Op landschappen jacht

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Vanmiddag samen met een maat van me op stap geweest met de camera en statief op zoek naar een mooi landschap voor panorama foto's te maken.
Ik had alle tips die ik hiet op het forum heb kunnen vinden opgeschreven en geprobeert uit te voeren.
Ik was mijn draadontspanner vergeten mee te nemen jammer genoeg. De foto's zijn gemaakt met een 50mm lens om vervorming tegen te gaan. Behalve foto 2 deze is met me kitlens gemaakt op 23 mm
De luchten had ik graag wat blauwer gezien. Alleen als ik dit ge bewerken dan zie je donkere plekken van het stitchen verschijnen. Nog steeds krijg ik het met ICE niet voor elkaar om RAW te stitchen.
Dit zijn dus ook allemaal jpg foto's helaas. Max breedte hier op het forum is maar 900 dat is jammer. De officiele foto's zijn veel gedetaieerder.

In de eerste pano wilde ik het heuvelachtige landschap vast leggen.

Foto gegevens: F10, 1/30, ISO 100, EV 0, 50mm lens in portretstand totaal 9 foto's.

1.

35183

In de tweede pano heb ik geprobeert om de sfeer vast te leggen. Dus links lekker warm in de zon rechts ijskoud in de schaduw.

Foto gegevens: F10, 1/15, ISO 100, EV 0, 50mm lens in portret stand ook hier totaal 9 foto,s

2.

35184

Op dit water ook nog wat watervogels kunnen schieten met me telelens. Over geschakeld naar AV stand en vergeten terug te zetten voor de laatste pano.
Met als resultaat dat ik veel foto's met verschillende sluitertijden heb gemaakt.
Toch weer een leermoment waar ik naar mij idee een flinke prijs voor heb moeten betalen.

3.

35185

Deze crop is het beste wat ik er van heb kunnen maken.

4.

35186


Laat even weten wat je er van vind en wat er eventueel nog kan verbeteren.

Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Wauw ik vind de 2e echt indrukwekkend, wat ontzettend jammer dat de lucht geen kleur heeft. Prachtige pano met koude en warme zijde! Die moet je eigenlijk in het groot zien. ;)
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
jkooiker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:11
WoonplaatsCOLON Staphorst

Mooi landschap.

Waarom heb je de portretstand gebruikt en niet landschap mode. Deze geeft meestal iets meer blauwe kleur en vind ik persoonlijk mooier met landschappen.

groet Jan
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties dusver.

@ Jan: Met portretstand bedoel ik niet de voorgeprogrammeerde portretstand van de camera. Ik bedoel dat het 9 staande foto's zijn die gestitched. Zodat ik ook de lucht voldoende in de foto heb zitten.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Zelf vind ik alle foto's maar eigenlijk 1 probleem hebben en dat is de lucht, die is helaas te wit naar mijn zin. Zelf ook erg vaak last van. Vraag me af hoe je zoiets kan voorkomen.
Maar goed, verder, geweldige foto's. Doet me na die locaties willen gaan xD
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Herdervriend schreefCOLON Vraag me af hoe je zoiets kan voorkomen.
Misschien met een grijsverloopfilter? Hiermee kan je de bovenkant van de foto donkerder maken dan de onderkant.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Foto nummer 2 vind ik in potentie heel mooi. Ik stoor me alleen steeds aan het fdish-eye-effect. Links en rechts staan de bomen scheef. Als dit gecorrigeerd zou worden, heb je (ondanks het ontbreken van blauwe lucht) een topplaat te pakken denk ik.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Wederom bedankt voor jullie tips en reacties.

@ Marco: Hier heb ik zelf ook aan gedacht. Alleen is het echt een heuvelachtig landschap in de derde en vierde foto zie je de zonnige zijde van het meer.
Zoals je dan kunt zien is dit niet precies overal even recht. Ik zal kijken wat ik er nog aan kan doen.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

leuke foto's Leon. ik ga ook voor nummer 2.
ik denk dat als je daar nog iets meer van het pad had kunnen meepakken, zeg maar voor je statief, de foto nog wat sterker was geworden door de ronding.
maar mooi gedaan ! vooral doorgaan :smile:
gr. Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar