Ruis bij foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
bellavie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2013 10:26

Wie wil even met mij meedenken? Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe camera gekocht (canon 7D) met o.a. een 17-55mm IS USM f2.8 lens. Deze lens heb ik ook gebruikt voor wat portretfotografie. Ik was zeer tevreden over het resultaat. Scherpe foto's en weinig ruis.

De laatste weken hebben mijn foto's echter veel meer ruis. Zodanig dat ik ze niet eens geschikt vind om groot op canvas te zetten. Zeker als ik foto's omzet naar zwart-wit en je zoomt in dan zie je het erg duidelijk. Ik heb verder niets aan de instellingen veranderd.

Ik fotografeer in een studio-opstelling met donkere en lichte achtergrond en twee softboxen. De opstelling en sterkte van de softboxen heb ik bij een test gelijk gedaan aan de tijd dat de foto's loepzuiver waren. Bij de donkere achtergrond zie je de ruis het duidelijkst, maar ook bij een lichte achtergrond kun je het zien.

Ik fotografeer handmatig met de volgende instellingen:
Diafragma: f8
Sluitertijd: 1/250
ISO: 400

De ISO is nu ook niet zodanig dat je hier met een 7D een probleem mee zou moeten hebben. Ik heb diverse lenzen geprobeerd en we hebben het zelfs vergeleken met een andere 7D in deze opstelling. Die had hetzelfde probleem.

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hoe ziet het histogram er uit?

De truuk: rechts belichten (meestal betekent dat "overbelichten") en bij de nabewerking "onderbelichten".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Je schiet in Raw of Jpg? Welke programma's gebruik je standaard voor nabewerking?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
bellavie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2013 10:26

Vanuit het histogram is te zien dat het redelijk onderbelicht is, maar daar kies ik ook af en toe bewust voor. 2 maanden geleden deed deze camera het prima met dit histogram. Ik schiet RAW en verwerk in lightroom en af en toe in photoshop elements 10.

Ik heb het ook geprobeerd met wat overbelichten en later onderbelichten, maar zelfs bij de overbelichte foto's met witte achtergrond zie ik het....
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Maar waarom zou je ISO 400 doen als je het licht onder controle hebt? Base ISO geeft altijde de beste resultaten, niet alleen qua ruis, maar ook qua dynamisch bereik. Zeker als je onderbelicht begrijp ik niet dat je voor 400 ISO kiest. Bovendien wordt de relatieve ISO dan hoger.....

Heb je het ook bij andere ISO settings en is het "plots" opgetreden?
Is er iets mis met je softboxen?
Ruis zie je altijd het meest op donkere achtergronden omdat daar minder licht vanaf komt. Dat is dus niet raar. Zeker als je onderbelicht!
Je ziet de ruis als je inzoomt, ruis is echter op het scherm beter te zien dan bij afdrukken. Heb je een afdruk geprobeerd? Het is wellicht helemaal niet zo'n groot probleem als je denkt (en natuurlijk moet je wel uitzoeken hoe het precies zit!).

Anyway, geef ons een paar foto's zodat we het met onze eigen ogen kunnen zien!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

addy101 was me al voor... :-)

Afbeelding
bellavie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2013 10:26

Addy, ik ga proberen wat foto's toe te voegen. Ben nieuw op dit forum, dus moet nog even uitzoeken hoe dit werkt:-) Ga ik vanavond doen (moet zo weg). De ISO zet ik eigenlijk op automatisch en hij pakt bij deze foto's dan de 400. Heb er aan gedacht om dit te veranderen, maar was eigenlijk van mening dat 400 geen probleem zou moeten zijn... Het probleem zit hem niet in de softboxen. Ook mijn andere foto's zonder softboxen geven meer ruis.

Het is inderdaad zo dat ik wat meer kritisch word, maar er is echt een heel groot verschil tussen mijn foto's van 3 maanden geleden en die vanaf afgelopen maand... Hopen maar dat het met afdrukken beter is!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bellavie schreefCOLONik ga proberen wat foto's toe te voegen.
Nog beter is het als je de (onbewerkte) RAW bestanden ergens op een webserver (bv via je internet provider) zet, en dan hier alleen de linkjes geeft. Dan kan men hier de originelen bekijken.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Beetje apart, als je ISO op Auto zet.. dan stelt hij de ISO in op basis van Metering... ik neem voor het gemak dan ook aan dat je je flitsers op TTL hebt staan en niet Manual? en dan laat je de camera bepalen hoe hard er geflitst moet worden en welke ISO er nodig is. Onderbelichten met ISO400 op een 7D (en dan in post corrigeren) kan inderdaad wel ruis veroorzaken op donkere gebieden als je inzoomt)

Als je licht onder controle hebt zou ik gewoon op M schieten met de flitser op M...
6D | 50mm f/1.4 EX DG
bellavie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2013 10:26

edvdwal bedankt voor de tip. Vandaag ook van een bevriende vakfotograaf gehoord dat het inderdaad mogelijk is om met deze waarden ruis te krijgen juist bij low-key en high-key foto's. In het midden heb je meer speling, maar aan de randen niet. Dat dit ook bij high-key foto's zo kon zijn is voor mij nieuw. Het feit dat mijn foto's eerst goed waren (met de genoemde waarden) kon door deze fotograaf goed komen doordat de lichtinval door de gordijnen toch net even anders was of ander tijdstip van de dag. Ik heb niet een compleet afgesloten studio, dus ik heb een paar ramen met gordijnen wat van invloed kan zijn.
Het verbaasde me dat het zo gevoelig was, maar ik ga het morgen uitproberen! Ik hoop dat dit het is...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar