Welke flitser (set) kan ik hier voor gebruiken

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Hallo mede fotovrienden,
Ik krijg de volgende vraag, om een trouwreportage te maken op 1 februari 2013 .
Nu komt de bruidegom de bruid om ca 8.00 uur ophalen maar dan is het nog niet licht de zon komt om ca 8.30 uur pas op. Welke flitser of set kan ik daar dan het beste voor gebruiken, ik bezit zelf een canon 550 ex maar ik verwacht dan dat ik zeer veel schaduw creëer.
Wie o wie kan mij helpen hiermee.
Ruud
___________________________
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Ik had wel verwacht dat iemand mij zou kunnen helpen, is er nou niemand dit een tip heb.
Ruud S
___________________________
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zie het nu pas. Als je met je 550 schaduw verwacht, dan zal dat met een 580 II of 600 ook zo zijn. Het zit meer in je techniek dan in de flitser zou ik zeggen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ruud,

Ik zie het nu ook pas!

Het maakt niet uit, of je een 550EX, 580EX (II) of 430EX II gebruikt. Het zit hem, zoals Jeroen ook al zegt, meer in de techniek van het flitsen.

Ik weet zo de tijden van het licht worden niet uit mijn hoofd, maar ik neem gelijk van je aan, dat het in februari 2013 om 8.00 nog niet licht is. :wink:

Het probleem is: Je wilt de sfeer ook niet plat flitsen, maar je moet toch flitsen. Een veel gemaakte fout is, om je ISO te laag in te stellen en de sluitertijd te snel; bijvoorbeeld een sluitertijd van de maximale synchronisatietijd.

Laat je flitser hierbij gewoon lekker op ETTL staan.

Ik ken de situatie niet, maar een richtlijn qua instellingen kan ik wel geven.

- Camera op de M-stand.
- ISO 800 a 1600: meestal kom ik zelf uit op 1600 ISO.
- Diafragma F2.8 t/m hooguit f5.6. Meestal zit ik zo rond de f4 a f4.5
- Sluitertijd zo rond de 1/8ste a 1/15de.*
- Flitsers op ETTL
- Flitscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop (even uitproberen!).

* Voor de lange sluitertijd hoef je niet bang te zijn, want de beweging wordt toch wel bevroren door de flits. Mits er nog niet teveel daglicht is en het dus nog donker is.

Wanneer het kan, flits dan zoveel als mogelijk indirect. Dus tegen een niet te hoog plafond of tegen een muur. Kun je nergens tegenaan flitsen: flits dan direct.

De voorbeeld instelling is een leidraad en zul je zelf even moeten fine-tunen.

Maar ga absoluut niet te laag met je ISO zitten en ook niet te snel met je sluitertijd! Daar krijg je de bekende, gehate flitsfoto's van... :wink: En ruis? Maak je daar niet druk om: "Beter een goed belichtte plaat met wat meer ruis, dan een slecht belichtte plaat met geen ruis."

Ik hoop, dat je er wat mee kunt. En ga oefenen voor de tijd; zeer belangrijk! 8)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Je hebt nog tot 1 februari om te oefenen, goed flitsen vergt veel ervaring.
Succes alvast met je reportage.
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Bedankt voor de reacties ik heb nu een richtlijn waarmee ik kan gaan oefenen.
RuudS
___________________________
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Ik ken de situatie niet, maar een richtlijn qua instellingen kan ik wel geven.

- Camera op de M-stand.
- ISO 800 a 1600: meestal kom ik zelf uit op 1600 ISO.
- Diafragma F2.8 t/m hooguit f5.6. Meestal zit ik zo rond de f4 a f4.5
- Sluitertijd zo rond de 1/8ste a 1/15de.*
- Flitsers op ETTL
- Flitscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop (even uitproberen!).

* Voor de lange sluitertijd hoef je niet bang te zijn, want de beweging wordt toch wel bevroren door de flits. Mits er nog niet teveel daglicht is en het dus nog donker is.
Ik vind dit nogal een gevaarlijk advies (handmatige instellingen, en zo'n lange sluitertijd). Als het langzaamaan steeds lichter wordt loop je steeds meer risico op bewegingsonscherpte en of overbelichting.
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Mijn reactie zal wel weer negatief overkomen, maar bruidsreportages vraagt veel technische kennis en ervaring.
Vooral het flitsen en met name het invulflitsen is iets dat je zonder meer goed moet beheersen.
Dus veel oefenen en onthouden wat je gedaan hebt en van je fouten leren. Anders dien je er simpelweg niet aan te beginnen, is mijn mening.
En zoals al eerder is opgemerkt, je hebt nog tijd om e.e.a. onder de knie te krijgen.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Ik zou gaan voor een lichtsterke lens i.c.m. een hogere iso waarde. Gebruik hiervoor b.v. vaak mijn 35mm 1.4
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Of anders de eerste ontmoeting binnen doen in b.v. een ruime slaap- of woonkamer ofzo. Zou er dan een zwart/wit serie van maken zodat het kunstlicht niet zo opvalt.
Zoiets.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ffred schreefCOLON
Ik ken de situatie niet, maar een richtlijn qua instellingen kan ik wel geven.

- Camera op de M-stand.
- ISO 800 a 1600: meestal kom ik zelf uit op 1600 ISO.
- Diafragma F2.8 t/m hooguit f5.6. Meestal zit ik zo rond de f4 a f4.5
- Sluitertijd zo rond de 1/8ste a 1/15de.*
- Flitsers op ETTL
- Flitscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop (even uitproberen!).

* Voor de lange sluitertijd hoef je niet bang te zijn, want de beweging wordt toch wel bevroren door de flits. Mits er nog niet teveel daglicht is en het dus nog donker is.
Ik vind dit nogal een gevaarlijk advies (handmatige instellingen, en zo'n lange sluitertijd). Als het langzaamaan steeds lichter wordt loop je steeds meer risico op bewegingsonscherpte en of overbelichting.
Praktijk ervaring, hè... :? :o

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ffred,

Hier een voorbeeld:

Afbeelding
Exif staat in de foto, maar ISO 800, f5.6, sluitertijd 1/15de is gebruikt; uit de hand.

En de M-stand is niks moeilijker dan de Av-stand, Tv-stand en P-stand... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Praktijk ervaring, hè...
Tsja, en nu maar hopen dat degene aan wie je dat advies hebt gegeven dat ook (voldoende) heeft.
Die handmatige instelling van jou past zich niet vanzelf aan als het lichter wordt.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Met nog twee maanden te gaan, heeft hij toch tijd zat om dat onder de knie te krijgen?
Voorwaarde is dat ie er echt blijft aan oefenen!
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ffred,
Die handmatige instelling van jou past zich niet vanzelf aan als het lichter wordt.
Dat klopt, maar je mag ook verwachten dat de TS dat zelf wel weet, want hij is immers fotograaf die de lichtomstandigheden in de gaten moet blijven houden.

TS moet gewoon heel veel gaan oefenen, en weten wanneer het aantal procenten daglicht hoger is als de duisternis, dat de flits dan niet zo goed meer bevriest. Wanneer de flits écht als hoofdlicht (zie voorbeeld foto) gebruikt wordt, dan kun je er vanuit gaan dat de flits de beweging bevriest. Ga je hem daarintegen als invulflits gebruiken, dan moet je wél zorgen dat je sluitertijd acceptabel snel genoeg blijft om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels e.a. uit geprobeerd en het is minder lastig als dat ik dacht.
Ruud S
___________________________
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

Nog een tip, blijf altijd op de lichtmeter onderin je viewfinder letten. zolang die tussen -2 of 0 zit gaat het wel goed maar wanneer je hoger dan de 0 gaat even de sluitertijd aanpassen (of iso maar liever sluiten aangezien er bij meer licht grotere kans op beweging is.
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar