Scherpe foto's van wielrenners

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Ik heb een eos 300d met standaard lens. Ik krijg bij het fotograferen van wielrenners(stiphout bv) een streep op de foto en geen scherpe wielrenner.

Wat doe ik fout zodat ik gewoon scherpe foto's volgend jaar kan maken in stiphout

alvast bedankt voor de hulp. :D
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Waarschijnlijk heb je een relatief lange sluitertijd gebruikt. Kun je eens een foto hier posten zodat we kunnen wien wat je bedoelt? Zet er dan ook even bij welke sluitertijd, diafragma, ISO en dergelijke je gebruikt hebt.
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Dat is nou net het probleem...hoe stel ik de sluitertijd in, de iso waarden heb ik op alle standen gehad volgens mij met de stand op P als ik me nu niet vergis.


hoe stel ik het diafragma in....ik ben echt een beginner
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Met Tv stand kan je de sluitertijd vastzetten en dan zoekt je camera de beste diafragma erbij...
Met de P stand kan je wisselen (diafragma / sluitertijd combi) door middel van je draaiwiel...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Ok weer wat meer duidelijk...en weet iemand ook wat de bese stand is voor wielrenners en voetballers die nogal bewegen?

En welke sluitertijd ik moet gebruiken
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik weet dat wij Nederlanders gemiddeld genomen nooit de gebruiksaanwijzing lezen maar in dit geval is dat toch het beste middel om je camera qua instellingsmogelijkheid te leren kennen.

Toen ik de camera net een dag had ben ik uiteraard eerst wat plaatjes gaan schieten in de 'groene boxje' stand, maar daarna ben ik de gebruiksaanwijzing van voor tot achter gaan bestuderen (met de camera in de andere hand). Klinkt misschien belerend, maar daar leer je ontzettend veel van.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLONIk weet dat wij Nederlanders gemiddeld genomen nooit de gebruiksaanwijzing lezen maar in dit geval is dat toch het beste middel om je camera qua instellingsmogelijkheid te leren kennen.

Toen ik de camera net een dag had ben ik uiteraard eerst wat plaatjes gaan schieten in de 'groene boxje' stand, maar daarna ben ik de gebruiksaanwijzing van voor tot achter gaan bestuderen (met de camera in de andere hand). Klinkt misschien belerend, maar daar leer je ontzettend veel van.
Yupe heel herkenbaar dit verhaal...
Heb ik namelijk ook gedaan, er is meer dan dat groene boxje. ;)
Laatst gewijzigd door 1 op BasZ, in totaal 28 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Ik weet het heb het boekje ook al meerdere keren doorgelezen maar het is echt nog niet duidelijk voor me welke instelling ik moet gebruiken bij wielrennen......bedankt in ieder geval tot dusver
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Als het een beetje gelukt is, verwachten we natuurlijk wel bewijs :) (in de vorm van gepostte foto's).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Dat is goed...eerst uitzoeken hoe ik alles goed moet instellen
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONYupe hee herkenbaar dit verhaal...
Heb ik namelijk ook gedaan, er is meer dan dat groene boxje ;)
De knop is er na die dag ook nooit meer op terug gekomen. Minimaal P voor mij, ISO op 100.

In Tv heb ik mijn sluitertijd altijd standaard op 1/100 en pas hem aan al naar gelang de situatie. Het is lastig anderen een advies te geven over de beste sluitertijd voor sport want dat is van teveel dingen afhankelijk om daar iets zinnigs over te zeggen. Wil je beweging nog toelaten (wielrennen) en bijvoorbeeld meebewegen met je onderwerp dan kies je langzamere sluitertijden (met het gevaar dat je onscherpe platen krijgt), wil je voetbal fotograferen dan kan ik me voorstellen dat je hogere sluitersnelheden wilt hebben om de situatie te 'bevriezen'.

Voor Av geldt eigenlijk hetzelfde, wil je je onderwerp isoleren van de achtergrond door de achtergrond onscherp te maken dan kies je een grote diafragma opening (laag getal). Wil je meer van de omgeving erbij betrekken dan kies je een kleinere diafragma opening.

Gewoon veel experimenteren, het kost niks! Ga voor het onder de knie krijgen van wielrennen gewoon ergens langs het fietspad staan en probeer de verschillende sluitersnelheden in Tv stand. Begin met hoge snelheden, beweeg mee met de fietser en ga steeds lager met je snelheid. Je zal zien dat het verschillende effecten geeft (en dat meebewegen een kunst apart is). Je zou ook nog kunnen proberen wat er gebeurt als je juist niet meebeweegt en wat je dan krijgt bij verschillende sluitersnelheden
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Top bedankt ik ga hier mee aan de gang :D
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Toen ik begon met sportfoto's heb ik de cam gezet in: SPORTSTAND. Ik denk dat dat als beginner de beste optie is. Kijken hoe dat bevalt, kijken wat er niet bevalt, (ondertussen de EXIF van je foto's goed bestuderen) kijken waar je tegen aanloopt, dit forum doorlezen, af en toe een foto hier plaatsen en aanwijzingen krijgen, langzaam er achter komen wat er met je spullen mogelijk is, etc. etc. etc.
Ik heb er zeker een jaar over gedaan voordat ik redelijk tevreden was over m'n foto's en nog neem ik me voor om het komende seizoen de dingen anders aan te pakken.
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Oke bedankt voor de tip maar in de sportstand worden ze niet mooi.

Ik ga verder puzzelen en proberen
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

als boven staande niet lukt, kan je altijd voor de start foto,s nemen van de renners.
grt,bouk.
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Ja dat snap ik die zijn ook wel aardig gelukt maar dat was het probleem niet. :wink:
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik ben toch bang dat je een andere lens moet kopen voor dit soort foto's. (Ik weet het wel zeker.)
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

En wat voor lens moet ik dan hebben?
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Tja, er zijn zoveel mogelijkheden. In ieder geval niet over één nacht ijs gaan. Lees het onderdeel lenzen eens goed door van het forum. Misschien kan je (op een shooterday) eens een lens van iemand anders proberen. In principe heb je voor sport denk ik een lichtsterke, redelijk snelle telelens nodig. Maar nogmaals, geen overhaaste beslissingen, eerst wat oefenen. Wielrennen fotograferen tijdens een criterium is gewoon lastig, je staat er dicht bovenop en ze gaan onwijs snel.
edvdvc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 14:51

Ok ik ga verder met oefenen en lezen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar