pentax k5 net zo goed als een 7d of 60d?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hallo mede forumleden,

Vandaag ben ik met een goede vriend van mij naar de camera.nl winkel in Breda geweest. Na enige tijd rondgesnuffeld te hebben kwam er een vriendelijke verkoper ons helpen. Omdat ik zelf een Canon heb had ik mijn vriend al een beetje deze richting in gestuurt.

De verkoper gaf ons echt de indruk een eerlijk goed advies te geven. Hij kwam echter uit bij de Sony Alpha 57 en de Pentax K5.
De Pentax K5 was veelbelovend en ik had mijn vraagtekens hierbij. Volgens de verkoper was deze te vergelijken met de beeldkwaliteit van een 7d. ( bij mijn weten zit de zelfde sensor ook in de 60d en de 600d)

Dus ik ben gaan zoeken naar info over de pentax K5 en tot mijn verbazing lees ik heel veel goede dingen over deze cam van mensen die hem gebruiken en ook testen (bij testen heb ik soms ook mijn vraagtekens). Volgens de verkoper is de Canon 7d veel te duur geprijst om alle reclames te betalen.
Toch vind ik het vreemd dat als er een camera is die dan zo goed is en zo gunstig geprijst is niet iedereen overstapt naar pentax.

Wat vinden jullie hiervan? Ik blijf het een beetje te mooi voor woorden vinden.

Graag hoor ik jullie mening hierover

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Van body overstappen is nog te doen maar wat dacht je ervan om ook je objectieven en flitsers even aan de kant te gooien en gaan vervangen, word een duur geintje. Of de één beter is dan de andere weet ik niet en de 7d te duur, ik vind ze allemaal te duur maar ik zou zo weer een 7d kopen, ik vind hem zijn geld waard.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik vind wel dat sommige verkopers soms wel erg de nadruk op één merk leggen, niet dat ze er misschien meer aan verdienen maar meer hen persoonlijke voorkeur naar voren brengen, wil niet zeggen dat ze geen gelijk hebben.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hey Woody,

Het is niet zo dat ik wil gaan overstappen naar een ander merk. We gingen kijken voor een vriend van mij, hij heeft nog helemaal geen camera.
Dus hij staat er helemaal blanco in.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Kijk voor de grap op DXOmark.com. Puur op sensorprestaties is Canon door meerdere fabrikanten ingehaald. Maar er is meer, Canon maakt nog steeds uitstekende camera's en heeft een zeer uitbreid arsenaal aan objectieven, flitsers etc. ook vraag ik me af of de AF van de K5 op kan tegen de AF van de 7d.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Pentax staat bekend om zijn uitstekende cameras voor een zeer redelijke prijs. De autofocus is net iets minder dan vergelijkbare Canon cameras, maar voor de rest hele goede bang voor je buck.

Die 16mp sensor is van Sony en wordt beschouwd als de beste op de markt (zit ook in de Sony A57). De camera komt uit 2010 en is dus wat ouder. Je vriend moet misschien ook eens de K30 overwegen - ik heb er een paar enthousiaste (p)reviews van gezien.

Waarom niet iedereen een Pentax heeft? Jij hebt ook geen Pentax camera, waarom niet? Je wist niet eens dat ze goede cameras maakten! Dat is het probleem van Pentax.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

De 7D kost bijna de helf meer als de K-5 maar de 7D is zeker niet de helf beter.
De prijs van de K-5 gaat nog steeds omlaag daar tegen over betaal je voor een Canon 7D steeds meer.
Voor sport is de AF van de 7D zeker beter en sneller.
Wil je foto's maken in een sporthal met niet al te goed licht dan verliest de 7D het van de K-5, dit geld ook voor foto's maken bij weinig licht ook hier zal de K-5 het beter doen.
De k-5 zal het bij hoge iso het zeker beter doen dan de 7D.

Pentax heeft het niet zo goed gedaan met de voorloper van de K-5, de K-7 maar is met de K-5 goed terug gekomen.
Voordeel van Canon is dat je in alle prijsklasse een camera kunt kopen, Pentax heeft veel minder te bieden.
Canon heeft ook veel meer keuze in lenzen van goedkoop tot heel duur, bij Pentax heb je veel minder keus.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In het geval van een slecht verlichte sporthal heb je beslist ook een goede AF nodig.
Je hebt weinig aan onscherpe opnamen met minder ruis.

Verder zou ik ook kijken naar bedieningsgemak en de menustructuur van de instellingen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

Klopt dat je in een sporthal ook een goede AF moeten hebben, ik werk voor een krant en als je dan foto's moet maken aan heb je echt geen 100 foto's nodig om een goede foto te maken en je zult met de K-5 echt met een goede foto terug komen.
De k-5 maakt schonener foto's dan de 7D en zeker bij minder licht.

Ik ben ooit beginnen met een instap model de Pentax k100D van rond de €450 en ben toen overgestapt naar de 7D maar ik kon niet zeggen dat ik kwa foto's er grote stappen op vooruit ben gegaan, de foto's van de K-100D vond ik gestoken scherper als dan die van de 7D.
Let wel de 7D maakt bij goed licht ook mooie foto's maar bij minder licht en bij donker weer valt het me toch tegen.

Inmiddels heb ik bij de 7D ook een 5D II en dat is echt een hele stap vooruit de foto's komen uit de 5D echt schonener er uit.

Ben wel benieuwd wat de opvolger van de K-5 gaat doen, ik denk dat die zeker met een betere AF komt.
En de vraag aan de topic starter waarom de mensen dan meer voor de canon kiezen heeft ook te maken met de reclame en wat we om ons heen zien.
Canon en Nikon steken veel geld in de reclame die er bij Pentax niet is dus veel mensen kunnen het merk Pentax niet eens dus we gaan met de gedachten al naar de winkel van we willen een nieuwe camera en zal de verkoper in de meeste gevallen al naar de Nikon of Canon toe lopen.

Ben je niet van plan om snelle sporten te fotograferen dan zul je bij het aanschaffen van een Pentax K-5 zeker ook hele mooie foto's maken, alleen hou je meer geld over :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

termen als veel beter, veel scherper en meer van dit soort krachttermen zijn niet meer van toepassing op de meeste camera''s, er zijn er een paar, zoals de 5D mark 2, Nikon 800 die boven het maaiveld uitsteken, maar voor de rest zijn de verschillen nou eenmaal niet groot, zelfs klein te noemen.
Geef mij een Pentax, Nikon, Olympus, Canon, Sony, Samsung met ongeveer dezelfde lens en een zelfde onderwerp en ik maak er opname''s van die voor een leek nauwelijks te onderscheiden zijn qua kwalieeit, laat staan dat iemand, zelfs ervaren doorgewinterde experts mij dan vervolgens kunnen vertellen welke foto uit welke camera kwam.

Dus of je nou een Pentax gaat kopen, Sony, Nikon, canon, kijk niet zozeer naar de body, maar kijk ook eens naar arsenaal lenzen en de daarbij behroende prijzen en specifikatie''s, Pentax is een goed gerenomeerd merk, echter het lensaanbod is een stuk magerder dan bv bij Nikon of Canon, met name op de tweedehandsemarkt.

Ik zou mijn wensen daarop afstemmen en niet zozeer op een merk.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

kdj-fotografie schreefCOLONDe 7D kost bijna de helf meer als de K-5 maar de 7D is zeker niet de helf beter.
.
Je kiest niet enkel een body hé, wanneer je voor een bepaald merk kiest, het lensenarsenaal is zelfs nog belangrijker en dat is nou precies waar het knelt bij pentax. laten we nog maar even zwijgen over de beschikbaarheid van 2e hands spul.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

Klopt het lezen aanbod van canon is vele malen groter, dat ze populair zijn is ook weer een nadeel moet je kijken wat de vraagprijs is van een tweedehands canon lens.

Een hele populaire lens is toch wel een 70-200, zou je een Sigama 70-200 op een K-5 plaatsen dan maak je super mooie foto,s.
Vergeet er niet bij dat Pentax een SR in de body heeft zitten, moet je kijken wat voor geld je moet uitgeven als je een canon lens met IS wil hebben.

Het komt een beetje over dat ik niet tevreden met een Canon, integendeel ben er zeer tevreden over maar het gaat hier om iemand die nog niets heeft en dan doe je met een K-5 geen verkeerde koop.

Het hangt ook af van hoever wil je gaan in de fotografie, heb je het idee om heel hoog te komen dan komt je vroeg of laat toch uit op canon of Nikon omdat die in het hogere segment meer te beiden hebben.
Voor de hobby heb je aan Pentax meer dan genoeg alleen hou je meer geld over. :D
twistersam

Even iets anders,
welke camera je ook kiest, koop hem ergens anders en niet bij camera.nl.
Heb er een keer iets gekocht en nog nooit een winkel met zo'n slechte aftersales service gehad als camera.nl in Breda. De verkopers likken bijna je schoenen schoon als je iets komt kopen maar als je ermee terug komt wordt om alles moeilijk gedaan. Uiteindelijk pas met tussenkomst van het hoofdkantoor met tegenzin van de verkoper opgelost.
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

John, dat is dan gelijk weer een tip voor de nieuwe koper :D

Maar wat ik ook een beetje duidelijk wil maken in mijn verhaal is dat in mijn ogen de 7D toch nog altijd te duur is.
Ik kan hier over mee praten omdat ik vrij actief ben op het Penatxforum omdat ik vijf jaar gelden ooit ben beggonnen met een Pentax en ik ben op dat forum een beetje blijven hangen omdat je toch een soort vriendschap opbouwd ook door enkele meetings.
Je mag op dat forum ook non Pentax fotos plaatsen daar is een speciaal hoekje voor dus daar komen mijn foto's ook nog wel eens voorbij. :D

Een goede sportfotograaf op dat forum maakt met de K-5 en sigma 70-200 super mooie foto,s.
Ik heb foto,s van hem gezien bij iso 6400, moet je kijken wat voor foto's uit de 7D komen bij iso 3200 :(
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Zoals altijd is de vrager niet gek maar de gever.
De volgende keer zou ik zo weer een 7d kopen voor wat hij nu kost.
Als ik dan ook het geld weer zou hebben :-)
scheelt wel dat als ik eenmaal iets gekocht heb dat ik niet meer ga kijken wat andere modellen, types of andere merken meer kunnen of goedkoper zijn of wat dan ook.
Als je nieuw begint dan word het moeilijk denk ik, aan ieder model, type of merk zitten voor en nadelen. Net zoals dat bij de verschillende winkels is.
het is maar net wat jezelf het meeste aanspreekt denk ik.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

Ach ik ben ook niet zozeer gehecht aan een merk, inmiddels heb ik behoorlijk wat geld gestoken in de lenzen dus overstappen zou ik niet zo snel meer doen.
De 5D II die ik nu heb kun je ook niet echt vergelijken met de 7D, je betaald voor de 5D II toch een paar centjes meer maar oei wat zijn de foto's beter van de 5D II tegen over de 7D. nadeel vind ik en dat zullen meer mensen weten dat is de AF van de 5D II niet kan tippen aan de Af van de 7D.
Ik zou zelf niet weer een 7D kopen en zeker niet voor het bedrag wat hij nu kost, ik hoop kwa foto's en iso prestaties dat de opvolger van de 7D het beter gaat doen.

De vriend van de topic starter begint met helemaal niets en dan zou ik toch als het om hobby gaat een K-5 nemen.
De K-5 kost nu rond de € 739 tegenover de 7D die rond de € 1349 kost.
Als je geen snelle AF nodig hebt dan heeft de K-5 body meer te bieden dan de veel duurdere 7D.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Natuurlijk is een K5 geen slechte koop als je toch niet wil doorgroeien, maar voor iedereen die het vermoede heeft verder te willen met fotografie blijft het ivm een kleine range van accosoires een onverstandige keus.

En als je tevreden bent met een mindere autofocus heeft Canon nog 3 modellen onder de 7D waarvan 2 in de prijsrange van de K5, ik snap zo ie zo niet de vergelijking tussen deze 2 modellen.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Oh, voor alle duidelijkheid: ja ik ben Canon fan, ja ik sta open voor andere merken.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLONNatuurlijk is een K5 geen slechte koop als je toch niet wil doorgroeien, maar voor iedereen die het vermoede heeft verder te willen met fotografie blijft het ivm een kleine range van accosoires een onverstandige keus.

En als je tevreden bent met een mindere autofocus heeft Canon nog 3 modellen onder de 7D waarvan 2 in de prijsrange van de K5, ik snap zo ie zo niet de vergelijking tussen deze 2 modellen.

Het merendeel van dit forum in hobby fotograaf en zal dat ook blijven dus het is leuk dat je door kan groeien bij canon maar daar betaal je dan ook dik voor.
Gelijk heb je dat canon ook camera's heeft die in de prijs klasse van de K-5 komen, maar de 60D is altijd nog duurder dan de K-5 waarbij K-5 toch meer heeft te bieden.
Neem de k-5 met de Sigma 70-200 2.8 dan ben je klaar voor € 1750. wil je het zelfde bij canon neem dan eens een canon 60D met een Canon 70-200 2.8 IS ben je klaar voor €3000,-
Kijk dat bedoel ik nou dat voor de hobby een k-5 een hele goede keus is.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Doorgroeien betekend niet altijd van amateur naar Professional... Je kan ook doorgroeien van vol-automaat naar persoon die als hobby modelfotografie beoefend met een arsenaal aan glas en flitsers. Hoe verhoud de K5 zich tot de 600D/60D/7D met draadloos flitsen en aansturing via de camera?

Doorgroeien kan ook betekenen dat je als beginner begint met goedkoper glas zoals jou Sigma om vervolgens door te groeien naar Canon L glas, wat voor keus heb je dan bij Pentax?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar