Op zoek naar iets nieuws; 5DmkII of iets moderners???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Hoi,

In mijn missie voor een nieuwe camera ben ik benieuwd of de EOS 5DmkII op dit moment nog de moeite van het aanschaffen waard is. Dat deze camera over een full-frame sensor beschikt is mooi meegenomen, maar op het gebied van FPS, 3.9, merk je toch dat dit model al een tijdje meedraait. Een andere optie is de EOS 7D, iets goedkoper dan de 5DmkII, geen full-frame, maar wel dubbele DIGIC4 sensoren voor de snelheid. Daarbij 8 fps afschieten en een sluitertijd van 1/8000 is best lekker voor als we langs de sportvelden/circuits staan. Dan hebben we nog een EOS 6D, ook full frame, maar op het gebied van sluitertijd (1/4000) en FPS (4.5) een beetje aan de krappe kant (in vergelijk met de 7D), maar als enige uit deze 3 gaat er in de 6D SD kaartjes en bij de 5DmkII en 7D alleen CF.
(HD filmen is voor mij niet belangrijk)

Iemand misschien tips of suggesties?

Gegroet,
Faiz
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Hoe vaak sta je langs die sportvelden?
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

En hoe belangrijk is full frame voor jou?

Groet,
Dward
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

en welke lenzen heb je nu? en wat is je totale budget voor de upgrade (inclusief evt nieuwe lenzen) ?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Nu de koters van mijn broers en schoonzus op voetbal, tennis, mountainbiken zitten, en van het voorjaar het tennisseizoen weer start, zal dat wel wekelijks zijn.

Full-frame sensor: Tsja, bestwel belangrijk. Ik wil toch zo min mogelijk ruis in moeilijke omstandigheden (weinig licht, hoge ISO) Is het toevallig dat de beide camera's (D6 en D5mkII) met een full-frame sensor geen onboard flitser hebben? Plus het voordeel van een groter bereik in groothoek. In hoeverre verschilt in de praktijkgebruik een APS-C van de D7 met de full-frame APS van de D5mkII?
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Momenteel nog 2 oude lenzen van mijn oude analoge camera.
Een Canon 28-80/3.5-5.6 kit lens en een Voigtländer telezoom 70-300/4.5-5.6
Budget voor de upgrade ligt rond de €2500 (lijkt mij wel voldoende)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hier zijn uiteraard al tig pagina's over geschreven....

Groothoek verhaal is natuurlijk relatief.
Een 15-85 doet op een crop weinig anders dan bijv. Een 24-70.
Of je moet naar echte groothoek gaan. Maar dat is bij beide het geval.

Voor de beschreven onderwerpen zou ik gaan voor de 7D. Overigens ook niet meer de jongste...
Dat kan deels ook wel met een 5d, maar lastiger en je zult meer missers hebben
Maar wat " extra" tele is voor sport en circuit vaak toch erg handig,
Zo ook de veel betere AF. Zeker bij wat minder licht.
En bij een juiste belichting kan je met de 7D ook aardig omhoog in de ISO.
Ergens houdt het toch op. Ook met een 5DII.
Voor de beschreven onderwerpen zou ik me ook niet zo heel druk maken over incidenteel wat ruis.

Simpel gesteld; de 7D is een werkpaard en racepaard in 1.
Loopt niet altijd het hardste of vooraan, maar veelzijdig inzetbaar en in staat tot mooie uitschieters.
Een 5D is een raspaard dat heel mooie dingen kan laten zien.
Maar je moet er meer tijd en aandacht aan besteden om eruit te halen wat er in zit.

Mijn advies dus, ga voor een 7D.
Daar een 15-85 bij en een 70-200 F4 non IS en je hebt waar voor je centjes en kunt heel gevarieerd aan de slag om mooie dingen te doen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Sluit me aan bij Frank64 maar:

7D, 17-55 en 70-200 F4 en eventueel de sigma 30mm 1.4 :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ook een prima alternatief... ;<)

Vergelijk zeker waard.
De 2.8 is soms fijn om te hebben. Aan de andere kant het ietsje meer groothoek.soms ook.
Althans, ken hem zelf niet, maar men zegt dat 15 of 17 meer verschil maakt dan het op papier lijkt.
Kwestie van nog even kritisch naar gemiddeld gebruik kijken.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Hou het simpel: Als je - zoals je zelf al aangeeft - voor sport gaat, niet twijfelen, de 7D heerst binnen dat budget.
Een andere optie is ook je licht opsteken bij de rest, er is wel meer dan Canon...

Groet.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Helder, maar misschien heb ik ergens een klepel gezien en elders iets van een klok horen luiden. Correct me if I'm wrong. ;)
Een crop sensor is factor 1,6 full-frame. Dus een 18mm lens wordt in de 7D iets van 28mm (=18mmx1,6). Om nu 18mm groothoek uit je 7D te halen moet je eigenlijk een (18mm/1,6=) 11mm lens hebben. Am I right?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De beeldhoek van een FF is (gegeven een bepaalde brandpuntsafstand) groter dan de beeldhoek van een APS-C camera. Om dezelfde beeldhoek op een APS-C te krijgen dien je die brandpuntsafstand door 1.6 te delen. Je krijgt dezelfde beeldhoek met 15mm op een APS-C als met 24mm op een FF.

Verder moet je vooral niet teveel van dit soort sommetjes maken, want een andere brandpuntsafstand levert ook een andere foto op (kwa achtergrondonscherpte e.d.)
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Faiz schreefCOLONIs het toevallig dat de beide camera's (D6 en D5mkII) met een full-frame sensor geen onboard flitser hebben?
De 7D is de enigste "pro" body die een flitser aan boord heeft, het is ook de enigste "pro" body die geen FF sensor heeft.
Waarom? Ik denk voor de verkoop, hij is denk ik in zo in de markt gezet voor een ander publiek, bijna alle voordelen van een "pro" body, dus de professionele fotograaf kan er goed mee uit de voeten, zeker langs de sportvelden, en de gevorderde amateur fotograaf kan hiermee ook goed uit de voeten voor een redelijk betaalbare prijs, en ik denk dat canon verwacht dat deze camera meer gekocht word door de amateur fotograaf dan door de professionele fotograaf.
En de amateur fotograaf zal denk ik de flitser eerder missen dan de professionele fotograaf.
Maar wie gebruikt de interne flitser nu eigenlijk, ik denk weinig mensen die deze camera hebben, de meeste zullen onderweg toch vaker naar een externe flitser grijpen.
Waar ik deze flitser dan wel af en toe voor gebruik is het triggeren van mijn externe flitser(s),
daar kan je leuke resultaten mee behalen en zit de flitser er toch niet helemaal voor niets op.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Brell

Faiz schreefCOLONHelder, maar misschien heb ik ergens een klepel gezien en elders iets van een klok horen luiden. Correct me if I'm wrong. ;)
Een crop sensor is factor 1,6 full-frame. Dus een 18mm lens wordt in de 7D iets van 28mm (=18mmx1,6). Om nu 18mm groothoek uit je 7D te halen moet je eigenlijk een (18mm/1,6=) 11mm lens hebben. Am I right?
Oke, even een geweldige knuppel in het hoenderhok gooien.
Zowel bij een crop als een FF blijft bv 50mm 50mm...
Het is een erg grote misvatting dat je lens opeens magisch verlengt word`brandpuntafstand`, het enige wat er gebeurt is dat je beeld op een crop Sensor kleiner wordt, dus minder beeld als het ware.
Ik begrijp niet waar dit hardnekkige verhaal wegkomt, ik heb het hier in het verleden al eerder over gehad en toch schijnen legio fotografen te denken dat dit zo is.

Brell
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De 7D en de 5D/6D zijn natuurlijk verschillende camera's die verschillende groepen bedienen. Wil je alles in één, dan moet je toch richting een 1D mk IV of X denken. Dan heb je snelle camera's met grotere sensoren.

Dat van die sluitertijd; 1/8000 of 1/4000, daar moet je je echt niet druk over maken. Dat is een leuk argument voor een verkoper om over te praten, maar in de praktijk zul je maar zelden niet genoeg hebben aan 1/4000. Huppel nu maar eens naar buiten en kijk maar eens hoe hoog je je iso moet zetten om op 1/4000 te komen.

Ik heb nu nog twee 5D mk II's. Ik had een 7D, heb deze verkocht. Ik deed geen sport meer met mijn eigen spullen (nu krijg ik die spullen van de baas, weliswaar van Nikon, maar toch)
De 5D mk II heeft een mindere autofocus, haalt niet die 8 frames per seconde, kan niet op tegen de iso-performance van een 5D mk III of misschien ook 6D (Maar weer wel de 7D) maar in de studio denk ik niet dat je het verschil gaat zien in je eindresultaat of je nu nog een 5D mk II of 6D hebt. Langs het veld ben je, zoals eerder hierboven gezegd is, beter af met een 7D

@Brell
je hebt niet helemaal gelijk, 11mm op full frame geeft toch een net iets ander perspectief als 18mm op full frame. Maar voor 99 van de 100 mensen maakt het geen verschil dus je zou zo wel kunnen rekenen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Brell schreefCOLON
Faiz schreefCOLONHelder, maar misschien heb ik ergens een klepel gezien en elders iets van een klok horen luiden. Correct me if I'm wrong. ;)
Een crop sensor is factor 1,6 full-frame. Dus een 18mm lens wordt in de 7D iets van 28mm (=18mmx1,6). Om nu 18mm groothoek uit je 7D te halen moet je eigenlijk een (18mm/1,6=) 11mm lens hebben. Am I right?
Oke, even een geweldige knuppel in het hoenderhok gooien.
Zowel bij een crop als een FF blijft bv 50mm 50mm...
Het is een erg grote misvatting dat je lens opeens magisch verlengt word`brandpuntafstand`, het enige wat er gebeurt is dat je beeld op een crop Sensor kleiner wordt, dus minder beeld als het ware.
Ik begrijp niet waar dit hardnekkige verhaal wegkomt, ik heb het hier in het verleden al eerder over gehad en toch schijnen legio fotografen te denken dat dit zo is.

Brell
Ja maar is het niet zo dat als je een 18mp fullframe heb en een 18mp 1.6 crop dat je dan op je 1.6 een vergroting van je beeld heb? Wat het zelfde effect heeft als een verlenging van je brandpuntafstand.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Je kan (zoals altijd) ook nadenken over je timing...

Als ik nu 2500,= zou hebben voor sportfotografie (in de zomer) dan zou ik nu niet de 7d kopen... letterlijk binnen enkele weken wordt volgens de rumor mill de 7D mark II aangekondigd en die zou je dan toch binnen 2-3 maanden moeten kunnen kopen.

Als ik dan toch perse nu een camera zou willen kopen zou ik wellicht een goedkope 2e hands 7D kopen en die eventueel verkopen over 2-3 maanden.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

jjas schreefCOLON Ja maar is het niet zo dat als je een 18mp fullframe heb en een 18mp 1.6 crop dat je dan op je 1.6 een vergroting van je beeld heb?
Ja een vergroting van een uitsnede van de andere plaat.
jjas schreefCOLON Wat het zelfde effect heeft als een verlenging van je brandpuntafstand.
Nee; verlengen brandpunt afstand:

1) verkleinen beeldhoek (of te wel: inzoomen)
2) samendrukken beeld (perspectief / achtergrond dichterbij halen)
3) verkorten scherptediepte (meer blurrige achtergrond en voorgrond)

Dus: een portret van 50mm op een 1.6 Crop Frame van dichtbij geschoten heeft het gezicht ongeveer even groot in beeld alsof het geschoten is met de 85mm lens op een full frame..

maar:

1) De neus van het model zal iets groter zijn op de crop camera en de achtergrond zal iets verder weg lijken te staan
2) De achtergrond zal iets meer geblurd zijn op de fullframe.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Faiz schreefCOLONEen crop sensor is factor 1,6 full-frame.
Jeroen heeft er een aardig artikel over geschreven. Als je dat leest, ben je helemaal bij.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O ja, dat was ik al weer vergeten.
Zullen we nu dan maar weer on-topic blijven en het dilemma van de topic starter proberen op te lossen? :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar