.
Net zoals bij de Mediamarkt is de service/garantie erg mager bij de Saturn.
Reparatiekosten die op komen duiken zonder dat het afgesproken was en de duur van een reparatie duurt waarschijnlijk erg lang.
Van bedrijven die veel verkopen zul je ook meer klachten op internet terug vinden. Dat wil helemaal nog niet zeggen dat de service slecht is.
Goed advies kun je in die winkels wel vergeten, het zijn dozenschuivers, je moet precies weten wat je wilt hebben. Dat geldt helaas ook steeds vaker voor de "lokale fotowinkel".
En ik wil je graag uit de droom helpen: ook via de fotograaf duren reparaties erg lang. Ga van feiten uit, niet van "waarschijnlijk" :)
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Ondertussen heb ik ze alle 2 (10-22 en 17-55) op mijn camera gehad en het is de 17-55 geworden.
Toch omdat ik dan een stuk meer bereik heb en het een objectief is waar ik het meeste aan heb tijdens mijn reis.

Al moet ik zeggen dat die 10-22 ook erg aantrekkelijk was met dat bereik. Misschien dat die er over een tijd alsnog bij gaat komen ;)

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage. Top!
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

veel plezier met je nieuwe (haarscherpe) objectief!
ik ben benieuwd naar je ervaring bij auschwitz en ook de ervaring met het objectief.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

veel plezier met dit geweldige objectief!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar