prima's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Of eigenlijk primes

D'r is een bepaalde 'heilige drie-eenheid'; de 35, 85 en 135mm L-varianten van Canon. Totaalprijs ruim 4000 euro.
Da's best aan de prijs zeg maar.

Second best?
Geen idee, ik zoek ze eigenlijk.
De 135mm valt relatief wel mee (onder de 1000 euro)

Prijs/kwaliteit is de 85mm f/1.8 ook al fantastisch (heb hem zelf, doe hem denk nooit weg)
D'r boven (qua bereik) de 200 f/2.8 (ca 700 euro) biedt ook enorm veel waarde voor zijn geld (spijt dat ik die ooit heb verkocht)

Maar als je kijkt naar die 35mm en je wilt onder de 500 euro slagen, lukt dat dan ook?
Ja, die zijn er. Maar die qua prestaties ook gelijk zijn aan de 85mm f/1.8 en 200 f/2.8

Kortom, ik zoek een 35mm die zo rond de 85mm f/1.8 presteert. Adviezen?
Is de 35mm f/2.0 nog iets op huidige camera's? Als ik naar de revieuw op Photozone.de kijk: http://www.photozone.de/canon-eos/157-c ... 0d?start=1" onclick="window.open(this.href);return false; dan valt dat nog niet geheel tegen. Zeker voor iets meer dan 200 euro. Maar heeft er iemand ervaringen mee?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Kent iemand dit objectief?
Samyang 35mm f/1.4 ED AS UMC
http://www.the-digital-picture.com/News ... myang-News" onclick="window.open(this.href);return false;
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als je goed zoekt en je wilt eventueel ook internationaal kopen, kun je de 135 voor ongeveer 750-780 euro incl. verzendkosten en belastingen krijgen.
Dan heb je direct al 200 euro winst te pakken.

De Samyang 35 krijgt hele goede reviews maar is wel MF.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

probleem is altijd, dat weet je zelf ook, de wat goedkopere primes (enkel uitgezonderd) presteren niet al te best vol open, als je ze gaat knijpen dan zijn ze al snel vergelijkbaar met de L zooms,, zoals de 17-40 bv, dan valt gelijk het voordeel weg van de lichtsterkte, das jammer.
De L primes zijn een uitzondering daarin, presteren geweldig op alle openingen, zijn erg mooi qua kleurweergave/contrast.

Ik heb zelf een 28 mm prime, niet zozeer voor de scherpte, maar wilde gewoon een handig klein lensje voor als ik een wandelen ga met weinig aan mijn schouder qua gewicht, in dat opzicht vodoet dit lensje prima, denk dat een 35 mm 2.0 in dezelfde categorie valt, handig, klein en licht.

Dus eigenlijk is er geen lens die in de buurt kan komen die alle eigenschappen bezit van de ""holy trinity"" .

Alternatieven zijn natuurlijk de sambal lenzen of hoe heten ze ook alweer, alleen manual focus, das minder als je voor snelheid gaat.

Heb zelf de ""lord of the (red) Rings gehad, de 135 mm en als ik nog wel eens beelden terug zie die ik ermee gemaakt heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik deze weggedaan heb, maar ja ben nou eenmaal een zoomert van nature en geen primert.

Dus concreet, of je gaat een hypotheek aan voor de L''s of je doet concessies en neemt genoegen met een handzaam scherp lensje wat goed presteerd, maar niet beduidend beter dan de L zooms.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor zover ik over de 85mm f/1.8 kan spreken (heb nooit met de L-variant ervan gewerkt) dan zou ik al prima (vandaar de topicnaam) tevreden zijn met kleinere brandpunten van dezelfde kwaliteit. Dat die 35mm f/2.0 de L niet haalt, dat snap ik ook wel voor dat geld, maar de kwaliteit halen van een 85mm f/1.8 zou ik al zeer prettig vinden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik lees en zie goede dingen over de Sigma 30mm 1.4. Die zit in die range en heeft wel AF. Geen L, maar wel veel waar voor je geld.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deos schreefCOLONmaar wel veel waar voor je geld.
En dat is wat ik eigenlijk een beetje zoek, gewoon veel waar voor het geld. Voorbeelden; de 85mm f/1.8 de 200 f/2.8
De 50 f/1.8 niet. Wel een goede prijs/kwaliteit, maar niet de kwaliteit die ik zoek en ik vind persoonlijk 50mm een krom brandpunt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Deos schreefCOLONIk lees en zie goede dingen over de Sigma 30mm 1.4. Die zit in die range en heeft wel AF. Geen L, maar wel veel waar voor je geld.
wat ik van Jeroen weet is dat hij vooral werkt met Full-frame camera's. helaas is de Sigma 30mm f1.4 gemaakt voor crops.
ik heb me de laatste tijd flink in de rondte gespeurd om een nieuwe set aan te schaffen / om te ruilen. vanavond gaat de 24-70 weg, hiervoor in de plaats komt de 35mm. de 85 f1.8 had ik al. de reden dat ik voor de 35 f1.4 ga en niet voor de F2.0 is toch de kwaliteit op alle fronten. hoewel de beeldkwaliteit nog best prima is (op de enorm drukke bokeh en minder contrastrijke foto's na) laat de bouwkwaliteit echt te wensen over. hij voelt niet degelijk aan en de focus is echt verdomd traag in vergelijking met USM objectieven. het geluid is als een soort kleine gehaktmolen! natuurlijk is dit niet voor iedereen een bezwaar, voor mij was het in vergelijk met de rest net wat te!

Verder heb ik een tijd zitten twijfelen om de Samyang aan te schaffen. na veel te manual focussen met mijn 50mm en 85mm ben ik erachter gekomen dat dit voor mijn doeleinden te wisselvallig is en dat ik wellicht met verbetering van mijn techniek beter zou worden echter hecht ik toch veel waarde aan Autofocus. De beeldkwaliteit van het objectief is wat ik zo zie en lees wel echt prachtig en op L niveau. de bouw is ook prima te noemen. Ik heb zelf geen hands-on ervaring met het objectief.

Uiteindelijk ga ik morgen toch voor de L variant. 35mm blijkt voor mij zo'n beetje het meest gebruikte brandpunt op de 17-40 en de 24-70. het viel me op dat ik bij de tamron 17-50 dit brandpunt ook voornamelijk gebruikte. het leek me daarom verstandig om optisch een goed objectief terug te kopen. of hij gaat bevallen weet ik nog niet. maar ik ga er absoluut vanuit gezien ervaring met andere objectieven uit de L serie.

Succes met het maken van je keuze! mocht je hem een keer aan de tand willen voelen ben je welkom.

Gr Sven
Canon
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

sven2912 schreefCOLONwat ik van Jeroen weet is dat hij vooral werkt met Full-frame camera's.
Ahh ok dat wist ik niet!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

The Canon EF 35mm f/2.0 Lens is a nice lens - Sharpness, size, weight and price are its best features. I don't recommend this lens for full frame body users.
dit is van de Digital Picture.. :o


verder dacht ik juist dat de 35mm 2.0 niet echt zo fantastisch was op scherpte..
maar vind de site niet meer waar ik dit gezien heb.. ;)
tijdens het zoeken kom ik alleen maar goede reviews tegen waar staat dat deze juist super scherp is.. :P

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik gebruik ook full frame, niet vooral. Het varieert tussen alle sensorformaten van de Canon DSLR's. Het moet natuurlijk wel op alle camera's passen.

Ik vind het lastig. Ik weiger eigenlijk een beetje om een kapitaal aan primes uit te geven. Ja, ze zullen misschien fantstisch zijn, maar ik ben vaak te flexibel in mijn werk en daar belemmeren primes me in.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

maar als je "te flexibel" bent. is een prime dan wel waar je naar op zoek bent? wat voldoet er bijvoorbeeld niet aan je huidige zooms of set?
Canon
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind de kwaliteit van mijn 85mm bijvoorbeeld veel beter dan mijn 70-200 of 24-105 op 85mm. Soms doe ik dingen waarin ik niet zo flexibel hoeft te zijn, dan werk ik graag met de 85mm bijvoorbeeld. Denk hierbij aan het maken van portretten of zo. Maar aangezien dit voor mij nu niet gruwelijk veel geld oplevert (lees 0, want modellen e.d. is voor de hobby) wil ik ook geen 1500 eurp voor een enkele lens uitgeven. Dat is een beetje de gedachtengang erachter.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb net testcarts bekeken van de canon 35mm F2.0 en Sigma 30mm F1.4. Ik ben best wel geschokken van de kwaliteit met een groter diafragma van F2.8. Zonde geld lijkt me. Ik was zelf ook wel geintereseerd, maar nu niet meer.

Ps. De samyang presteerd wel uitmuntend, maar ja de "af" zou ik ook niet willen missen. Ik heb zelf namelijk last van Front/Backfocus. Ze hebben het geprobeerd maar ik val niet te kalibreren...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer je kijkt op zo'n cropcam, dan is het van een 35mm f/2 toch niet veel slechter dan een 85mm:

85mm f/1.8
Afbeelding

35mm f/2.8
Afbeelding

kijk je naar full frame, dan valt het ook wel meevallen. Wel frapant dat de waardes op full frame opeens zomaar hoger liggen ;)


85mm f/1.8
Afbeelding

35mm f/2
Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Kijk hier, en let vooral op de corner scherpte. Op een crop zal de 35mm F/2.0 idd beter presteren...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Leg daar eens een 35mm f/1.4 L naast, dan mag die zich toch wel schamen voor dat bedrag meer:


Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Betreft de corners zeker! Midframe tekent natuurlijk wel vlijm scherp.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik had de grafieken van de 35 eigenlijk nooit zo goed bekeken, maar dat is inderdaad wel vrij dramatisch. Op 1.4 en 2.0 eigenlijk volledig onbruikbaar in de hoeken? In de praktijk kun je dit wel een beetje maskeren door je onderwerp alleen centraal te plaatsen, maar op een gegeven moment wil je ook wat afwisseling in compositie lijkt me :D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Lees ff mee.....
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar