Saxon

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Afgelopen weekend op een festival hier in de buurt de band Saxon vastgelegd.
Erg lastige lichtomstandigheden, maar toch een poging gedaan. Is het wat ?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Het is een leuke registratie, de ``wauw`` factor ontbreekt een beetje vindt ik, foto`s komen mij allemaal net iets te zwart over.

Foto 5 vindt ik het jammer dat in zijn gezicht net niet iets meer scherpte in zit.

Verder Saxon leuke band, waar speelde ze?
Ik heb ze toen ook eens gezien, maar helaas gegaan zonder camera.
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Aller eerst denk ik dat je wel aardige momenten te pakken hebt. Verder ben ik dezelfde mening toegedaan als mijn voorganger: scherpte en contrast zijn hier de sleutelwoorden.
Ik heb even naar de exif van een paar plaatjes gekeken. Met name #4 is een mooi voorbeeld om uit te leggen wat er aan de hand is m.b.t. scherpte. Je sluitertijd 1/125. (bij iso 1600 en F4.5). Dat is meestal genoeg om de beweging van de muzikant te bevriezen, maar doordat je hebt scherp gesteld op de gitaar (de snaren zijn wel mooi scherp) en niet op het hoofd komt de plaat onscherp op de kijker over. Probeer de volgende keer hier op te letten.
En dan de toning. Op zich is het een goed idee ZW te gaan, zeker als je eentonig licht of een mistige boel op het podium hebt. Je kunt het contrast dan lekker doortrekken, iets wat in een kleurenplaat ronduit lelijk zou worden. Maar, dat contrast mist nu juist in deze platen: duidelijke lichte delen waar je dat wilt (gezicht?!) en donkere delen waar je dat niet wilt. ZW is er dus niet om een slechte belichting te verdoezelen ;).
Een volgende keer zou ik proberen drie dingen te doen. #1 goed belichten en daarvoor moet eigenlijk je diafragma naar beneden, immers de iso is al goed en je sluitertijd ook, je kunt dan makkelijker iets over belichten zonder bewogen plaatjes te krijgen. #2 het juiste moment afwachten, zodat net dat ene lampje op zijn hoofd schijnt. #3 bij het omzetten naar ZW met de kleurkanalen spelen om de aandacht op de juiste plaats te krijgen (voor de huid vaak is dat het oranje kanaal). Soms helpt het ook met de kleurtemperatuur te spelen (bij zwart wit? Ja juist bij zwart wit, probeer maar eens). De laatste "trucjes" zou je nog eens kunnen uitproberen op deze platen, maar uiteindelijk valt en staat de kwaliteit van je plaat met punt 1.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar