[VERZAMELTOPIC] Canon EOS 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
drh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2005 13:50
WoonplaatsCOLON Wezep

Ralph_86 schreefCOLON
boels069 schreefCOLON 2.Optimizes program shift when the ISO setting of the camera is set to AUTO.
Begrijp ik het goed dat ze hiermee het door de camera kiezen van het te gebruiken ISO-getal bedoelen? En zo nee, wat bedoelen ze anders met 'program shift'?
Wanneer Auto ISO wordt gebruikt en het program Shift is toegepast, wordt de ISO-instelling stabieler en wordt niet gewijzigd als aan de algemene draaischijf wordt gedraaid.
"Waar doe ik het mee! met mijn 30D"
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Program shift is dus bedoeld voor het kiezen van een andere sluitertijd/diafragma/(iso) combinatie in de P-stand. Ik gebruik meestal de AV- of TV-modus dus was het nog niet eerder tegengekomen, weer wat geleerd :wink: Thnx!
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Off-topic: Foto 4 op die site is wel grappig, zit zo'n zeeleeuw (of wat is het?) aan een statiefpoot te kluiven :wink:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Meer dan goed weathersealed voor de gewone gebruiker dus.
Ik vraag me wel af of er bij een omgeving met fijn zand, er niets in de openingen van de microfoons kan waaien.
Met water heb je gelukkig zoiets als waterstofbruggen, maar met zand helaas niet :P

Iemand al breeduit op het strand getest zonder een zandbak in de body?
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

JSnakes schreefCOLONMeer dan goed weathersealed voor de gewone gebruiker dus.
Ik vraag me wel af of er bij een omgeving met fijn zand, er niets in de openingen van de microfoons kan waaien.
Met water heb je gelukkig zoiets als waterstofbruggen, maar met zand helaas niet :P

Iemand al breeduit op het strand getest zonder een zandbak in de body?
Ik denk dat er een extra vlies zit ivm stof en water. Je zal het zand misschien wel zien zitten, maar het zal niet in je body komen. Lijkt me sterk dat ze daar niet over hebben nagedacht.
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Hallo,

Ik heb dit topic bijna helemaal doorgelezen omdat ik aan een nieuwe camera zit te denken.
Vorig jaar heb ik in Finland beren gefotografeerd. Deze dieren komen in de avond in actie en met de midzomernacht heeft men daar redelijk veel licht om ze te fotograferen. Echter is het licht toch wel karig als je wat actiefoto's wilt maken. Ik had op een gegeven moment de ISO van mijn 40D op 1600 gezet om nog redelijke sluitertijden te halen. Echter laat de ruis dan wel zijn sporen na.
Komende zomer wil ik in Noorwegen o.a. papegaaiduikers fotograferen. Deze beestjes komen 's avonds aan land nadat ze de hele dag op zee hebben vertoeft. De lichtcondities zijn in dit geval ook niet optimaal.

Zoals ik al zei heb ik op dit moment een Canon 40D en zit nu aan een upgrade te denken in de vorm van de 7D. De reden is voornamelijk dat ik een beter autofocus krijg (voor de vliegende papegaaiduikers in magere lichtomstandigheden) en een betere ruisverhouding.
Nu heb ik begrepen dat de ruisvorming bij een 40D en een 7D bijna gelijk is????
De autofocus zou t.o.v. de 40D wel een significante verbetering zijn???
Ik heb de nodige testrapporten gelezen maar ben benieuwd naar de praktijkervaringen alhier. Kan iemand vertellen of een upgrade naar de 7D een significante verbetering is.
BTW de videofunctie van de 7D is natuurlijk ook een leuke bijkomstigheid die ook meespeelt in de keuze.
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Hansvanos schreefCOLONNu heb ik begrepen dat de ruisvorming bij een 40D en een 7D bijna gelijk is????
deze serie is met een 7D geschoten. Op de eerste foto na, zijn ze allemaal op 3200 iso geschoten. Bijna geen nabewerking in de vorm van ruisonderdrukking gebruikt. Dit haalde ik niet met mijn 40D :wink:
Verder staan er meer foto's in mijn album gemaakt met de 7D en hoge iso-waarden.
Nogmaals, vergelijken met de 40D qua ruis kun je eigenlijk niet. De 7D presteerd zo veel beter.
Succes met je keuze.
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Ik kreeg een Pb van een van de forumleden die ook net een 7D heeft gekocht. Hij was ontevreden over de hoeveelheid ruis onder moeilijke lichtomstandigheden. Het zou hier al gaan bij opnamen bij minder dan ISO 350!
Bij normaal licht zou er niets aan de hand zijn (maar ja dan heb je ook niet echt hoge ISO waarden nodig).

En foto's die uit de 7D komen zouden op 100% bekijken een raar beeld opleveren, alsof er al een hoop verscherping toegepast is.

Kan iemand zich hier in vinden? Zou het kunnen gaan om onderbelichting waarbij de ruis nadrukkelijk naar voren komt?(zie ook de sneeuwfoto's van steeric op de vorige pagina). Is de 7D dan zo kritisch dat onderbelichten afgestraft wordt?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een voorbeeld doet wonderen :wink:

Voor zover ik weet is onderbelichten altijd uit de boze als het om ruis gaat.
Waarom zou je dat doen?

Er is al veel geschreven over rechtsbelichten met behulp van het histogram op het display van de camera.

JPG-verscherping is in te stellen op de camera.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Ik heb het forumlid ook om voorbeelden gevraagd dus wie weet stuurt hij die nog (je mag ze ook hier plaatsen hoor! :wink: )
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Hansvanos schreefCOLONEn foto's die uit de 7D komen zouden op 100% bekijken een raar beeld opleveren, alsof er al een hoop verscherping toegepast is.
Misschien ook goed om je te realiseren dat als je zo'n 100% uitvergroting bekijkt op je monitor (bv een 1920x1200 24" met 94 ppi) dat je dan naar een detail zit te kijken van een 5184 x 3456 pixel foto op posterformaat met afmetingen van 140 x 93 centimeter.
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Inderdaad, op 100% kijken is een beetje onwerkelijk om te doen omdat je dit in gaat printen ofzo. Hij zei dat opnamen die uit de 40D komen betere detaillering hadden op 100%.
Maar de details weet ik dus niet zoals al gezegd (gaat het om JPEG of RAW etc).
@Boels069, ik doelde eigenlijk op onbewust onderbelichten zoals in sneeuwsituaties en tegenlicht waardoor het onderwerp een silhouet wordt. Dit gebeurt dus eigenlijk door de lichtmeter die niet goed met deze situaties om kan gaan.
Verder heb ik tijdens een workshop van een professionele fotograaf geleerd dat je een beetje kan onderbelichten om hogere sluitertijden te bereiken.

Maar ik las vandaag een review van een Noorse natuurfotograaf die zei dat de ruisprestaties tussen die van een 50D en een 5D mkII. Nou zijn de ruisprestaties van een 40D beters als die van een 50D als ik het mag geloven dus ik hoop dat ik hiermee er op vooruit zou gaan qua ruisprestaties.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijken naar het histogram achterop de camera en zonodig corrigeren voor een volgende opname.
Ook is in te stellen dat het camerascherm gaat knipperen op overbelichte plaatsen.

Willekeurige fotografen (en redacteuren) moet je niet zonder meer geloven :wink:

De 50D is beter dan de 40D als je afdrukt op dezelfde grootte.

Wel is het zo dat meer megapixels meer eist van het objectief als je alles op 100% gaat bekijken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ik heb in 't begin van m'n fotografie tijd vaak teveel onderbelicht om korte sluitertijden te halen met de gedachte dat ik het toch wel terug zou kunnen halen met PS/DPP/LR of wat dan ook. Ik kwam er gauw genoeg achter dat ik vaak teveel ruis naar voren haalde, zelfs op 100 ISO :shock:
Dus onderbelichten doe ik nu met max. -2/3(onder de 'correcte' belichting, dus niet per se -2/3 vanaf de 0-stand, maar vanaf de juiste belichting al is dat bijv in donkere ruimtes -1 of -2 etc).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Naar mijn idee is het beter om het histogram in de gaten te houden.
Zo veel mogelijk naar rechts belichten zonder uitbijten van de hooglichten.
Daarna met een bewerkingsprogramma de belichting corrigeren.
CR2 geeft de beste resultaten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
-Sarah-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 15:18
CONTACTCOLON

Nu ik dan ook eindelijk een trotse 7D bezitter ben kan ik dat in dit topic mooi even met jullie delen :D :D Ik ben er zo blij mee!!! (felicitaties zijn toegestaan :wink: )

Ik heb de overstap gemaakt van een 40D naar een 7D. De 40D is nu mijn back-up camera geworden. Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties van de 7D.
De 7D presteert mijn inziens kwa ruis beter dan de 40D. Zeker als je beseft dat de 7D nogal wat pixels meer bezit. Wanneer ik foto's uit de 7D op hetzelfde formaat bekijk als de foto's uit de 40D dan is het verschil helemaal duidelijk.

Ik gebruik mijn camera veel in het theater en heb daar met lastige (weinig) licht omstandigheden te maken. Ik ben benieuwd hoe de camera in het theater zal presteren want ik heb nog geen kans gehad dit te testen. Mocht er interesse zijn dan deel ik deze ervaringen later graag met jullie.
[size=75]Canon EOS 7D | Canon PowerShot G7 | Canon EF-S 18-55mm/F3.5-5.6 II | EF 24-105mm f/4L IS USM l Tamron 28-75mm/F2.8 | Canon 70-200mm/F2.8L IS l Canon Speedlite 580EX | En kleinigheden...[/size]
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Als minstens even trotse 7D bezitter hierbij mijn hartelijke felicitaties!
De stap van een 40D naar een 7D is al behoorlijk. Ik kom 'zelfs' van een 350D.
Ben benieuwd naar je eerste resultaten!
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

boels069 schreefCOLONNaar mijn idee is het beter om het histogram in de gaten te houden.
Zo veel mogelijk naar rechts belichten zonder uitbijten van de hooglichten.
Daarna met een bewerkingsprogramma de belichting corrigeren.
CR2 geeft de beste resultaten.
Over het histogram gedeelte ben ik het met je eens, maar als je door het naar rechts belichten een te lange sluitertijd krijgt, zul je toch wat aan moeten passen(toch wat onderbelichten voor de juiste sluitertijd).
Zo was ik laatst in de Fatamorgana in de Efteling en daar zal je in je histogram toch behoorlijk links zitten met je belichting, hoewel je dit normaal gesproken niet wilt, is dit wèl de correcte belichting.


(Ik ben nog maar een 'beginner-die-denkt-dat-ie-het-weet', dus correct me if I'm wrong) :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer er gewoon veel donker is (zoals in de Fata Morgana) dan ben je inderdaad ook niet al te verstandig bezig als het histogram per sé naar rechts moet.
Als er veel donkere partijen zijn, dan moet je ook veel donkere partijen houden en heb je een histogram met hoofdzakelijk links data
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar