Marrakech, Jemaa el-Fnaa

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

De Jemaa el-Fnaa in Marrakech is het grootste plein van Noord-West Afrika. Overdag is het een ongeorganiseerde chaos: van verkopers tot henna-tatoeders, van slangenbezweerders, tot mensen met aapjes. Ohwja en tussendoor rijden er allemaal taxi's, paard en wagens, fietsen en brommertjes, heel veel brommertjes.

's Avonds ondergaat het plein een gedaanteverwisseling. Uit het niets ontstaan er allemaal etenstentjes. Er wordt muziek gemaakt, gedanst en gezongen. Er worden sterke verhalen vertelt (in het Arabisch dus hoe sterk ze nu echt zijn durf ik niet te zeggen).

Helaas zijn ze, vooral overdag, wel redelijk gefocust op toeristen: als je een foto wil maken, willen ze al geld van je, zetten ze een aap op je hoofd (schandalig in wat voor omstandigheden die beesten worden gehouden!), etc. Ik ben wat dat betreft geen held in het maken van dat soort portretjes dus ik heb voor een 'veilige' plek gekozen: een dakterras aan het plein. Vanaf hier heb je een prachtig overzicht van de hectiek van het plein. Na hier genoten te hebben van de zonsondergang ben ik bij een van die kraampjes wat gaan eten. Voor maar 2 euro heb je een prima maaltijd en een geweldige ervaring tussen de locals (tip: kies een kraampje waar locals eten ipv toeristen, de locals weten namelijk waar het eten goed is).

Veel plezier met de foto's. Hopelijk komt de sfeer, ook heb ik niet echt detailfoto's, over.

1 )

33725

2 )

33726

3 )

33727

4 )

33724

It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

geweldig vastgelegd!
mijn complimenten! ;)
de lucht op foto 1 is echt super mooi ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
snarie

onderste foto spreekt mij het meeste aan, maar ze zijn allemaal wel mooi.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je hebt het wat mij betreft prima vastgelegd. Fijn dat je bij de eerste foto niet vasthoudt aan 2:3, maar een ander formaat hanteert. Ziet er goed uit, ook qua kleuren e.d. De laatste vind ik ook erg goed. Hoezo geen detail? Hoe dichtbij wil je dan komen? Nee hoor, prima wat mij betreft. Wellicht dat je vanuit een andere hoek nog wat meer uitgestalde etenswaren e.d. in beeld had kunnen brengen, maar ik vind het prima hoe je "in" die laatste foto zit.

Ben - behalve je fietstocht - benieuwd wat je nog meer gefotografeerd hebt. Ben zelf een grote Marokkofan.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Ja met close-ups bedoelde ik veel meer details van souks, etenswaar, mensen, etc.

Heb hier verder nog een serie staan over de Sahara (klik)
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

Mooie foto's je hebt de bedrijvigheid leuk weten vastleggen :-).

We zijn er zelf enkele jaren geleden ook geweest en het is inderdaad de moeite! Eigenlijk is gans Marokko de moeite :-) ... prachtig land met grote diversiteit.
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
Michaeldw

Het lijkt me zo leuk om daar lekker rond te dwalen op die marktjes. Erg fotogeniek. Jammer dat men daar weet dat het mooi is en direct om geld gaan vragen. Heb je nog wat mensen kunnen fotograferen?

Overzicht van de markten is niets mis mee, fraaie lucht overigens.
Ik zou graag wat meer foto's willen zien als de laatste. Wel jammer dat je net geen contact hebt met de mensen.
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

zeer mooie foto's, zelf zijn we er enkele jaren geleden ook naartoe geweest.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Michaeldw schreefCOLONHet lijkt me zo leuk om daar lekker rond te dwalen op die marktjes. Erg fotogeniek. Jammer dat men daar weet dat het mooi is en direct om geld gaan vragen...
Ik raad je toch aan om eens die kant op te gaan en dan écht naar de mensen te kijken. Het verschil tussen arm en rijk is groot; de werkeloosheid - ook onder hoogopgeleiden - hoog. Men zal er inderdaad veel aan doen om een paar Dh (Dirham) te verdienen om in het levensonderhoud te kunnen voorzien. Daar hoort in sommige gevallen ook een paar Dh voor een foto bij. De local die daar net als jij rondloopt zal daar overigens niet om vragen. Die poseert of draait z'n hoofd weg. Kwestie van mazzel of pech hebben voor jou als fotograaf. De muzikant waar je ook naar staat te luisteren of de slangenbezweerder waar je naar kijkt zal er wel wat eerder om vragen. Maar dan nog... het is hun werk en als je Dh 10,- geeft zijn ze tevreden. Als je op zo'n plein max. Dh 50,- kwijt bent, heb je je flink laten gaan (het niet goed aangepakt ;)). Dat is 50x0,9=€4,50... Waar praten we nou helemaal over?
Michaeldw

Dat is inderdaad niks..en als je er goed mee kunt doen, prima..
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Mooie serie, maar ik vind met name de eerste echt indrukwekkend!
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Michaeldw

Maximus, Ytos, jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt: ga ergens dit jaar rondhangen in Marokko :)
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Goed om te lezen Maximus. Als je nog tips nodig hebt, kun je me een mail sturen. Ik ben er negen keer geweest. Denk dat ik wel het één en ander kan vertellen ;)
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONGoed om te lezen Maximus. Als je nog tips nodig hebt, kun je me een mail sturen. Ik ben er negen keer geweest. Denk dat ik wel het één en ander kan vertellen ;)
Andere leuke plekjes van Marrakech mag je ook best hier neerzetten hoor ;) Ga er onder andere door deze mooie foto`s van het jaar ook heen. Keuze was er al zo goed als op gevallen, maar dit heeft mijn wederhelft overtuigd.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar