Lightroom 4

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik ben in het bezit van Lightroom 4 legaal, en geïnstalleerd op mijn pc kan ik het nu ook op mijn
netbook installeren of krijg ik dan problemen :?

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Anoniem 4

Nee, daar krijg je geen problemen mee, mits je het programma maar niet op beide tegelijk gebruikt.
Uit de licentievoorwaarden (even snel uit het Engels vertaald)
2.1.3. Draagbare of thuiscomputer gebruik. Onderworpen aan de beperkingen uiteengezet in sectie 2.1.4, de primaire gebruiker van de Computer waarop de Software is geïnstalleerd onder punt 2.1 ("primaire gebruiker") mag een tweede exemplaar van de Software installeren voor zijn of haar exclusieve gebruik op een draagbare Computer of op een Computer bij hem of haar thuis, mits de Software op de draagbare of thuiscomputer niet tegelijkertijd met de Software op de primaire Computer wordt gebruikt.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Als je de licentie bedoelt... wat Illuminatus zegt.
Als je het technisch bedoelt... dan denk ik dat je dikke problemen krijgt, want ik verwacht niet veel goeds van LR op een netbook. Je hebt al een behoorlijk pittige laptop nodig om LR fatsoenlijk te laten draaien.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb LR4 op de Macbook Pro en de dikke Mac en ondervind geen problemen. Is Apple dan toch beter .....
# Illuminatus: Ik wil toch eens uitspreken dat ik jouw input uitermate compleet vind en lees jouw commentaar derhalve graag.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ik weet niet of dit de bedoeling is (maar kan het me wel voorstellen) maar als je vanaf je pc en je netbook dezelfde catalogus gaat proberen te benaderen...
Dat is het moment dat je problemen gaat krijgen....... ;)

LR ondersteund namelijk geen catalogus op netwerk schijven.
Hier zijn overigens wel 'work arounds' voor maar 't is maar net de vraag of je dit wil....
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb weer te gemakkelijk gedacht :oops: mijn gedachte
was ik koop een stevig netbook en dan lightroom er op
kan ik in de vakantie mijn foto's er op zetten en alvast wat bewerken
b.v. als het regend :? maar goed even wachten op de post en dan maar eens uit vogelen

Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Johan, ik zou als ik jou was eerst de gratis proefversie van LR op dat netbook installeren en kijken of het werkt voor jouw doel.
Als je namelijk de legale versie erop zet en activeert - en het werkt niet goed - ben je 1 van je 2 gebruikslicenties kwijt.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Dank je wel Ton

Ik heb de vorige versie ook legaal lightroom 3x kan ik het ook proberen
toch os heb ik het mis :?

Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Daar kun je het ook mee proberen ja, mits je die niet eerder al 2 keer geïnstalleerd hebt.
Ik weet ook even niet of de hardware-eisen van LR4 veel zwaarder zijn geworden dan van LR3. Maar als LR3 al niet goed werkt op je netbook (en dat verwacht ik) dan werkt LR4 zeker niet.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Volgens mij is er geen technische belemmering om LR meer dan 2x te installeren. Je mag hem op 2 plekken gebruiken (niet tegelijk), maar ik heb mijn LR3 (en 4 ook trouwens) al op 3 pc's/mac geinstalleerd gehad onder dezelfde licentiekey.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Aha.. wist ik niet. Ik heb een keer flink gedonder gehad met PS toen m'n laptop gestolen was en ik hem (voor de 3e keer dus) op m'n nieuwe laptop moest installeren. Misschien dat Adobe voor het goedkopere LR makkelijker is of dat ze hun beleid inmiddels hebben aangepast.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Dat is mooi mensen, maar om gedoe met de catalogus e.d. te voor komen denk ik dat ik de canon software er
op zet tijdens de vakantie .

Bedankt voor het mee denken. :wink:

Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Als je netbook krachtig genoeg is, en LR draait er nog enigszins normaal op dan hoeft dat geen enkel probleem te zijn.
Ik maakte altijd in de vakantie een 'vakantie' catalog op de laptop, welke dus totaal los staat van mijn gewone catalog thuis. Qua performance het beste, geen risisco's op corruptie van je catalog, etc...
Daarnaast had ik dan nog een losse usb disk bij me waarop ik dan weer een backup van de catalog zette, inclusief de foto's.

Eenmaal thuis importeerde ik die catalog vervolgens gewoon weer in mijn standaard catalog, en je hebt alle bewerkingen die je in de vakantie al gedaan hebt er gelijk weer inzitten, zonder een enkel risico.
Anoniem 4

RienW schreefCOLON# Illuminatus: Ik wil toch eens uitspreken dat ik jouw input uitermate compleet vind en lees jouw commentaar derhalve graag.
Dank voor je compliment. Ik probeer altijd graag en duidelijk te helpen. :D
Ben blij dat je mijn voorbeeld volgt met je uitgebreide uiteenzetting over de accu in de 7D. :lol:
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

Hallo

Ik heb Lightroom 4.1 RC draaien op een 3 jaar oude laptop met een core 2 duo 2,6 ghz processor en 3 Gbite intern geheugen.

En dat houdt niet over.

Soms duurt het best wel lang voordag er weer een foto geladen is.

Met deze wetenschap ga ik dan nu ook sparen voor een imac met voldoende geheugen.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
Gebruikers-avatar
degrotepeter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2012 14:11
CONTACTCOLON

Denk ook aan de resolutie van de netbook, deze zijn doorgaans erg laag, en ik kan me voorstellen dat dat problemen gaat geven met de interface.

Maar zoals gezegd inderaad, installeer eerst de proefversie op de netbook!
Gewoon te vinden op:
http://www.adobe.com" onclick="window.open(this.href);return false;
60d - 17-85, 55-250, 18-55

Check mij online op:
http://www.petererinkveld.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Vergeet ook niet je virusscanner zo in te stellen dat de on-access scanner de database bestanden van LR over slaat. Dit scheelt aanzienlijk heb ik gemerkt!
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Stafford schreefCOLONIk weet niet of dit de bedoeling is (maar kan het me wel voorstellen) maar als je vanaf je pc en je netbook dezelfde catalogus gaat proberen te benaderen...
Dat is het moment dat je problemen gaat krijgen....... ;)

LR ondersteund namelijk geen catalogus op netwerk schijven.
Hier zijn overigens wel 'work arounds' voor maar 't is maar net de vraag of je dit wil....
Jawel hoor, alleen moet je zoals je al zei eens een workaroundje doen. Probleem is dat LR niet wil werken met netwerkmappings. Wat hij wel wil doen is werken met iSCSI targets. Die vind je windows (of mac) als een normale schijf in je schijfbeheer. Je kan daarop zonder problemen je LR catalog neerzetten en zelfs je foto's ook op laten toekomen.
Je moet dan overgens wel een NAS hebben die iSCSI ondersteunt. Ik heb een synology en die kan dat zonder problemen. QNAP zal dat vast ook wel kunnen maar van de rest weet ik het niet.
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Jerenes schreefCOLON
Jawel hoor, alleen moet je zoals je al zei eens een workaroundje doen. Probleem is dat LR niet wil werken met netwerkmappings. Wat hij wel wil doen is werken met iSCSI targets. Die vind je windows (of mac) als een normale schijf in je schijfbeheer. Je kan daarop zonder problemen je LR catalog neerzetten en zelfs je foto's ook op laten toekomen.
Je moet dan overgens wel een NAS hebben die iSCSI ondersteunt. Ik heb een synology en die kan dat zonder problemen. QNAP zal dat vast ook wel kunnen maar van de rest weet ik het niet.
Weet je dat zeker?

Ik heb mijn NAS als een netwerkschijf gemapd (N:\)staan en die kan ik prima benaderen met LR (als N:\). Of is dit totaal anders dan wat jij bedoeld? Ik moet wel zeggen dat ik de library lokaal heb staan alsmede de plaatjes van het afgelopen jaar vanwege de snelheid en de NAS alleen gebruik voor opslag van het oudere materiaal en als extra back-up van het huidige materiaal. (en dat is zeker anders dan hierboven beschreven)

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik heb hier zelf ook een keer mee te maken gehad en dat was met een ander programma van Adobe.
Ik heb hen zelf een mail gestuurd.


Duurde even op antwoord ,maar het blijkt dat je het op meerdere machines mag installeren MITS het gebruikt word in eigen gezin (weet de precieze omschrijving niet meer) en uitgebracht word voor derde.

Je programma word zo ie zo niet geblokkeerd , maar je kan wel een melding krijgen.
Mocht je er echt niet uitkomen of je bent onzeker , stuur ze zelf een mailtje en je krijgt altijd antwoord terug.
Je moet wel een account creëren op hun site.
Dat kun je hier doen:

https://www.adobe.com/cfusion/support/i ... &loc=en_us
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar