Portretfoto's website

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Voor de website van een vriendin waren wat portretfoto's nodig; dus ik heb het bureau schuin gezet, zodat de schuifdeur als achtergrond kon fungeren (ik heb dus geen studio). Via het witte plafond licht ingeflitst (speedlite430 EXII op 1/64e)

We zijn met onderstaand resultaat redelijk tevreden, maar het kan natuurlijk altijd beter!

Ik hoor dus graag tips om te verbeteren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Best aardig toch, wel vind ik het wat vlak.
Ik zie dat zich er een lichtbron, waarschijnlijk een raam, rechts bevindt. Wellicht zou je in deze situatie deze kunnen gebruiken als hoofdlicht en je flitser via een zijmuur oid gebruikt als vul van de andere kant om net een iets spannendere belichting te krijgen.
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Tnx Freddy. Dus je bedoelt dan t gezicht grotendeels naar t raam toegekeerd? Dan moet ik wel met n reflectiescherm werken ivm flits, want de muur links is schoon metselwerk; maar zeker de moeite waard om nog wat uit te proberen!

Dat is t inderdaad wat je zegt; het zijn zeker wel nette foto's maar ze zijn inderdaad wat vlak van belichting!
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Ik denk dat je met een reflectiescherm en het mooie zachte licht door het raam een heel eind komt :)
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

We gaan dat binnenkort toch nog uitproberen Freddy! Ik heb t gevoel dat er echt nog wat meer uit te halen valt, zonder dat t natuurlijk glamourfoto's moeten worden; we moeten wel een beetje zakelijk blijven :)

Overigens teleurstellend dat dit topic ruim 400 keer bekeken is, en dat er slechts 1 persoon de moeite neemt om wat tips te geven.
Dat moedigt mij in ieder geval niet aan om nog eens wat te posten in 'feedback gevraagd'....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Tsja, ik heb dit topic meermalen bekeken. Maar ik lees om te leren, weet onvoldoende om jou tips te kunnen geven.

Verkijk je dus niet op die views, maar profiteer gewoon van de wel gegeven tips :)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik doe een poging. (Neem het niet al te hard op, het is bedoeld als opbouwende kritiek.)

Ik vind de foto's net als Freddy zeker aardig, maar ook een beetje vlak.
Ik zou het model vragen om een iets fleuriger jasje aan te doen. Ik denk dat dat al helpt.
Verder vind ik ze een klein tikje aan de rode kant (niet het haar, maar de huid, vooral de eerste twee foto's). Dat is in de nabewerking nog te corrigeren.
De derde foto zou ik weglaten. Een beetje strenge schooljuf.

Hopelijk heb je hier iets aan!
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Pieterr ik heb toch ook gevraagd om tips om te verbeteren! Ik zie zelf dat t best nette foto's zijn, maar ik heb weinig ervaring met portretfotografie, dus het kan altijd beter.

In het gezicht is t idd ietsje rood; zal kijken of t niet te bleek wordt als ik er wat uithaal.
Een fleurig jasje vonden wij minder geschikt; het moet een zeer strikte, zakelijke uitstraling hebben; wat dat betreft vonden wij foto 3 daar ook in passen.

Met het reflectiescherm en de opstelling andersom richting raam gaan we zeker uitproberen nog!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Lastig hoor... het zijn inderdaad keurige portretjes, maar ze hebben geen wow-factor. En zie dan maar eens te vinden waarom niet...

Daarbij moet het nog wel een zakelijke uitstraling hebben, dus je speelruimte is iets beperkter. Ik heb foto 1 even gedownload en er wat in PS mee gespeeld. Contrast wat verhogen, helderheid ook, en als ik dan weer terug ga naar het origineel valt me op dat haar huid redelijk grauw is. Ik denk dat daar wel een verbetering in te halen valt dus. Als je leuk vind kan ik de foto met mijn gespeel ook nog wel doorsturen of hier plaatsen, zodat het misschien duidelijker is wat ik bedoel?
Anoniem 4

Op zich best leuke portretjes, al spreken de nrs 1 en 2 me meer aan dan de laatste 2.
Toch zie ik verbetermogelijkheden. Nu zijn het portretjes van het type pasfoto.
Ik ben meer voor de spannender uitsneden. In de workshop van Frank kwam ook nu weer naar voren dat veel fotografen moeite hebben met het maken van wat drastischer uitsnedes. Zoek hier de verbetering in van met name de eerste twee. Ze worden meteen een stuk sprekender.
Ook de ogen mogen nog een accentje hebben, oplichten van de iris. De huid oogt wat rood en dat kan verminderd worden.
Nog een beetje blur over de huid en je hebt een heel andere, minder statische foto.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=35762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Rutger ik wil je bewerking ook wel zien; misschien kan je n linkje plaatsen?

Gerard qua uitsnede vind ik t zo zeker wat hebben; inderdaad wat dynamischer zo. Qua bewerking vind ik m echt niet mooi; grauwe huid, het gladpoetsen vind ik erg onatuurlijk overkomen, en de tanden zijn té wit :)

Het hoef geen barbiepop te worden; maar met de tips ga ik zeker aan de slag!
Inderdaad iets met de uitsnede doen, de bewerking heb ik veel subtieler gehouden, ik wil zo dicht mogelijk bij het natuurlijke blijven; maar het kan hier en daar wel wat meer hebben.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Na het kijken en beroordelen is mijjn consclusie dat het niet zakelijk genoeg oogt.
Met name de blote halspartij past hier niet. Ht jasje open en hoog gesloten blouse eronder zou het al zakelijker maken,
Eventueel een meer zakelijke omgeving /achtergrond zou ook wat toevoegen
Of een wat ruimer portret, bijv. Met armen over elkaar.

De laatste bijv met een stukje administratie of folder en in-camera kijkend zou ook kunnen.
De foto's zoals gemaakt vertellen geen verhaal /roepen geen beeld op.
En dat is hier denk ik belangrijker dan technische perfectie.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Qua omgeving idd Frank; hebben we wel over nagedacht, maar was nu niet gemakkelijk te realiseren; vandaar wel n foto achter de laptop, ik heb er ook eentje waarbij ze aan de telefoon zit; maar n stapel ordners oid zou zeker van toegevoegde waarde zijn.

Mijn vriendin is zeker ook enthousiast over enkele suggesties, dus we gaan t binnenkort nog eens overdoen :)

Qua halspartij ben ik t niet met je eens; het is een keurige, bescheiden V-hals zo :)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Je hoeft het niet overal mee eens te zijn hoor, ik beweer ook nergens dat het geen "nette" v-hals is... ;<)

Misschien bij een volgende keer gewoon eens allebei proberen.
Kun je het verschil zien en je (jullie) hebt (hebben) wat te kiezen....
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Marfique schreefCOLON vandaar wel n foto achter de laptop, ik heb er ook eentje waarbij ze aan de telefoon zit; maar n stapel ordners oid zou zeker van toegevoegde waarde zijn.
Hm. Eigenlijk allemaal een beetje nietszeggend, in mijn optiek.
Ik heb tot nu toe, op basis van de foto's, ook geen flauw idee in welke business je vriendin zakelijk actief is.
Kun je de "tak van sport" waarin zij haar geld verdient niet op een of andere manier beter visualiseren?
Anoniem 4

Laat ik nog even uitleg geven bij mijn bewerking. Ik heb het er al vaker bij vermeld, dus ik dacht ik kan het nu wel weg laten.
Dit soort bewerkingen doe ik noodgedwongen op een verkleinde Jpeg waar t.o.v. de originele RAW-file al bijna geen informatie (pixels) in zit. Door het meermalen opslaan van Jpeg zijn ook de kleuren nog eens beperkt. Met verhoging van contrast en saturatie moet je dan ook heel voorzichtig zijn. Wil je op zijn verkleinde Jpeg toch laten zien welke verbeteringen mogelijk zijn, moet je – anders zie je geen verschil – net iets overdrijven en soms pakt dat de ene keer beter uit dan de andere.
Hier heb ik de verkleinde Jpeg nog eens fors uitgesneden, waardoor je nog minder pixels over houdt.

Wat betreft de huid. Ook door anderen is gesignaleerd dat die wat rood is uitgevallen. Als het opvalt is er reden om daar wat aan te doen en dat kan ook. Allereerst bij het maken van de foto.
Ik heb zo’n idee dat de geportretteerde een erg dunne huid heeft. Als daar wat veel licht op komt te staan, ga je de onder de huid liggende kleine bloedvaatjes er door heen zien en dat geeft dan die roodachtige gloed. Hetzelfde zie je eigenlijk bij het zgn. rode ogen verschijnsel. Dat wordt ook veroorzaakt door kleine bloedvaatjes.
Haal je in de bewerking iets teveel rood weg, dan wordt de huid wat valer.
Als je met de originele foto werkt en in Photoshop bewerkingen in lagen doet, dan kun je weer een beetje rood terugbrengen door de transparantie van de laag iets te verminderen.
Hiermee kun je erg goed finetunen.
Dat zelfde geldt voor de tanden, die zijn inderdaad iets te wit geschilderd en door de transparantie iets te verminderen haal je weer iets van het origineel daaronder vandaan.
Voor wat betreft het gladpoetsen van de huid ben ik het niet met je eens. Blurren van de huid doet vrijwel iedere portretfotograaf en dat hoeft geen barbiepop-resultaat te geven.
Dat is in mijn voorbeeld zeker niet het geval. Als je goed kijkt, zie nog gewoon poriën en ook de huidplooien bij de ogen en in de hals zijn ongemoeid gelaten.

Bij een goede verlichting kun je voorkomen dat bij de nabewerking veel gecorrigeerd moet worden.
Je hebt bij deze foto’s geflitst via het plafond. Je krijgt daardoor wel een goede egale verlichting, maar bij een portretfoto wordt dat erg vlak en daardoor saai.
Je mag bij een portret best hier en daar schaduw zien, dat geeft een gezicht diepte en lijkt het minder op de achtergrond geplakt.
Met een enkele flitser zal het niet eenvoudig zijn, omdat je dan geen licht hebt om de achtergrond wit te flitsen.
Probeer een volgende keer de flitser op statief rechts naast je te plaatsen, hoger dan je camera en dan naar beneden gericht op het model onder een hoek van 45 graden.
Je zult zien dat je dan al een veel spannender plaatje krijgt. Eventueel kun je de linkerkant nog iets oplichten met een reflectiescherm. Misschien nog een extra flitser voor het verlichten van de achtergrond.

Qua compositie voor een zakelijke uitstraling kun je het het beste simpel houden.
Een vrouw die enkel een document leest, heeft al een zakelijk element.
Gewoon achter de computer is gauw wat cliché. Zoek liever naar een accessoire dat echt relateert aan het beroep.
Kleedt een model met een lichte huid niet te zwart, dat maakt het beeld wat hard.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Pieterr op zicht geeft haar website voldoende info, dus dat hoeft niet zo nadrukkelijk in de foto; maar er is zeker ruimte voor verbetering hoor!

Gerard, wat betreft het blurren van de huid ben ik het echt heel erg oneens met je; ook de 'beste' fotografen bewerken de huid van hun (vrouwelijke) modellen zodanig dat ik persoonlijk vind dat het geen (levende) huid meer laat zien; het worden echt plastic poppen; maar dat is mijn mening dan natuurlijk, en dat is een andere discussie die niet binnen dit topic hoeft.

En natuurlijk hoef ik het niet overal mee eens te zijn! Daar ben ik ook zeker te eigenzinnig voor :) Maar er zijn ook echt heel veel punten waar heel veel verbetering te halen valt!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ans, hier een link naar mijn bewerkte versie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=35791" onclick="window.open(this.href);return false;
Net als Gerard ook iets gecropt (hee, wat toevallig.... zeker dezelfde workshop gevolgd?? :mrgreen: ) en verder zoals gezegd nog wat verzacht
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik kon niet achterblijven... :mrgreen:
De foto is inderdaad wat vlak en weinig fris, ik heb wat aanpassingen gedaan in lightroom en mijn inziens een heel stuk beter.
http://img441.imageshack.us/img441/149/41999808.jpg
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar