2 camera's en 1 flitser

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor de techneuten onder u :D

Ik heb twee camera's. Deze moeten 'gelijktijdig' afgaan en dan wil ik dat de foto ook nog met een studioflitser wordt belicht.

Hoe doe ik het nu?
Ik bedien beide camera's met één draadremote. Deze remote is opgesplitst zodat hij twee aansluitingen voor de camera heeft.
De draadremote is er niet op te zien, maar wel de opgesplitste kabel:

Afbeelding

Op één van de camera's plaats ik een trigger voor mijn flitser en die laat keurig de flitser afgaan.
Dit zit op die ene camera dan altijd wel goed. De andere camera pikt alleen maar de flits mee als de sluitertijd 1/25 of langzamer is. Is ie sneller, dan gaat hij soms frames missen. Maar het moet wel sneller, nu kan ik er nog niet zoveel mee.
Voor stilstaande dingen is dit prima, maar zodra je mensen gaat fotograferen wil je sneller.

Met continulicht wil ik niet werken. In de studio lukt dat misschien wel, op locatie is het te lastig.

Hoe zou ik de sluitertijden sneller kunnen krijgen (richting 1/100 zeg maar) en dan ook de flits op beide foto's krijgen?

Ik weet, uit eerdere ervaringen en experimenten, dat de camera's nooit en te nimmer gelijktijdig een foto zullen maken, ook al worden ze exact gelijk bediend. Hier zit altijd een klein verschil tussen van zeg bijvoorbeeld 1/200.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Leuk project, ik denk dat tussen twee dezelfde camera's onderling altijd wel wat verschil in reactie tijd zit. Beide camera's open maken en zien of je intern een koppeling kunt maken (persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen). Twee camera's bij elkaar zoeken die wat dichter bij elkaar zitten qua reactie tijd (laat even weten wat de verkoper er van vindt als je alle camera's uit zijn voorraad om die reden even wilt proberen)
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hmmm ik wilde voorstellen om de flitser ook op met een zender aan te sturen. De Cactus V5 zender/ontvangers kun je ook gebruiken voor het triggeren van flitsers en camera's...
Maar dan zit je nog steeds met de technische variatie in de camera's dat ze niet gelijktijdig reageren... Kortom daar heb je dan nog geen klap aan :oops:

Kun je merken of de afwijkingen tussen de reactietijd van de camera's constant is? Is het volkomen willekeurig?

Wat is trouwens het doel van deze opstelling? :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

even een korte reactie maar hoor.
Die variatie tussen camera's heb ik een jaar geleden dagenlang mee ge-experimenteerd (voor iets heel anders) en die variatie die is er nu eenmaal. Daar is niets zinnigs over te zeggen. Dat is ook niet het probleem. De flits moet de foto bevriezen en het hetzelfde moment maken. Maar dan moet de flits dus wel meesynchroniseren. Met één camera lukt dit natuurlijk wel, maar die tweede moet het ook doen.
Ik heb inmiddels een nieuwe opstelling in gedachten en mocht ik binnenkort tijd hebben, dan ga ik daar mee stoeien.

@Panther
Ik wil anaglyphen gaan maken, maar dan wel met flitslicht. Zonder flits lukt wel: http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... ren-met-3d" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

fotojeroen schreefCOLONeven een korte reactie maar hoor.
Die variatie tussen camera's heb ik een jaar geleden dagenlang mee ge-experimenteerd (voor iets heel anders) en die variatie die is er nu eenmaal.
Maar is die variatie (verschil) tussen twee camera's constant, dus dat camera 1 altijd met een zelfde tijdverschil afgaat tov camera 2, of zit daar de variatie in? In het eerste geval zou er een oplossing zijn voor het probleem, in het tweede geval lijkt mij dat wat lastiger.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, dat verschilt ongeveer met de stand van de maan. Er is geen slag naar te slaan. Dat was verleden jaar ook de reden dat wij geen ja aan een grote klant konden verkopen. Hoewel het de projecten niet in de weg stond, vond ik het zelf wel jammer. Maar dat terzijde
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Volgens mij had je daar toen ook een draadje van lopen hier toch? Of was het op je blog dat je die metingen toen gezet had. Ik kan me nog wel herinneren dat er per keer redelijke verschillen in zaten ja
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

misschien een heel dom antwoord
stel dat je twee flitsers gebruikt voor elke camera een.
als je nu met twee camera's de flits maar op een ziet moet als het goed is de tweede flits dus ook niet te zien zijn op de eerste camera.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gebruik je op de objectieven AF of MF?
Bij AF kan er ook per objectief een verschil in AF-snelheid zijn.

Verwisselen van objectief geprobeerd?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Spiegel van te voren laten opklappen?
ND-filters gebruiken zodat je alsnog de juiste combo omgevingslicht/syncspeed hebt ? :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Rocker schreefCOLONVolgens mij had je daar toen ook een draadje van lopen hier toch? Of was het op je blog dat je die metingen toen gezet had. Ik kan me nog wel herinneren dat er per keer redelijke verschillen in zaten ja
Dat was volgens mij hier. Ik had nog even gezocht, maar kon het zo niet vinden. De echte cijfers heb ik niet meer bij de hand. Maar dat maakt ook niet uit. Uit dat onderzoek weet ik dat er individuele verschillen zijn en dat het per camera ook nog een keer kan variëren. Ik kan dat nu dus als gegeven meenemen
mark.beniers schreefCOLONmisschien een heel dom antwoord
stel dat je twee flitsers gebruikt voor elke camera een.
als je nu met twee camera's de flits maar op een ziet moet als het goed is de tweede flits dus ook niet te zien zijn op de eerste camera.
Het is makkelijk om per camera één aparte flitser te regelen. Ik kan ze gewoon met aparte frequenties aansturen. Meerdere flitsers heb ik wel. Maar twee softboxen van 1.5 meter weer niet. En dat naast elkaar ga je toch terugzien op de foto. Nee, het moet met één enkele flitser en twee camera's.
boels069 schreefCOLONGebruik je op de objectieven AF of MF?
Bij AF kan er ook per objectief een verschil in AF-snelheid zijn.

Verwisselen van objectief geprobeerd?
AF meten kost tijd en dus ook een verschil. Ik heb in dit geval MF gebruikt, maar ook AF zou moeten kunnen, je drukt pas door nadat er is scherpgesteld.
WireWess schreefCOLONSpiegel van te voren laten opklappen?
ND-filters gebruiken zodat je alsnog de juiste combo omgevingslicht/syncspeed hebt ? :)
Spiegels opklappen heeft weinig zin. Het is niet om de synchronisatie van de camera's beter te laten lopen want ik weet dat dat toch niet kan.

ND-filters zal ook niet de oplossing wezen, ik wil bewegende mensen fotograferen dus ik wil wel een fatsoenlijke sluitertijd overhouden. Ik kan niet te ver zakken, anders ga ik omgevingslicht meepakken (met het instellicht wil ik natuurlijk scherpstellen) en bij 1/30 heb ik daar last van en zie je dat terug in het model.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON
Rocker schreefCOLONVolgens mij had je daar toen ook een draadje van lopen hier toch? Of was het op je blog dat je die metingen toen gezet had. Ik kan me nog wel herinneren dat er per keer redelijke verschillen in zaten ja
Dat was volgens mij hier. Ik had nog even gezocht, maar kon het zo niet vinden. De echte cijfers heb ik niet meer bij de hand. Maar dat maakt ook niet uit. Uit dat onderzoek weet ik dat er individuele verschillen zijn en dat het per camera ook nog een keer kan variëren. Ik kan dat nu dus als gegeven meenemen
Gevonden :) : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=87695" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Interessant project!

Als je camera's niet tegelijk 'afgaan' bij snelbewegende objecten staan de onderwerpen toch ook niet helemaal op dezelfde plaats.. gaat dat geen probleem opleveren?
5D + gLas
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

dat compenseert de flitser wel, die zorgt voor een veel kortere belichtingstijd
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Laat je de flitser op het 1e of op het 2e gordijn af gaan?
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON ND-filters zal ook niet de oplossing wezen, ik wil bewegende mensen fotograferen dus ik wil wel een fatsoenlijke sluitertijd overhouden. Ik kan niet te ver zakken, anders ga ik omgevingslicht meepakken (met het instellicht wil ik natuurlijk scherpstellen) en bij 1/30 heb ik daar last van en zie je dat terug in het model.
Daarom een nd-filtertje (des noods een pola van 1.5stop) zodat je net een klein beetje omgevingslicht kan wegdrukken en je in een bruikbare syncspeed komt en je flitser toch je actie bevriezen.
Deze fotograaf gebruikt ook PW Multimaxen om ze 1d's te "syncen" https://www.youtube.com/watch?v=_AuyVz89AXg" onclick="window.open(this.href);return false;

En zat ook aan deze combinatie te denken samen met een langzame studioflitser die zal "nagloeien" icm een vertraging/hypersync:
http://www.prophotonut.com/2010/05/23/1 ... on-5d-mk2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je haalt je in ieder geval wel aardig wat werk op de hals en als dit al gaat werken ben ik erg benieuwd of je zoiets kan vertalen naar een productie omgeving met snelle setup tijd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Panther1881 schreefCOLONLaat je de flitser op het 1e of op het 2e gordijn af gaan?
Ik heb beide geprobeerd, maar beide doen even moeilijk. Wanneer de flits op het eerste gordijn gaat, is de andere camera soms nog niet open en als ie op het tweede gordijn staat is de andere soms al dicht.
WireWess schreefCOLONDaarom een nd-filtertje (des noods een pola van 1.5stop) zodat je net een klein beetje omgevingslicht kan wegdrukken en je in een bruikbare syncspeed komt en je flitser toch je actie bevriezen.
Dat zal in theorie wel werken, maar in de praktijk kun je focussen wel vergeten. Met een polarisatiefilter druk je je omgevingslicht trouwens niet weg
WireWess schreefCOLONDeze fotograaf gebruikt ook PW Multimaxen om ze 1d's te "syncen" https://www.youtube.com/watch?v=_AuyVz89AXg" onclick="window.open(this.href);return false;
Die film ken ik, maar ik betwijfel of zijn frames ook exact 1/3 uit elkaar liggen. D'r zal ook een kleine variatie inzitten. Daarnaast gebruikte hij omgevingslicht en relatief snelle sluitertijden. Maar de delayfunctie van de Multimax is wel waar ik mee aan de slag ga.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

fotojeroen schreefCOLONdat compenseert de flitser wel, die zorgt voor een veel kortere belichtingstijd
Ah ik vat hem.. ik had een situatie met 2 afzonderlijke flitsers voor elke camera in mijn hoofd.
5D + gLas
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vanmiddag met de delay van de pocketwizard aan de slag geweest.
Nog even zitten rekenen, maar ik denk dat het in de praktijk gewoon niet haalbaar zal worden.
Jammer, want nu zou het met continuverlichting moeten en dan is het instellicht van de flitser bij lange na niet voldoende als er ook nog een grote softbox gebruikt zou moeten worden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar