Krijg het niet scherp.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Sinds ik mijn Sony heb omgeruild voor een Canon Eos 550d en daar een 70-300mm erbij heb ( USM), heb ik erg veel problemen om met deze lens mijn onderwerp mooi scherp te krijgen. Met de kit lens geen probleem maar met deze dus wel. Ik heb de stabilisator al uit gezet, van AF naar manueel maar of ik doe iets niet goed of er is serieus iets met die lens. Iemand nog een tip wat ik nog meer kan proberen? De onderwerpen zijn trouwens vogels op afstand.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Een voorbeeld met EXIF-info helpt ons al heel veel, anders is het heel moeilijk om te bepalen wat mogelijk de oorzaak is.
Belangrijk is in ieder geval: de minimale sluitertijd van 300mm x 1,6 (cropfactor)= 1/480e sec (nog geen rekening houdend met beweging van de vogels), aangenomen dat je op 300mm fotografeert. Gebruik je statief? Welke AF-mode gebruik je? Welk AF-punt heb je geselecteerd?

Iets om uit te sluiten dat het aan je lens licht: Stel dat je bijv een statisch onderwerp (een tas ofzo) met statief op autofocus (AF) fotografeert, voldoende licht op je onderwerp voor voldoende snelle sluitertijd, het middelste focuspunt geselecteerd, diafragma vol open (laag F-getal): is dat gekozen punt dan scherp of ligt de scherpte verder naar voren of naar achteren?
Laatst gewijzigd door 2 op Apist0, in totaal 25 keer gewijzigd.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Gebruik je een statief ? Zonder statief kun je de stabilisator beter aan laten. Ook moet je er dan aan denken dat je als je bv. inzoomt op 200 mm je sluitertijd minimaal 1/200 moet zijn (of korter). Een voorbeeld van een onscherpe foto kan ons ook helpen.
Henk.

[EDIT] zie dat apist0 me net voor was. :)
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik heb nu geen statief gebruikt.
Een foto kan ik nu ook niet plaatsen ben nl niet thuis en zit via een iPad, wordt niet eerder dan het weekend. Maar wellicht dat ik zo de instelling nog eens aanpas, ik ben nog maar een beginner dus dat zou heel goed ook een probleem kunnen zijn, echter had ik bij mijn vorige camera geen problemen. Ik fotografeer vanuit de m stand. Maar ik moet wel wennen aan de instellingen....
Wil ook de tip van Apist0 proberen met een ander onderwerp.

Ik zag vanmorgen een groenling maar ik kreeg deze met geen mogelijkheid er mooi op, zelfs niet toen ik de autostand probeerde. Wellicht kan ik het vanmiddag nog proberen tussen de bedrijven door, ik kan allen het weekend de foto's op de pc zetten.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Voordat iedereen van alles gaat suggereren lijkt het me beter om te wachten op foto's want dit heeft weinig zin zo.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Fotografeer je de vogeltjes op 300 mm? Dus met t maximale bereik van deze lens?
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

Om hardware-issues uit te sluiten: Probeer eens *met* statief, IS *uit* en op 300 mm iets stilstaands te
fotograferen en te kijken of het scherp is. Let ook even erop dat bij lage F-getallen (F2,8 of F4) je scherptediepte,
zeker op die afstand ook heel klein is.

Ik heb zelf ook een 550D en naar mijn mening is de AF geschikt voor alles wat stilstaat (bewegende onderwerpen, zoals
slakken, moet ook nog wel lukken :P )... Maar serieus, van de 100 vogels-in-vlucht foto's (uit de dierentuin) gooi ik ook
70% ofzo weg wegens 'onscherp' (en daarbovenop 25% wegens kadering ^^) .
Voor snelle & goede AF lijkt de 7D beter geschikt te zijn.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

karin115 schreefCOLONVoordat iedereen van alles gaat suggereren lijkt het me beter om te wachten op foto's want dit heeft weinig zin zo.
Lijkt me erg zinvol, voorbeeldfoto's zijn gewoon essentieel bij dit soort vragen. :)
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Het heeft even geduurd ivm met een ongeval binnen de vrienden kring.
Afijn ik heb hier wat foto's alleen verkleind trouwens.

AfbeeldingCamera: Canon EOS 550D
Lens: 75 mm
Exposure: Manual exposure, 1/512 sec, f/7.1, ISO 800

AfbeeldingCamera: Canon EOS 550D
Lens: 180 mm
Exposure: Manual exposure, 1/512 sec, f/7.1, ISO 800

AfbeeldingLens: 300 mm
Exposure: Manual exposure, 1/512 sec, f/8, ISO 800
Allen gemaakt met een 75-300 mm van Canon zelf en behalve de flamingo zijn ze met statief gemaakt.


AF is Af Servo
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Wellicht dat iemand hier ook nog een tip op kan geven ivm de scherpte?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou geen AI-servo gebruiken bij onderwerpen die redelijk op de plaats blijven.
Zit er een filter op het objectief?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ja een uv beschermfilter maar geen getinte..
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Probeer het eens zonder filter, je weet maar nooit :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ja ga ik ook proberen, maar het zou toch niet mogen eigenlijk...
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Heb het filter er gelijk maar af gehaald morgen maar eens wat proberen. Vind het alleen wel vreemd dat het misschien zo'n verschil kan maken..
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is het proberen waard :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Mehari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 16:16
WoonplaatsCOLON Haarlem

En de focus op one shot zetten.
Op servo blijft de autofocus altijd een beetje zoeken bij statische onderwerpen.
2x 20D, Sigma 17-70 DC, Sigma 18-125 DC OS, Canon EF 28-135 IS, EF-S 18-55 IS, EF 70-300 IS USM.
(En nog wat Pentax spul: K100D, DA 18-55, DA 50-200, MX, MEsuper, Pentax 50mm 1.2 en 1.7,
Vivitar 28mm 2.8 en 75-205 3.8, Tokina ATX 28-85)
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik had ook een " scherpte" probleem. In het menu " Beeldstijl (standaard)" stond " scherpte op 0, deze op 7 gezet en de scherpte werd een stuk beter.
Ga niet aan je zelf twijfelen, maar spit eerst de camera goed door. Wat ook help:
maak een foto met volle lensopening, bijvoorbeeld een grasveld, stel de afstand op 4 meter en kijk of op de foto een bepaald punt wel scherp is. Als je het op een statief doet en met IS uit en haal het filter voor de lens weg. Gebruik een afstand ontspanner of de zelf / tijd ontspanner van de camera.
Een statief probleem bij mij was de grip. Ik heb zo'n goedkope voor 50D en bij nader onderzoek bleek deze op statief erg veel beweging te kunnen maken. De bodem is te zwak, dus met mijn 70-300 geen grip meer als ik op statief werk.
Het zijn maar een paar dingen die ik geprobeerd heb, maar mijn scherpte is terug.
Als met al je lenzen het zelfde scherpte probleem is, lijkt het mij niet voor de hand liggend dat het aan de lenzen ligt.
Bottum line: blijf zoeken en niet opgeven. Check een voor een alle mogelijkheden en let op veranderingen.
Succes!

Rien
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

RienW schreefCOLONIk had ook een " scherpte" probleem. In het menu " Beeldstijl (standaard)" stond " scherpte op 0, deze op 7 gezet en de scherpte werd een stuk beter.
Ga niet aan je zelf twijfelen, maar spit eerst de camera goed door. Wat ook help:
maak een foto met volle lensopening, bijvoorbeeld een grasveld, stel de afstand op 4 meter en kijk of op de foto een bepaald punt wel scherp is. Als je het op een statief doet en met IS uit en haal het filter voor de lens weg. Gebruik een afstand ontspanner of de zelf / tijd ontspanner van de camera.
Een statief probleem bij mij was de grip. Ik heb zo'n goedkope voor 50D en bij nader onderzoek bleek deze op statief erg veel beweging te kunnen maken. De bodem is te zwak, dus met mijn 70-300 geen grip meer als ik op statief werk.
Het zijn maar een paar dingen die ik geprobeerd heb, maar mijn scherpte is terug.
Als met al je lenzen het zelfde scherpte probleem is, lijkt het mij niet voor de hand liggend dat het aan de lenzen ligt.
Bottum line: blijf zoeken en niet opgeven. Check een voor een alle mogelijkheden en let op veranderingen.
Succes!

Rien

Die heb ik net verzet hij stond op 5, maar heb je alle beeldstijlen dan op 7 gezet? Voor de rest staat alles op 0 heb ik net gezien.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik hoop dat ik je verder geholpen heb. Je foto's op Flickr zien er goed uit. Aan je techniek ligt het niet.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar