Daar ga ik dan: EOS 5D Mark II

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

marieke3 schreefCOLONHoe kan ik nu berekenen wat overeenkomt? Stel ik zit op 121 mm met 5,3 meter afstand en ik doe een flinke stap naar voren, bijvoorbeeld 1,3 meter. Dan kan ik een bredere beeldhoek kiezen en dan is de afstand tot het object 4 meter. Is er een berekening om te zien op hoeveel mm ik dan fotografeer?
Die berekening gaat als volgt:

f = (4000/5300)*121 = 91 mm

Op 4 meter krijg je met een brandpuntsafstand van 91mm dezelfde vergroting als met f=121mm op 5.3 meter.

De scherptediepte zal dan ook hetzelfde zijn. De scherptediepte is namelijk alleen afhankelijk van het gebruikte diafragma en de vergroting (bij gebruik van dezelfde sensorgrootte, dwz dezelfde camera).
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hoe korter de brandpuntsafstand, hoe groter de beeldhoek. Dus een brandpuntsafstand van 91 mm heeft op 4 meter afstand van het onderwerp, dezelfde verhouding als 121 op 5,3 meter.

Alleen als ik dan op 4 meter een kortere brandpuntsafstand (bijv 50 mm) neem, is de beeldhoek groter. Ik heb daarmee ook een grotere scherptediepte. Als jullie zo'n foto van het gezin maken met 50 mm, ga je dan sneller uitsnijden? Ik heb de neiging namelijk om het onderwerp meteen te kaderen zoals ik het in mijn hoofd heb. Ik gebruik daarom ook sneller de zoomfunctie. Thuis merk ik dan vaak dat ik te weinig ruimte heb overgelaten om bij te snijden.
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Hoi Marieke
dapper dat je het aandurft. Ik heb het vorig jaar gedaan ( naast een beroeps) en vond het heel leuk om te doen. Mijn zoon trouwt volgende week, maar dan blijft mijn camera thuis.
Misschien op de meest belangrijke momenten even op de automaat en verder vooral veel proberen, spelen, en plezier hebben. Ben benieuwd naar je foto's. succes!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

suyari schreefCOLONdapper dat je het aandurft. Ik heb het vorig jaar gedaan ( naast een beroeps) en vond het heel leuk om te doen.
Hoi Suyari,
Bedankt voor je 'bemoedigende' woorden ;-)
Ik moet zeggen dat ik er best tegenop zie. De trouwzaal is moeilijk! Het liefste liep ik ook mee met een fotograaf (dat ga ik ook doen de komende tijd). Juist om meer kennis te krijgen over verschillende situaties.
De bruid is heel behulpzaam en we gaan zaterdag samen naar de trouwzaal, zodat ik nog eens kan oefenen.
Foto's van de trouwzaal post ik even in een nieuw topic onder 'techniek'.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

marieke3 schreefCOLONAlleen als ik dan op 4 meter een kortere brandpuntsafstand (bijv 50 mm) neem, is de beeldhoek groter. Ik heb daarmee ook een grotere scherptediepte. Als jullie zo'n foto van het gezin maken met 50 mm, ga je dan sneller uitsnijden?
Als je op 4 meter een 50mm (ipv 91mm) brandpuntsafstand gebruikt, dan is de vergroting kleiner, en derhalve de scherptediepte groter.

Een manier om een grotere scherptediepte te krijgen is inderdaad door je foto (na schieten) uit te snijden (dwz te "croppen"). Camera's met een kleinere sensor doen dat al standaard. :D
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

De fotograaf gaf mij geen tips hoor. Ik kon de beste man niet, ik bedoelde dat het bruidspaar een "echte "' had , ik wilde voor de gein het proberen, Voor binnen had ik een goede flitser, dat is wel belangrijk, want ik heb niet zulke lichtgevoelige lenzen, ook had ik toen nog geen 7D. Weet je ook hoe je met de witbalans zo kunt sturen dat de jurk ook wit wordt op de foto's ( er van uit gaand dat ze een witte jurk heeft) Want dat is ook wel belangrijk vind ik.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Het lijkt mij te zijn gelukt om een fotograaf te vinden die met mij samen het uur van de plechtigheid wil fotograferen. Ik ben echt super blij!

Ik ben van plan te gaan fotograferen in RAW om alle informatie te behouden. Dan kan ik de witbalans achteraf nog bijstellen mocht dat nodig zijn.
De trouwzaal in Almere is nogal rood.
Deze foto heb ik afgelopen zaterdag gemaakt. Toen zonk de moed me compleet in mijn schoenen...

28389

Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

veldje63 schreefCOLONMet alle respect hoor, fijn dat je zo lekker bezig bent met je hobby maar echt, ik kan dit niet goed snappen.
Zoals petertje ook al zegt, dit is basis. En om dit goed onder de knie te moeten krijgen moet je oefenen en fouten maken zoals hier. Waar hier het manco zit is dat je zelf nog niet zo ver bent dat je kan analyseren waar je de fout in gaat en dit hier moet vragen. En dan een trouwerij gaan fotograferen waar je vele malen moeilijkere omstandigheden hebt, creatief om moet gaan met scherptediepte en tegelijkertijd wel groepen mooi en scherp op de foto moet zetten.
Dit vergt kennis en ervaring. Oplossingen zoeken in je instellingen en niet in het op rij zetten van personen.
Nogmaals, geweldig dat je zo enthousiast bezig bent maar een trouwerij? Is dat nog geen brug te ver?
hier ben ik het in ieder geval erg mee eens, jammergenoeg. Als je hier nog aan moet werken, dan zou ik advieseren, zet er een 50mm plast fantes lens 1.8 €100,- en ga hard op zoek en vind voor je gevoel de dof"s (scherpte diepte)

Gebruik met een vaste (primelens ) je voetzoom maar want ik denk dat je te snel werkt met je zoom en vergeet dat bij 200mm, je sluiter min 1/250 (ezelsbruggetje; uit de hand brandp afstand=min sluitertijd 1/......) moet zijn uit de hand en bij een wat lage iso je diafr. net wat te groot is , dus je dof is echt nihil enz.

uiteindelijk, steek je mij de ogen uit met deze 5d, zelf heb ik nog steeds, met veel tevredenheid ,de voorganger.
succes ermee maar laat gauw weer eens wat zien. groet
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Aan de 28389 foto te zien, zou ik vooral de iso veel hoger zetten dan 400. Zelfs tussen de 2000 en 3200 kan je met je 5DII bijna ruisloze beelden afleveren.

Groeten,

Cris ( ook maar dikke amateur :mrgreen: )
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

CrisM schreefCOLONAan de 28389 foto te zien, zou ik vooral de iso veel hoger zetten dan 400. Zelfs tussen de 2000 en 3200 kan je met je 5DII bijna ruisloze beelden afleveren.
Dat klopt, maar waarom niet je flits gebruiken en goed uitlichten, zeker als het om een "witte" bruid gaat. Er na streven om een briljantie te krijgen.
"een goeie foto, voel ik in m'n buik.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Die ruimte is niet te doen zonder flitser, dat heb ik inmiddels ook besproken met de fotografe die mij wil helpen. Maar met de instellingen die zij heeft voor haar 50d ben ik absoluut niet tevreden op de 5d. Ik zet hier nog wel een test-foto...
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Dat is toevallig.. Heb zelf een paar weken geleden een huwelijk gehad in exact dezelfde zaal in Almere!!!

Zie hier voor de serie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&t=100372" onclick="window.open(this.href);return false;
En op mijn website kan je nog meer foto's vinden van dit huwelijk en deze zaal

Ik heb overigens in die zaal alle foto's zonder flits geschoten met de 70-200 f/2.8 en de 35mm f/1.4
Moest wel hoog in de iso gaan. Zat met de 70-200 op 1/250 f/2.8 ISO 5000
Maar indien correct belicht is dat met een 5DMK-II geen probleem

Wel heel goed op je witbalans letten !
Ik gebruik hiervoor een expodisc om zo een custom-whitebalans in te stellen

Bel/mail anders ff als je nog vragen hebt!

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar