gevraagd om paardensport te fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Beste forumleden,

Onlangs ben ik gevraagd om een paarden evenement te fotograferen. Nu is mijn vraag of mijn apparatuur hier snel genoeg voor is.

Bestaande uit:

Eos 400d
Canon 18-55 IS
Canon 55-250 IS
Canon 50mm 1.8
Een oude canon 420 EZ flitser

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

binnen of buiten?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Dat is een hele goede ik moet nog meer info krijgen.

Heeft natuurlijk veel invloed op de instellingen.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dat is niet alleen relevant voor de instellingen maar ook voor de haalbaarheid.
Jouw apparatuur blinkt namelijk niet echt uit in situaties waar weinig omgevingslicht is.(en dan druk ik het nog voorzichtig uit ;))
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als het binnen is ga je het niet redden met de apparatuur die je nu hebt..zelfs met een 70-200 2.8 wordt het al een spannende wedstrijd.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

En waar zijn de foto's? Dit is de toon je foto's sub-forum.......

Vroeger konden ze ook foto's maken toen iso100 nog high-iso was, alleen het levert veel beperkingen op en actie foto's zijn onmogelijk. Het spreekt je creativiteit aan. Maar of dat is wat je wilt?

Binnen ligt er overigens aan hoeveel licht er binnenkomt. Maar ik denk dat je 50/1.8 je belangrijkste lens zal moeten zijn om de benodigde sluitertijden te krijgen. Wat voor paardensport is het? Dressuur is heel wat anders dan de military.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Judith schreefCOLONAls het binnen is ga je het niet redden met de apparatuur die je nu hebt..zelfs met een 70-200 2.8 wordt het al een spannende wedstrijd.
Dat is maar net afhankelijk hoeveel licht er binnenvalt. Als er veel zon binnenvalt, kan het nog wel eens goed uitpakken, zo leert mijn ervaring.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
De beperkte hoeveelheid licht is al genoemd.
Welke beeldhoek heb je nodig? Dat bepaalt namelijk de lens of lenzen die je nodig hebt.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

addy101,
Vroeger konden ze ook foto's maken toen iso100 nog high-iso was, alleen het levert veel beperkingen op en actie foto's zijn onmogelijk. Het spreekt je creativiteit aan. Maar of dat is wat je wilt?
Vroeger, werden er bij binnensporten ook gerust negatieffilms gebruikt van 1600 of 3200 ISO, en soms werden deze zelfs (onderbelichten > pushen) opgewaardeerd tot 6400 ISO en dit dan later in de ontwikkeling gecompenseerd.

Bij binnensport, zijn lage ISO-waarden vaak nauwelijks bruikbaar; ook niet in combinatie met lichtsterke objectieven. In de meeste gevallen -uitgaande van diafragma f2.8- zul je altijd aan een ISO-waarde komen van 1600, 3200 of zelfs 6400, om aan nog een acceptabele snelle sluitertijd te komen. Soms red je dan net aan 1/500ste qua sluitertijd, wat eigenlijk al op 't randje zit wat betreft het bevriezen van snelle sporten.

Voorbeeld (exif staat in de foto) hieronder:

Afbeelding

Als ik bij bovenstaande foto geen 6400 ISO had gebruikt, dan had ik dit nooit goed kunnen bevriezen, wat ik in dit geval wilde. Bij een sluitertijd van 1/500ste zat ik hier op 't randje, wat bevriezen betreft. Je kunt ook nog sport/binnenzalen treffen waar het licht nog beroerder is, waar je gewoon net aan 1/250ste haalt. Ik hoef dan niet te vertellen, dat je het merendeel van je foto's kunt deleten. Dus lichtsterk + hoge ISO-waarden ontkom je bij binnensporten nauwelijks aan.

Wat ook belangrijk is: timing! Bij dergelijke dingen doe je er goed aan om een foto te maken, als de beweging in het zogenaamde dode punt ligt...

Ook de beeldhoek is van belang: Komt het paard recht van voren, dan kan het af met een iets langere sluitertijd, maar komt het vanaf zij of half vanaf zij, dan moet je proberen om je sluitertijd zo hoog als mogelijk te krijgen.

Wat TS betreft: Als het binnen is, dan weet ik wel voor 100% zeker dat je het niet gaat redden.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

In januari heb ik foto's gemaakt in een binnenmanege waar we begin september weer waren. Toen mijn Tamron 18-270 mee, nu de canon 15-85. Wat betreft lichtsterkte niet zo veel verschil, wel in de foto's, januari was echt slecht, nu goed omdat het buiten ook super weer was, en mooi helder binnen. Dus ook belangrijk is of het overdag of s'avonds is! Als het binnen is kun je evt. ook van te voren kijken hoe het licht is.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

De meeste stallen / maneges leven nog in de tijd dat elektrisch licht nog uitgevonden moest worden en verlichten hun banen rampzalig. Zelfs de grotere stallen. En dat is eigenlijk ook niet zo gek, zo'n grote hal goed verlichten kost handen vol geld.

Wat ik meestal doe, maar ook dan ontkom je eigenlijk niet om in de ISO waardes te gaan zitten waarvoor je de 400D moet gaan hacken, is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de lampen in een rijbaan of overdag van het licht dat binnenvalt. Dat lijkt een waarheid als een koe, maar dat is het niet.

Een bol lamp heeft een bepaald bereik op de grond en alleen binnen dat bereik fotografeer ik.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar