AWD

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
hansjhk

Impressie awd vogelenzang
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding

canon 20>40D
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Die vos heb je toch maar mooi te pakken, de meeste mensen (incl mijzelf) zien hem nooit. Ik denk dat je wel verwacht dat er fototechnisch nog wel aan te merken is:In het algemeen zijn ze te rommelig en klopt de witbalans vaak niet.

1, rommelig bijv die takken die naar binnen steken aan de linkerkant. Dichterbij en lager gaan zitten
2en3 mooie vos. Hier zit de witbalans niet goed, kijk maar het zijn twee dezelfde foto's met geheel verschillende kleuren. Dit had je kunnen corrigeren in je software
4, ook erg rommelig en behoorlijk vlak (weinig contrast) takken onderaan storen behoorlijk
5.Voorgrond een stuk vanaf croppen is niet interessant, ook hier kan meer contrast in gebracht worden
6. veel teveel takken in beeld.
7, staat behoorlijk scheef, meertje loopt leeg zo aan rechterkant :D Ook hier kan meer contrast in gebracht worden

Het is heel wat, maar het is bedoeld als opbouwende kritiek. Dus niet ontmoedigd raken maar probeer de volgende keer op bovenstaande te letten

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Eens met bovenstaande reactie.
En als je kwalitatief betere foto's wil krijgen moet je ook op andere tijdstippen gaan fotograferen. Het licht is nogal hard (vooral foto 4 en 5).
Inderdaad vrij komisch om foto 2 en foto 3 na elkaar te zien. Zie je zelf de verschillen?
Foto 7 had meer naar links gedraaid kunnen worden, zodat er meer van "het meer" zichtbaar is, en je daar naar toegeleid wordt.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Persoonlijk vindt ik ze allemaal net een tikkeltje te donker..
De foto's van de vos vindt ik persoonlijk niet zo heel bijzonder.
Kan me ook niet indenken dat je daar wellicht mooiere van hebt.

Persoonljik vindt ik foto 6 dan wel weer wat hebben. Het geeft een beetje een bespiedt gevoel met al die takken er voor.
Dit is iets wat heel persoonlijk is. Heb nl zelf een tijdje terug op een ander forum wat foto's gezet van dieren die"vrij"stonden en met wat takken er voor voor het bespiedende effect. Persoonlijk vondt ik ze erg geslaagd maar de reacties daar waren ook dat de meest dan weer niet vonden. Dit is dus heel erg persoonlijk.

Foto 7 staat iets scheef en iets meer water was denk ik ook wat mooier geweest.

Verder heb ik ook het idee dat ik iets scherpte mis. Maar dat kan ook aan mijn beeldscherm liggen (op het werk).

Ik denk dat je er wel iets meer uit had kunnen halen dan dat nu het geval is.
Wellicht heb er nog wat in de serie die er iets meer uitspringen?

Gr Marcel
hansjhk

en dan ga je je registreren op dit forum .
allemaal te gek welkom op dit leuke forum .
en dan zet je even een paar plaatjes neer .
wordt je totaal afgebrand door de heren .
ik zal in vervolg als ik een beest ga fotograferen .
even vragen of het even uit het bos wil komen .
want de takken zitten in de weg .
en ik zal ook in vervolg de KNMI bellen of het bewolkt wordt of dat er een zonnetje komt .
is er nog meer commentaar van de beste fotografen van dit o zo behulpzaam forum .
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je gevoel van afbranden niet deel...
Wat ik zie zijn opbouwende reacties met tips die je mee kunt nemen (of niet) naar een volgende keer, zoals..scheve horizon, verkeerde witbalans en letten op storende elementen. Juist van dit soort op en aanmerkingen leer je beter te kijken en betere foto's te maken...
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een beetje een vreemde reactie..... :shock:

De reacties hierboven zijn mijn inziens goed bedoelt en moet je zien als opbouwend kritiek en zeker niet om jou af te branden, zoals jij het noemt.
Ik neem aan dat je de foto's laat zien om adviezen en tips te krijgen om jezelf daarmee te verbeteren of heb je liever alleen reacties dat het geweldige en prachtige foto's zijn ?
Om mensen die er tijd in stoppen om een reactie te geven op je foto zo te bedanken komt op mij wat vreemd over en weerhoud mij er van om een reactie te geven op je foto's.

Jammer....... :(

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik kan me iets van de reactie van je voorstellen, Maar dit is wel het risico wat je loopt als je foto's zo op een forum zet.

Foto 1 vind ik niet verkeerd aan compositie en scherpte, Wel zou ik nog proberen om de koe nog iets meer te isoleren van de achtergrond(door nog wat hoger in de diafragma te gaan zitten)
foto 2 zou ik ook hoger in diafragma gaan zitten, Je hebt nu zowat het hele bos vrij scherp, waardoor de vos niet vrij komt van de achtergrond. De compositie vind ik nou niet zo spannend doordat je alleen de rug van de vos ziet.
foto 3 eigenlijk hetzelfde als foto 2.
Foto 4 en 5 zijn genomen in hard licht wat het er niet mooier op maakt. Je onderwerp wordt overbelicht wat niet mooi is. Daarvoor hoef je het KNMI niet te bellen, Dat kan ook een beetje met verstand.
foto 5 het idee is leuk, maar door de takken die net onscherp voor je lens komen , krijg je vreemde strepen op je foto, Je had mischien kunnen proberen om op een iets vrijere plek te gaan staan waar je een mooiere zicht had, Dat is altijd weer uitzoeken en lastig.
Foto 6 Jammer dat hij wat donker is, Mischien de volgende keer iets overbelichten. En ook heb ik het idee dat hj wat scheef staat.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Kennelijk is dus kritiek niet gewenst om je verder te helpen voor de ultieme plaat..
Het lijkt me toch dat als je foto's plaats om te delen en ze net wat minder zijn voor de meeste hier dan dat jij verwacht, je kritiek (op- en aanmerkingen) en tips krijgt om toch de mooie ultieme plaat te maken je het direct negatief opvat.
Jammer zo'n instelling.

Iedereen heeft mooie en slechte foto's maar door kritiek (op- en aanmerkingen) leer je juist om er meer uit te halen.

Je reactie "ik zal in vervolg als ik een beest (dier) ga fotograferen even vragen of het even uit het bos wil komen" vindt ik wel een rare zin.
BIj natuurfotografie is het vooral geduld hebben en (lang)wachten voor de ultieme plaat. Van de 1000 die ik schiet zitten er vaak ook maar een paar bij die ik mooi vind (en ja als ik ze dan plaats zijn er zat die het weer niets aan vinden)

Ik heb zelf het gevoel dat je in je serie wellicht mooiere foto's hebt zitten. Bijvoorbeeld die van de vos. Die loopt daar de hele dag rond te bietsen voor eten. Het lijkt me dan ook sterk dat dit de enige 2 foto's zijn de je hebt gemaakt. Graag zou ik dan ook andere zien. Deze zijn qua compsitie niet zo spannend.

De reacties hier zijn voornamelijk bedoelt om je verder te helpen maar als je dat niet inziet het alleen maar ziet als kritiek is dat erg jammer..

Zie dat je uit Nijmegen komt.. Ga een keer mee naar de HV wellicht kunnen we dan wat van elkaar leren om de ultieme plaat te krijgen.

Ook ik moet nog heeeeeeeeeeeel veel leren en door samen met iemand op pad te gaan leer je weer van elkaar.

Gr Marcel
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar