Aankoop advies uitrusting: 7D/6D/5D3

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Na een jaar of 4 een 400D gehad te hebben heb ik toch maar besloten om deze te verkopen, de voornaamste redenen om hem weg te doen waren: bps , iso (lowlight) megapixels (voor uitsnedes) en de AF. Recentelijk een EF-S 17-55 IS USM gekocht en die heb ik nog steeds.

Wat ik wil fotograferen zijn: feestjes/bijeenkomsten (binnen met kunstlicht), natuur (Ardennen / Rivieren / Ijsland), Beestjes (Roofvogels, Marters, Herten overdag en in de schemer), Kleine beestjes / Bloemen, Vakantiekiekjes: Gebouwen & Mensen / Portretten, en Vliegvissen (Bewegende visser op afstand eventueel ingezoomd met vis) (dus eigenlijk alles)

Oh en ik wil niet met een statief rondzeulen, dus eigenlijk alleen uit de hand schieten dus snelle lens danwel IS.
Ik heb niet bijzondere interesse in (HD) Filmen.

Qua persoon heb ik een tik dat ik van 'nieuwste' technologie hou, ik heb flink wat onderzoek gedaan en zou bijvoorbeeld eerder neigen naar een 650d dan een 5d2 omdat de 5d2 qua technologie uit 2008 komt en discontinued is en de 650d uit 2012 met de nieuwste DIGIC chip... ik weet dat dat onzin is en dat de 5d2 natuurlijk een veel betere camera is maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om een 'oude' camera met 'oude' techniek nieuw te kopen.

Eigenlijk wist ik het wel, ik wil de 7D, past perfect bij mijn 17-55mm, keigoede reviews en ijzersterk, en kan nog heel veel leren om die optimaal te gaan gebruiken. Twijfelpuntjes: 7D is "oud" namelijk van 2009, en wordt wellicht discontinued... 7D2, kan nog lang duren of wellicht niet... en van de andere kant twijfel ik over FF; ik wil eigenlijk ook meer met DOF gaan doen en in de reviews lees ik dat FF gewoon betere DOF effecten diepte kan bereiken.

Mijn argumenten tegen FF zijn: ik heb al een 17-55mm lens en een vergelijkbare lens IQ/Range/Build voor een FF is erg duur en natuurlijk de camera zelf is erg duur.

Ik heb ongeveer 3600 euro (inc BTW) budget, weet niet of ik dat allemaal in 1x ga uitgeven en of het allemaal nieuw moet zijn, maar voor deze discussie graag uitgaan van nieuw met BTW bon en cashback actie van Canon. Ik ben niet van plan om de komende 3 jaar nog meer uit te gaan geven dan dit budget dus "begin met dit en koop over 2 jaar dan dat als je meer geld hebt" is nu geen argument.

Ik heb eigenlijk de volgende opties om de dingen te kunnen doen die ik wil doen binnen het budget (wel met het idee: het geld moet op :P)

7D:
7D body
EF-S 17-55mm IS USM (heb ik al)
600EX-RT
EF 100mm 2.8L Macro IS USM
Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L
CF Extreme 60MB/s
Totaal na Cashback 3650,=

6D:
6D Kit (24-105L f/4 IS USM)
430EX II
100mm 2.8 IS USM Macro
EF 70-300 IS USM
50mm 1.4 USM
32GM SDHC 95MB/s
Inruil 17-55mm
Totaal na Cashback & Inruil 3625,=

5D3:
5D3 Kit (24-105L f/4 IS USM)
430 EX II
100mm 2.8 IS USM Macro (of EF 70-300 IS USM)
32GB SDHC 95MB/s
Inruil 17-55mm
Totaal na Cashback & Inruil 3700,=

Conclussie 5D3 is eigenlijk te duur... moet minder en minder goed glas kopen...
met een 6D kan je nog een leuke set kopen waarbij het gebrek aan snelheid op de 24-105 mooi kan opvangen met een fast 50
met de 7D heb je ruimte voor superglas maar wat minder diepte door crop... 5D2 kan ik niet over mijn hart verkrijgen om te bekijken. Ik heb niet naar de 650d gekeken, is dat de moeite?

Ik ben erg geïnteresseerd in de volgende feedback:
1) Heb je alternatieven / meningen / wijzigingen over een van de setjes
2) Heb je advies over welke set ik naar toe zou moeten bouwen en waarom
3) Mis ik nog een set? Idee?

Ik sta ook open voor opmerkingen dat ik een sukkel ben dat ik mijn lensen en de 400d heb verkocht :)

Thanks!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb eigenlijk 1 gedachte....Je wilt geen ouderen camera omdat deze techniek achterhaald zou zijn...wat ga je over een jaar doen als er nieuwere camera's zijn?

Wil je het beste van het beste 1dx of 5dmk3. Wil je gewoon leuk fotograferen en mooie foto's maken...is elke camera geschikt voor zolang jij de techniek beheerst. Daarbij is een 5dmk2 qua iso niet bepaald slecht te noemen....
Groeten,

Jichem
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

jichem schreefCOLONIk heb eigenlijk 1 gedachte....Je wilt geen ouderen camera omdat deze techniek achterhaald zou zijn...wat ga je over een jaar doen als er nieuwere camera's zijn?

Wil je het beste van het beste 1dx of 5dmk3. Wil je gewoon leuk fotograferen en mooie foto's maken...is elke camera geschikt voor zolang jij de techniek beheerst. Daarbij is een 5dmk2 qua iso niet bepaald slecht te noemen....
Hoi Jichem bedankt voor je bericht, zoals ik al zei dat "van de oudere techniek" is een beetje een (irrationele) tick van mij, en heeft niet alleen toepassing op camera's maar ook op mijn vliegvishengel, televisie, computer etc.. als ik het eenmaal heb kan ik daar prima jaren gelukkig mee zijn en gebruiken, mocht ik ergens uitgroeien (of het versleten zijn) over een jaar of 4 of 5 dan koop ik dan wel een modernere. Waar ik wel van zou balen is als 1 week na mijn aankoop er een nieuw model uitkomt (voor dezelfde prijs).
6D | 50mm f/1.4 EX DG
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

We zijn allemaal irrationeel, dus ik heb er wel begrip voor dat je twijfelt over de 7D - maar wat je beschrijft is het wel de camera die waarschijnlijk het beste past. Maar het zou heel goed kunnen dat er in 2013 een nieuwe 7D komt: Canon Rumors.

Maar als je zo angstig voor oude technologie bent, waarom heb je dan de 100-400 op je lijstje staan? Dat. Is ook een oudere lens, waar met enige regelmaat een opvolger voor verwacht wordt :wink:

Zonder gekheid, als je geen gevoel hebt bij FF, zou ik lekker bij APS-C blijven. Misschien moet je een half jaartje wachten maar dan heb je wat je wilt. Maar overweeg de 70-300L vanwege de betere kwaliteit tov de 100-400 en, belangrijk voor jou, veel nieuwer!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
wernerfotografie

Zeker geen 5d2 kopen! Ding is zo oud, heb zelf ook zon 1 en zit er aan te denken om hem in te wisselen voor de 650D :), zonder gekheid, ben benieuwd wat je keuze gaat worden maar tis in ieder geval een luxe probleem.

Je tik zal je trouwens wel enorm veel geld gaan kosten om het liefst overal haantje de voorste te zijn. Je stelt jezelf voor als enthousiaste beginneling en je je hebt het nu over uitgaves van ruim 3500 euro. Met alle respect maar ik denk dan bij mezelf: die gast moet wel kneiters leip zijn. Zich op opnieuw aan het orrienteren in camera's en lenzen en dan hier op uit komen! 1 ding is zeker, welke set je ook kiest, aan je gear zal het niet liggen!

Als ik jou was zou ik het iets rustiger aan doen en alle tijd in de wereld er voor nemen voordat je allemaal overhaast zon bedrag gaat uitgeven!
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Hoi Addy,

Bedankt voor je bericht!
addy101 schreefCOLONWe zijn allemaal irrationeel, dus ik heb er wel begrip voor dat je twijfelt over de 7D - maar wat je beschrijft is het wel de camera die waarschijnlijk het beste past. Maar het zou heel goed kunnen dat er in 2013 een nieuwe 7D komt: Canon Rumors.
Ja, misschien wordt er ergens in het begin aangekondigd dat de 7D2 (ofzo) een keer eraan komt in de nabije toekomst. Canon kennende zal die waarschijnlijk op 1500-1600 prijsnivo komen te liggen.
addy101 schreefCOLON Maar als je zo angstig voor oude technologie bent, waarom heb je dan de 100-400 op je lijstje staan? Dat. Is ook een oudere lens, waar met enige regelmaat een opvolger voor verwacht wordt :wink:
Heb ik ook over zitten twijfelen, denk dat 70-300mm zeker op crop voldoende berijk heeft en die 300gram verschil is ook wel lekker. Ik zal zoiezo de lensen gaan uitproberen voor dat ik die koop.
addy101 schreefCOLON Zonder gekheid, als je geen gevoel hebt bij FF, zou ik lekker bij APS-C blijven. Misschien moet je een half jaartje wachten maar dan heb je wat je wilt. Maar overweeg de 70-300L vanwege de betere kwaliteit tov de 100-400 en, belangrijk voor jou, veel nieuwer!
Bedankt voor de feedback.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Gezien je wensen en het feit dat je al de 17-55 hebt lijkt de 7D het meest geschikt. Kijk vwb het maken van uitsnedes niet naar megapixel's maar naar daadwerkelijke resolutie, dan zul je zien dat een APC camera boven zeg 10/11mp weinig meer wint. Waarom je meer fps wilt is me niet duidelijk, maar goed. Mocht je toch naar een FF willen kijken, zorg aub voor goed glas zodat je het maximale eruit haalt. Verder... Veel plezier met kiezen, en zorg dat je nieuwe camera na een paar jaar versleten is!
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Waarom niet eerst investeren in goed glas en een tweedehands een 7D aanschaffen
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

wernerfotografie schreefCOLONZeker geen 5d2 kopen! Ding is zo oud, heb zelf ook zon 1 en zit er aan te denken om hem in te wisselen voor de 650D :),
Haha :lol:

Maar zonder gekheid, ik ben erg gevoelig voor korte termijn buyers remorse... Ik weet nu al dat als ik een flink bedrag uitgeef en een 5d2 koop dat ik binnen enkele dagen denk (voor paar 100 euro extra heb ik 5d3, en nu zit ik hieraan vast voor de komende jaren) -- op zich als ik eenmaal een aankoop heb en gebruik voor enkele weken is er niets aan de hand, maar als ereen nieuwe versie van de serie die ik gekocht heb uitkomt binnen 2-3 weken of een 'oudere' versie kopen als voor 10-20% meer je de nieuwste hebt geeft gewoon kortsluiting in mijn hoofd / angst.

Stel ik zou uitkomen op de xxxD modellen zou ik ook gewoon niet nu een 550D/600D kopen. voor enkele tientjes extra heb je gewoon de 650D en ik zou niet de 50D kopen maar de 60D.

Feitelijke vraag is dus wellicht... binnen het budget voor geld/objectieven/accessoires, gegeven het feit dat het de nieuwste van een serie moet worden, welke serie geeft het beste totaal pakket... xxxxD xxxD xxD xD of xD -- waarbij sommige series net een nieuw model uithebben (6D) en andere series wellicht binnenkort ermee komen.
wernerfotografie schreefCOLONzonder gekheid, ben benieuwd wat je keuze gaat worden maar tis in ieder geval een luxe probleem.
Het is ook niet zo dat ik dat morgen allemaal moet kopen. die 3500 is wel zo'n beetje waar ik op uit wil komen.... en als ik nu geen rekening hou met 'alles' --> fast / zoom / tele / flits / body en 'teveel' uitgeef aan de body dat heeft dat impact op de andere spullen (of mijn portomonee) -- ik ken mezelf, als ik nu een 2e hands 5d3 op de kop tik voor ik het weet heb ik dan in 3 jaar 6000 euro uitgegeven, dus lees dit draadje ook als budget control :)
wernerfotografie schreefCOLONJe tik zal je trouwens wel enorm veel geld gaan kosten om het liefst overal haantje de voorste te zijn. Je stelt jezelf voor als enthousiaste beginneling en je je hebt het nu over uitgaves van ruim 3500 euro. Met alle respect maar ik denk dan bij mezelf: die gast moet wel kneiters leip zijn. Zich op opnieuw aan het orrienteren in camera's en lenzen en dan hier op uit komen! 1 ding is zeker, welke set je ook kiest, aan je gear zal het niet liggen!
Ik hoef niet haantje de voorste te zijn, gewoon geen zin in meteen met spijt buiten de winkel te staan (en dan terug te lopen en teveel geld uit te geven).

Ik denk overigens dat 3500,= wel realistisch is voor de eerste 3 jaar, en dat een goed plan daarvoor hebben alleen maar meerwaarde kan bieden.

Het zal bijvoorbeeld duurder worden als ik de 5d2 koop met bijvoorbeeld de 100mm non-L macro en die over 1 jaar upgrade naar een 5d3 met 100mm L macro t.o.v. in 1x het laatste kopen.
wernerfotografie schreefCOLON Als ik jou was zou ik het iets rustiger aan doen en alle tijd in de wereld er voor nemen voordat je allemaal overhaast zon bedrag gaat uitgeven!
In a way zoek ik eigenlijk de bevestiging dat de 7D het beste past en de beste weg naar de toekomst biedt, en dat ik de WIFI/GPS van de 6D gewoon moet negeren omdat de 6d teveel ten koste gaat van glas. dat ik met de 7D voorlopig met 1000 euro klaar ben en rustig objectieven bij kan kopen in de toekomst. en dat de Objectieven die ik op het oog heb in de toekomst goed zullen passen maar dat ik ze vooral moet uitproberen.
Oh en dat ik me geen zorgen hoeft te maken dat Canon speciaal wacht tot ik de 7D heb gekocht om de 7D2 uit te brengen :)

Bedankt voor je feedback!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

SanderL schreefCOLONGezien je wensen en het feit dat je al de 17-55 hebt lijkt de 7D het meest geschikt. Kijk vwb het maken van uitsnedes niet naar megapixel's maar naar daadwerkelijke resolutie, dan zul je zien dat een APC camera boven zeg 10/11mp weinig meer wint. Waarom je meer fps wilt is me niet duidelijk, maar goed. Mocht je toch naar een FF willen kijken, zorg aub voor goed glas zodat je het maximale eruit haalt. Verder... Veel plezier met kiezen, en zorg dat je nieuwe camera na een paar jaar versleten is!
Interessant vwb pixels vs. resolutie... kan je me een linkje aangeven die dat verder uitlegt want dat wist ik niet.
fps vanwege bewegende beelden. Het lukt me nu niet om een visser in een goede houding op de foto te krijgen met de 400D teveel shutterlag en te lage bps op burst.. zie als voorbeeld (niet mijn foto): http://www.trekearth.com/gallery/North_ ... 082542.htm

Thanks!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Apple schreefCOLONWaarom niet eerst investeren in goed glas en een tweedehands een 7D aanschaffen
Zal het wellicht op neerkomen maar wilde eigenlijk niet 2e hands vs nieuw, garantie vs gebruikssporen vs budget de discussie intrekken omdat het dan overal over gaat.

Daarnaast is de 2e hands 7D markt best lastig... nieuw met garante en cashback is een body 1049,=
Tweedehands (met duidelijke beschadigingen / barst) ongeveer 750-800,=
Tweedehands z.g.a.n. met wellicht nog enkele maanden garantie en compleet met doo danwel occasion in winkel: 875-895

(die van 600,= heb ik al benaderd en die willen dat je eerst geld naar Nigeria stuurt)

Voor dat verschil koop ik liever nieuw, steun ik de middenstand en voel ik me minder schuldig als ik dan bij de winkelier langsga voor garantie. Maar als ik ergens voor 650-700 een z.g.a.n. 7D op de kop kan tikken met nog 12 maanden garantie, dan doe ik dat denk ik meteen...

Groetjes!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Tweedehands zijn de camera's met garantie met regelmaat te koop, maar begrijp je argument voor nieuw. Koop zelf ook alles nieuw ;-)

Met beetje geluk is er in jan/feb weer BTW actie bij de Media Markt. Wellicht ook een optie om te wachten ?

Zelf zou ik de duurdere camera's nog even links laten liggen. En eerst investeren in goed glaswerk.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Als ik al jouw argumenten zo hoor dan zou ik gewoon lekker voor een 7D gaan...

Kijkend waar je vandaan komt (400D), wat je huidige spullen zijn en gezien je hele diverse interesses kom je vooralsnog vooral over als een hobbyist die nog alle kanten aan het ontdekken is. Ik weet niet hoe vaak je nu fotografeert, maar je klinkt nog vooral als een 'huis-, tuin- en keukenfotograaf'.
Een overstap naar FF zou kunnen, maar m.i. kan je dat beter doen als je voor jezelf ook echt duidelijk hebt waarom je die stap zou moeten doen.. oftewel, als je je beperkingen kent van crop en wanneer je er tegenaan loopt. Ja, een FF heeft een mooie dof, maar dat wil nog niet zeggen dat een crop geen dof heeft. Kijk naar de natuurplaten van vogels hier. De meesten daarvan zijn gemaakt op een crop op 3/400 mm of meer, en hebben een prachtige dof. De kwaliteit van de dof wordt namelijk meer door de lens bepaald. Een FF geeft enkel nog een kleiner dieptegebied.
Daarbij heb je voor jezelf een 5D2 al uitgesloten eigenlijk. Een 5d3 lijkt me helemaal overkill op dit moment. Als je het geld er voor hebt, prima.. maar de nieuwprijs hiervan ligt nog altijd op 3000,-, niet slechts een paar honderd meer als de 5d2 dus, maar dik 1000 meer. En daarbij zou je dan dus bijna je volledige budget opslurpen. Die 3700,- die jij denkt te kunnen uitgeven voor de 5d3 set lijkt me erg optimistisch geschat dus.

Een 6D zou nog een optie kunnen zijn, maar dan nog lijkt een 7D mij meer bij je te passen qua wensen. In al jouw interesse gebieden kan je hem in elk geval inzetten, waarbij de snelheid bij het vliegvissen zeker een toegevoegde waarde zal zijn.
En ja.. er gaan rumours over een 7D2, maar zodra die uit komt komen de rumors over een 7D3, etc... Vooralsnog is hij nog niet aangekondigd, en als hij dat in feb. wel gedaan wordt dan ligt hij ook nog niet direct in de winkel
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik zou ook voor de 7D gaan, dat hij 'oude' techniek aan boord heeft merk je in de praktijk vrijwel niet. De bouwkwaliteit is gewoon erg goed en het gebruiksgemak is ook dik in orde met de joystick op de achterkant. De 7D heeft een ingebouwde flits voor de momenten dat je je flitser net net hebt meegenomen.

Ik heb een 5DII gehad, ook een fantastisch ding, goede beeldkwaliteit, maar heb bewust mijn 5D ingeruild voor een 7D, met macrofotografie en natuur vind ik persoonlijk een cropcamera prettiger namelijk. Zelf druk ik nooit foto''s af op formaat 2 bij 3 meter dus het verschil in beeldkwaliteit merk ik toch niet.

De 7D is ook nog goed bruikbaar met je 17-55 objectief, de 5D en 6D niet en dat is zonde want de 17-55 is en blijft een topper.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Interessant vwb pixels vs. resolutie... kan je me een linkje aangeven die dat verder uitlegt want dat wist ik niet.
Kijk eens op http://www.DXOmark.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort maar krachtig, voorbeeld objectief de EF100/2.8 macro.

Gemeten resolutie op een 400D = 41lp/mm (= lijnparen per millimeter).
Gemeten resolutie op een 7D = 49lp/mm (= lijnparen per millimeter).
Gemeten resolutie op een (overjarige :wink: ) 5D2 = 57lp/mm (= lijnparen per millimeter).

http://www.dxomark.com/index.php/Lenses ... USM-Macro/(camera" onclick="window.open(this.href);return false;)/483/(cameraname)/Canon-EOS-5D-Mark-II

Reken daarbij nog even het verschil in sensor formaat (APS-C is circa 22mm breed tov FF is circa 36mm breed) en kies voor de 6D zou ik zeggen 8)

Nu zeggen dit soort getallen niet alles, het blijven testresultaten!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

edvdwal schreefCOLONMis ik nog een set? Idee?
Ook de overstap naar het andere kamp overwogen? Nieuwer dan deze body krijg je momenteel niet. :D :lol:
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De 7D kan qua snelheid, AF en scherm redelijk meekomen met de huidige generatie maar de sensor begint al een oud beestje te worden dus verwacht geen wonderen van de ruisprestaties.
De 6D heeft wat mij betreft te weinig focuspunten en is niet zo'n rappe rakker, dan kan je ook naar een 5d2 kijken maar wel leuke features zoals wifi en gps.
De 5D3 is toch echt een stapje hoger, beter scherm, dubbele kaartjes, rappe AF en full-frame.
De 24-105 F4L IS zal een dezer dagen worden vervangen voor het nieuwe model de 24-70 F4L IS en dat is ook wel nodig ook! ;)

Je kan uiteraard met alle camera's aan de slag en omdat je zo'n breed interessegebied hebt moet je altijd een compromis sluiten of zoals sommige gewoon meerdere body's kopen.
Een 5d3 kost bijna €3k dus dat zal je wellicht even moet overwegen maar een 7D trek je al voor €750,- van marktplaats dus die kan je er altijd nog bij kopen.

De keuze van een body is heel persoonlijk en zal je toch echt zelf moeten maken, er zijn genoeg vergelijkingstesten te vinden over de door jou genoemde hardware en de eerste keus die je zal moeten maken is je voorkeur voor full-frame of crop zodat je daarvoor de gepaste objectieven kan uitzoeken.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Apple schreefCOLONTweedehands zijn de camera's met garantie met regelmaat te koop, maar begrijp je argument voor nieuw. Koop zelf ook alles nieuw ;-)

Met beetje geluk is er in jan/feb weer BTW actie bij de Media Markt. Wellicht ook een optie om te wachten ?

Zelf zou ik de duurdere camera's nog even links laten liggen. En eerst investeren in goed glaswerk.
Tja, wil best tweedehands kopen, maar 20.000 clicks en geen garantie meer en lichte gebruikssporen verwacht ik toch wel 700,= te betalen ipv 1049,= en niet 900,= waar ze nu zo'n beetje voor staan.

Mediamarkt actie is interessant... wil eigenlijk nog naar de natuur in de sneeuw rond de kerst en dan zou ik wel geslaagd willen zijn, maar hoef niet perse binnen 1 week te kopen.

Glaswerk eens... veel meer budget voor glas als ik de WA lens niet hoef te kopen (heb ik al) en een body tussen de 800-1050 koop.

Thanks voor je inzichten!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Rocker schreefCOLONAls ik al jouw argumenten zo hoor dan zou ik gewoon lekker voor een 7D gaan...
Goede punten, is eigenlijk ook mijn conclusie met idd de twijfel dat er wellicht heel snel een 7D2 komt met betere specs.. van de andere kant als dat gebeurt en ik budget heb en perse wil kan ik altijd nog de body met 100-200 verlies verkopen en upgraden, gewoon goed spulletjes bewaren en zuinig zijn.
Rocker schreefCOLONKijkend waar je vandaan komt (400D), wat je huidige spullen zijn en gezien je hele diverse interesses kom je vooralsnog vooral over als een hobbyist die nog alle kanten aan het ontdekken is. Ik weet niet hoe vaak je nu fotografeert, maar je klinkt nog vooral als een 'huis-, tuin- en keukenfotograaf'.
Huis-, tuin en keuken fotograaf met ambitie :)
Rocker schreefCOLONEen overstap naar FF zou kunnen, maar m.i. kan je dat beter doen als je voor jezelf ook echt duidelijk hebt waarom je die stap zou moeten doen.. oftewel, als je je beperkingen kent van crop en wanneer je er tegenaan loopt. Ja, een FF heeft een mooie dof, maar dat wil nog niet zeggen dat een crop geen dof heeft. Kijk naar de natuurplaten van vogels hier. De meesten daarvan zijn gemaakt op een crop op 3/400 mm of meer, en hebben een prachtige dof. De kwaliteit van de dof wordt namelijk meer door de lens bepaald. Een FF geeft enkel nog een kleiner dieptegebied.
Tja, kan heel goed, en eventueel voortaan alleen EF glas kopen zodat je altijd nog opties hebt.

Rocker schreefCOLONEn daarbij zou je dan dus bijna je volledige budget opslurpen. Die 3700,- die jij denkt te kunnen uitgeven voor de 5d3 set lijkt me erg optimistisch geschat dus.
Ik had meegenomen in de berekening dat ik mijn 17-55 voor 650,= op MP zou kunnen slijten of in zou kunnen ruilen, dus feitelijk is het 4350,= budget (na cashback) -- dessalniettemin ben ik met dat budget niet tevreden over het glas, dus denk dat het afvalt.
Rocker schreefCOLONEen 6D zou nog een optie kunnen zijn, maar dan nog lijkt een 7D mij meer bij je te passen qua wensen. In al jouw interesse gebieden kan je hem in elk geval inzetten, waarbij de snelheid bij het vliegvissen zeker een toegevoegde waarde zal zijn.
En ja.. er gaan rumours over een 7D2, maar zodra die uit komt komen de rumors over een 7D3, etc... Vooralsnog is hij nog niet aangekondigd, en als hij dat in feb. wel gedaan wordt dan ligt hij ook nog niet direct in de winkel
Ik denk dat het de 7D wordt en wellicht dan 'gewoon' upgraden / inruilen als de 7D2 komt en ik die perse wil hebben. Past gewoon nu het beste.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

SanderL schreefCOLON Kijk eens op http://www.DXOmark.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks, ga ik kijken.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar