Canon EOS 7D of Canon EOS 5D mark 2 ????

ModeratorCOLON Global Moderators

Anouska
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2012 13:28

Hallo,
Wie kan mij adviseren? Ben toe aan een nieuwe camera...
Zit te twijfelen tussen de 7D of de 5D Mark 2.
Waar zit het verschil, wat mis ik als ik de 7D koop te opzichte van de 5D?
Alvast bedankt voor je reactie !!!!
Anouska
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Deze cams kan je niet vergelijken in de zin dat de één beter is dan de ander. De 7D is een 1,6 crop cam, met een uitmuntende AF. De 5DII is een fullframe camera, met uitmuntende beeldkwaliteit. Wil je allebei? Dan wordt het de 5DIII...
Dus beide cams hebben een heel andere doelgroep. Maw wat zijn je wensen?

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hoi Anouska
ik denk dat het antwoord van Beasar het krachtig samenvat. 7D voor AF en snel bewegende onderwerpen, 5DII voor beeldkwaliteit. Ik heb zelf de 7D en kan eigenlijk altijd prima uit de voeten (afhankelijk van de lenzen). Als er hoge ISO gevraagd wordt, zie je sneller ruis opkomen dan bij een 5DII. Vriend van me heeft een 5DII en we schieten nog wel eens wat samen, vandaar dat ik de vergelijking kan maken. Krijg voor jezelf helder wat je wilt en maak dan je keuze

Succes met kiezen

Peter
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb ze beide, gebruik ze beide voor hele verschillende dingen.
5D mk II heeft een veel mooiere sensor. Beter dynamisch bereik, minder ruis, meer pixels, full frame
7D is rapper, heeft ook geen slechte sensor. Betere autofocus. Veelzijdiger.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor zowel de 7D als de 5DII zijn (bijzonder) goede objectieven wel een vereiste.
Welke objectieven bezit je nu?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Je zegt dat je toe bent aan een nieuwe camera.

Waarom? Is de huidige niet snel genoeg, mis je de hoe iso's of ben je het wisselen van de rolletjes zat.
Met andere woorden, wat zijn de knelpunten en wat heb je dan nu voor cam?
Ruud.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Als je zit te twijfelen tussen de 7D en 5D MK2 dan zou je ook de 5D MK3 kunnen overwegen. Wel flink wat duurder maar zeer goed AF systeem en nog minder ruis. Daarnaast heb ik gemerkt dat het dynamisch bereik wat groter is.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

En wat Boels ook al opmerkte: Welke objectieven heb je?
Is het niet vanwege de kwaliteit, dan wel of ze EF of EF-S zijn.
Heb je alleen EF-S lenzen, moet je die ook nog vervangen als je voor de 5DII/III gaat.
Ruud.
Anouska
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2012 13:28

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik heb nu een 400d, dus het wordt nu tijd voor een echte camera, vandaar.
Ik heb drie objectieven; macro 60mm, EFS, 70-300mm, EF, En 17-85mm ( weet niet EF of EFS).
De mark 3 is echt te duur voor mij, helaas...

Zelf vind ik beeldkwaliteit erg belangrijk dus ik denk dat het de 5 Mark 2 wordt....
Of passen die objectieven daar niet op???

Groeten,
Anouska
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alleen EF-objectieven passen op een FF, dus van de drie alleen de EF 70-300.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als ik je een advies mag geven dan zou ik eerder geneigd zijn te zeggen, verdeel je geld een beetje, koop een mooie 60D en een goed lens erbij, dan maak je een veel grotere sprong voorwaards dan alleen een 7D body.
Als je met je huidige lenzen alleen een 7D body koopt dan ga je er zo op het eerste zicht niet zo bijster veel op vooruit, hooguit meer pixels en sneller met meer gadgets.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Beeldkwaliteit vinden we hier allemaal erg belangrijk, toch schiet niet iedereen hier met een 5D...
De beeldkwaliteit van de 5D is zoals gezegd inderdaad uitstekend, maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee alle andere camera's ineens slechte kwaliteiten afleveren!? Kortom, ook als je voor de 7D zou gaan heb je een uitstekende beeldkwaliteit, welke afhankelijk van jouw voorkeur van fotografie nog weleens veel aantrekkelijker kan zijn. Hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld komt jouw opmerking 'Zelf vindt ik beeldkwaliteit er belangrijk, dus het wordt een 5D' over alsof alle andere camera's crap zijn. Ook je 400D is tenslotte een echte camera!
Gezien het feit dat je zelf het verschil tussen een EF-s en een EF lens niet weet heb ik zo het vermoeden dat je nog een hoop kan leren op fotografiegebied. Dat wil niet zeggen dat een 5D daarmee niks voor jou is, maar je stapt er wel gelijk het professionele segment in, terwijl je de basis niet kent.

Maar goed, als je voor de 5D gaat, dan betekent dat dus ook dat je je 60mm macro en je 17-85 mag verkopen, en er iets nieuws voor terug moet halen. Hou hiermee wel rekening in je budget.

edit: zelf zou ik je overigens hetzelfde als Closeshooter adviseren. Je huidige lenzen weten het volle potentieel van de 7D ook maar nauwelijks te benutten.
frankb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2005 06:20
WoonplaatsCOLON Elburg

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan.
(ik had een 350D en wilde wel eens wat meer)

Uiteindelijk wilde ik toch een fullframe en ben voor de 5D MKII gegaan, ik vond de extra uitgave voor de MKIII ook teveel. (ook hier is het hobby)
Waarom fullframe? De meeste foto's die ik maak zijn van mensen, huisdieren landschappen. Dan maakt de wat mindere AF en aantal opnames per seconde niet zoveel uit.

Wanneer je bv veel vogels wilt fotograferen is denk ik de 7D een betere keuze, snelle AF en meer opnames per seconde, de cropfactor helpt je dan ook nog eens met je tele mm's.

Ik ben nu gestart met een kit dwz daar zit de 24-105L lens bij, scheelt ook weer iets en een goede lens voor de MKII om mee te starten.
Helaas kon ik mijn EF-S lenzen nu ook afvoeren. (die hebben ondertussen allemaal een nieuw baasje)

Het is een beetje opnieuw beginnen. Maar ik heb er nog geen spijt van gehad.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Anouska schreefCOLON....Ik heb nu een 400d, dus het wordt nu tijd voor een echte camera...
Anouska schreefCOLON...Zelf vind ik beeldkwaliteit erg belangrijk dus ik denk dat het de 5 Mark 2 wordt....
Jij maakt de foto's, de beeldkwaliteit wordt maar voor een klein deel bepaald door de camera. Ook de 400D is een prima camera waarmee je zeer goede foto's kunt maken. Wat mis je aan de 400D, dat je er zo minderwaardig over spreekt? Als je denkt dat je foto's opeens beter worden met een nieuwe camera, dan zul je bedrogen uitkomen.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Voor de beeldkwaliteit zijn objectieven veel meer bepalend als de camera, dus daar heb ik toentertijd eerst mijn geld in gestoken. Wellicht is dat ook voor jou te overwegen.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik ga met de laatste 2 sprekers mee. Als je al wil investeren in beter materiaal, ga dan eerst voor betere lenzen. Het is toch een samenwerking van materiaal en met die ene geschikte lens die je nu hebt is het eigenlijk qua body nogal overkill.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Niks mis met 'n 400D!
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Anouska
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2012 13:28

Ik wil helemaal niet negatief doen over de 400d hoor, wil gewoon iets nieuws. Een camera die meer kan...
Passen op de 60 d dan wel alle objectieven?..... Zit nou helemaal te twijfelen......

Gr.,
Anouska
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Anouska schreefCOLONPassen op de 60 d dan wel alle objectieven?.....
JA!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Anouska schreefCOLONIk wil helemaal niet negatief doen over de 400d hoor, wil gewoon iets nieuws. Een camera die meer kan...
Passen op de 60 d dan wel alle objectieven?..... Zit nou helemaal te twijfelen......

Gr.,
Anouska
Wat wil je dat ie meer kan, meer beelden per seconde schieten, snellere/meer AutoFocus mogelijkheden, grotere sensor, uitklapbaar scherm etc.?
Lastig voor ons om advies te geven, als je nu de 400D bezit is behalve de 60D ook de 600D aan te raden(qua grootte en handling).
De sensors zijn vrijwel gelijk, in omvang is de 600D iets kleiner en lichter, schiet minder beelden per seconde en de AF-mogelijkheden zijn wat minder.
Hoef je niet per se een uitklapbaar scherm, kan je nóg meer geld besparen door een 550D te kopen en de rest te steken in mooie objectieven :)

De 7D heeft (vrijwel) dezelfde sensor als de 60D, 600D en 550D, dus draait het je enkel om beeldkwaliteit, zou ik voor de 550D gaan+mooie set objectieven.
Wil je sportfotografie doen, zou ik de 7D aanraden, wil je je écht verdiepen in portret/landschap dan zou ik de 5D Mark II kiezen, maar dat gaat je een hoop meer kosten i.v.m. je objectieven.

Wil je gewoon van alles een beetje dan zou ik gewoon de 550D aanschaffen, maar met het advies wel even in de winkel het verschil te 'voelen' tussen de 550D en 60D.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar