Opslag foto's?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik hoop dat ik hem hier goed geplaatst heb!
Momenteel barsten 2 computers uit hun voegen van de foto's, en dit zijn vooral voor mij emotioneel dierbare foto's.
In het verleden heb ik een externe harde schijf gehad van 500gig daar vertrouwde ik op, maar deze klapte en was niet meer te maken 1000+ foto's van mijn zoon van geboorte tot toen allemaal weg.
Nu vertrouw ik daar niet meer op, maar ik wil de foto's wel van de computer af hebben, tenslotte is dit net zo wankel.
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn foto's gegarandeert veilig op kan slaan?
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik heb ze (minimaal) dubbel staan. Dus zowel op schijf van de computer als ook op een externe schijf. Daarnaast nog een extra schijf die niet bij mij thuis ligt. Die ijlt uiteraard altijd wat na want de laatste foto's staan daar niet op.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Dus eigenlijk zeg jij gewoon 2 harde schijven kopen en ze daar alsnog op zetten? Ik had ook al online opslag van de kpn gezien, maar dat word een aardig kostenplaatje door de jaren heen.
Dan heb ik nog een vraag eigenlijk, hoe zet ik de dingen makkelijk weg.
Ik heb nu bijv Aron (dat is mijn zoon) September 2009, maar daar zie ik dan weer een hoop dubbelen van, maar heb geen idee hoe ik dat moet voorkomen.
Heb daar nooit bij stil gestaan, maar ben nu heel langzaam bezig met een soort bedrijfsplan achtig iets :lol: en het lijkt mij zo knullig wanneer je je prive spul niet eens op orde heb, laat staan straks de zakelijke foto's.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb een Synology 4 bay diskstation, met op dit moment 2 schijven er in. Het is eigenlijk meer een 'server' dan externe harde schijf. Wat betreft de opslag is in ieder geval van belang dat alle op beide schijven tegelijk wordt opgeslagen (mirror). Zou 1 van beide schijven kapot gaan dan staat het nog op de andere.
Met deze constructie ben ik nog niet afgedekt in het geval van brand of diefstal. Dit zou je af kunnen dekken door met behulp van een externe schijf periodiek de nieuwe bestanden mee te nemen naar een andere locatie en daar ook weer te kopieren. Daarnaast zou je een 2e diskstation elders kunnen zetten en via internet snachts de 2 apparaten te laten syncen. Als je met 2 fotografen ben dan kan je elkaar op deze manier helpen met backuppen :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

1 backup is geen backup.... schijnt het :)

Ik zelf heb in mijn computer de foto's op 2 schijven inraid 1 staan. Daarnaast wordt er een kopie van de foto's bij het overzetten van mijn camera naar computer, gemaakt op een externe schijf. Ook in Lightroom maak ik gebruik van de automatische backup functie. Daarnaast heb ik KPN Backup Online waar al mijn foto's staan, kost iets van 50 euro per jaar, ook die backup gaat automatisch :) Enige wat ik handmatig zo nu en dan doe is extra backup maken op een externe schijf en die ligt bij mijn ouders. Maar omdat ik de zwakke schakel ben aangezien ik het niet regelmatig doe, zie ik dat als extra.

Edit aanvulling: Heb ook gekeken naar een NAS systeem maar miste dan de "off-site backup". Plus de kosten van het apparaat zelf (minimaal 200 euro) en dan reken ik nog niet eens de extra kosten voor de harde schijven die er in moeten. Dan was KPN backup online goedkoper, maar ook alternatieven zoals crashplan en dergelijke.....

edit 2 : kosten van online opslag wegen voor mij niet zwaarder dan alles kwijt te zijn..... 8)
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Dus minimaal 2 externe harde schijven.
En dan opzoeken hoe het automatische backuppen werkt...check :lol:
Ik ben er ook vele te laks in voor nu hoor, ik sla mijn foto's vaak 3x op.. klein formaat voor fora en een groot formaat voor (geen idee), en een keer met watermerk voor eventueel de website.
Mijn man ziet het hele probleem niet zo haha, hij zegt ook dat ik de schijven zelf gemolt heb door ze 24 uur per dag mee te laten draaien met de pc zelf, maar daar zijn ze toch voor? Ik vind het maar lastig om ze steeds in te moeten pluggen wanneer ik weer eens iets op wil slaan.
Ik heb voor nu geen andere locatie waar ik de foto's op kan slaan, dus ik moet maar hopen dat er geen brand of ander engs gebeurd.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Maar bied de online opslag 100% garantie?
En wat als je een keer iets later bent met betalen, gooien ze je er dan meteen uit? (ja sorry ben een chaoot haha mooie voorbode om voor jezelf te beginnen niet waar? )
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Voor een goeie backup wordt over het algemeen aangehouden dat elke foto op 3 plekken moet staan, waarvan dan 1 op een fysiek andere locatie (buitenshuis dus). De reden van dat laatste is dat als er brand uitbreekt je alsnog alles kwijt bent.
Stel dat je het op 2 computers hebt staan, of een nas + computer, en je krijgt een blikseminslag, dan heb je ook het risico dat beide pc's een dermate hoge spanningspiek geven dat de ingeschakelde schijven gelijk kapot zijn. Dus in geval van een backup op 2 plekken is het ook goed als in dat geval 1 van de twee losgekoppeld staat.

Naast KPN online backup heb je bijv. ook Crashplan, kost je $3,- per maand voor ongelimiteerde opslag (zie http://www.crashplan.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

Daarnaast kan het nuttig zijn om te investeren in bijv. Lightroom. Als ik foto's nodig heb exporteer ik ze, en daarna gooi ik ze gewoon weer weg. Heb ik dus ook niet dat ik 3 of 5 kopieen van dezelfde foto rond heb zwerven, allemaal in een ander formaat of met een watermerkje wel/niet.

Ik heb zelf gisteren juist een externe HD aangeschaft die redelijk hufterproef is (LaCia Rugged HD, schokbestendig tot een val van 2 meter). Hierop heb ik mijn foto's staan omdat mijn laptop te weinig ruimte heeft voor de volledige collectie. Daarnaast staan ze ook nog allemaal op een NAS, en ben ik momenteel bezig om iets buitenshuis te regelen.

En harddisks zijn ervoor gemaakt om aan te staan.. dus dat moeten ze best kunnen hebben. Veel up/downspinnen is vaak slechter voor de disk dan continue aan
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle antwoorden.. super!
Ik ga eens kijken naar het crashplan, deze doet alleen alles backuppen en weet niet of ik mijn hele hebben en houden wat dat betreft wel online wil hebben (paranoia?) maar het is zeker een optie.
Verder ga ik sparen voor zo een hufterprofe (blijft een leuke benaming) externe harde schijf... of twee dan.
De uitleg qua lightroom is nog niet helemaal binnen, maar daar ga ik mij ook eens in verdiepen dan, ik ben nogal standvastig voor wat betreft de programma's moeten we maar een keer loslaten.
Super bedankt voor de info allemaal!!
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Je kan bij crashplan zelf aangeven wat je wilt backuppen... dus je hele HD, maar ook enkel je fotoverzameling en documenten bijv.

En die hufterproof schijf van LaCie heb ik deze: http://www.cameranu.nl/nl/geheugen-opsl ... 34_202384/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

De enige juiste manier van het back-uppen is zoals eerder genoemd de regel van 3. Computer, NAS en op dvd oid.

Ik heb een 4bay Synology NAS ingericht met RAID 5 functie (mirror). Daaraangekoppeld heb ik een ioSafe staan. De ioSafe is een brandwerende en waterdichte externe harde schijf. Deze iosafe is tevens ook te verankeren (tegen diefstal). Daarnaast beschermt hij ook tegen instortingsgevaar.

Harde schijven gaan ten alle tijden kapot, de vraag blijft alleen, wanneer. Weest hier op voorbereid. Daarnaast zet ik foto's die ik niet meer actief gebruik altijd op dvd welke vervolgens weer in een datakluis gaan (speciale kluis die 2 uur beschermt tegen brand speciaal voor data).

Foto's back-uppen en van mijn NAS afhalen doe ik ook omdat anders je kostbare ruimte snel volloopt. Ik heb 8 TB aan ruimte (4TB effectief).

Bijkomend voordeel van een Synology NAS (andere merken ook uiteraard) is dat ze boordevol handige software zitten die ook voor de leek goed te begrijpen zijn. Zo kun je van afstand inloggen en direct foto's uploaden naar je NAS.

Aanvulling:

Online back-uppen kan handig zijn, er zitten wel een paar nadelen aan die ik hier niet terugzie:

Online back-up betekend een lopende factuur (wil je dit?). Hoe meer je online hebt staan, hoe duurder.
Online back-up is net zo betrouwbaar als je ISP, en wanneer uit de lucht moet je maar afwachten wanneer het weer draait. Als je zelf storing hebt (geen internettoegang) dan kun je dus ook niet bij je foto's.
Wanneer je een paar gig terug wilt zetten is het geen probleem, ga je naar 5 of 10 gig dan staan je verbinding wel even open....
Je weet niet waar de server staat van de online back-up. Straks staat ie in Polen, wil je daar je materiaal op hebben staan? Willen je klanten dat?

Als je online gaat back-uppen, zorgt dan in ieder geval ook voor een back-up plan waar je zelf makkelijk bij kunt.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SyncToy van Microsoft (gratis) maakt automatisch kopieën van bestanden/folders, ook over een netwerk.
Vaak hebben internetmodems een USB-aansluiting voor een harde schijf; deze is te benaderen vanuit de PC.

Zelf heb ik voor off-line backup een account bij one.com; daarnaast gebruik ik een USB/eSATA harde schijf docking-station
(zie: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9725 ... Detail=005) waar je een losse drive inprikt.
Foto's van bijzondere gebeurtenissen gaan ook op DVD naar de direct betrokkenen (blijven wel in de backupcyclus).
Voor oudere IDE-schijven is er dit: http://www.mycom.nl/Product/Componenten ... ter/168348
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Daffiedolf

Ik heb meer een vraag.
Ben in bezit van een iMAC.
Ik vraag me af hoe ik bij het importeren van de foto's (in Lightroom) meteen een kopie op een externe harde schijf kan zetten.[/b][/b]

Ik kan mij het beste vinden in het verhaal van twee harde schijven. Ik ben altijd erg bang om mijn foto's kwijt te raken. Iedere keer neem ik me dan ook voor om een van de twee elders onder te brengen. Maar in de praktijk ...............?
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ja mijn man zei ook dat ik het op dvd moet zetten, dit wil ik op zich wel alleen de dvd's die ik uit de kast pakte (met dus een van de backups van mijn zoon zijn baby zijn) waren 90% van de foto's corupted!
Nu huil ik nooit, maar ow ow wat heb ik gejankt hahaha.
Online opslag aan de ene kant lijkt het mij ideaal, aan de andere kant heeft het inderdaad wel zijn nadelen.
Om een halve server aan te leggen dat krijg ik e rhier niet door, en voor de rest zal ik even moeten sparen, op zich geen probleem alleen moe tik tot die tijd wel even wat geregelt hebben.
Misschien schaf ik voor nu wel een paar goedkope schijven aan, waardoor ik het echt op 4 a 5 plekken kan opslaan tijdelijk, tot ik het allemaal voor elkaar heb.

Nu hoor ik net iets over dropbox? Is dat een optie of heeft iemand daar ervaring mee?

Daffie hier ook een IMac haha dus je vraag komt ook van pas :D

Ik hoop ergens in de toekomst een eigen fotoruimte te hebben, dus dan zou het elders opbergen al makkelijker worden denk/hoop ik
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Selmak schreefCOLON Online back-uppen kan handig zijn, er zitten wel een paar nadelen aan die ik hier niet terugzie:

Online back-up betekend een lopende factuur (wil je dit?). Hoe meer je online hebt staan, hoe duurder.
Nee hoor... heb nu al bijna 400 Gb aan foto's alleen online staan (KPN), is ongelimiteerd. Heb totaal nu zo'n 700Gb daar staan :mrgreen:
Selmak schreefCOLON Online back-up is net zo betrouwbaar als je ISP, en wanneer uit de lucht moet je maar afwachten wanneer het weer draait. Als je zelf storing hebt (geen internettoegang) dan kun je dus ook niet bij je foto's.
Wanneer je een paar gig terug wilt zetten is het geen probleem, ga je naar 5 of 10 gig dan staan je verbinding wel even open....
Klopt. Als je data (foto's in dit geval) bedrijfskritiek is, dan zou je dat inderdaad ook anders in kunnen richten. In het geval van TS lijkt mij dat geen probleem.
Selmak schreefCOLONStraks staat ie in Polen, wil je daar je materiaal op hebben staan? Willen je klanten dat?
Je gaat uit van klanten, indien dit voor jouw klanten een probleem is zou je je backup dusdanig kunnen beveiligen. Dit heeft wel consequenties qua snelheid vaak. Vind dit wel wat ver gaan, zeker in geval van TS. Maar stel dat je zo ver wilt gaan, dat heb jij je dus ook druk gemaakt over toegang tot je hardware door derden, op elke locatie waar jij dat hebt staan. Wellicht wil je dan zelfs die plekken/bedrijven gaan auditten... owk owk... ik draaf door :mrgreen:
Selmak schreefCOLON Als je online gaat back-uppen, zorgt dan in ieder geval ook voor een back-up plan waar je zelf makkelijk bij kunt.
Helemaal eens, je data back up is zo goed als de mate waarmee je het terug kan plaatsen.

http://swol.kpn.com/voorwaarden/Back-up ... ijving.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; check punt 2.6

Je hebt speciale dvd's die je hiervoor kan gebruiken. Zijn wel wat duurder.
Dropbox is duurder dan crashplan of KPN want over het algemeen ga je meer dan 2Gb opslaan.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Het schijnt dat je bij dropbox ruimte kan verdienen doordat je mensen aanleverd zeg maar (oeh dat klinkt wel heel verkeerd he? )
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

op een mac werkt dat hetzelfde als met een windows pc hoor.. bij het importeren in LR kan je een backup locatie selecteren, en of dat nu een interne disk, netwerk disk of een externe disk is maakt niet uit.

Dropbox is in principe ook een cloudopslag, echter heb je standaard maar een paar GB ter beschikking. Je zou dan extra ruimte aan moeten kopen. Google drive is dan per GB goedkoper dan dropbox.
Online opslag moet je denk ik ook meer zien als derde opslag.. Wanneer ik foto's kwijt ben, dan haal ik het gewoon van mijn NAS af (of in jouw geval bijv. externe schijf), dat gaat snel. De online opslag is voor mij puur het laatste redmiddel als alles hier in huis uitgevallen is. En in dat geval ben je allang blij dat je de data nog hebt, ook al kost het 5 dagen om te downloaden.
Daarbij is die $3 per maand voor onbeperkte opslag, dus je datagroei maakt daarin in weze niet uit
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Daffiedolf schreefCOLONIk heb meer een vraag.
Ben in bezit van een iMAC.
Ik vraag me af hoe ik bij het importeren van de foto's (in Lightroom) meteen een kopie op een externe harde schijf kan zetten.[/b][/b]
http://livedocs.adobe.com/en_US/Lightroom/1.0/help.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Pagina 16, punt 5
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Renate~B schreefCOLONHet schijnt dat je bij dropbox ruimte kan verdienen doordat je mensen aanleverd zeg maar (oeh dat klinkt wel heel verkeerd he? )
Maar dan nog heb je het over iets van 1GB per lid dat je aanbrengt.. Met een max van 25GB dacht ik. Dat zijn zeg maar 2 SD kaartjes ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik weet zeker dat er ook voor Mac's handige oplossingen zijn.
Gewoon even wachten tot de ervaren Mac-kers zich melden. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar