Hoge Veluwe

Hier kun je tips en ideeën uitwisselen voor mooie locaties.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
benv

Vooral bekend vanwege de hertenbronst hoewel ik daarvoor het juist zou mijden. Maar ook heel goed vanwege de vlinders en vogels. Sinds jaar en dag een bosuil die niet zo heel moeilijk is te fotograferen en een paar vogelhutjes waar je onder andere groene spechten en ook een zwarte specht kan fotograferen. Vlinders zoals de bosparelmoervlinder die heel zeldzaam is in Nederland kun je op het Deelense veld op een zonnige dag vrij makkelijk erop zetten. Ook de St Jacobsvlinder die zich vooral op de hei ophoudt. Verder heel goed voor de Geelgorzen in de winter, het park is doordeweeks vrij uitgestorven. Kwa landschappen ook veel te doen op het stuifzand vooral in de winter op een mooie zonnige dag.
Sharky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 11:24

Nu de foto's nog :D dan is het mooie verhaal af.

Gr. Jan
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Lijkt wel reclame?
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Bij het lezen van je eerste regeltjes dacht ik mooie foto's van Bosuil en Groene specht te gaan zien :wink:
Maar die kunnen/mogen we dus zelf gaan maken daar ?
Toch bedankt voor de tip.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Het park is inderdaad meer dan de moeite waard. Veel vogels, vlinders etc. zoals je schrijft. Hertenbronst moet je gewoon een keer gezien hebben. Ondanks dat het tegenwoordig meer op een attractie lijkt, is het machtig mooi om te zien hoe de mannen burlen en strijden om de vrouwtjes. Waar de één de avond begint met de hele kudde eindigt soms de ander.

Verder vind ik wel dat je e.e.a. iets te rooskleurig voorstelt. Kom al jaren op de HV ook in de bekende hutjes en spreek daar vele mede-fotografen, maar de spechten die jij noemt worden maar zelden waargenomen. Uiteraard zitten ze er wel en hoor je ze ook vaak, maar ze veschijnen maar zelden bij de hutjes. En zeker niet met dit weer.
Wat je wel vaak ziet is dat bij langdurige warmte/droogte er meer vogels(oorten) komen kijken bij het hutje met het kleine vijvertje, om te drinken en verkoeling te zoeken.

Uiteraard ben ik het volledig met je eens om de moeite te nemen het park eens te verkennen. Er valt heel veel te zien.

Je moet er wel entree voor betalen en als je met de auto het park in wil moet je ook daar voor betalen (één van de redenen waarom ik al jaren een jaarkaart heb)
Bij iedere ingang staan altijd voldoende (witte) fietsen waarvan je gratis gebruik kunt maken.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
benv

Nee geen aandelen in de HV.

Wat betreft de spechten: ik heb ze over de jaren verschillende malen gezien. De hutjes zijn pas een jaar of twee weer wat in de belangstelling omdat een paar fotografen de boel daar hebben opgeknapt dwz, takken weggesnoeid, vijvertje aangelegd etc. Zeker in het begin maar dan praat je over de lente werd de groene specht daar regelmatig gezien en gefotografeerd. De zwarte spechten zitten al sinds jaar en dag bij het hutje vlakbij de camping eigenlijk net buiten het park. Maar dat hoort wel tot de Hoge Veluwe. Wil je succesvol zijn dan moet je daar een project van maken en dan betekend zeker 3-4 x in de week bij die hutjes gaan zitten en dan een maand lang.

@Jumper: wat noem je een mooie foto van een groene specht en een bosuil? Bosuil is heel erg leuk maar spannend is het niet zo. Meestal zitten in de boom en als je geluk heb zijn ogen open.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

De hertenbronst moet je idd een keer meegemaakt hebben.
Is het niet voor de herten, dan wel voor de gigantische fotografen-massa die met hun uitrusting bijna schouder aan schouder staan om de bronzende herten vast te leggen. :mrgreen:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
benv

Tja nergens in Nederland zie je zoveel achterlijk dure apparatuur bij elkaar. Moet je voorstellen dat zo'n hert daar een aanval op doet..
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ben er gisteren en vandaag eventjes geweest.

Gisteren lieten ze zich niet zien. Hoewel de appelman al weer druk aan het strooien is.

Vanmiddag was ik er om 16.00uur. Ondanks dat de bronst nog niet is begonnen is het al giga druk aan de wildbaan. Beide velden knettervol met auto's een rijen camera's..

Mocht je de komende weken gaan voor de bronst ga dan wel al erg vroeg aan de wildbaan staan. Ondanks dat je dan nog wel even moet wachten want het wordt de komende weken echt dringen geblazen als ik de drukte nu al zie.

Vandaag kwamen ze lekker naar buiten de heide op. Lekker dichtbij en mooie foto's kunnen maken. Van de bronst is nog geen sprake. Wel een paar hindes die het met elkaar aan de stok hadden en eentje daarna een bebloede snuit had.

Helaas zit ik nu op een zeer oude computer om dat mijn PC gecrasht is en bij de reparateur staat. Ik kan dus helaas geen foto's plaatsen op dit moment. (Deze PC kan PS niet aan)...

Mijn advies is om doordeweeks te gaan. Dan zal het minder druk zijn. Maar nog steeds wel erg druk..
Zodra de bronst echt begint zal het het even melden. Ben er de komende weken wel meerder keren per week te vinden..

Gr Marcel
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik was er gisteren ook en kon nog net een plaatsje krijgen, het zonnetje scheen lekker en het was geen straf om even te wachten. Ook mooie foto's kunnen maken omdat de herten redelijk dichtbij kwamen. En met de door mijn 'buurman' aangeboden Canon 1.4 converter (waarvoor dank !!) op mijn 70-200 kon ik nog een stukje dichterbij komen.
Gezellig sfeertje daar tussen al het 'millimeter geweld', een pracht gezicht. Heb er met mijn telefoon nog een @work van gemaakt.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zo over ca. 2wkn gaat het daar hoogstwss beginnen.

Door de week is het altijd ietjes rustiger. Ben vorig jaar om ca. 17.30uur erheen gegaan en leuke plaatjes aan de wildbaan zijn er en nog wel.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Vanmiddag weer geweest. Bronst begint nu op gang te komen. Burlen doen ze nu ook.

Door het mooie weer was het als vanouds knettedruk..
Als je spektake wil moet je wel de komende weken een kijkje nemen.

Woensdag ga ik weer. Eens even kijken hoe druk het doordeweeks is.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
thezeeuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 481
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2005 13:24
CONTACTCOLON

Zijn er plattegronden oid verkrijgbaar waar de div hutjes op staan aangegeven?

Groets,
Marco
http://www.thezeeuw.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Yep,

Die krijg je gewoon bij de ingang. Een plattegrond van het park met daarop de wildobservatiepunten.

En de wildbaan wijst zich vanzelf. Langs Kroller Moller museum rijden en stoppen waar het knettervol staat met auto''s 8)

Wat ik persoonlijk een erg mooie wildobservatiepost vindt is de " Schuilkelder"

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

http://www.youtube.com/watch?v=pw0-lxNQwmg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ga volgende week met een collega er heen. Richting de wildbaan, maar wel bijtijds. :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Iemand van het weekend nog geweest.
Ik afgelopen zaterdag. Was er om 15.00uur en toen stond alles al vol.
Het is gewoon niet leuk leuk meer hoe druk het is op dit moment.
Ik sprak iemand aan de wildbaan en die was er om 14.00uur en toen was er al geen plek meer.

Als je wil probeer dan doordeweeks te gaan. Dan is het iets rustiger maar nog steeds gekkenhuis.
Voor de komende week ben ik er wel klaar mee. Is me veel te druk. Niet alleen de wildbaan maar de wildobservaties ook.

Ik hoor ze hier overal in de bossen burlen dus ik ga denk ik maar eens de bossen. Weet nog wel wat leuke plekjes in de hoop wat te vinden. Ben alleen bang dat ik dan met een 100-400mm te weinig bereik heb...

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
willo72
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2010 11:44
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Was er ook afgelopen zaterdag, vond het wel heel rustig, geen auto langs de wildbaan gezien. Of is half 10 nog te vroeg? :D :D :D
Denk dat de herten ook nog lagen te slapen, heb geen eentje gezien :(
5D mark III/50mm f1.8/Tamron SP 24-70 VC f2.8/Tamron SP 90 VC f2.8 Macro/Canon Extender 1.4x II/70-200 L IS f4 USM/Canon 300 L IS f4 USM/Speedlite 430EX II Powershot G5x
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ja dan ben je nog te vroeg..
De appelman komt pas tegen 17.00uur :D

De herten waren er ook te vroeg. Rond 16.30uur. Toen was er nog niets en waren ze met 10minuutjes weer weg.

Gelukkig kwamen ze later nog wel weer terug :D

Opvallend was wel dat er later toen ze weer weg waren in de verte op het veld nog een Edelhert (niet de 2 spitsers die steeds werden weggejaagd) helemaal alleen was zonder wat hindes bij zich.. Maar wel aan het burlen..

Gr Marcel
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Was er gisterenmiddag. Halve dag vrij genomen van het werk en samen met een collega stonden we om. 13.30uur aan de Wildbaan. We waren mooi op tijd en hebben rustig een goede plek uitgekozen om te zitten. Anderhalf uur later stond het vol.

Het weer zat mee en de herten hielden zich dicht bij de bosrand op, wat met een verrekijker prime te volgen was. Redelijk goede activiteit zo vroeg in de middag.
Om 16.30uur werd er gestrooit en kwamen de herten. Eerst op het ene veld later op het andere veld, dus van 16.30 tot goed 18.00uur activiteit op het veld.

Aan te raden is om biet in het weekend te gaan, maar op een doordePweekse dag en dan redelijk vroeg in de middag om een goede plek uit te zoeken.

Zo ga ik het volgend jaar weer doen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar