wat voor camera met sterke bril?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Mathilda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2012 19:03

Hallo,

ik heb me tot nu toe beperkt tot het maken van 'kiekjes' met een gewone digitale camera. Maar nu wil ik graag een spiegelreflexcamera aanschaffen om van fotograferen een meer serieuze hobby te maken. Mijn probleem is echter dat ik een zeer sterke bril draag. Het is daardoor voor mij heel lastig scherp te stellen op basis van het kleine beeld dat je door de zoeker of op het schermpje van de camera krijgt. Op een groter beeld zie ik het wel en met de autofocus lukt het uiteraard ook.

Wat ik dus eigenlijk nodig heb is een camera waarop je zelf alles kunt instellen, maar niet zelf hoeft scherp te stellen. Wel wil ik dan weer zelf kunnen kiezen waarop ik scherp stel. Bij een snapshotcamera kun je het focuspunt verleggen door de knop half ingedrukt te houden met het rode vierkantje op je focuspunt en dan vervolgens je beelduitsnede maken.

Mijn vraag is, kun je deze functie ook gebruiken met een spiegelreflexcamera maar dan wel de vrijheid hebben om alle andere instellingen zelf te bepalen?

Of is het 'op de automaat' of 'alles handmatig'?

vriendelijke groet,
Mathilda
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Allereerst welkom hier op het forum.

Bij een spiegelreflex kan alles op de automaat en alles handmatig en vele (afhankelijk van welk type hoeveel) manieren er tussenin.
Wat jij schetst als focus methode is mogelijk, maar wat ook vaak mogelijk is, is om van te voren al een ander focuspunt te kiezen, dus dat hoeft dan niet in het midden te liggen.

Je zou ook naar een goede fotohandel kunnen gaan en het daar laten demonstreren, of mischien is er wel een welwillend forumlid in je buurt?

Veel succes met je zoektocht
Ruud.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Bovendien kun je de oculair (het zoekerbeeld) vaak 'n aantal dioptrieën instellen. Standaard is dat +/- 2, geloof ik, maar er zijn accessoires die 'n groter bereik hebben. Mogelijk ook interessant om uit te zoeken / na te vragen.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat is sterk? Mijn rechteroog, waarmee ik fotografeer, is -7.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Mathilda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2012 19:03

Hallo,

dank voor jullie antwoorden tot nu toe.

Sterk is -11,5 en -12.

Was ook wel van plan me volgende week bij een fotozaak te laten informeren, maar ik dacht laat ik hier eens vast rondvragen.

Qua aanschaf was ik eigenlijk al uitgekomen op een model uit de Canon Eos ...d serie. Waarschijnlijk een verouderd model i.v.m. beperkt budget.

groetjes,
Mathilda
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb ook een bril en fotografeer gewoon met bril op. Wel zo makkelijk! Eigenlijk nooit problemen ondervonden. Uitsluitend lifeview gebruiken valt niet (understatement) aan te bevelen met een reflex. Vind het het door de zoeker kijken echt ondoenlijk, dan zou ik toch voor een goede compact gaan.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als ik het goed heb, is het bij een spiegelreflex zo ingesteld, dat je alle informatie op 1 afstand ziet. En daar zit ik dan ook gewoon met mijn bril naar te turen. Ik vermoed, dat een 40D voor jou prima zal gaan werken. Probeer gewoon eens uit, zou ik zeggen. Enige nadeel van fotograferen met bril op vind ik dat mijn bril er gigantisch smerig van wordt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik fotografeer ook gewoon met bril op. In het begin was het een beetje wennen (afstand bril-camera), maar nu geen enkel "probleem" meer.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik kan eigenlijk totaal niet met mijn bril op fotograferen..Ik heb + 5 en nog wat aan beide kanten en iets met symmetrie en nog wat.. Afijn ik gebruik vooral met fotograferen altijd mijn lensen :lol: .

Als je door de zoeker kijkt heb je dan wel of niet je bril op? Ik snap aan de ene kant heel goed dat je met beperkt budget zit, ken het maar al te goed. Maar in dit geval zou ik naar meerdere fotozaken gaan en daar alles uitproberen en dan tot een conclusie te komen. Het zou zonde zijn als jij je vastlegt op een specifiek model ivm geld maar wie weet past een Sony of Nikon wel beter bij je oogscherpte en is het maar iets duurder.... Welke regio zit je inderdaad, misschien zijn er mensen van het forum die je willen helpen?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar