Welke filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Beste,

ik heb al verschillende malen een poging gedaan om een landschap te fotograferen, of een zonsondergang, nu de lucht krijg ik nooit zoals ik zou willen, b.v.b. als er wolken zijn en ik neem een foto dan zijn deze niet te zien op de foto.
welke filter kan ik hiervoor het best gebruiken?

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je hebt waarschijnlijk een circular pollarizer nodig. Zoek daar eens op!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Of wellicht een grijs verloop filter??
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Voor beiden is wat te zeggen.
Met het polarisatiefilter kun je reflecties gedeeltelijk wegfilteren. Dit zal bijv. je luchten mooi blauw kleuren. Een CP filter heeft eigenlijk twee filters die je ten opzichte van elkaar kunt verdraaien. Zo kun je onder bepaalde omstandigheden nare reflecties wegfilteren
Met een grijs verloop filter kun je een deel van je foto achter een donkerder scherm zetten. Hiermee kun je dus delen die anders overbelicht zouden zijn dempen en zorgen dat zowel de lucht als de grond/bomen/etc binnen je dynamisch bereik van je camera worden gebracht. Een verloopfilter is een filter dat van een kant naar de andere kant steeds donkerder wordt. Je hebt ze als schroeffilters, maar ook als vierkante filters die je in een houder steekt. Met die laatste kun je dus ook heel mooi regelen waar je het filter in je opname plaatst.
Nu heb ik maar een geringe ervaring in het gebruik van beide filters maar als ze allebei van topkwaliteit zijn zou ik haast zeggen... gebruik ze allebei :D
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Legenda: GND = graduated neutral density = grijsverloopfilter

Ik heb een hele set filters, CP, GND hard, GND soft, 10 stops ND.

De meest gebruikt zijn de 10 stops ND en de GND hard 2 en 3 stops.
Voor correctie van over belichte luchten zou ik die laatste 2 erg aanbevelen, dan bij voorkeur rechthoekige filters met een vierkante filter houder, zodat je het verloop precies op de horizon kunt schuiven.
Een rond GND filter heeft het verloop deel precies in het midden en dat beperkt je aanzienlijk in je compositie.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Gorrog
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2011 10:24
WoonplaatsCOLON Hoorn

Als je Lightroom gebruikt kan je met de gradient-tool ook vaak de lucht behoorlijk ophalen.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dan moet die lucht er wel zijn.......

Als je zonder gradueel filter fotografeert, is vaak de meeste lucht wel verdwenen. Met gradueel filter kun je de lucht bewaren. Als die er is, kun je met lightroom nog meer terughalen. Als iets wit is, kun je er geen lucht meer in terugtoveren....
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

zeer wel bedankt allemaal voor de info,ik ga zaterdag eens gaan kijken voor 2 filters, en dan nog eens mijn foto's proberen nemen.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Welke had je in gedachten? Er zijn grote verschillen tussen de diverse typen en merken, kan nooit kwaad om voor je naar de winkel gaat nog wat meer info te verzamelen.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

de 2 die ik mij zou kopen zijn

Kendo Pro Cir .Pol 52mm en de Kendo Pro ND8 52mm grijsfilter
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

In sommige gevallen is HDR de enigste optie
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

canon-eos schreefCOLONde 2 die ik mij zou kopen zijn

Kendo Pro Cir .Pol 52mm en de Kendo Pro ND8 52mm grijsfilter
Ok,
Hou rekening met het volgende:
- Omdat je filters met 52mm schroefdraad koopt beperk je ene klein beetje je mogelijkheden later. Mocht je je kitlens willen upgraden is de kans groot dat het nieuwe objectief een grotere diameter heeft. Je filters passen dan dus niet meer.
- Het ND8 filter is egaal en laat toe om met 3 stops langer te fotograferen, oftewel de sluitertijd kan 8 keer zo lang worden als zonder filter. Dit is handig als je bijvoorbeeld bij een waterval staat en de stroom wilt 'blurren'. 3 stops is echter niet heel veel, in vol daglicht kan het zijn dat je sluitertijd toch nog te kort blijkt voor dit effect. Een verschil in belichting tussen de lucht en voorgrond kan je hier in ieder geval NIET mee bereiken! Hiervoor heb je een grijsverloopfilter nodig (GND ipv ND).
- Het polarisatie filter zal je in sommige situaties helpen om om de lucht beter op de foto te krijgen, maar zeker niet in alle.
Ik zeg niet dat je een foute aankoop doet, het is nooit verkeerd om te expirimenteren met het een en ander. Het is wel handig als je weet wat je koopt! :)
757D + 8-400 mm
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

en koop geen filters die "kendo" heten. Gebruik goede filters of geen filters.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ga je licht eens opsteken bij het goedal oude Cokin, niet al te duur, redelijk goed (met wat nabewerking zelfs erg goed), dan kun je naar hartelust dit uitbreiden, zelfs met een circulair polarisatiefilter, voordeel is al geschreven, je schuift het precies daar waar je de scheiding wil hebben en door verschillende verloopringetjes erbij te nemen ook nog eens bruikbaar op verschillende lenzen.

Kijk dus eens naar de Z serie of de iets goedkopere P serie van Cokin.
Fotograferen is kijken niet klikken.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Voor kitlens en 50mm heb je met de P serie van Cokin een mooi setje. Worden ook regelmatig tweedehands aangeboden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar