Creatief omgaan met de AF - Hoe gebruik ik de AF-ON knop?

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

nando schreefCOLONIn dat geval moet je weer terug naar de gewone instelling.
Het is ook een hulpmiddel dat soms gebruikt kan worden, en soms niet. Je moet het benutten als het je uitkomt.
Als je AF met de AE lock button gaat gebruiken, zal de grip dat automatisch ook doen.
Precies, dat ga ik nu ook doen. De instelling weet ik nu makkelijk te vinden en als ik 'm nodig heb, schakel ik snel om.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dat omschakelen moet je niet vergeten :twisted: Ik heb pas een kwartier zitten zoeken waarom de camera niet goed scherp stelde als ik op de ontspanknop drukte. Even vergeten deze goede tip van Nando aan het uitproberen was. Is iets waar je toch ff aan moet wennen als je altijd anders gewerkt hebt.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Iets voor custom settings?
Hans
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Bij mij staat het instellen van de AF in het custom menu. Dan is het direct onder handbereik zonder meteen diep het menu in te hoeven duiken. Mits je camera natuurlijk een custom menu heeft.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Rijk schreefCOLONDat omschakelen moet je niet vergeten :twisted: Ik heb pas een kwartier zitten zoeken waarom de camera niet goed scherp stelde als ik op de ontspanknop drukte. Even vergeten deze goede tip van Nando aan het uitproberen was. Is iets waar je toch ff aan moet wennen als je altijd anders gewerkt hebt.
Groet,
Richard
lol :D ..... maar idd Richard, dat is een lastige en even wennen.
nando schreefCOLONBij mij staat het instellen van de AF in het custom menu. Dan is het direct onder handbereik zonder meteen diep het menu in te hoeven duiken. Mits je camera natuurlijk een custom menu heeft.
Mijn 50D beschikt wel over een custom menu maar ik ben nog even bezig om e.e.a uit te zoeken. Met name hoe ik dan de cameragebruiksinstellingen (want daar zit het vastleggen van de huidige instellingen onder) kan veranderen van 1 naar 2.
Ik pak even mijn boekje erbij.... :roll:

[edit] gevonden... .blz.186 boekje en vervolgens met het programmakeuzewiel niet kiezen voor Av (bij mij normaal gesproken de vaste keuze) of Tv, maar voor C1 of C2.

gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Interessant artikel! Ben zelf nog echt een beginner, heb dus een aantal vragen.

Ik heb een 600D. In het menu kan ik kiezen uit de volgende functies:
0: AF/AE-vergrendel.
1: AE-vergrendel/AF
2: AF/AF-vergrendel, geen AE
3: AE/AF, geen AE

Hiervan heb ik nu optie 1 geselecteerd. Is dit de juiste? Ik kan focussen met de knop (*). Alleen wordt dan volgens mij ook direct de belichting gemeten(?).
Maakt het uit in welk stand ik de camera heb staan (gebruik M of Av).

Groet,

Peter
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik denk dat je optie 2 moet gebruiken. met de * schakel je de AF in en vergrendeling je deze. de belichting AE wordt dan gemeten door je ontspanknop half in te drukken. Maar ik kan er naast zitten.
AF en AE regel je dus op deze manier onafhankelijk van elkaar.

En het maakt niet uit of je je modus in Av, M of Tv hebt.
ik heb de instellingen onder de C1 van de programmaknop vastgelegd.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik zou voor optie 1 gaan:

Voor de schuine streep is de optie voor de ontspanknop, achter de schuine streep voor de * of AF-ON knop
Dus: ontspanknop = AE vergrendel
AF-ON knop = AF

Dit alles is onafhankelijk van de PSAM modes. Maar natuurlijk zal AE vergrendel niet werken bij manual.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

:oops: gelukkig vult de prof mij aan, ik zat er dus naast :oops:
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Had het AF ON knopje nog nooit bewust aangeraakt, maar na wat proberen helemaal blij mee! Bedankt voor deze tip!
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Motorbart schreefCOLONHad het AF ON knopje nog nooit bewust aangeraakt, maar na wat proberen helemaal blij mee! Bedankt voor deze tip!
Fijn om te horen.
Dank je
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Ik kom er nog niet helemaal uit. Ik zie nu nog geen voordeel in van de AF-ON knop.
Ik ben ook nog niet zo lang bezig met fotografie (sinds oktober), dus waarschijnlijk moet ik de instellingen van de camera eerst eens wat beter onder de knie krijgen vooraleer ik hiermee aan de slag ga.
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Even zien of ik het goed begrijp hoor.
Als ik mijn camera op one shot heb staan dan kan ik met mijn ontspanknop half in te drukken de AF kiezen, door de ontspanknop half in te blijven drukken kan ik dit punt verleggen (compositie bepalen) en alsnog een foto maken.
Door de AF-on knop te gebruiken kan ik niet alleen het scherptepunt vastleggen maar ook de belichting, dus 2 vliegen in 1 klap?
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Jola schreefCOLONEven zien of ik het goed begrijp hoor.
Als ik mijn camera op one shot heb staan dan kan ik met mijn ontspanknop half in te drukken de AF kiezen, door de ontspanknop half in te blijven drukken kan ik dit punt verleggen (compositie bepalen) en alsnog een foto maken.
Door de AF-on knop te gebruiken kan ik niet alleen het scherptepunt vastleggen maar ook de belichting, dus 2 vliegen in 1 klap?
Ja, dat is mogelijk
Peter91 schreefCOLONIk kom er nog niet helemaal uit. Ik zie nu nog geen voordeel in van de AF-ON knop.
Ik ben ook nog niet zo lang bezig met fotografie (sinds oktober), dus waarschijnlijk moet ik de instellingen van de camera eerst eens wat beter onder de knie krijgen vooraleer ik hiermee aan de slag ga.
Niet iedereen zal het prettig vinden om zo te werken. Het is alleen maar een van de vele manieren om je camera naar je eigen hand te zetten. Een goed of fout is daar niet in.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

nando schreefCOLON Ja, dat is mogelijk
Super!! Dankjewel!! :D
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi forumers,

Ik zat zojuist effe wat topics door te lezen op het forum en kwam deze topic dus ook tegen.
Ik kan ook niet meer zonder de AF-ON KNOPPPPPP, ik gebruik het al tigmaanden.
Eerst zag ik het nut er niet van in, maar door te oefenen "zag ik het onbegrensde van dit" :D :D :D .
Het is dus oefenen en dan erachter komen wat je ermee kunt tja................oefening baart toch kunst?

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Lees dit ook nu pas, ga ik ook proberen. Alleen even voor mijn beeldvorming, wat is het verschil met Al-servo? Puur de lichtmeting?
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi,

Nee dit heeft te maken met de scherpstelpunten en het scherpstellen, zie uitleg onderstaande link:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... gelegd.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar