spiegel opklappen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Het staat natuurlijk wel interessant maar is het niet een tikkeltje overdreven om gebruik te maken van de mirror lock-up? Als je uit de hand fotografeert doe je dat niet, waarom zou het trillen van de spiegel op een tripod opeens wel gaan spelen en van invloed zijn?
Is ut nau me camera of muh camera?!
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Als je bijvoorbeeld met een statief een landschap fotografeert is er geen enkele reden het niet te doen. Baat het niet dan schaad het niet.
Dan ook nog even een draad ontspanner gebruiken en je hebt zoveel mogelijk beweging vermeden.
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Ik heb het nog nooit (bewust) gedaan,vind het wat overdreven,heb er ook nooit last van gehad.
Maar bij avond opamen,gebruik ik liveview voornamelijk voor het handmatigscherpstellen dan is de spiegel ook omhooggeklapt.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

One-Eye-Jack schreefCOLONHet staat natuurlijk wel interessant maar is het niet een tikkeltje overdreven om gebruik te maken van de mirror lock-up? Als je uit de hand fotografeert doe je dat niet, waarom zou het trillen van de spiegel op een tripod opeens wel gaan spelen en van invloed zijn?
Omdat je doorgaans niet met langere sluitertijden schiet uit de hand?
757D + 8-400 mm
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

One-Eye-Jack schreefCOLONHet staat natuurlijk wel interessant
Vind je? :wink:

Als je een landschapsfoto maakt vanaf een statief en op 20mm dan zal het weinig uitmaken.

Als je een paddenstoel fotografeert van dichtbij (macro) met een 100mm of 150mm lens dan begrijp je ineens waarom deze functie heel handig kan zijn.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

sunblade schreefCOLON Als je een paddenstoel fotografeert van dichtbij (macro) met een 100mm of 150mm lens ...
Waarom zou een foto uit de hand genomen op 200mm daar dan geen last van hebben?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Afotos schreefCOLONOmdat je doorgaans niet met langere sluitertijden schiet uit de hand?
757D + 8-400 mm
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

@Afotos: je kan hetzelfde antwoord natuurlijk blijven plakken , maar het wordt er echt niet duidelijker door.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

One-Eye-Jack schreefCOLON
sunblade schreefCOLON Als je een paddenstoel fotografeert van dichtbij (macro) met een 100mm of 150mm lens ...
Waarom zou een foto uit de hand genomen op 200mm daar dan geen last van hebben?
Ik denk omdat je bij macro veel dichter op je onderwerp zit dus daardoor is de invloed van beweging (trilling) veel groter als met een telelens waarbij het onderwerp verder weg is.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor mijn gevoel is de klap van de spiegel na 1/4 tot 1/2 seconde uitgewerkt.
Als je een opname maakt bij 1 seconde sluitertijd dan heb je gedurende 1/4 tot 1/2 van die tijd wat beweging in de camera/objectief/statief-combinatie.
Daarom is het eerst opklappen van de spiegel nodig om die beweging te voorkomen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het was mij niet duidelijk dat mijn uitleg niet duidelijk was ;)

Als je uit de hand scherpe foto's wilt schieten zal je vanwege de trilling van je handen al een relatief korte sluitertijd kiezen. De trilling van de sluiter valt in het niet tov de trilling van je handen.
Met een sluitertijd van 1 seconde zal je uit de hand nooit scherpe foto's schieten, echter vanaf statief wel. De kleinste trilling wordt dan opeens wel waarneembaar, vandaar dat er vaak ook gebruik wordt gemaakt van een remote shutter, zodat je de camera niet beweegt bij het indrukken van de sluiter knop.
757D + 8-400 mm
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

thnx Afotos, en Boels natuurlijk :)
Het nut van een afstandsbediening ipv op de knop te drukken is helder.
Maar ik blijf toch moeite houden met de invloed van de trilling "KLAP" v/d spiegel. De "klap" wordt nl uitgedeeld bij ALLE snelheden. Of bedoelen jullie dat bij handmatig fotograferen de sluiter sneller weer dicht is dan de spiegel zijn klap geeft? Maar dat kan toch niet, de spiegel dient toch volledig aan de kant te zijn opdat ie niet in beeld komt? :shock:
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er zit wel een dempingssysteem in het spiegelhuis en de spiegelophanging trilt na "buiten beeld".

Het is goed te zien als je de camera op statief zet en een laserwaterpas (of zaklantaarn met nauwe lichtbundel) op de camera bevestigt.
Dan afdrukken met een remote of met vertraging van 2s.

Vergeet je nooit meer. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar