Flitsen huwelijken buiten aan de kerk. 580 EX II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Ik heb een klein vraagske.

Dit weekend heb ik een huwelijk gefotografeert buiten in openlucht in RAW.
Een groot deel heb ik geflitst. En dat is hem net het probleem.

Al die foto's met flits zijn gemaakt op iso 100 en had diafragmavoorkeuze genomen.
Resultaat? De foto's die geflitst zijn,zijn allemaal gemaakt met een sluitertijd van 1/300ste en allemaal fel overbelicht.
De foto's waarbij ik geen flits heb gebruikt (omwille dat de batterijen leeg waren en geen reserve mee had) en dus de iso waarde op omhoog gedaan naar 400 die zijn allemaal onderbelicht ondanks een sluitertijd van 1/100ste.

Flashen is niet men beste ding dus graag een beetje advies want komend weekend ga ik weer een trouw doen dus...
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

waarom ga je dan aan bruiloften fotograferen beginnen , als je zulke dingen niet onder de knie hebt ? batterijen van je flitser leeg en gee 2 volle setje bij je!!!
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

keesvdh schreefCOLONwaarom ga je dan aan bruiloften fotograferen beginnen , als je zulke dingen niet onder de knie hebt ? batterijen van je flitser leeg en gee 2 volle setje bij je!!!
+ 1!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Dat is wel jammer dat je je niet goed hebt voorbereid, maar het belangrijkste
heeft het stel wel hun trouw foto,s of was je de enige fotograaf.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Er waren genoeg fotografen ;).

Laat ons zeggen dat ik wat paparazzi heb gespeeld,maar dat wilt daarom niet zeggen dat het niet ok dient te zijn!
Had wel een 2de stel batterijen mee maar het moest snel gaan en geen tijd meer om te veranderen dus...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Waarom maak je geen gebruik van de lichtmeter van de cam. Dan voorkom je onder en overbelichting. P, Av, Tv, of M met auto ISO. Uiteraard tussendoor constant het histogram in de gaten houden.

Succes met oefenen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Hoi, die ex580 flitser is een geweldig maar ook een gevaarlijk ding omdat je de flitser aanzet en op diafragmavoorkeuze fotografeert gebeuren er twee dingen 1. Je belichting wordt automatisch geregeld en de camera wil bv f5.8 en 1/300 sec gebruiken. Maar omadat je flitser aanstaat gaat het systeem bij diafragmavoorkeuze nadenken en beperkt de sluitertijd tot de maximale synchronisatietijd (waarschijnlijk 1/200) seconde. Resultaat een onerbelivhte foto. Te vorkomen door kleiner diafragma of highspeed syn gebruiken maar het blijft erg oplettemn
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Mat een analoge camera kun je daar misschien nog wel mee aankomen maar met een digitale camera..... Een heel groot voordeel van een digitale camera vind ik dat je op je schermpje gelijk het resultaat kunt beoordelen en zelfs de grafieken kunt bekijken of je foto qua belichting een beetje klopt.
Als ik foto's maak gebruik ik die optie dus ook regelmatig en zoom vaak zelfs maximaal in om de scherpte te controleren.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

PP schreefCOLONHoi, die ex580 flitser is een geweldig maar ook een gevaarlijk ding omdat je de flitser aanzet en op diafragmavoorkeuze fotografeert gebeuren er twee dingen 1. Je belichting wordt automatisch geregeld en de camera wil bv f5.8 en 1/300 sec gebruiken. Maar omadat je flitser aanstaat gaat het systeem bij diafragmavoorkeuze nadenken en beperkt de sluitertijd tot de maximale synchronisatietijd (waarschijnlijk 1/200) seconde. Resultaat een onerbelivhte foto. Te vorkomen door kleiner diafragma of highspeed syn gebruiken maar het blijft erg oplettemn
Thanks hiermee ben ik iets ;).
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

xammy schreefCOLONAls ik foto's maak gebruik ik die optie dus ook regelmatig en zoom vaak zelfs maximaal in om de scherpte te controleren.
Hen je al is een 1D3 in je handen gehad?
Zo een waardeloos scherm en zeker als de zon erop schijnt!
Zou je zo alle foto's weggooien wegens te donker. En voor scherpte te kunnen zien moet je ook niet teveel rekenen op dat scherm.
Bewegingsonscherpte zie je meestal wel bij een te lange sluitertijd maar voor de rest....
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Op mijn 550d heb ik ingesteld dat ik na het nemen van een foto, een miniatuur van de foto zie met daarnaast het histogram en informatie als ISO, diafragma en sluitertijd. Een mooi overzicht om de foto technisch te beoordelen. Het lijkt me sterk dat dit niet op de 5DIII mogelijk is.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Urbexphotography schreefCOLON
xammy schreefCOLONAls ik foto's maak gebruik ik die optie dus ook regelmatig en zoom vaak zelfs maximaal in om de scherpte te controleren.
Hen je al is een 1D3 in je handen gehad?
Zo een waardeloos scherm en zeker als de zon erop schijnt!
Zou je zo alle foto's weggooien wegens te donker. En voor scherpte te kunnen zien moet je ook niet teveel rekenen op dat scherm.
Bewegingsonscherpte zie je meestal wel bij een te lange sluitertijd maar voor de rest....

Ik ken de 1d3 niet, maar is de weergave van de histogram ( de enige manier om te bepalen of een foto juist is belicht) wel duidelijk te lezen?
Hier kun je zien over er sprake is van clipping of niet.
Je schreef dat je als paparazzi had gespeeld, gewoon weer op nieuw proberen, Het is vandaag een mooie dag met lekkere licht om te oefenen. Succes.

Paul.
Wordt vervolgd.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

roelie-ulft schreefCOLON
Ik ken de 1d3 niet, maar is de weergave van de histogram ( de enige manier om te bepalen of een foto juist is belicht) wel duidelijk te lezen?
Hier kun je zien over er sprake is van clipping of niet.
Je schreef dat je als paparazzi had gespeeld, gewoon weer op nieuw proberen, Het is vandaag een mooie dag met lekkere licht om te oefenen. Succes.

Paul.
Ja de histogram lezen das wel duidelijk maar daar is op momenten dat het snel moet gaan zeker geen tijd voor.
Maar ondertussen heb ik mijn 'probleem' gevonden.

Als ik dus op M fotografeer op 1ste of 2de gordijn en ik stel mijne tijd goed in,dat de lichtmeter van het toestel op 0 staat met bijv een tijd van 1/1000ste,en ik fotografeer dan men onderwerp zakt de tijd naar 1/300ste.

Zet ik de flits zoals er is gezegd op highspeed syn dan blijft de tijd op 1/1000ste staan.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Urbexphotography schreefCOLON
roelie-ulft schreefCOLON
Ik ken de 1d3 niet, maar is de weergave van de histogram ( de enige manier om te bepalen of een foto juist is belicht) wel duidelijk te lezen?
Hier kun je zien over er sprake is van clipping of niet.
Je schreef dat je als paparazzi had gespeeld, gewoon weer op nieuw proberen, Het is vandaag een mooie dag met lekkere licht om te oefenen. Succes.

Paul.
Ja de histogram lezen das wel duidelijk maar daar is op momenten dat het snel moet gaan zeker geen tijd voor.
Maar ondertussen heb ik mijn 'probleem' gevonden.

Als ik dus op M fotografeer op 1ste of 2de gordijn en ik stel mijne tijd goed in,dat de lichtmeter van het toestel op 0 staat met bijv een tijd van 1/1000ste,en ik fotografeer dan men onderwerp zakt de tijd naar 1/300ste.

Zet ik de flits zoals er is gezegd op highspeed syn dan blijft de tijd op 1/1000ste staan.

Juist op momenten dat het snel moet, is het kijken naar de histogram het snelst :D
Ben je in het bezit van je gebruiksaanwijzing boekje van je flitser?
Besef dat als je het flitsen onder de knie wilt krijgen, je moet oefenen en oefenen en oefenen.

Paul.
Wordt vervolgd.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

roelie-ulft schreefCOLON
Urbexphotography schreefCOLON
roelie-ulft schreefCOLON
Ik ken de 1d3 niet, maar is de weergave van de histogram ( de enige manier om te bepalen of een foto juist is belicht) wel duidelijk te lezen?
Hier kun je zien over er sprake is van clipping of niet.
Je schreef dat je als paparazzi had gespeeld, gewoon weer op nieuw proberen, Het is vandaag een mooie dag met lekkere licht om te oefenen. Succes.

Paul.
Ja de histogram lezen das wel duidelijk maar daar is op momenten dat het snel moet gaan zeker geen tijd voor.
Maar ondertussen heb ik mijn 'probleem' gevonden.

Als ik dus op M fotografeer op 1ste of 2de gordijn en ik stel mijne tijd goed in,dat de lichtmeter van het toestel op 0 staat met bijv een tijd van 1/1000ste,en ik fotografeer dan men onderwerp zakt de tijd naar 1/300ste.

Zet ik de flits zoals er is gezegd op highspeed syn dan blijft de tijd op 1/1000ste staan.

Juist op momenten dat het snel moet, is het kijken naar de histogram het snelst :D
Ben je in het bezit van je gebruiksaanwijzing boekje van je flitser?
Besef dat als je het flitsen onder de knie wilt krijgen, je moet oefenen en oefenen en oefenen.

Paul.
De flits handleiding is in het Engels :'(. Terwijl de winkel in kwestie op hun website aangaf dat de handleiding in het Nederlands was.
Al meermaals achter een Nederlandstalige gevraagd bij de winkel waar ik ze gekocht had,en die versturen mij steeds de handleiding van de eerste versie.
Dus daar doe ik de moeite niet meer voor!

Het enige wat ik in het oog houdt is normaal mijn lichtmeter in het toestel maar ja...

Als ik ergens ben waar het toestel een tijd kiest van bijv 6sec in sluitertijdvoorkeuze en ik zet het toestel op M en neem bijv een diafragma van F8 en een sluitertijd van 1/100ste zijn die foto's eigenlijk vrij ok.
Alleen duurt de herlaadtijd om opnieuw te flitsen vrij lang maar dat zou dan weer komen door het gebruik van oplaadbare batterijen.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

De flits handleiding is in het engels
Zoeken op het internet.


Paul.
Wordt vervolgd.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

roelie-ulft schreefCOLON
De flits handleiding is in het engels
Zoeken op het internet.


Paul.
Heb ik toen gedaan en was enkel de 1ste versie online te vinden dus....
Ondertussen heb ik al wel een mailtje gestuurd naar Canon of zij mij die kunnen bezorgen en ze gaan me spoedig iets laten weten.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Urbexphotography schreefCOLON
Ja de histogram lezen das wel duidelijk maar daar is op momenten dat het snel moet gaan zeker geen tijd voor.
Maar ondertussen heb ik mijn 'probleem' gevonden.
Beter iets minder tijd hebben en een paar goeie platen schieten dan al je tijd steken in een berg verkeerd belichtte foto's lijkt me zo....
Ik lees dat er steeds excuses worden aangedragen om de fout te rechtvaardigen, het blijft toch een fout van de fotograaf. :wink:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

zal een handje helpen met zoeken:

http://www.gebruikershandleiding.com/Ca ... 24625.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

xammy schreefCOLON
Urbexphotography schreefCOLON
Ja de histogram lezen das wel duidelijk maar daar is op momenten dat het snel moet gaan zeker geen tijd voor.
Maar ondertussen heb ik mijn 'probleem' gevonden.
Beter iets minder tijd hebben en een paar goeie platen schieten dan al je tijd steken in een berg verkeerd belichtte foto's lijkt me zo....
Ik lees dat er steeds excuses worden aangedragen om de fout te rechtvaardigen, het blijft toch een fout van de fotograaf. :wink:
Das just jong!

Das mijn schuld als ik ne sluitertijd instel van 1/1000ste dat mijne toestel automatisch bij gebruik van de flits 1/300ste neemt.
Das waar das mijn schuld! Hoe stom kan ik weeral niet zijn?

Ge hed gelijk jong! Daarmee dat hem het op highspeed syn doet wat ik wil!!!!

Maar ja mensen afbreken is gemakkelijker als ze ff helpen.

Das zoals dieje simpele ziel me zijne 2dehands 7D.
Commentaar leveren op de 5D3 maar hem niet kunnen betalen! Dus koopt hem een 7D'ke 2dehans en dan hier komen vragen hoe het zit voor vogels te spotten met het AF systeem van de 7D met als excuuus : Ik heb gene tijd om de handleiding te lezen.
Reageer je daarop met waarheden wordt dat bericht verwijderen omdat het een persoonlijke aanval is.

Maar hier doen jullie niks anders dan mij persoonlijk aanvallen!!!!
Je bent vriendjes met de moderators of niet he ;)! Typisch een forumziekte die overal voorkomt.
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar