Crash Steijn Schothorst

Autosport, motorsport, rallyrijden... alle sportieve prestaties in gemotoriseerde voertuigen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Afgelopen weekend was ik op Circuitpark Zandvoort om foto's te schieten van het FR2.0. Ik wilde achterin het Scheivlak wat foto's schieten als de auto's boven op de bult waren en 's morgens een voorgevoel me ingaf dat er iets zou gaan gebeuren.
Mijn voorgevoel bleek achteraf erg goed te zijn. Er was geen andere fotografen achter op het circuit aanwezig, waardoor ik als enige deze unieke platen kon schieten.

Ik weet dat ze allemaal volledig erg scherp zijn, maar dit was een typische gevalletje van de knop in gedrukt houden en de camera laten gaan! Hier gaat het volgens mij meer om het moment! Beoordeel ze daarom niet op scherpte. Ik post ze hier, omdat ik jullie ze niet wilde onthouden!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

dat ziet er behoorlijk lelijk uit :( Hopelijk geen persoonlijk letsel. Wel mazzel dat je op het juiste moment op de juiste plek was! Gave serie :D


Michiel
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

mikeeagle schreefCOLONdat ziet er behoorlijk lelijk uit :( Hopelijk geen persoonlijk letsel. Wel mazzel dat je op het juiste moment op de juiste plek was! Gave serie :D Michiel
Alle mannen zijn met de schrik vrij gekomen. Steijn Schothorst stapte meteen uit de auto. Roman Beregech, coureur in de oranje auto op de achtergrond, bleef in de auto zitten. Hij is even buiten bewustzijn geweest, maar was snel weer bij.

Ik heb van mensen gehoord die Roman's onboard beelden hebben gezien, dat hij vol op het voorbij vliegende motorblok van Steijn is gereden. Bij de eerste crash van Steijn met Tanart Sathienthirakul, is hij de vangrail in gevlogen en daar was het motorblok al afgebroken.

Op de site van Circuitpark Zandvoort, zijn bij de video's de beelden van de crash te zien.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Ik hen het niet zo op ongelukken kijken. En ook niet op foto's ervan. Dus sorry, ik vind dit iets minder.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

zweuds schreefCOLONIk hen het niet zo op ongelukken kijken. En ook niet op foto's ervan. Dus sorry, ik vind dit iets minder.
Volgens mij stond er in het onderwerp 'crash' en toch heb je geklikt. Dat begrijp ik dan weer niet? Toch nieuwsgierig? In dit geval is het gelukkig goed afgelopen en daarom heb ik geen probleem met de publicatie er van.

Indien er iemand zwaar gewond of verongelukt was had ik er anders over gedacht. Sowieso had ik daar geen foto's van naar buiten gebracht en zeker niet met slachtoffers op de foto. Ik heb ook geen foto's van de coureurs als ze bij zitten te komen aan de vangrail.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Ik oordeel niet op grond van onderwerp titels, maar op grond van foto's. Daarnaast veroordeel ik noch de foto's, noch de fotograaf, geef enkel mijn mening over de aard van de foto's. Ik kan ook kijken en geen reactie geven. Maar dat gebeurt al te vaak.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Mooie serie man.
Volgende keer beter meetrekken met de rondvliegen brokstukken (3), tevens kan ik me niet altijd vinden in je beeldindeling (5 en 6)... :twisted:
Hahaha! Alleen al dat je daar helemaal alleen staat en het wel op de plaat zet is al super.

Tja... ongelukkig horen nu eenmaal bij mechanische sporten. Net zoals dat bij elke winnaar ook minimaal een verliezer is, beiden geven een verhaal en zijn dus ook op hun eigen manier fotogeniek. Dit soort foto's zet tevens iedereen weer met beide benen op de grond.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

@Zweuds,

Ik veroordeel ook niemand. Ik zou zelf als het niet mijn ding was, niet op de link gedrukt. Was meer nieuwsgierig wat jou reden was om dan toch wel op de link te klikken.

Het blijft altijd een persoonlijke afweging wat wel/niet kan. Je ziet op het internet te vaak foto's/video's van mensen in het openbaar in een genante vertoning voorbij komen. Ik vind de belangrijkste afweging of ik zelf in een dergelijke situatie vertoond zou willen worden.
Ik zou het niet leuk vinden voor wat betreft de publiciteit. Echter ik word niet genant afgebeeld, dus zou er verder geen probleem mee hebben.

@Panther1881
Dit zijn de foto's zou als ze uit de camera komen. Met wat croppen zou er nog meer van gemaakt kunnen worden, zoals je bedoelt bij 5 en 6.

Wat betreft het meetrekken met de camera. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Echter gebeurt in een split second en niet de tijd om de camera juist in te stellen. ;-)
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hoi Wim,
Hehehe, ik vind dat het er fantastisch uitziet hoor. Top! In een split second moet je wijzigingen maken aan je camera en ook nog de gebeurtenis vastleggen.

Als het een standaard foto zou zijn van een gebeurtenis op de baan zouden ze inderdaad de moeite van het bewaren niet waard zijn maar juist door de speciale gebeurtenis (de crash) die (gelukkig) niet vaak voorkomt worden wat mij (maar ook vele anderen) de standaarden flink naar beneden bijgesteld.
Ik herinner me een serie foto's van een crash in de GP250 waarbij twee sleutelspelers in het kampioenschap flink contact maakten en eentje er uiteindelijk viel. Daarvan hebben flink bewogen foto's (zelfs op een kleine afdruk te zien) het nog gehaald tot voorin de Kickstart.

Hier goed in worden betekend dat je veel oefening krijgt of neemt. Het eene zou te maken hebben met de coureurs het andere zou mijn inziens wijzen op een lichtelijk bedorven geest.

Even ietsje off-topic:
Ik werd er afgelopen jaar nog weer eens op gewezen door een coureur en inderdaad op verschillende punten is Zandvoort echt levensgevaarlijk. Het verbaasd me enigsinds wel dat er nog steeds op verschillende niveau's gestreden wordt op dit circuit. Hoe bijzonder of markant het circuit dan ook mag zijn.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

@Panther1881

Thnx voor het compliment. Natuurlijk kan het altijd scherper. Op zich was ik al redelijk verrast over de scherpte. Bij de eerste en tweede foto ligt de scherpte precies op de helm, als je de grotere bekijkt.

Wat betreft de veiligheid verbaas ik mij vaak over mensen. In mei was ik bij de LMS op Spa. Daar hadden bezoekers afvalcontainers tegen het hek aangeduwd. Vervolgens daar de hele dag gezellig met je kop boven het hek naar de race kijken. Alsof die hekken er voor niets staan. Ik ontken niet dat ik ook EVEN op een container gestaan heb, maar dan om foto's te maken. Daarna ga ik zo snel mogelijk weer met mijn hoofd achter het hek. Veiligheid voor alles!

Zandvoort is inderdaad link. Het is prettig werken, dat ze het prikkeldraad weggehaald hebben bij het Scheivlak, tussen Marlboro- en Renaultbocht en tussen Kuhmo- en Arie Luyendijkbocht. Het maakt het leven als fotograaf een stuk makkelijker. Het is er echter niet veiliger op geworden.
Ik vraag me dan ook af, wanneer dit een keer goed fout gaat (wat ik niet hoop!). Ik kan je wel vertellen, dat ik op de ideale plaats stond om brokstukken te koppen als deze naar de buitenkant van de bocht waren gevlogen.

Je moet wat dat betreft altijd bewust blijven van de gevaren als je op een circuit bent. Zeker als fotograaf aan de vangrail... Alleen een a u r a beschermt wel erg weinig
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Goede registratie van een bijzonder moment.
Dan heb je geen tijd om te denken, alleen de knop ingedrukt houden.

K'vind het daarmee een goede serie. Het gaat tenslotte niet om de techniek, maar echt om het moment.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Volgens mij doet ie het niet meer...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar