5D Mark 2

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

Hallo,

Zoals ik in eerdere vraagstellingen al schreef ben ik op zoek naar een nieuwe camera.
Mijn voorkeur ging uit naar een 60d vs 7d...
Maar nu zoekende, kom ik regelmatig een 5D mark 2 tegen (tweedehands)
Nu word ik dus helemaal aan de twijfel gebracht omdat een mark 2 aanzienlijk 'beter' is dan een 60d, en uiteindelijk mijn ultieme doel een mark aan te schaffen.
Hoe komt het dat deze relatief goedkoop worden aangeboden? soms zelfs met een objectief erbij voor de prijs van een nieuwe 60d?
Of kan ik dan toch beter een 60d (nieuw) aanschaffen met af en toe een leuk objectief?


Groet
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Dat kan niet kloppen een goeie 5d mark 2 betaal je nog snel 1300 euro voor + nog een lens zit je al snel op 2200 euro. Canon 60d kost rond de 800 euro nieuw.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Als je een topic opent en je krijgt daar reacties op is het voor degenen die reageren altijd wel leuk als je in het betreffende topic in gaat op wat ze zeggen :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Afotos schreefCOLONAls je een topic opent en je krijgt daar reacties op is het voor degenen die reageren altijd wel leuk als je in het betreffende topic in gaat op wat ze zeggen :)
Je geeft TS nog geen 4 minuten om te reageren...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Zou Afotos wellicht kunnen doelen op dit topic ipv de 4 minuten in dit draadje?

On topic:
Zoals zo vaak gezegd: Als het to mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
Bij gebruikte 5DII's voor een erg lage prijs zou ik - ook al is er door de 5DIII meer aanbod - voorzichtig zijn.

Realiseer je ook dat je met EF-S objectieven dan in de knoei kunt komen.
Gewoon... spullen.
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

Hej..

Ik denk dat Afotos bedoeld dat ik nog niet gereageerd heb op mn andere topics die ik van de week geopend heb.
Daar hebben mensen reacties gegeven en heb nu weer een nieuw topic geopend.
@ Afotos...toch bedankt voor de tip..Maar ik moet/wil e.e.a. laten zakken voordat ik reageer....ondanks dat ik met duizenden vragen zit..
Dus....wat niet is kan nog komen he..
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik vind 1300 euro voor een 5D II een hoop geld als je bedenkt dat die dingen bij de Mediamarkt voor iets minder dan 1500 euro nieuw te krijgen waren zo'n 2 jaar terug. Da's minder afschrijving dan bepaalde objectieven in die prijscategorie. Terwijl die 5D II een puur stuk electronica is, met alle problemen van dien.

Aan de andere kant zegt het ook wel wat over de kwaliteit van de 5D II natuurlijk, maar los van dat, vind ik het nog steeds een hoop geld.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Een speciale actieprijs van 2 jaar terug zegt niet veel over de huidige verkoopprijs voor een tweedehands. Mensen die nu in de markt zijn voor een 5D2 zullen de huidige tweedehands prijzen vergelijken met de huidige nieuwprijzen. Nieuw zal een 5D2 zo'n 1700/1750 moeten opbrengen, dus 1300 voor een complete en verse 5D2 zal redelijk normaal zijn. Daarbij, de 5D2 wordt dus nog steeds gemaakt en verkocht, en is qua beeldkwaliteit nog lang niet verouderd...
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ook een paar maand geleden kon je de 5D II voor minder dan 1500 krijgen en vorig jaar ook gewoon. Je moet alleen de acties van de mediamarkt en in mindere mate ook Saturn in de gaten houden. Ik haalde het voorbeeld van 2 jaar terug slechts aan om aan te geven dat het toen ook al kon..!

1300 euro is toch nog steeds zo'n 75% van de nieuwwaarde van de camera. Voor een goed objectief: OK. Maar voor een camera vind ik het veel geld.

Op dit forum staat overigens ook een 1D Mark III te koop voor 1600 euro. Met alle respect voor de verkoper, maar die dingen gingen 3 jaar geleden voor 1800 euro refurbished weg bij de Ebay Canon shop.

Ik vind de tweedehands markt maar moeilijk te doorgronden...!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die er dat voor bieden, en dan zullen diegene die hem verkopen niet voor minder weg gaan doen.
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

Thanks voor jullie reacties....

Ik heb afgelopen dagen op speurders.nl gekeken en daar heb ik een aantal 5D mark 2's gezien, sommige met objectief andere zonder..en dan rond de prijs van 8 á 900 euro. Dus geen bedragen van 1300.
Zouden dit dan camera's kunnen zijn die al heel veel gebruikt zijn....?? en dus minder verstanding dan een nieuwe 60d aan te schaffen? (of ook een goeie 2e handse)?
Het valt me op dat ze iig ruimschoots aangeboden worden..

groetjes
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het klinkt bijna als te mooi om waar te zijn, en dan is het dat vaak ook. Je kunt ook geluk hebben dat het wel echt is, maar laat dan zeker niet opsturen en maak geen geld op voorhand over.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb even zitten kijken, wat mij betreft zijn het stuk voor stuk allemaal advertenties van oplichters. Sowieso is de prijs te mooi om waar te zijn, ziet het taalgebruik er 'vertaald' uit en kom je via google uit op andere sites waar 'dezelfde' camera ook te koop staat.

http://www.speurders.nl/overzicht/fotog ... 24068.html" onclick="window.open(this.href);return false;
alle functies werken correct-aprox. 500 SLUITER verstuivingen
Verstuivingen?

http://www.speurders.nl/overzicht/fotog ... 93522.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lijkt erg op:
http://tampa.cltampa.com/ElectronicsFor ... it/7189870" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.speurders.nl/overzicht/fotog ... 94343.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lijkt erg op:
http://newyork.craigslist.org/lgi/ele/3154876917.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast kan je vrijwel alle 5d mkII's op speurders ook op belgische sites vinden.
757D + 8-400 mm
hendrikkieb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 20:44

Bij de grote aanbieders zie je ze ook regelmatig voor lage prijzen voorbij komen.
Afgelopen week bij ik meen CameraNU of Digitalstreet voor €1699, dan zou ik voor €1300 echt geen 2ehands exemplaar kopen.
Houdt er wel rekening mee dat niet alle lenzen die op een spiegelreflex met een verlengingsfactor gebruikt kunnen worden op een 5D kunnen vanwege zijn FF formaat
................
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

Dank jullie wel ! voor de hulp...

Ik moet toch maar voor nieuw gaan....
Ik kan niet meer wachten!! Net ff bij mediaMarkt binnengelopen en me staan te vergapen op al die marken en 7 en 60 D's.......kwijl kwijl...
Al die objectieven.....
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Wellicht is de 7d iets voor je? En helemaal met de nieuwe firmware 2.0
Ik ben zelf de laatste dagen nog eens goed aan het overwegen geweest of ik wel of niet naar FF moet overgaan. Het verbaast me hoeveel de 5dII de hemel in wordt geprezen om z'n lage ruis bij hoge iso's. Voorbeelden genoeg te vinden. Maar op lagere iso's? Toch zijn de hoge iso foto's op FF ook niet mooi (mijn mening). En op lagere iso's zie ik niet veel verschil. Bovendien moet je wel foto's van twee meter afdrukken om het verschil te zien.
Voordeel van de 7d is dat je ook een interne flitser hebt en ook draadloos kunt werken met de EX580. Een heel belangrijk voordeel van de 7d is de AF en ook de lichtbemetering. Die is gewoon beter dan de 5dII. Je kan ook nog eens vaak goedkopere EF-S objectieven aanschaffen die zeker niet onderdoen voor L objectieven. En soms nog beter zelfs...
Vaak moet het full frame zijn en L, anders doe je niet mee... Laat je niet gek maken.
Vaak vraag zeg ik wel eens dat ook full frame niets is vergeleken bij middenformaat.

Belangrijk voor een aanschaf is bepalen wat je er vooral mee wilt gaan doen! Misschien kan je daar eens meer over schrijven?
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Idd. wordt ruis vaak gezien als maatstaf voor beeldkwaliteit, terwijl ruis juist vrij eenvoudig te verwijderen is. Maar ook qua dynamisch bereik, resolutie etc. is de 5D2 superieur tov de 7D. Werken met een fullframe is erg prettig, de zoeker is veel groter, de beeldkwaliteit is beter, je kunt onderwerpen beter isoleren dmv een beperkte scherptediepte etc. Neemt niet weg dat de 7D natuurlijk een puike allrounder is.
Belangrijk voor een aanschaf is bepalen wat je er vooral mee wilt gaan doen!
Dat is de hamvraag, welke functionaliteit zoekt de topicstarter, drukt hij vaak grote foto`s af, werkt hij graag met beperkte scherptediepte, zijn hoge ISO waardes wel noodzakelijk, wat voor objectieven heeft hij nu, etc.
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

@ Anko:
Indd de 7d is monster van een camera..ligt heerlijk in de hand en vooral zijn legering body spreekt me erg aan. Neemt niet weg dat ik m (nieuw) erg prijzig vind. En zo gaat dat..dan denk je 'ach, die is maar paar honderd euries duurder'...laten we dat maar doen. Dan kijk ik naar de Mark 2....en dan denk ik hetzelfde haha..En ik ken mezelf dan ben ik gelijk veeeeeeeeel meer kwijt.
Dus mijn gevoel gaat echt wel uit naar de 60d...alhoewel dat losse flitsersysteem spreekt mij ook wel heel erg aan. Kan dat niet met de 60D? Dat strobisten gedoe met met mooie lichtval zou zo maar s een passie kunnen worden.
Daarnaast blijft het een wirwar aan info als het gaat om de objectieven. Zoals ik al eerder schreef gaat mijn voorkeur uit naar portret, maar ook objecten (natuur, bloemen, insecten) met veeeel scherptediepte. Maar ook het groothoekwerk vind ik fantastisch!!! mensen fotograferen op afstand lijkt me ook heel bijzonder...
Dus zie hoe groot mijn range is van interesses...
Dit gaat mij klauwen kosten dat heb ik wel door haha...
En nee..ik ga geen grote foto's afdrukken maar ik kan enorm genieten als het scherp is met mooi licht.
Dus in de toekomst FF, maar nu nog niet. Wel wil ik investeren in objectieven. dus het mooiste zou zijn als die straks wel op een eventuele FF camera passen.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

SanderL schreefCOLONIdd. wordt ruis vaak gezien als maatstaf voor beeldkwaliteit, terwijl ruis juist vrij eenvoudig te verwijderen is. Maar ook qua dynamisch bereik, resolutie etc. is de 5D2 superieur tov de 7D. Werken met een fullframe is erg prettig, de zoeker is veel groter, de beeldkwaliteit is beter, je kunt onderwerpen beter isoleren dmv een beperkte scherptediepte etc. Neemt niet weg dat de 7D natuurlijk een puike allrounder is.
Belangrijk voor een aanschaf is bepalen wat je er vooral mee wilt gaan doen!
Dat is de hamvraag, welke functionaliteit zoekt de topicstarter, drukt hij vaak grote foto`s af, werkt hij graag met beperkte scherptediepte, zijn hoge ISO waardes wel noodzakelijk, wat voor objectieven heeft hij nu, etc.
De zoeker van de 7d is in ieder geval 100% en de vergroting is 1x. Dat is die van de 5dII niet (98% en 0.71x). Maar dat zijn maar druppels... De zoeker is wel erg helder en het raster is aanpasbaar. Enz. Maar ik ben nieuwsgierig: heb je met een 7d gewerkt? Wat is betere beeldkwaliteit van de 5dII? En hoeveel scheelt dat nou? Niemand hangt van die megagrote foto's aan de muur en dan nog. (Meestal werken we op een niet gecalibreerd beeldscherm en meestal is de kwaliteit daarvan ook niet de beste. Laat staan die van de printers.) Dan is middenformaat vele malen beter in het kwadraat dan alle kleinbeeld dslr's. Ik heb gisteren en vandaag de 5dII met de 7d vergeleken, het verschil is minimaal. En dan zijn de kleuren van de 7d mooier. Als je verschil in ruis wilt zien, dan moet je met een loep de pixels bekijken. Het verschil in dynamisch bereik is ook maar minimaal. Zijn deze kleine verschillen nu het prijsverschil waard? De AF van de 7d is vele malen beter, de lichtmetingen ook (iCFL). En de snelheid is al erg hoog, maar met firmware 2.0 nog vele malen hoger. De 7d ligt lekkerder in de hand en de knoppen zijn net wat beter te bedienen. De Q toets ontbreekt b.v. op de 5dII. De 5dII laat ook zeker ruis zien boven de 1600, oké, iets minder dan de 7d. Maar de foto's worden er dan zeker niet mooier op. Tot 800 blijft het mooi. Geld voor beide camera's. Als je zoekt naar reviews met de verschillen tussen de 5dII en de 7d, dan wordt in 99% alleen maar gesproken over de mindere ruis bij hogere iso's en daar schop ik een beetje tegenaan. Nu is de 5dIII er en die is weer "beter" dan de 5dII. De 5dII wordt nu de grond ingeboord in veel reviews. Het is allemaal niet te vergelijken.
Nog een puntje van verschil: de 5dII kan in belichting tot ± 2 stops worden gecompenseerd, de 7d tot ± 5. Ik ga eigenlijk nooit verder dan 3, maar regelmatig wel meer dan twee. Voordeel van de 5dII: kan weer tot 50 iso.
Een groot verschil is de cropfactor. Met een 70-200 heb je een beeldhoek vergelijkbaar met die van een 320mm. Koop eens een 300mm f/4 om een vergelijkbaar resultaat op een FF te krijgen... Voor minder geld heb je een mooie 200mm f/2.8!
Als je een foto op beide camera's zo zou nemen dat de beeldhoek gelijk lijkt, en dan gaat croppen op je beeldscherm, dan wint de 7d het weer in details.
Met FF heb heb je inderdaad een kleinere dof, maar als ik kijk hoe het resultaat bij mij is, dan is dat echt niet verkeerd. Vooral met lichtsterkere objectieven. Een voordeel van FF is het met groothoek, dat vind ik wel. Maar gisteren even met een Tokina 11-16 f/2.8 gespeeld, nou, niet verkeerd hoor.
Ik noem nog een keer de firmwareupdate voor de 7d: http://www.dpreview.com/news/2012/06/28 ... jor-update" onclick="window.open(this.href);return false;. Die riekt veel naar de 5dIII.
Nogmaals: de camera's zijn niet te vergelijken, maar ik wil het nu toch eens opnemen voor de 7d. Laat een keus afhangen van het doel waarovoor je de camera wilt gebruiken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kleurverschillen worden bepaald door de camera-instellingen en door de fotograaf bij het nabewerken.

Maar waarom zou je het willen opnemen voor de 7D?
Het is slechts een gebruiksvoorwerp, net als de 5DII en andere modellen.
Met elk specifieke eigenschappen die je wel of niet aanspreken.

Voor een vergelijk van de sensors:
http://www.dxomark.com/index.php/en./Ca ... nd2)/Canon
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar