Wat te doen? Welke camera lens combinatie.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Beste forum leden.

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende.
De 5dm2 + 24-105 kit staat nu te koop voor ongeveer 2500 euro. De canon 7d voor 1150 euro en dan moet hier nog een goede lens bij.

Ik fotografeer zoal landschappen, portret, en het lijkt mij heel leuk om bruidsreportages te gaan maken. Dit omdat ik zelf heel blij ben met onze eigen trouwalbum en dit andere ook gun. Ik heb niet echt iets waar ik me echt op focus.
De basis van het fotograferen heb ik nu onder de knie. In de planning staat nog een cursus Reportageflitser en bruidsfotografie.
Mijn huidige camera en lenzen volstaan niet voor bruidsfotografie dit realiseer ik me ook.
Full Frame lijkt me heerlijk omdat je dan een grote viewfinder hebt en zijn mooiere foto's zeggen ze.
De 7d lijkt me ook een hele mooie camera en ook grote viewfinder.

Ik ben naar de mediamarkt geweest en heb beide vast gehad. Omwille van de viewfinder gaat mijn voorkeur uit naar de 5dm2.
De 7d is deze ook goed te gebruiken voor bruiloften? Volgens mij wel als ik zo naar de site van Judith kijk. 7d is sneller maar minder in low light situaties. het blijft wikken en wegen. Als ik nu foto's maak van onze zoon die niet stil zit stoor ik me soms best aan de trage AF van mijn 400d (In samen werking met langzame lenzen). Dus als ik voor de 7d zou gaan denk ik ook aan een 17-55 lens.

Kunnen jullie mijn advies geven wat nu het slimste is. Mijn geld kan ik ook maar 1 keer uitgeven. Tweedehand spullen kopen ben ik niet zo van. Ik ken zo geen mensen die de camera's hebben om even te vergelijken.

Het is een heel verhaal geworden maar ik kon het niet ff kort vertellen. Ik weet dat er veel over geschreven is dus als er toevallig al iemand dezelfde vraag heeft gesteld Geef dan aub de link even door.

Alvast bedankt voor jullie reacties en ik hoop de knoop snel door te kunnen hakken
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik heb ze beide, dus kan er wel een zegje over doen :)
Als ik ga voor beeldkwaliteit, bokeh+makkelijker spelen met dof en acceptabele ruis bij hoge iso's dan kies ik de 5d2(yep, ik verkies ook de 5d classic boven de 7d!)

Voor wat sport en actie voldoet een 5d ook maar je keeper ratio gaat gewoon flink omhoog zodra je een camera met betere AF en snellere burstrate gebruikt, zoals bijv. een 7d.
Dan heb je uiteraard nog het eeuwige lenzen debakel ivm cropsensor en ook het verschil in beeldstijl door de kleinere sensor.
En als je wat meer met bruidsfotografie wilt doen dan prefereer ik toch een full-frame sensor om objecten en mensen makkelijker te kunnen isoleren van de achtergrond(met bijv. een 24-70 als walkaround of een 35L).

Het is in ieder geval alvast goed dat je beide hebt vastgehouden je kan ze evt. wel huren maar omdat je nog niet precies weet wat jij ermee wilt gaan schieten kom je daar ook niet echt verder mee behalve ontdekken of de 5d2 af acceptabel is voor jou en om te kijken of je echt gelukkig gaat worden van die setup.

Gelukkig ben je niet de eerste ter wereld die een 7d vs 5d2 vraagt hebt, dus als je dit in google intikt kom je nog ongeveer 798375498374 adviezen en vergelijkingen tegen(ik kan er eentje naast zitten ;)).
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

landschappen, portret en bruidsreportages? ik zou dan toch sterk een 5DII overwegen, met een goed stel objectieven.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Voor de situatie die jij schetst zou ik duidelijk voor de 5d gaan, ik ga mee met het verhaal van WireWes
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik heb de 7D, 5DII geen ervaring mee. Maar inderdaad wat hierboven al gezegd wordt, als het puur gaat om bruidsfotografie en landschap en portretten dan zou ik absoluut voor de 5DII kiezen omdat deze in deze takken van fotografie gewoon beter zal zijn. Voor sport, wat ik graag doe zou ik weer de 7D kiezen vanwege zijn snellere AF
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb sinds 3 weken de 5DII als opvolger van mijn 60D en ik kan alleen maar beamen wat hierboven wordt geschreven.
Ik ben enthousiast over de resultaten, ik vind de kleurweergave etc. toch echt mooier.
De overgang van crop naar fullframe is ook echt even wennen maar ik ben blij dat ik de stap hebt gemaakt voor mijn soort van fotografie.
Wat anderen ook al hebben geschreven, wees je ervan bewust dat ie echt minder presteert bij bewegende objecten of sport. Voor mij is dat geen probleem.
Ik fotografeer vnl. "statische" onderwerpen en die keren dat ik bewegende onderwerpen fotografeer maak ik gewoon wat meer opnames en dan zitten er zeer zeker ook goede resultaten bij. Dus het is absoluut niet zo dat je er helemaal geen beweging of sport mee kunt fotograferen. Je moet er alleen iets meer moeite voor doen dan met een 7D.

Wat wel een puntje van aandacht is vind ik het feit dat er geen interne flitser op de 5DII zit, je moet er dus een externe flitser bij kopen. Even snel een invulflits maken is er dus niet bij. Maar ook dat is in veel gevallen minder noodzakelijk bij de 5DII.
En daarnaast los ik evt. problemen nu op met Photoshop voor het geval ik mijn externe flitser er niet op heb zitten.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Hou er rekening mee, dat je voor bruidsreportages, naast veel fotoervaring, twee camera's nodig hebt. Je kunt de foto's niet overmaken, dus je moet een backup camera hebben.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Na het lezen van jullie reacties weet ik nu zeker dat ik ga voor de 5dm2.
Deze camera word ook een camera voor gewone kiekjes.
Hebben jullie nog advies over welke lenzen het beste zijn.
Ik heb gelezen dat veel mensen de 24-105 een goede allround lens vinden.
De 24-70 van canon heeft geen IS zou de nieuwe tamron met IS een goede vervanger zijn.

Alle tips zijn welkom ook als het gaat om andere lenzen

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar