IJzig IJsland

De beste en mooiste foto's in de categorie 'Natuur'

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Waanzinnig mooie foto's.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Dank allen voor zoveel mooi commentaar! Daar wordt een mens zowel blij als verlegen van.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Fijn weer een schitterende serie van je te mogen bekijken. :D :D
Naast een met zorg gemaakte serie met oog voor compositie en detail weet je mij ontzettend tre raken met je gevoel voor licht en het dynamisch spel hierin.
Van mij mogen ze zo tentoongesteld worden en ze zouden niet misstaan naast je vorige exposerie!!!!!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Anoniem 4

Tja, wat moet ik daar nog aan toe voegen. In één woord: schitterend. Stuk voor stuk en daarom geen voorkeur.
Ja, ook ik wil daar graag naar toe. Het is een uitgesproken fotobestemming.
Over de foto's valt hier niet veel meer dan al gedaan is te vertellen, maar misschien wil je hier eens uit de doeken doen hoe je die trip hebt voorbereid en wat informatie geven over de bezochte plaatsen.
Misschien is er zelfs een meeting/tentoonstelling van te maken gezien alle belangstelling op het forum en wellicht dat dat gaat leiden tot een EOS Digitaal uitstap(je) naar IJsland. :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Erg mooi Ina, dingen waar ik dagelijks van mag genieten, erg jammer dat ik mijn camera al een half jaar niet meer aangeraakt heb.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

@Bob: ik wist niet of je dit topic zou zien, want ik had al willen schrijven "bob van duin, wat woon jij in een gigantisch mooi land!" :D
Natuurlijk heeft het ook een keerzijde: de lange donkere dagen in de winter, het grillige weertype -russisch roulette :wink: - en de laatste jaren uiteraard een moeilijke economie.
Maar hoe dan ook: de natuur en het landschap zijn met niets te vergelijken. Hoe gek is het immers wanneer er in de bittere vrieskou natuurlijk kokend water uit de grond komt....
Je doet op een dag zóveel wonderlijke en verschillende indrukken op, soms kan je er moe van worden.

Mijn reisgezelschap bestond uit 18 (fanatieke) hobbyfotografen. Inmiddels is dit al een behoorlijk 'vast' groepje geworden na reisjes naar Noorwegen, IJsland zomer, Bayerrischer Wald en diverse uitstapjes in Nederland.
In IJsland maakten we gebruik van de reisorganisatie Isafold en hadden we 2 IJslandse gidsen tot onze beschikking, waarvan één een IJslandse fotograaf is.
We zijn het hele (ei)land rond geweest, met op diverse plaatsen overnachtingsplekken.
Persoonlijk zou ik nooit alléén door IJsland trekken, hoewel genoeg mensen het wel doen. Een hele goede voorbereiding is dan wel noodzakelijk. Zeker in de winter zijn veel wegen onbegaanbaar. (de hoofdweg wordt overigens wel goed schoon gehouden)

Er kleeft maar 1 heel groot nadeel aan een reis naar IJsland.... Je wilt terúg! :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik vind juist de winters het lekkerst hier, heerlijk die lange gurige nachten! Altijd weer een avontuur of je op werk aankomt of niet, mensen die van de weg gereden zijn helpen of geholpen worden etc etc!

Gisteren toen ik rond middernacht van mijn werk naar huis reed kwam ik een auto tegen die naast de weg stond. Ik werk in een skigebied aan het einde van een lange bergweg, dus als je een auto naast de weg ziet staan betekend dat vaak dat er hulp nodig is. Ook deze keer dus gestopt en ja hoor ze (britse touristen) stonden vast. Ze waren naast de weg geparkeerd om noorderlicht te fotograferen en kwamen niet meer weg. Als ik een uurtje eerder klaar was hadden zij mooi daar moeten overnachten want ik was de laatste die weg ging.

Ergo: alleen op reis is geen probleem, blijf echter wel je goede verstand gebruiken!

Wat ik altijd zo mooi vind aan jou series is dat jij niet enkel foto's post van 1 onderwerp. Jij post a
Tijd prachtige foto's van details, landschap, flora en fauna, top!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hèèl erg mooi Ina, ik kan mezelf alleen maar aansluiten bij al mijn voorgangers..enne...niet meer zolang geen foto's posten :D :wink:
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Anoniem 4

Ina, hartelijk dank voor deze aanvullende informatie.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Stuk voor stuk mooi! Ze kunnen allemaal aan je fotowand :wink:
Je geeft erg goed de kou en het onherbergzame landschap weer.
Zijn je vingers er niet afgevroren?
groet,
Barend

PS Ik zou wel een update willen zien...
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

geweldige foto's om te zien het lijkt me een waanzinnig land om heen te gaan.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ook Judith, Claudia, Barend en Jo (jou was ik eerder vergeten) bedankt voor jullie mooie reactie.
Een update zal er nog niet snel in zitten, ik ben nog wel even bezig met het (verder) selecteren en nabewerken van de foto's.

Wel zal ik vandaag proberen plaatsen en plekken te noemen waar we zoal geweest zijn en die zeker een bezoekje waard zijn, mocht je ooit in IJsland komen :D
Omdat het (soms) onuitspreekbare namen zijn, heb ik daar internet en m'n aantekeningen bij nodig; ik moet er daarom even tijd voor maken.
Wordt vervolgt dus :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Hoewel lang niet compleet, heb ik nog wat aanvullende informatie bij elkaar gesprokkeld.

Vanuit Húsavik in Noord-IJsland kan je op walvissafari. Zelf heb ik dat in de zomer van 2009 mee mogen maken.
In de buurt van Myvatn is het bekende Muggemeer. Het STIKT er in de zomer werkelijk van de muggen, maar daar komen natuurlijk veel vogels op af. Als vogelaar kun je er je hart ophalen.
Eveneens zijn daar in de buurt de zwavelvelden van Námaskard. Prachtig om daar te zijn, hoewel het er ontzettend naar rotte eieren stinkt :D. In de vele modderpotten kookt de modder onophoudelijk door, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar....
De watervallen die zéker een bezoekje waard zijn, zijn de Godafoss en de Dettifoss.

Persoonlijk vind ik het zuiden van IJsland nóg mooier dan het noorden en noordoosten.
Je hebt er het prachtige plaatsje Vik, het mooie kerkje wordt in de zomer omgeven door grote velden blauwe lupinen. De zwarte lavastranden zijn heel gemakkelijk te bereiken, maar pas op voor de golven!! Ze zijn erg hoog en onvoorspelbaar.
Een andere 'múst see' is het IJsmeer (Jökúlsarlon). Hier zou ik dagen rond kunnen brengen! Grote en kleine brokken ijs van de gletsjer Vatnajökull drijven vanuit het ijsmeer naar zee... terug naar hun oorsprong.
Met vloed worden brokken ijs door het water op het strand teruggeworpen en zijn daardoor prachtige sieraden om te fotograferen. Ha, ha heeft me wel héle natte voeten opgeleverd, maar dat heb je er dan voor over :lol:
De Seljalandsfoss is een waterval waar je achterlangs kunt lopen en de Skógafoss is inmiddels wel bekend van het programma 'wie is de Mol'. (Het spel op de trap werd er gespeeld)
Bij Ingóldshöfdi zitten in de zomer heel veel papegaaiduikers op de kliffen. De tocht er naar toe is op zich al een belevenis, je wordt namelijk met tractor en wagen over het héle grote lavastrand gereden tot aan het klif. Het laatste stukje moet je dus nog 'even' zelf omhoog klauteren (mét zware bepakking :wink: )
Meer landinwaarts ligt Lanmannalaugar (is in de winter niet bereikbaar). Zulke ongelofelijk mooie kleuren kom je daar tegen!

Natuurlijk ben ik in dit korte overzicht nog heel veel dingen vergeten, of ik weet de naam/de streek gewoon niet meer. Voor mij dan ook meteen het grote voordeel van groeps(foto)reis: je hoeft niet zelf na te denken; de gidsen brengen je daar waar het mooi is :P

Voor de volledigheid wil ik ook nog wel tips geven om het Noorderlicht te fotograferen. Wij hebben het 4 keer gezien en 'pas' bij de derde keer slaagden we erin het goed te fotograferen, m.a.w. het vraagt wel een beetje oefening en voorbereiding :shock:
Fotografeer bij voorkeur in een gebied zonder lichtvervuiling en stel van te voren de camera in: álles op manual! Gebruik groothoek, IS uit(!), en zet de ISO in ieder geval op 1600 (of hoger) met een zo groot mogelijk diafragma. Stel van te voren in een verlichte ruimte scherp op oneindig en plak de scherpstelring met een klein stukje tape vast. Camera op statief en gebruik een afstandsbediening of draadontspanner.
Afhankelijk van de intensiteit van het licht moet je spelen met ISO en belichtingstijd.
Het mooiste is natuurlijk wanneer er iets op de voorgrond staat omdat je dan een beter beeld kunt geven van de grootheid van dit fantastische natuurverschijnsel. Wanneer je het meemaakt, voel je je als mens slechts een heel klein nietig onderdeeltje van een veel groter geheel...

Mocht je in de winter naar IJsland gaan, neem dan voldoende kleding mee. In laagjes is aan te raden.
Maar vergeet ook zéker niet 'regenkleding' voor de camera!!! Eerlijkheid gebied me te zeggen dat tijdens onze reis het de Canon camera's waren met problemen, er zijn zelfs een 5D MK II en een 40D 'overleden'. (Geen enkele Nikon heeft een storing gehad)
De apparatuur kreeg het dus behoorlijk voor de kiezen!
Maar laat dat geen reden zijn om niet te gaan; het is zó de moeite waard :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ine, misschien kan ik hulp ieden met plaatsnamen;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Anoniem 4

Nog meer fantastische informatie. Mijn verlangen neemt alleen maar toe. Nogmaals bedankt voor je bereidheid om deze informatie te delen.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Graag gedaan Illuminatus! :)

@Bob van Duin: Op één van onze laatste dagen zijn we door een heel lang lavaveld gereden. Omdat het in de staart van onze reis zat, weet ik dat het in het zuiden moet zijn geweest.
In 1700 (en-nog-wat) is daar de grootste vulkaanuitbarsting ooit ter wereld geweest. Over een lengte van circa 50 km is de aarde a.h.w. als een rits open gespleten en heeft de lava maar liefst 8 maanden!! lang vrij spel gehad. Omdat er toen heel veel vee is doodgegaan (en natuurlijk ook mensen) had de Deense koning eigenlijk besloten om alle overgebleven inwoners van IJsland naar Denemarken te halen omdat volgens hem, en anderen, IJsland onbewoonbaar was. Ik vond dat ook een erg mooi gebied, maar weet echt niet meer wáár het was.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Dat is de uitbarsting van de Laki geweest (1783), een touristische trekpleister is de kloof die dit heeft achter gelaten, de Lakagígar (iets van 20km lang). Het lavaveld waar je het over hebt heet volgens mij gewoon Hraun, wat (opgedroogde) lava betekend, die bevind zich bij en boven Kirkjubaerklostur.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Geweldige serie, mooie zachte tinten, sommige lijken bijna getekend.
De eenvoud en leegte spreekt me erg aan, heel erg fijn om naar te kijken.
Zeer herkenbare beelden ook, was er vorige jaar in maart.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Expositie-Commissie
EOS Expo Team
EOS Expo Team
BerichtenCOLON 645
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 18:30
WoonplaatsCOLON EOSDigitaal
CONTACTCOLON

De Expositie Commissie is deze serie ook positief opgevallen en zijn tot de conclusie gekomen dat deze serie een plekje verdient in de Expo!

Ina, van harte gefeliciteerd met je Expo plek!
De Expositieruimte, je mooiste foto's in een hoekje
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Oeps... wat zal ik zeggen :shock:
Ik ben er echt verlegen van, met name omdat het zo lang geleden is dat ik iets geplaatst heb en dan nu meteen in Expositie!
Laat ik dus maar gewoon zeggen "Héél, héél hartelijk bedankt :!: ".



Omdat ik tegenwoordig i.p.v. natuur veel meer newborn, baby's en kinderen fotografeer, plaats ik hier bijna niets meer.
Juist omdat het kinderen betreft, ben ik erg voorzichtig met het plaatsen van deze foto's op internet.
Deze uitleg vond ik wel zo netjes
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar