Welke lens Canon EOS L1100D - paardensport

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

Ik ben een beginner op fotografiegebied en zou een niet te duur instapmodel willen aanschaffen, de L1100.
De bedoeling is vooral paardensport te fotograferen (en de kids) en hiervoor ben ik aan het uitzoeken welke lens ik het beste erbij koop.
Ik zat zelf te denken aan de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS.
Kan iemand mij iets aan- of afraden?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

is vooral in het begin een uitstekende keuze, na verloop van tijd ontdek je vanzelf waar je voorliefde ligt en welke mm daarbij gaan horen, dan kun je een betere op maat gemaakte keuze maken.
Met name in het begin niet teveel en grote aankopen doen is mijn advies, deze gekte komt vanzelf wel als je eenmaal besmet raakt met het fotografievirus, dan zijn de euro''s niet in je geldbuidel te houden, maar verdwijnen als sneeuw voor de zon in je (mmestal) te kleine fototas, zeker na verloop van tijd, dus koop vooral niet al te kleine tas erbij in het begin, maar behoud wat ruimte voor uitbreiding.
Fotograferen is kijken niet klikken.
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

denk je dat deze lens scherpe foto's zal opleveren bij een snel bewegend paard?
want ook al is het geen al te dure lens, als ik er geen goede foto's mee krijg, is het natuurlijk nog teveel geld :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Hangt ervan af hoe snel bewegend zo''n paard is, maar buiten moet dit best wel lukken na enige oefening.

Probleem is natuurlijk met bewegende items dat je vaak daar erg dure lenzen voor nodig hebt om hier scherpe resultaten mee te halen, dus je moet gelijk denken aan lenzen tussen de 600-2000 euro, wil niet zeggen dat het met mindere lenzen best wel wil lukken, alleen zal het hiermee wat moeilijker zijn, vandaar dat ik de term beginnerslens ook een beetje eigenzinnig vind klinken, een beginnerslens is vaak moeilijker dan een profesionele lens (heb het even niet over de 300-400-500 mm heren !!), de profesionele lenzen zijn vaak lichtsterk, erg snel in AF, scherp etc.., dus om daar een scherpe foto mee te maken is nou eenmaal gemakkelijker.

Maar de lens die jij aanhaalt is redelijk snel en onder bepaalde omstandigheden ook best scherp.

Alleen dit soort lenzen zijn nou eenmaal minder geschikt zodra je binnen gaat fotograferen bv bij paardensport, dan verliezen ze vrij snel hun snelheid in AF doordat er wat minder licht aanwezig is en de sluitertijden worden dusdanig dat bewegende objecten erg moeilijk worden, je krijgt dan snel bewegingsonscherpte.

Dus hou hier even rekening mee, dat je niet voor teleurstellingen gaat komen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

Binnen fotograferen heb ik al uit m'n hoofd gezet, dat gaat me voorlopig te duur worden, doel is dus om buiten een scherpe bewegingsfoto te kunnen nemen, zowel van dichtbij als verder af.
Dan twijfel ik ook nog over het nut van een uv filter en een zonnekap..
Als er iemand een andere lens-suggestie heeft is deze ook altijd welkom!
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Lastig hoor om een lens te kiezen, maar kijk maar eens in mijn berichten, begin ook nog maar net, doe een poging om actieve dochters op de foto te krijgen. Maar, paardenfoto's, wat bedoel je dan, echt actie dressuur / springen of wil je meer in de richting van fotoshoots / portretten?
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

misschien handig een budget aan te geven, zo is de tamron 70-200 f2,8 voor rond de 300 euro te vinden, lijkt me wel wat voor jou doeleinden
Groeten,

Jichem
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

Hoofdzakelijk actiefoto's, vooral horseball als je dat kent, en ook wat dressuur en weidefoto's.
Budget is ong 350 euro, er was mij wel aangeraden om een canon lens erbij te nemen, omdat de reactietijd anders vaak vertraagd is?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

De meeste paarden "hobby" fotografen hebben de canon 55-250 II IS lens om mee te fotograferen en kunnen daar prima mee uit de voeten, heb je hogere eisen dan zou je kunnen kijken voor de 70-200 L F4 de IS heb je voor actie/sportfoto's niet echt nodig.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

is deze qua bereik niet minder geschikt voor foto's van zeer dichtbij?
bij het horseball sta ik immers vaak vlak naast het speelveld.
Gebruikers-avatar
jkooiker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:11
WoonplaatsCOLON Staphorst

Ik zou kiezen voor de canon 70-200 L F4.
Deze lens heb ik 2e hands via markplaats gekocht voor 400 euro en bevalt mij uitstekend.

gr. Jan
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

voor de prijs van de canon 70-200f4l heb je ook de sigma 2,8 versie, deze valt mij ook niks tegen(heb de canon ook) en heb hem zelf voor 350 gescoord
Groeten,

Jichem
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

Als ik die sigma opzoek kom ik uit bij 1000 euro, of heb ik de verkeerde voor?
Want dit is een heel stuk boven mijn budget.
Wat denken jullie van een combinatie Canon EF-S 18-55 mm F/3.5-5.6 IS met Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Type II voor mijn doel, rekening houdend met mijn beperkte budget en ervaring..
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

is om te beginnen een van de beste combinatie''s, als je weet wat de beperkingen zijn van deze lenzen zijn er erg mooie resultaten mee te bereiken, denk zelfs dat je met deze combi meer kan profiteren dan met de 18-135 mm die je eerst in gedachten had.

Na verloop van tijd kun je dan een van de twee upgraden (of allebei), maar vooralsnog is dit in beginsel ruim voldoende, je kunt nu rustig analiseren welk gebied je het meest interesseerd, de groothoekkant of de telekant.

UV filters zou ik er niet bij nemen, wel een paar zonnekappen, geven doorgaans meer bescherming dan een UV filter, pas als je in ronvliegend zand, stenen en ander zit dan heeft een UV filter nut.
Fotograferen is kijken niet klikken.
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

Het zand kan inderdaad wel eens tot om onze oren vliegen :) , dus in dat opzicht leek het mij wel interessant om een bescherming te hebben. Geeft deze filter een kleurvertekening of moet ik ergens rekening mee houden als ik deze gebruik?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Het lijkt mij ook een hele mooie startpositie! Toen ik mijn hobby een aantal jaren geleden weer nieuw leven inblies ben ik met bijna dezelfde combinatie weer begonnen, echter dan een 450D.

Voor zijn geld leveren beide objectieven een prima beeldkwaliteit, waarmee je je eigen interesses en kunnen prima verder kan ontwikkelen!
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

Bedankt al voor jullie feedback, ik denk dat ik mijn combinatie gevonden heb!
Gewoon uit interesse (nav budget ligt de keuze eigenlijk al vast), zou er een groot verschil in resultaat zijn met deze lenzen maar een andere body (550d / 600d?)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

een goed uV filter geeft als het goed is weinig tot geen verkleuring, UV filter an sich heeft geen nut, omdat er al een UV filtering plaatsvind op de sensor, dus het is echt alleen maar ter bescherming van de frontlens.

Mischien is het wel handig dat je een paar filters erbij neemt, maar let op niet te goedkopp, de lens is namelijk zo goed of slecht als het slechtste stukje glas, dus niet te goedkope filters hiervoor gebruiken, te dure zoals B&W hoeft bij deze lenzen nou ook direct niet, maar een geode 9BV) Hoya zou niet verkeerd izjn in jou geval.
Fotograferen is kijken niet klikken.
sarah_84
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012 14:12

ik heb de lens die mij interesseert gezien in combinatie met een Travor MC UV Filter 58mm, wel een goedkope filter dus..
Beter niet doen dan?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

neen, gewoon iets beter daar heb je op termijn meer aan, Hoya is niet zo schrikbarend duur en ze hebben goede filters, je hoeft met de genoemde lenzen ook weer niet de beste filters te kopen, maar goedkoop is ook weer zonde.
Met name op flaregebied, CA en dat soort zaken ga je het echt merken, niet zozeer op de beeldscherpte, dat is vaak minimaal.

Verklarende woordenlijst :

Flare : zijn van die inwendige reflectie''s bij zonlicht wat in de lens valt.
CA : afkorting en betekend bij hoge contrasten krijg je op de randen (je ziet het vaak bij bv takken van bomen) van die paars/blauwe randjes.

Verder ga ik nog niet anders heb je starks niks meer te ontdekken en leren :mrgreen:
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar