Goedenavond allen,
Ik ga morgen naar Zandvoort, het beloofd mooi weer te worden. Ik ben uitgenodigd door Formido om de finale races te bekijken. Ik neem mijn 60d mee om een poging te wagen (voor het eerst) om de autosport in beeld te brengen. Ik neem i.i.g. de 70-200 f4 (non is) mee.
Heeft iemand bruikbare tips voor mij?
Groeten Frank
Tips voor autosport fotografie
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Zoek even in de zoekfunctie of op google: sportfotografie tips en/of panning.
Moet ruim voldoende materiaal opleveren!succes
Moet ruim voldoende materiaal opleveren!succes
In principe kun je alles op google vinden en dan heb je een forum als dit ook echt niet nodig. Maar ik probeer toch een beetje te vissen naar tips van mensen die op dit forum actief zijn. Is toch leuk als je je kennis een beetje kan delen met andere leden.
- viking_in_shorts
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 780
- GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
- WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)
Ik heb een aantal keer autosport op de plaat gezet. Ik vermoed wel dat "mijn" snelheden wat wat lager waren. Ik kwam meestal goed uit met TV 1/100 voor het pannen. Heb je een polarisatie-filter zou ik deze meenemen.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 240
- GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
- WoonplaatsCOLON Veghel
Hij staat nog steeds in het video gedeelte
De sluitertijd zou ik langzaam terug schroeven niet meteen daarmee beginnen, ik zou eerst wat sneller gaan zitten, en als je merkt dat het goed gaat met pannen dan kun je wat langere tijden pakken.
En als je de paddock op mag en je denkt de hele tijd "vervelende hekken" dan zijn er een aantal plekken waar je redelijk goed overzicht hebt.
Als je de tunnel onderdoor gaat dan hou je rechts aan langs de hekken, je loopt dan langs een oude vriesoord trekker met een yokohama oplegger met witte tent eraan vast hier ga je dus rechts, je loopt dan langs de Technische controle en het thuis honk van bleekemolen. Je staat nu voor een duin met misschien een rode slagboom die dicht is hier kun je gewoon onderdoor boven op de duin ga je links en op het eind naar rechts nu sta je vlakbij het circuit met een uitzicht zonder hekken net voor de kuhmo bocht.
Een andere plek is als je de tunnel onderdoor gaat dan meteen links richting de pit straat, voor de borden met "controle" erop kun je rechts, net voor de hugenholtz bocht. Hier loop je rechtdoor wederom tot een rode slagboom, als je hier de duin opgaat heb je aan de linkerkant de hunserug waar je foto's kunt maken zonder hekken of vangrail erop, je kunt daar op gelijke hoogte staan met de auto's . Ga je op die duin iets naar rechts en heb je uitzicht op de s- bocht , hier kun je alleen fotos maken van bovenaf.
Voor de rest veel plezier en veel oefenen.
De sluitertijd zou ik langzaam terug schroeven niet meteen daarmee beginnen, ik zou eerst wat sneller gaan zitten, en als je merkt dat het goed gaat met pannen dan kun je wat langere tijden pakken.
En als je de paddock op mag en je denkt de hele tijd "vervelende hekken" dan zijn er een aantal plekken waar je redelijk goed overzicht hebt.
Als je de tunnel onderdoor gaat dan hou je rechts aan langs de hekken, je loopt dan langs een oude vriesoord trekker met een yokohama oplegger met witte tent eraan vast hier ga je dus rechts, je loopt dan langs de Technische controle en het thuis honk van bleekemolen. Je staat nu voor een duin met misschien een rode slagboom die dicht is hier kun je gewoon onderdoor boven op de duin ga je links en op het eind naar rechts nu sta je vlakbij het circuit met een uitzicht zonder hekken net voor de kuhmo bocht.
Een andere plek is als je de tunnel onderdoor gaat dan meteen links richting de pit straat, voor de borden met "controle" erop kun je rechts, net voor de hugenholtz bocht. Hier loop je rechtdoor wederom tot een rode slagboom, als je hier de duin opgaat heb je aan de linkerkant de hunserug waar je foto's kunt maken zonder hekken of vangrail erop, je kunt daar op gelijke hoogte staan met de auto's . Ga je op die duin iets naar rechts en heb je uitzicht op de s- bocht , hier kun je alleen fotos maken van bovenaf.
Voor de rest veel plezier en veel oefenen.
Eens maar dan bedoel ik ook meer: de zoekfunctie op het forum , onderwerp is al tig maal ten sprake gekomen vandaar dat ik wijs naar de zoekfunctie. Juist om de kennis te delen ! Veel succes en plezier morgen en zie graag je fotos tegemoet.Freswen schreefCOLONIn principe kun je alles op google vinden en dan heb je een forum als dit ook echt niet nodig. Maar ik probeer toch een beetje te vissen naar tips van mensen die op dit forum actief zijn. Is toch leuk als je je kennis een beetje kan delen met andere leden.
Ik zou persoonlijk niet gelijk verdiepen in het "pannen" eerst gewoon een hoge sluitertijd nemen en dan fotos schieten. Mocht dat prima lukken dan sluitertijd omloog en meer meebewegen "pannen" met het object om de foto wat meer beweging te kunnen geven. Tis een beetje zonde om thuis te komen en te zien dat de fotos het NET niet zijn. Heb persoonlijk liever scherpe fotos zonder beweging erin als andersom.
Have fun!
- viking_in_shorts
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 780
- GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
- WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)
Wat mij betreft een prima eerste poging! Ikzelf zou het formaat iets aanpassen (groene strook onderin wegcroppen) en proberen de highlights wat te verminderen (=schittering aan de voorkant van de auto)
Maar dat tweede gaat ook met een polarisatie-filter
Overigens zit de snelheid in deze foto vooral in de voor- en achtergrond: datgene waar het meestal om draait: de wielen, zijn helemaal doorzichtig. Met een iets snellere sluitertijd vermoed ik dat je iets meer vaart in de wielen krijgt, omdat de spaken dan nét wat meer tekening geven.
<edit> Ondertussen staat er nog een foto bij. De tweede foto is IMHO iets beter dan de eerste vanwege de tekening van de spaken. Volgens mij zit het "ultieme" Daar precies tussen in.
Maar dat tweede gaat ook met een polarisatie-filter
Overigens zit de snelheid in deze foto vooral in de voor- en achtergrond: datgene waar het meestal om draait: de wielen, zijn helemaal doorzichtig. Met een iets snellere sluitertijd vermoed ik dat je iets meer vaart in de wielen krijgt, omdat de spaken dan nét wat meer tekening geven.
<edit> Ondertussen staat er nog een foto bij. De tweede foto is IMHO iets beter dan de eerste vanwege de tekening van de spaken. Volgens mij zit het "ultieme" Daar precies tussen in.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Bedankt voor je snelle reactie. Het is voor mij echt een hele nieuwe belevenis om bewegende onderwerpen te fotograferen. Er waren veel auto's met zwarte velgen en dat maakt het lastig om die wielen er goed op te krijgen. Ik heb nog nooit met een polarisatie filter gewerkt dus daar ga ik me ook maar eens in verdiepen.
Gr. Frank
Gr. Frank
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
technisch kloppen de twee foto's wel, maar creatief gezien niet. Het belangrijkste punt daarin; verkeerde tijd, verkeerde plek. Je hebt de auto's nu in de schduwkant omdat de zon teveel voorop staat. Bij de eerste zorgt dat voor een overbelichte voorkant.
Tip 1; probeer je naast het technische gedeelte meer te bekommeren om je composities. Een voorbijrazende auto lukt iedereen wel met een half uurtje oefenen op de juiste plaats. Daar een sprekende foto uithalen is iets anders.
Ik zag dit topic nu pas, dus het is wat eieren na pasen, maar toch, for what it's worth; http://www.fotojeroen.nl/fotografietips ... grafie.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tip 1; probeer je naast het technische gedeelte meer te bekommeren om je composities. Een voorbijrazende auto lukt iedereen wel met een half uurtje oefenen op de juiste plaats. Daar een sprekende foto uithalen is iets anders.
Ik zag dit topic nu pas, dus het is wat eieren na pasen, maar toch, for what it's worth; http://www.fotojeroen.nl/fotografietips ... grafie.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
Hoi Jeroen,
Ik ben het helemaal eens wat betreft de creativiteit. Dat was echter niet mijn doel, zeker niet op de circuit van Zandvoort. Ik zou dan wel zo'n Canon hesje willen hebben zodat je meer plek er ruimte hebt om te fotograferen. Nu moest ik het doen met hekken voor me neus en ik moet zeggen dat het erg 'creatief' beperkend werkte voor mij.
Bedankt voor je reactie
Gr. Frank
Ik ben het helemaal eens wat betreft de creativiteit. Dat was echter niet mijn doel, zeker niet op de circuit van Zandvoort. Ik zou dan wel zo'n Canon hesje willen hebben zodat je meer plek er ruimte hebt om te fotograferen. Nu moest ik het doen met hekken voor me neus en ik moet zeggen dat het erg 'creatief' beperkend werkte voor mij.
Bedankt voor je reactie
Gr. Frank
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Zandvoort is een prima circuit waar je ook goed kan fotograferen zonder hesje. Die hesjes zijn voor mensen die moeten werken en zijn niet specifiek van Canon, maar dat terzijde.
Als je een ronje om het circuit langs de buitenkant maakt kom je zeker op 10 plekken waar je mooie foto's kan maken. Voor bepaalde plekken is 400mm wel prettig, maar er zijn nog steeds tal van plekken waar je met 200mm afkan. Je moet alleen even zoeken en nadenken voordat je klikt. Het binnengebied is leuk, maar biedt maar op 3 plekken de gelegenheid voor mooie foto's.
Als je een ronje om het circuit langs de buitenkant maakt kom je zeker op 10 plekken waar je mooie foto's kan maken. Voor bepaalde plekken is 400mm wel prettig, maar er zijn nog steeds tal van plekken waar je met 200mm afkan. Je moet alleen even zoeken en nadenken voordat je klikt. Het binnengebied is leuk, maar biedt maar op 3 plekken de gelegenheid voor mooie foto's.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
Dat van die hesjes wist ik natuurlijk ook wel. Ik was de gehele dag aan de binnenkant van het circuit, voornamelijk bij de Tarzan bocht. Dit is echter wel de eerste keer dat ik me aan deze vorm van fotografie waag. De juiste plekjes en composities is een zorg voor volgende keren (ik hoef niet alles in een keer perfect) Ik waardeer je tips en vind het fijn dat je me verder wilt hebben.
Groeten Frank
Groeten Frank
- Panther1881
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 399
- GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
- WoonplaatsCOLON Arnhem
- CONTACTCOLON
De "Arie Luyendijk bocht" is ook een mooie. Kun je met 200mm voor auto's prima uit de voeten.
Heb tijdens een fotocursus op Zandvoort overigens een 400mm voor Jan met de korte achternaam mee gezeuld...
@ Fotojeroen:
Leuke link, enkele dingen had ikzelf nog niet bedacht.
@ TS;
Da's ook meteen een tip van mij, leer ook van andermans leerproces/fouten
Wat betreft beweging in de foto is het misschien een kwestie van smaak, maar wat mij betreft kan er geen beweging genoeg in zitten als je aan het 'pannen' bent. Ik zou zelf de herkenbaarheid van spaken altijd opofferen als ik daarmee een meer bewogen achtergrond zou krijgen en dus een betere scheiding van mijn onderwerp t.o.v. de omgeving.
Als je een markante omgeving hebt kan ik me voorstellen dat je die iets meeneemt in je foto, maar in een willekeurig andere situatie zou ik het wel weten.
Heb tijdens een fotocursus op Zandvoort overigens een 400mm voor Jan met de korte achternaam mee gezeuld...
@ Fotojeroen:
Leuke link, enkele dingen had ikzelf nog niet bedacht.
@ TS;
Da's ook meteen een tip van mij, leer ook van andermans leerproces/fouten
Wat betreft beweging in de foto is het misschien een kwestie van smaak, maar wat mij betreft kan er geen beweging genoeg in zitten als je aan het 'pannen' bent. Ik zou zelf de herkenbaarheid van spaken altijd opofferen als ik daarmee een meer bewogen achtergrond zou krijgen en dus een betere scheiding van mijn onderwerp t.o.v. de omgeving.
Als je een markante omgeving hebt kan ik me voorstellen dat je die iets meeneemt in je foto, maar in een willekeurig andere situatie zou ik het wel weten.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...
Panther Pictures
Panther Pictures