Lotte@Ton Canon

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Onlangs kwam Lotte langs in m'n studio voor een cadeaushoot. Lotte wilde geen 'fotomodel spelen', moet daar niets van hebben en heeft dus ook nul-komma-nul cameraervaring. Een 'gewone' foto wilde ze dan toch wel, maar liever ook wat anders-dan-anders. Dat laatste vond ik een leuke uitdaging. Zonder het tegen haar te zeggen, vormde ik film-stills als beeld in m'n hoofd; uit die filmhuis zwart-wit films uit de jaren zestig/zeventig. De volgende truc was om haar niet te laten poseren en zo spontaan/naturel mogelijk vast te leggen. Ik heb er snoeihard licht voor gebruikt van een diepe/grote relector. Maar één lichtbron en een groot reflectiescherm op een metertje afstand. Dit is er uit gerold:

1. Begonnen met een 'gewone' foto

Afbeelding

2. Daarna even omschakelen en warmlopen voor de dramasfeer

Afbeelding

3. Om vervolgens te eindigen met deze

Afbeelding
Anoniem 3

En wil ze na het zien van deze resultaten nog steeds niet poseren?

Mooie serie, Ton.
Toch spreekt de eerste me het meeste aan, zal wel door haar glimlach komen... :oops: :wink:
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Jammer dat ze niet vaker wil langs komen hoor.
Ze komt heel naturel over.
Wat dacht je: Eerst op haar gemak stellen boven en dan ..... naar de kelder? hahahaa
Bij nr 3 is het hoofd een beetje "afgesneden" . ;)
Mooie omzetting naar z/w.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Mooi om het verschil in huidstructuur te zien tussen de 1e foto en de laatste 2. Ik kies toch voor au Naturel in plaats van de strijkboutfunctie van Photoshop. Belichting is dik in orde en de bewerking van de zwart-wit foto´s ook, de rand is echter niet mijn smaak.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Ik vind nummer 3 juist erg gaaf. Mooie blik in d'r ogen en mooi belicht.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik vind ze erg mooi....zou het zelf niet beter doen...heel goed!
Met met name bewerken bewerken moet ik nog veel leren....en fotograferen trouwens ook ha ha
Grt marco
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Jahaa! Nr. 3!

Netjes hoor. Knap dat je dit beeld had en een 'onwillig' model daarnaartoe hebt weten te krijgen.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Geef mij je tussenfase maar! Haar blik is mi het spannendst op die foto. Bij drie vind ik persoonlijk de ogen en mond iets minder. Verder gaaf hoor
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Mooi zeg! En knap geregisseerd van jouw kant, Ton! Je zou op basis van deze foto's niet zeggen dat ze geen ervaring heeft...
Gebruikers-avatar
Fotar
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2011 10:02
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Netjes gedaan Ton, uiteraard hebben de nr. 2 + 3 mijn voorkeur. Dit heeft alles te maken met de omzetting, lekker stoer!
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Dank voor jullie reacties! Ik heb begrepen dat één-foto topics niet zo op prijs gesteld worden. Daarom heb ik er maar een soort opbouwverhaaltje van gemaakt. En om het verschil in stijlen te laten zien in zo'n korte tijd.

Foto's als nr 1 vind ik zelf fotografisch niet zo kicken. Dat soort beelden worden voor 80 % of meer gedragen door de persoon die wordt afgebeeld en in dit geval ook goede visa. Bij dit soort beautyshots hoef je fotografisch niet te pieken. Het is vooral de techniek die moet kloppen. Ben het er overigens wel mee eens dat hij een tikkie te glad is.

Foto's 2 en 3 daarentegen vragen fotografisch veel meer wat betreft creativiteit, beeldend denken en andere techniek dan de standaard studiotechniek. Dat vind ik dus wel kicken en geeft mij althans ook veel meer voldoening.

Nummer 3 is met grote voorsprong mijn persoonlijke favoriet. Sterker nog, hij is verhuisd naar mijn mapje "beste foto's". Het is trouwens ook Lotte's grootste favoriet zonder dat we elkaar gesproken/beïnvloed hadden. Kan me Bob z'n reactie goed voorstellen, want het enige waar ik zelf ook nog over twijfel is het kader.

Over de aansturing. Het lukt (mij) nooit om met een onervaren model zo'n foto en expressie echt te ensceneren. Ik denk dat het me zelfs met een ervaren model amper lukt. Wat ik gedaan heb, is een sfeertje creëren waardoor ik dit soort beelden (die ik wel in gedachten had) kon maken. Lotte had nog 2 vriendinnen bij zich. Ik heb de dames gevraagd om erg dicht bij elkaar te staan en op de grond te zitten en over een wat serieus onderwerp met elkaar te gaan kletsen. Belangrijkste boodschap was "ontspan je", "ga in interactie met elkaar" en "let niet op mij en kijk niet in de camera" en dat deden ze prima. Vervolgens ben ik er een kwartiertje met m'n camera omheen en tussendoor gelopen en heb ik een stel van dit soort ongeposeerde foto's gemaakt. Zo doe ik dat vaker en soms levert het fraaie beelden op en soms ook helemaal niet. Maar dat vind ik niet erg. Persoonlijk vind ik het nog altijd leuker dan de meer gestyleerde, technische beautyfotografie. Ieder z'n smaak :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar